Qualcomm: "Övergång till ARM för PC är oundviklig"

Permalänk
Snusfri

Det är inte en fråga om utan när ARM64 kommer ta över på desktop sidan samt laptops.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Technoid:

Alla kommentarer här angående arm arkitekturens nära övertagande av pc marknaden är baserade på olika typer av önsketänkande.

Skulle kunna lista mänger av olika exempel på varför det inte kommer att hända men den slutliga är alltid att Intel sedan länge indikerat att de planerar att stämma skiten ur eventuell aktör som gör det praktiskt att köra x86 kod på något som inte är godkänt av intel.

Ändå har de varken stämt Apple eller Microsoft som har gjort just detta, de skulle även förlora en stämning på samma sätt om Oracle förlorade emot Google för att de använde/er Java Syntax i Android. Micorosoft har heller inte stämt till ex Valve för deras arbete att översätta DirectX anrop till Vulkan anrop. Eller det faktum att både Nintendo och Sony har förlorat rättegångar över hela världen inkl USA när det stämt utvecklare av emulatorer. Så Intel har ingen legal approach för att hopp på någon som konverterar anrop.

Det är en stor skillnad att vara stor i munnen och hota entiteter till höger och vänster och faktiskt kunna göra något åt det. Men det är bevisligt att Intel vet just att de inte kan stämma. För de hade stämt på Apple och MS annars för det hade kunnat inbringa Intel så mycket pengar om de haft en legal standing vilket de inte har.

ARM eller någon anna risc baserad teknik är framtiden oavsett vi vill det eller inte, på grund av just effektivitet. Intel själva håller på att satsa på RISC V och håller även på att gå över från att enbart tillverka egna kretsar till att satsa på att tillverka kretsar åt andra. Detta för att säkra sin överlevnad som företag i ett POST i386 samhälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olofd:

När det kommer till GPU biten är M1 Pro lika snabb bara GPU som är skillnaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ja, hur många gånger ska detta behöva upprepas, M1 Max är lika snabb som AMD/Intels värsta till en femtedel av effektförbrukningen

Däremot har Nvidia fortfarande vassare grafikkort

Svårt att säga att Nivida har vassare grafikkort, då Apple inte gjort något grafikkort för desktops ännu vilket de kanske aldrig kommer att göra heller. Men Apple har bevisat hur skalbar deras arkitektur är, så det är bara en fråga om att göra en större GPU die och tillåta högre powerdraw sedan kommer det var minst lika bra eller bättre än Nvidia.

Apple slår skiten ur Nivida i kraft per watt som det är nu.

Apple vinner även stort i Video Encoding till ex via GPU'n i M1 Max. Det ända Apple inte når hela vägen på är Spel egentligen och rendering men då får man inte glömma att finns ingen mjukvara som är anpassad för M1 när det kommer till rendering eller till spel egentligen heller. Framtiden kanske visar hur snabb M1 Max på GPU delen när Apple har hjälpt Blender att lägga in fullt stöd för M1 Pro/Max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Apples kretsar är ju ARM.

Apples kretsar är deras egna som är baserade på ARM men väldigt mycket i dem är Apple ägd och utvecklad teknik. Appler har köpt en design licens av arm vilket ger dem rätt att använda instruktionerna, men kretsarna utformning är deras egna.

Så att säga att Apples kretsar är ARM är väldigt fel, däremot är dom baserade på ARM's instruktioner vilket är en stor skilland. Det är ju lite som att säga att AMD och Intel är samma sak för alla bygger på intel i386 eller amd x64 instruktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

PCn är död
Minskad försäljning
Intel har stagnerat
Ingen innovation längre

...

Kommande år med alla dessa nyheter kommer göra saker mer intressant än på länge förr. PCn lever än och frodas!

Hoppas de bara gör en ordentlig sockel (vågar man hoppas på samma sockel till flera processorer tillverkare?

Vart är PC'n död? Ett ganska livlig marknadssegment för att säga att PC är dött, Apple är PC, Intel är PC, AMD är PC även Google bygger PC teknik i sina Android telefoner. Försäljningen må ha minskat sedan förut men det beror ju på att CPU prestanda idag ligger långt framför vad 95% av användarna av PC teknologi använder.

Finns ingen form av teknik som världen är så beroende av som PC segmentet, miljoner av företag köper PC's även miljoner av privat personer köper PC's. Kollar bara på hur många PS5 och Xbox Series X/S det säljs just nu, bara för att folk använder sina PC's längre nu än vad man traditionellt har gjort tidigare betyder inte att PC som teknisk segment är dött.

Intel har inte stagnerat heller, mjukvara utvecklingen däremot har stagnerat i för att dom har svårt att utnyttja dagens CPU's och även i viss mån GPU's då det är komplext att skriva kod som utnyttjar dagens komplexa hårdvara. Men att säga att det inte finns någon innovation från Intel är rätt dumt helst med tanke på att de just släppt sin största redesign av deras CPU's här om dagarna.

Samma med AMD de driver på väldigt hårt också när det kommer till utvecklingen av ny hårdvara in PC segmentet. Apple har släppt sina M1 inkl Pro/Max vilket är en stor utveckling utav PC segmentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

när de släpper en telefon med samma batteritid som man hade på de gammla nokia & eriksson telefonerna då blir jag imponerad men nu när de i bästa fall har batteritid i 1 dag så är jag inte så imponerad direkt. det skulle behövas mer energieffektivitet på mobileländet. så även ARM har en del att jobba med.

Det är inte en fråga om att utveckla systemkretsar för det finns fysiska lagar som sätter stopp för hur låg energi du kan gå ned till. Det ända som kan göra det möjligt att komma upp i samma batteritid som en gammal Nokia är att göra betydligt mindre skärmar och mindre kompetenta SoC's när det kommer från hårdvaru tillverkarens perspektiv.

Det som sätter stopp är ju att batteri utvecklingen stått stilla sedan de Nokia telefonerna var moderna, men det är mycket som är under utveckling som skulle ge dagens mobiler bättre batteritid än gamla Nokia telefoner.

Samt att månge teleofner idag även de klarar sig lång över vecka om du skulle använda dem som bara en telefon och slå av alla funktioner och använda telefonen för att enbart ta emot SMS och telefonsamtal.

Min mobil laddar jag sällan mera än var 4e dag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klein:

Nackdelen med ARM , är väl att den öppna PC kommer försvinna. För vanliga Svensson kommer ARM / x86 CPU spela mindre roll. Om 5 år kan din smart tv göra samma sak som din telefon eller laptop. Följden bli att man kommer skylla på säkerhet och sedan låsa enheter mer och mer, så man t.ex inte kan göra andra OS.

Det är väl dock inget specifikt för ARM utan snarare vad som händer när teknik mognar och blir tråkig (jämför med bilar till exempel).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gandir:

Apples kretsar är deras egna som är baserade på ARM men väldigt mycket i dem är Apple ägd och utvecklad teknik. Appler har köpt en design licens av arm vilket ger dem rätt att använda instruktionerna, men kretsarna utformning är deras egna.

Så att säga att Apples kretsar är ARM är väldigt fel, däremot är dom baserade på ARM's instruktioner vilket är en stor skilland. Det är ju lite som att säga att AMD och Intel är samma sak för alla bygger på intel i386 eller amd x64 instruktioner.

Fast Apples (och Qualcomms) kretsar är ARM (fast såklart inte referensdesignen) och både Intels och AMD:s processorer är x86. Inte identiska för det, men specifikationerna tillåter ju variation och olika implementationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Detta känns som det framförallt skyndas på av såklart Apple. Vad är nackdelarna/fördelarna med ARM jämfört x86 vice-versa?

Vad jag har förstått så är ARM mer energieffektiv man varför skulle inte X86 kunna ha samma energieffekt? Känns också som det borde finnas någon nackdel med att ARM också är så mycket mer energieffektiv?

Kanske ljuger nu men vill minnas det ligger i mängden instruktioner, där x86 har många fler instruktioner jämfört med ARM, och därför aldrig kan egentligen nå upp till samma energieffektivitet

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

största hindret för arm är nog mjukvarubiten, microsoft har ej lyckats med win-arm, apple & deras religiösa skara anhängare är en lukrativ men liten del av marknaden. Arm eller annan risc design eller cisc spelar inte så stor roll.
på servermarknaden & i specifika funktioner så fungerar arm ypperligt, men så länge arm inte har stöd av annat än små linux distron så kommer de ej att slå igenom & ta över från intel/ amd microsoft

Förenklade chrome eller mobilfjoll kan säkert ta en stor del av marknaden men är inget jag skulle se som positivt. Inte att vi går mot en mer låst marknad heller, där det blir tex som med apple.(inlåst) Tjusningen med datorer var att man kunde bygga välja fritt & efter pengar & behov men med stora giganter som vill ha hela kakan själv så blir det nog värre framöver vem vet vi kanske får välja en nvidia burk eller apple eller qualcom dator framöver. (alla som gigantiska mobiltelefoner) ala google

Tycker det är spännande med arm risc-v & apples datorer (ja även AMD s återkomst) men syvende & sist så hänger det på hur vilket mjukvarustöd de får framförallt från microsoft skulle jag säga. linux kör jag på 2 datorer hemma apple os på en men tycker själv att windows är det bästa. det är många tekniker som kommit, varit bättre, men aldrig slagit igenom nån som minns os/2(om jag minns namnet rätt) från ibm det var ganska trevligt.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

största hindret för arm är nog mjukvarubiten, microsoft har ej lyckats med win-arm

Vad upplever du för några brister med Windows 10/11 för ARM64?

Ser inget fel på OS:et i sig, utan snarare bristen på SoC:ar i klass med Apple Silicon från Google, Samsung, Qualcomm och Microsoft.

Apple har ännu inte släppt sina kretsar för stationära datorer, men snart är de i en Mac Pro nära dig.

Förstår inte heller vad det är för någon inlåsning du pratar om hos Apple. Det är en stor skillnad mellan iOS/iPadOS och macOS. Du kör väl även Mac vad jag förstått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Arm eller annan risc design eller cisc spelar inte så stor roll. på servermarknaden & i specifika funktioner så fungerar arm ypperligt, men så länge arm inte har stöd av annat än små linux distron så kommer de ej att slå igenom

Små linuxdistar som ubuntu, debian och Arch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vad upplever du för några brister med Windows 10/11 för ARM64?

Ser inget fel på OS:et i sig, utan snarare bristen på SoC:ar i klass med Apple Silicon från Google, Samsung, Qualcomm och Microsoft.

Apple har ännu inte släppt sina kretsar för stationära datorer, men snart är de i en Mac Pro nära dig.

Förstår inte heller vad det är för någon inlåsning du pratar om hos Apple. Det är en stor skillnad mellan iOS/iPadOS och macOS. Du kör väl även Mac vad jag förstått?

ja jag kör mac bara för luna för musikinspelning. är väl att man är så van med windows så troligtvis därför man inte gillar apple os men är ju betydligt bättre nu för tiden än det var på min gammla mac classic + lite för mycke flörtande med apple mobiltelefoner & apple store osv
kanske inte bör uttala mig så mycket om win för arm eftersom jag ej testat det själv utan bara läst recesioner om det. MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Små linuxdistar som ubuntu, debian och Arch?

kör ubuntu på en dator 14 kärnor en x99 64gigg ram & ssd + hd n, debian på min raspberry pi, en annan linuxdistro på min lilla miniserver (nas) i jämförelse med windows är de rätt så små

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Sen är som tur Apple som de är. De är och förblir en nischprodukt när det gäller datorer. Vill man ha lite valfrihet och brett programstöd är inte Apple vägen man väljer. De flesta fattar som tur är det.

Skulle nog vilja säga att MacBook är en vanlig dator kolla var och varannan VD har en sådan. Vad är det för programstöd som vanligtvis saknas på hos Apple?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

men du har fortfarande en arm arkitektur som har svårt att höja klockfrekvenser så det du säger är ie intet.lycka till med din apple själv tycker jag att de är för dyra mot vad du får. har en apple, 3 raspberry pi en linuxburk en server (linux) & 2 x86 burkar med windows själv. bara övertro eller att köpa hype eller reklam är inte min grej.
MVH Arne

Off topic: det är svårt at läsa vad du skriver då det är svårt att skilja en mening från en annan.

Är hög klockfrekvenser ett eget ändamål eller är det prestandan som är ipc x klockfrekvens? Om jag får 90% av prestandan till 20 % av strömförbrukningen med arm vs x86 så är valet inte svårt. Poängen är inte att alla kommer köra Apple i framtiden utan x86 har nått vägs ände och Arm är det som verkar ta över det mesta inom översiklig framtid.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Skulle nog vilja säga att MacBook är en vanlig dator kolla var och varannan VD har en sådan. Vad är det för programstöd som vanligtvis saknas på hos Apple?

Det finns massor med nishprogram som enbart finns i windowsutgåva. Men i dagsläget så går det att lösa detta med virutalisering så det är ett litet problem nuförtiden...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

För några år sedan hade väl det där varit helt befogad skepsis, men Apple har ju visat (först med M1 och nyligen med uppdaterade modeller) att ARM fungerar förträffligt även i högpresterande datorer. Hur bra Qualcomm lyckas kan man ju förstås spekulera om, men om de klantar till det kan de inte skylla på ARM.

Skrivet av houze:

Apple är ju högst relevant i spekulationerna då flera av Nuvia-personalen förut utvecklade Apples CPU:er, så man kan spekulera att de tagit med och kanske förbättrat design-idéer som nu finns i t.ex. Apple M1 vilket är en mycket kompetent CPU.

Jag trodde Nuvia hade fokuserat på server-CPU:er men de kanske styrde om när de blev uppköpta av Qualcomm, hursomhelst ska det bli spännande att se vad det mynnar ut i samt om Microsoft kanske lösa mjukvaru-problemen som t.ex. kunna köra x64-mjukvaror lika bra som Apple lyckats.

Jag tycker tvärtom att det finns fortfarande goda skäl att vara skeptisk till det här, dels för att "övergången till ARM för PC är så gott som oundviklig" känns ungefär lika trolig som att Linux ska ta över vilket år som helst och vi har en ny ARM arkitektur på kartan vi vet så lite om att vi vet mer om ʻOumuamua (googla så förstår ni jämförelsen).

Mjukvaruoptimering i all ära men även där så är jag skeptisk, särskilt när det är bara Apple som bestämmer vad M1 ska tillåtas att vara kapabel till vilket jag som end-user inte riktigt gillar. Men visst, lycka till med att försöka övertala en PC entusiast att ARM is the shit.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Hur kan dom få pisk för bärbara, när dom håller jämna steg med AMD/Intel FÖR STATIONÄRA, kolla Geekbench tex

Dom flesta fattar att programstödet är uselt, det är ju exakt den nischen Qualcomm tänker exploatera(och dom är hårt backade av just det ... Microsoft!)

Programstödet på Apple är långt ifrån uselt om man exkluderar spel. För arbete finns det mesta man kan tänkas behöva.

Programmering, inga problem.
Videoredigering, foto, media etc, inga problem.
CAD - Finns gott om bra CAD mjukvara på Mac.

Det enda jag egentligen skulle sakna för att kunna köra Mac OS på heltid privat är gamingdelen.

Skrivet av jan-banan:

Skulle nog vilja säga att MacBook är en vanlig dator kolla var och varannan VD har en sådan. Vad är det för programstöd som vanligtvis saknas på hos Apple?

Just det uttalandet är kanske inte så relevant dock? En VD sitter mest och gör PowerPoints och skickar mail, det kan man typ göra på en BlackBerry anno 2007 också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Solaris:

Jag tycker tvärtom att det finns fortfarande goda skäl att vara skeptisk till det här, dels för att "övergången till ARM för PC är så gott som oundviklig" känns ungefär lika trolig som att Linux ska ta över vilket år som helst och vi har en ny ARM arkitektur på kartan vi vet så lite om att vi vet mer om ʻOumuamua (googla så förstår ni jämförelsen).

Mjukvaruoptimering i all ära men även där så är jag skeptisk, särskilt när det är bara Apple som bestämmer vad M1 ska tillåtas att vara kapabel till vilket jag som end-user inte riktigt gillar. Men visst, lycka till med att försöka övertala en PC entusiast att ARM is the shit.

Nej, hur det går för just Qualcomm just den här gången vet vi ju inte så mycket om men att framtiden för ARM verkar lovande är väl inte så kontroversiellt? Microsoft vill ju också (angående jämförelsen med linux), och Apple har demonstrerat både att man kan bygga kraftfulla processorer och att man (till synes utan större problem) kan få gamla program att fungera på dem (det skall ju fungera för x86-64 i windows 11 också, men hur bra kan jag inte uttala mig om). Det som saknas är en motsvarighet till M1, och det lär väl bara vara en tidsfråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Programstödet på Apple är långt ifrån uselt om man exkluderar spel. För arbete finns det mesta man kan tänkas behöva.

Programmering, inga problem.
Videoredigering, foto, media etc, inga problem.
CAD - Finns gott om bra CAD mjukvara på Mac.

Det enda jag egentligen skulle sakna för att kunna köra Mac OS på heltid privat är gamingdelen.

För 3D modellering och sedan rendering för exempelvis arkitekter så saknas en hel del till Mac. Finns också en del annat som saknas, bland annat då Nvidias relation till Apple inte är den bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Sen är som tur Apple som de är. De är och förblir en nischprodukt när det gäller datorer. Vill man ha lite valfrihet och brett programstöd är inte Apple vägen man väljer. De flesta fattar som tur är det.

Känns som ett väldigt daterat påstående? Apple har länge varit väldigt populärt inom medieproduktion och redigering. Själv jobbar jag som utvecklare på ett tech-företag med ~600 anställda där alla kör Mac utan problem. Inom industrin har Windows överhanden om man fortfarande behöver kunna köra gamla legacy-system. Annars går det mesta mot att vara webb-baserat och vad man kör på sin klient blir mer och mer irrelevant.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av jan-banan:

Skulle nog vilja säga att MacBook är en vanlig dator kolla var och varannan VD har en sådan. Vad är det för programstöd som vanligtvis saknas på hos Apple?

Alla är inte VD så därför blir just Apple ingen mass-marknadsprodukt.
Varför betala 30 000 om en PC för 10 000 duger?
Drivrutiner för skrivare ser ut att vara sämre en dito hos Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Alla är inte VD så därför blir just Apple ingen mass-marknadsprodukt.
Varför betala 30 000 om en PC för 10 000 duger?
Drivrutiner för skrivare ser ut att vara sämre en dito hos Windows.

Ännu ett skäl att Qualcomm ser en nisch, dom har ingen lyxstämpel som Apple så dom kommer att erbjuda massmarknads produkter

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av Greyguy1948:

Drivrutiner för skrivare ser ut att vara sämre en dito hos Windows.

Färre? Kanske. Sämre? Har du försökt hantera skrivare i en stor miljö i Windows? Kan inte komma på så jättemycket som är mer frustrerande när det väl skär sig (vilket det oundvikligen gör åtminstone lika ofta som leasingavtalen går ut). 😆

Permalänk
Inaktiv

Intel lär inte kunna hindra x86-emulering längre, de relevanta patenten lär ha gått ut.

Någon som vet något om vilka patent Apple kan ha för att skydda det sättet dom gjort emulering på?

Skulle tippa att Microsoft nu håller på med x86-emulering på ARM ihop med någon ARM-leverantör, uppenbarligen då Qualcomm. Problemet för Microsoft är hur dom skall undvika eventuella Apple-patent samtidigt som dom själva skall kunna patentera den metoden som då Windows kommer att använda, detta för att kunna ta ut patentavgifter från alla ARM-tillverkare som vill kunna köra x86-kod.

Mycket möjligt att den metoden Microsoft väljer inte är den metod som ger bäst prestanda, bara den metod dom själva kan patentera.

Permalänk
Medlem

I senaste Windows 11 Dev:

Introducing .NET Framework 4.8.1 our latest .NET Framework that will bring native ARM64 support for the .NET Framework runtime.

Jo, det händer saker

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Varför betala 30 000 om en PC för 10 000 duger?

Snarare bör frågeställningen vara att varför betala 30 000 för en PC om en Mac för 10 000 duger

Tiden då Mac var dyrare än PC (Wintel) har vi passerat för länge sedan.

Snarare så att valfri businessmodell från Lenovo, HP eller Dell ofta är dyrare än motsvarande modell från Apple. Speciellt om om börjar väga in faktisk prestanda samt bildskärmskvalitet.

Det går liksom inte att jämföra Apple med en plastleksak från Elgiganten.

Jämför gärna en Lenovo Thinkpad T14 med en Apple MacBook Air M1. Eller varför inte lägga in en Lenovo X1 Carbon i mixen?

Helt plötsligt så är Apples datorer väldigt humant prissatta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Snarare bör frågeställningen vara att varför betala 30 000 för en PC om en Mac för 10 000 duger

Tiden då Mac var dyrare än PC (Wintel) har vi passerat för länge sedan.

Snarare så att valfri businessmodell från Lenovo, HP eller Dell ofta är dyrare än motsvarande modell från Apple. Speciellt om om börjar väga in faktisk prestanda samt bildskärmskvalitet.

Det går liksom inte att jämföra Apple med en plastleksak från Elgiganten.

Jämför gärna en Lenovo Thinkpad T14 med en Apple MacBook Air M1. Eller varför inte lägga in en Lenovo X1 Carbon i mixen?

Helt plötsligt så är Apples datorer väldigt humant prissatta!

Speciellt skärmarna i de senaste Macarna gör det hela prisvärt. Bra HDR med mer än 2000-zoners FALD korrekt kalibrerat för sRGB, DCI-P3 osv osv från fabrik.