Stockholm stad ratar Öppna Skolplattformen – "för dyrt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Nej. Säg ett statligt projekt som inte gått åt skogen och kostat 10x mer än vad det skulle kosta i början PGA okunskap?

Hisingbron är väl det färskaste i minnet iaf. Är väl närmare 99% färdigt och i fullt bruk, landade *trot* att det var ett så sjukt enormt projekt med sammarbeten runt hela jordklotet, corona osv, bara på 3,65 miljarder istället för den preliminära summan 3,5 miljarder som man började med som mål. Det tycker iaf jag var duktigt.

Att saker händer och extrakostnader/utmaningar uppstår i ett 10-20 år långt projekt tycker iaf inte jag är särskilt konstigt.
Det är ju inte heller projekt som är designade för att vara direkt vinstdrivande. Samhällsnyttan överskrider praktiskt taget alltid kostnaden något enormt, även om själva infrastrukturen slutade lite dyrare än tidigare beräknat.

Du kan väl ta och nämna ett fält där privatisering har inneburit lägre kostnader för oss, och samtidigt bibehållit eller förbättrat samhällsfunktionen?

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Du kan väl ta och nämna ett fält där privatisering har inneburit lägre kostnader för oss, och samtidigt bibehållit eller förbättrat samhällsfunktionen?

Telenätets privatisering.

Permalänk
Medlem

Faktum kvarstår att kommunal verksamhet är ineffektivt, trögt, och allmänt dåligt. Det är väl känt att privatisering åtgärdar alla dessa punkter när företaget faktiskt har en budget att förhålla sig till annars går de i konkurs.
Men det är väl det som är nackdelen också. Du kan inte ha en kommun som går i konkurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Beror på hur man vill se på saken.

1 krona per användare är ju tvetydigt, är det en engångssumma per registrerad användare, eller 1 krona per användarinloggning?

Om det är den sistnämnda, vilket jag misstänker (att det är 1kr per inlogg), då är det extremt dyrt.

Jämförelsevis kostar mobilt BankID dessa priser för upp till 3500 inlogg/signering per månad:

Nordea
Inloggning: 0.15kr/st

SEB
Inloggning: 0.40kr/st

Svensk e-identitet
Inloggning: 0.21kr/st

CGI Sverige
Inloggning: 0.29kr/st

Samtliga priser ovan kan bli billigare ifall man tar bort signering.

Det står i artikeln. 1kr per användare i månaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Ja, garanterat.
Tror du Sveriges industri hade varit lönsammare/tekniskt mera avancerad om staten ägde allt? Eller hade du i det fallet nöjd imorgon kanske hämtat ut din splitter nya svarta Amazon hos den statliga Volvo-handlaren för 890kkr? Bilen som du väntat och köat efter i 9 år.

OnT: Många av recensionerna av appen på play butiken är precis som skrivs ovan hysteriskt kul...

Vart har jag påstått det? Det är skillnad på kommersiella intressen och allmännytta, vinstjakt på saker som är för allmänhetens bästa är inte logiskt.
Saker som i grunden är till för allmänhetens bästa är inte anpassade för vinstdrivande verksamhet, detta för att om valet står mellan vinst och kvalité eller det bästa för allmänheten kommer vinst först.

Säga att staten har 1000kr att satsa på en elev vilket scenario är rimligast?
1. Staten satsar 1000kr på eleven.
2. Staten köper en tjänst av ett företag att satsa på eleven för 1000kr, företaget ska ta ut vinsten från samma 1000kr.

Nummer 2 gör garanterat att inte alla resurser går till det som det ska och någonstans måste det skäras in, med det sagt så är inte val 1 alltid super men det går att förbättra.

Det är inte samma sak med saker där vinstdrivande fokus ger mer positiva effekter, att inte vilja privatisera allmännyttan är inte samma sak som att vilja förstatliga all verksamhet. Istället för privatisering borde man satsa på högre löner inom allmännyttan och på så sätt få bättre folk och mer fungerande system.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Telenätets privatisering.

Nja det är inte enskilt anledningen iaf, det är ju därav kopparnätet förfallit och vissa i landet inte fått något ordentligt alternativ samtidigt som det avvecklas?

Det är billigare med tekniken idag och antalet användare gör volymerna mer gynnsamt, dock medger jag att kommunikationsprivatiseringen överlag varit positiv.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Telenätets privatisering.

Det har lett till försämrad samhällsfunktion.
Teknologiska framsteg har förbättrat mycket, men relativt det så har det blivit sämre.

(Tänk också på att majoriteten av bredbandsutbyggnad utanför storstäderna är gjord med statliga bidrag och satsningar.)

Permalänk
Medlem

Har nu läste igenom alla inlägg och många tar upp detta, t.o.m. citerar det:

"Värt att notera i sammanhanget är att driftskostnaderna för Skolplattformen under år 2019–2020 uppgick till i snitt 10 miljoner kronor i månaden."

Och sedan säger många... "Men hur kan dom mena på att Öppna Skolplattformen då skulle vara sämre val."
Men om vi faktiskt läser meningen direkt efter...

Detta omfattar dock de API:er som Öppna Skolplattformen nyttjar och ännu ett inköp skulle därmed inte nödvändigtvis innebära minskade kostnader.

Nästan som en del väljer medvetet att ignorera detta.
Alltså, Stockholm Stad kommer förmodligen inte spara något utan enbart öka sina kostnader för Öppna Skolplattformen...
Hade Öppna Skolplattformen varit helt gratis hade Stockholm Stad med största sannolikhet valt den. Men nu blir det enbart dyrare.

Jag förstår att dom som programmerat Öppna Skolplattformen vill ha sin förtjänst.
Men frågan är vad företaget som har programmerat detta skämt till original som alla ratar har haft för sig.
Varför inte sätta detta företag i fokus! Det är ju dom som faktiskt är problemet och borde stå till svars för deras urdåliga programmerare.
Låt detta företag som "straff" köpa Öppna Skolplattformen och ge detta till Stockholm Stad UTAN att på något sätt öka kostnaderna.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Sedan är ju också Stockholm kommun ökänt sämst på en jävla massa saker.

Där andra kommuner lyckas galant med en jävla massa saker, där går Stockholm kommun totalt åt helvete. Rådande sjukskjöterskebrist samt status på förlossningsvården och Nya Karolinska är väl de mest tydliga och offentliga exemplen, men det finns en jävla massa andra exempel där Stockholm kommun bevisligen varit otroligt inkompetenta, i frågor och fall där andra kommuner redan visat att det inte bara går, men går helt utan problem att lösa.

Som du säger, så undrar man ibland om inte Stockholm kommun faktiskt försöker sabotera allt de har att ta ägarskap över, i syfte att på något sätt bli av med ansvaret för någon anledning.

NKS (som ligger i Solna) och sjuksköterskebrist är nått som regionen står för och inte Stockholms stads styre.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Jag förstår att dom som programmerat Öppna Skolplattformen vill ha sin förtjänst.
Men frågan är vad företaget som har programmerat detta skämt till original som alla ratar har haft för sig.
Varför inte sätta detta företag i fokus! Det är ju dom som faktiskt är problemet och borde stå till svars för deras urdåliga programmerare.
Låt detta företag som "straff" köpa Öppna Skolplattformen och ge detta till Stockholm Stad UTAN att på något sätt öka kostnaderna.

Håller med i det övriga du skriver, men tycker du halkade iväg lite på slutet.
Hur har du fått fram att det är företaget eller företagen som programmerat som gjort fel? Tror ämnet är lite mer komplext än att det sitter en dålig programmerare som inte kan sitt jobb. Det kan vara så, men vi vet inte.
Hade varit spännande om någon tog sig tiden att granska hela flödet, från att behovet uppstod till att de började ta fram krav, upphandla, till design och implementation.

Tipsa Uppdrag granskning kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

NKS (som ligger i Solna) och sjuksköterskebrist är nått som regionen står för och inte Stockholms stads styre.

Det har du givetvis rätt i

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Problemet är att det inte går att "straffa" bolaget som utvecklat befintlig lösning. Under utvecklingen har kommunen varit med och godkänt vad som utvecklats. Att applikationen suger är ett faktum men problemet är att personen / personerna som godkänt utvecklingen helt enkelt inte har någon kompetens inom området som de ansvarar över.

Vänd på det hela och gör alla statligt anställda tjänstemän personligt ansvariga för de skit de gör så kanske folk slutar slänga skattepengarna till höger och vänster utan några konsekvenser.

Skrivet av Knashatt:

Har nu läste igenom alla inlägg och många tar upp detta, t.o.m. citerar det:

"Värt att notera i sammanhanget är att driftskostnaderna för Skolplattformen under år 2019–2020 uppgick till i snitt 10 miljoner kronor i månaden."

Och sedan säger många... "Men hur kan dom mena på att Öppna Skolplattformen då skulle vara sämre val."
Men om vi faktiskt läser meningen direkt efter...

Detta omfattar dock de API:er som Öppna Skolplattformen nyttjar och ännu ett inköp skulle därmed inte nödvändigtvis innebära minskade kostnader.

Nästan som en del väljer medvetet att ignorera detta.
Alltså, Stockholm Stad kommer förmodligen inte spara något utan enbart öka sina kostnader för Öppna Skolplattformen...
Hade Öppna Skolplattformen varit helt gratis hade Stockholm Stad med största sannolikhet valt den. Men nu blir det enbart dyrare.

Jag förstår att dom som programmerat Öppna Skolplattformen vill ha sin förtjänst.
Men frågan är vad företaget som har programmerat detta skämt till original som alla ratar har haft för sig.
Varför inte sätta detta företag i fokus! Det är ju dom som faktiskt är problemet och borde stå till svars för deras urdåliga programmerare.
Låt detta företag som "straff" köpa Öppna Skolplattformen och ge detta till Stockholm Stad UTAN att på något sätt öka kostnaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PyzzeN:

Problemet är att det inte går att "straffa" bolaget som utvecklat befintlig lösning. Under utvecklingen har kommunen varit med och godkänt vad som utvecklats. Att applikationen suger är ett faktum men problemet är att personen / personerna som godkänt utvecklingen helt enkelt inte har någon kompetens inom området som de ansvarar över.

Vänd på det hela och gör alla statligt anställda tjänstemän personligt ansvariga för de skit de gör så kanske folk slutar slänga skattepengarna till höger och vänster utan några konsekvenser.

Det är inte första och kommer inte bli sista gången företag som skapar mjukvara skapar mjukvara som är skämt.
Och problemet ligger ofta att dom som programmerat mjukvaran faktiskt är urusel på att förstå hur man gör vettig mjukvara för normalt användande...

Har jobbat i 20+ år nu inom serviceyrket där jag kommer ofta i kontakt med mjukvara som programmerats för en specifikt syfte.
Ibland undrar man om programmeraren/na ens är medvetna att det dom skapat är ett skämt. Och när man kontaktar dessa och förklarar så är det tyvärr allt för ofta som dom blir spydiga och på något sätt låtsas inte förstå var problemet ligger...

Och jag är då ärlig och säger att dom måste väl ändå vara kapabla att se hur ineffektivt hela systemet är, att jag tydligt förklarar hur kunden vill ha det men det är ÄNDÅ som dom inte förstår och vill inte ändra något.

-"Jag förstår inte vad problemet är".
-"Jo, men kunden vill inte trycka sig in i 8 olika steg för att få fram informationen som självklart skulle finnas på första sidan".
-"Men det är väl inte så jobbigt att gå in där".
-"Men kunden måste göra detta exakt varje gång dom ska ha denna obligatirska informationen, det är fel ställe att gömma den där"
-"Mmmm."
-"Och det finns ju plats på första sidan att lägga just denna information där"
-"Mmmm".
-"Så löser ni detta då? Det var ju faktiskt något som vi nämnde att detta var viktig information som behövdes läsas vid varje tillfälle".
-"Mmm, jag ska se om det går att lösa".
-"Ja, det är klart det går att lösa. Det är bara för dig att ändra om".
-"Ska kolla på det".

En vecka senare, en uppdatering sker,

-"Hej, det är jag igen. Ni skulle ju lösa detta med att få fram informationen på första sidan".
-"Ja, det har vi ju gjort nu".
-"Ja men det är ju en kryssruta som måste tryckas på för att se informationen..."
-"Ja, det är så ja".
-"Vad fyller det för funktion?"
-"Ja, det är för att få fram informationen du villa ha på första sidan".
-"Så vi sitter alltså och pratar förra veckan att denna information ska läsas varje gång samt att det finna massa plats för informationen på första sidan. Ändå väljer du att åter dölja informationen och lägga en plusknapp för att få fram informationen?"
-"Ja, det är ju för att ni ville ha informationen på första sidan"...
-"Så du inser alltså inte själv att du genom detta har gjort så att kunden måste vid varje tillfälle trycka på en knapp som inte fyller någon funktion?".
-"Mmmmm".
-"Nu tar du bort denna funktion och lägger fram det läsligt direkt på sidan... Det vi kom överens om vid förra samtalet..."
-"Jag ska titta på det".

hänger du med? Detta är tyvärr väldigt vanligt. Det är som att prata med en, ja jag vet inte...

Det finns säkert massa som redan poängterat vad som känns fel från Stockholms Stad men företaget lyssnar inte för det är som dom inte är kapabla att förstå själva vissa banala saker. Jag säger INTE att det är så i detta fallet.
Men borde inte dom som programmerat mjukvaran sett och hört hela debatten? Borde dom inte själva inse vad alla klagar på? Borde dom inte själva ta kontakt med Stockholm Stad och fråga om användarna till mjukvaran är nöjda? Kan dom inte ta eget initiativ att förbättra mjukvaran? Skäms dom inte själva för att gjort en undermålig produkt?

Förstår du lite nu vad jag vill få fram?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PyzzeN:

Vänd på det hela och gör alla statligt anställda tjänstemän personligt ansvariga för de skit de gör så kanske folk slutar slänga skattepengarna till höger och vänster utan några konsekvenser.

Har du faktisk insyn med egna erfarenheter?

Tycker faktiskt det är nedvärderande mot de folk som jobbar inom myndighet och säga att de ska bli personligt ansvariga.
Nu har jag lite erfarenhet av att jobba inom myndighet och det var väldigt duktiga och kompetenta människor inom sina områden. Områden som inte har med IT att göra.

Däremot när det kom till it-system och få det att rulla då var det inte deras kompetens utan det var en uppförsbacke. Där måste det anställas projektledare och arkitekter som kan vägleda och se till att det blir en gemensam samsyn. Det är svårt att få två personer inom samma skrå att prata om samma sak. Tänk då två stycken från olika delar av verksamheten.

Andra problemet är att det är ett sjuhelsikes regelverk som de måste följa och alla är rädda för att göra fel. För tro det eller ej men de är redan idag till viss mån ansvariga och kan bli uthängda i media om det blir fel. Det är ingen förlåtande kultur som möjligör innovation och att våga prova. Kan tilläggas att som jag förstått så kan vissa myndigheter/kommuner/regioner vara sämre eller bättre på detta. Inte svart eller vitt.

Det är ett komplext ämne och det bör utredas och granskas så att vi kan förbättra och förhoppningsvis bli lite klokare nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Och vad kostar det inte att utveckla en plattform i offentlig sektor?

Det kostar i bästa fall 3,14 gånger avtalat pris. Problemet är att det saknas kompetens hos beställaren, som måste anlita dyra konsulter bara för att ta fram kravspecifikation för något som konsulterna inte är insatta i. Jag har tyvärr upplevt detta. Dyrt och dåligt blir det för att egen kompetens saknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Stockholm Stad: Spendera miljoner på en skolplattform.

Stockholmare: Skapa en bättre plattform, princip gratis.

Stockholm stad: nI äR fÖr DyRa!

Fast nu är det ju inte riktigt så.

Skolplattformen är något mer än bara en app som använder sig av en api.

Eller du tror väl inte att man kan lägga ner hela Skolplattformen och sedan bara köra med den Öppna Skolplattformen? Hur hade du tänkt att det skulle fungera? (Spoiler: Inte alls.)

Permalänk
Skrivet av Irre:

Det kostar i bästa fall 3,14 gånger avtalat pris. Problemet är att det saknas kompetens hos beställaren, som måste anlita dyra konsulter bara för att ta fram kravspecifikation för något som konsulterna inte är insatta i. Jag har tyvärr upplevt detta. Dyrt och dåligt blir det för att egen kompetens saknas.

Det är dessutom mycket svårare att ta fram krav och utveckla i en byråkratisk och krånglig verksamhet som ofta återfinns i det offentliga.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem

Håller helt med om att det finns bolag som inte vet hur man utvecklar applikationer men det är ingen ursäkt för att den är dålig för slutanvändaren. Anlitar man ett bolag för att utveckla en applikation så är det upp till beställaren att ha rätt person för jobbet som kan ställa kraven mot utvecklarna så att det i slutändan blir bra. Ett bolag behöver ju inte göra en bra leverans för att de ska tjäna pengar. Säger avtalet / kravställningen att du vill ha resultat X men egentligen så vill du ha resultat Y så får du bita i det sura äpplet och betala för att de ska göra om skiten (se Nya Karolinska och alla kostnader som tillkommit för att även där så var det fel person som tog besluten).

Att de inte lyssnar på Stockholm Stad (beställare) på vad som är fel tror jag inte på, mer att de som beställt inte är tydliga nog med exakt vad som ska göras. Jag jobbar själv som utvecklare och suttit med arbeten mot statlig verksamhet. De har i mina fall varit riktigt hårda och noggranna att vi levererat exakt vad som har förhandlats fram. Har VI gjort fel så får VI göra om utan betalt.

Finns inget bolag som skulle göra om något "bara för att". Vill man ha en ändring så får man betala.

Med allt ovan sagt så hade jag själv aldrig levererat en produkt jag inte står för och är stolt över att ha levererat. Arbetar många timmar "gratis" då jag vill leverera saker som inte råds inom budgeten.

Summan av det hela?
Jag tycker att Stockholm Stad borde ha haft mer kompetent personal som drev frågan om utvecklingen. Personen / personerna som drivit frågan har helt enkelt inte varit kompententa nog för att slutprodukten skulle bli bra. Vems fel är det? Kanske personen / personerna som drivit projektet eller chefen i fråga.

Att det är hårt att man ska ha personligt ansvar tycker jag verkligen inte. Hade detta varit ett privat bolag och man betalat miljoner / miljarder för en produkt som är skit så hade man snällt fått packa sina saker och gått hem. Varför ska det vara någon skillnad när det är skattepengar man betalar med? Om något så borde det vara ännu viktigare att personer som hanterar skattepengar har högre krav på sig.

Skrivet av Knashatt:

Det är inte första och kommer inte bli sista gången företag som skapar mjukvara skapar mjukvara som är skämt.
Och problemet ligger ofta att dom som programmerat mjukvaran faktiskt är urusel på att förstå hur man gör vettig mjukvara för normalt användande...

Har jobbat i 20+ år nu inom serviceyrket där jag kommer ofta i kontakt med mjukvara som programmerats för en specifikt syfte.
Ibland undrar man om programmeraren/na ens är medvetna att det dom skapat är ett skämt. Och när man kontaktar dessa och förklarar så är det tyvärr allt för ofta som dom blir spydiga och på något sätt låtsas inte förstå var problemet ligger...

Och jag är då ärlig och säger att dom måste väl ändå vara kapabla att se hur ineffektivt hela systemet är, att jag tydligt förklarar hur kunden vill ha det men det är ÄNDÅ som dom inte förstår och vill inte ändra något.

-"Jag förstår inte vad problemet är".
-"Jo, men kunden vill inte trycka sig in i 8 olika steg för att få fram informationen som självklart skulle finnas på första sidan".
-"Men det är väl inte så jobbigt att gå in där".
-"Men kunden måste göra detta exakt varje gång dom ska ha denna obligatirska informationen, det är fel ställe att gömma den där"
-"Mmmm."
-"Och det finns ju plats på första sidan att lägga just denna information där"
-"Mmmm".
-"Så löser ni detta då? Det var ju faktiskt något som vi nämnde att detta var viktig information som behövdes läsas vid varje tillfälle".
-"Mmm, jag ska se om det går att lösa".
-"Ja, det är klart det går att lösa. Det är bara för dig att ändra om".
-"Ska kolla på det".

En vecka senare, en uppdatering sker,

-"Hej, det är jag igen. Ni skulle ju lösa detta med att få fram informationen på första sidan".
-"Ja, det har vi ju gjort nu".
-"Ja men det är ju en kryssruta som måste tryckas på för att se informationen..."
-"Ja, det är så ja".
-"Vad fyller det för funktion?"
-"Ja, det är för att få fram informationen du villa ha på första sidan".
-"Så vi sitter alltså och pratar förra veckan att denna information ska läsas varje gång samt att det finna massa plats för informationen på första sidan. Ändå väljer du att åter dölja informationen och lägga en plusknapp för att få fram informationen?"
-"Ja, det är ju för att ni ville ha informationen på första sidan"...
-"Så du inser alltså inte själv att du genom detta har gjort så att kunden måste vid varje tillfälle trycka på en knapp som inte fyller någon funktion?".
-"Mmmmm".
-"Nu tar du bort denna funktion och lägger fram det läsligt direkt på sidan... Det vi kom överens om vid förra samtalet..."
-"Jag ska titta på det".

hänger du med? Detta är tyvärr väldigt vanligt. Det är som att prata med en, ja jag vet inte...

Det finns säkert massa som redan poängterat vad som känns fel från Stockholms Stad men företaget lyssnar inte för det är som dom inte är kapabla att förstå själva vissa banala saker. Jag säger INTE att det är så i detta fallet.
Men borde inte dom som programmerat mjukvaran sett och hört hela debatten? Borde dom inte själva inse vad alla klagar på? Borde dom inte själva ta kontakt med Stockholm Stad och fråga om användarna till mjukvaran är nöjda? Kan dom inte ta eget initiativ att förbättra mjukvaran? Skäms dom inte själva för att gjort en undermålig produkt?

Förstår du lite nu vad jag vill få fram?

Skrivet av Wiinis:

Har du faktisk insyn med egna erfarenheter?

Tycker faktiskt det är nedvärderande mot de folk som jobbar inom myndighet och säga att de ska bli personligt ansvariga.
Nu har jag lite erfarenhet av att jobba inom myndighet och det var väldigt duktiga och kompetenta människor inom sina områden. Områden som inte har med IT att göra.

Däremot när det kom till it-system och få det att rulla då var det inte deras kompetens utan det var en uppförsbacke. Där måste det anställas projektledare och arkitekter som kan vägleda och se till att det blir en gemensam samsyn. Det är svårt att få två personer inom samma skrå att prata om samma sak. Tänk då två stycken från olika delar av verksamheten.

Andra problemet är att det är ett sjuhelsikes regelverk som de måste följa och alla är rädda för att göra fel. För tro det eller ej men de är redan idag till viss mån ansvariga och kan bli uthängda i media om det blir fel. Det är ingen förlåtande kultur som möjligör innovation och att våga prova. Kan tilläggas att som jag förstått så kan vissa myndigheter/kommuner/regioner vara sämre eller bättre på detta. Inte svart eller vitt.

Det är ett komplext ämne och det bör utredas och granskas så att vi kan förbättra och förhoppningsvis bli lite klokare nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PyzzeN:

Att det är hårt att man ska ha personligt ansvar tycker jag verkligen inte. Hade detta varit ett privat bolag och man betalat miljoner / miljarder för en produkt som är skit så hade man snällt fått packa sina saker och gått hem. Varför ska det vara någon skillnad när det är skattepengar man betalar med? Om något så borde det vara ännu viktigare att personer som hanterar skattepengar har högre krav på sig.

Fast vilka i ett privat bolag tar beslut på miljon/miljardnivån? Och hur mycket får dessa betalt? Det innebär ju ett större ansvar. Så skall de i offentlig verksamhet som skulle få större ansvar också få bättre betalt? Kanske som de i ett privat bolag?

Permalänk
Medlem

Troligtvis de högst uppsatta inom sitt område och ja de får bra betalt. Som du fortmulerar dig så verkar du tro att alla inom den offentliga sektorn får dåligt betalt vilket är långt ifrån sant. Sen får man väl göra en uträkning. En person med kompentensen för detta uppdrag, kan har vi nytta av den 365 dagar om året? Om svaret är nej, ta in en konsult som driver projektet. Inte svårare än så.

Skrivet av filbunke:

Fast vilka i ett privat bolag tar beslut på miljon/miljardnivån? Och hur mycket får dessa betalt? Det innebär ju ett större ansvar. Så skall de i offentlig verksamhet som skulle få större ansvar också få bättre betalt? Kanske som de i ett privat bolag?

Felstavning etc
Permalänk
Medlem
Skrivet av PyzzeN:

Troligtvis de högst uppsatta inom sitt område och ja de får bra betalt. Som du fortmulerar dig så verkar du tro att alla inom den offentliga sektorn får dåligt betalt vilket är långt ifrån sant. Sen får man väl göra en uträkning. En person med kompentensen för detta uppdrag, kan har vi nytta av den 365 dagar om året? Om svaret är nej, ta in en konsult som driver projektet. Inte svårare än så.

Topppersoner inom det offentliga har ju inte en lön som jämförbar med vad någon i ett privat bolag med jämförbar storlek och ansvar har.

Den som tar in konsulten, har den då ett ansvar om konsulten fullständigt misslyckas med ett miljardprojekt? Eller stannar ansvaret hos konsulten, som då skall? sparkas? Känns ju mer som att det blir att man häller mer offentliga medel över privata företag.

-----

Hmm. Kanske man skall privatisera hela Stockholm stad?... Stockholm stad AB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Topppersoner inom det offentliga har ju inte en lön som jämförbar med vad någon i ett privat bolag med jämförbar storlek och ansvar har.

Den som tar in konsulten, har den då ett ansvar om konsulten fullständigt misslyckas med ett miljardprojekt? Eller stannar ansvaret hos konsulten, som då skall? sparkas? Känns ju mer som att det blir att man häller mer offentliga medel över privata företag.

-----

Hmm. Kanske man skall privatisera hela Stockholm stad?... Stockholm stad AB?

Stockholm AB är väl redan i huvudsak en upphandlingsfunktion, där skattepengar hälls på konsulter och entreprenörer som i sin tur utför så lite tjänst som möjligt till billigast* pris, allt inom ramen för LoU.

*)Billigast på pappret, enligt den fiktiva beräkningsmodellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Stockholm AB är väl redan i huvudsak en upphandlingsfunktion, där skattepengar hälls på konsulter och entreprenörer som i sin tur utför så lite tjänst som möjligt till billigast* pris, allt inom ramen för LoU.

*)Billigast på pappret, enligt den fiktiva beräkningsmodellen.

Då är det bara att formalisera det hela!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

mja, jag tror det är mer prestige att någon inte tänker ha fel. så äckligt vanligt inom IT branschen.

Inom alla branscher är det så.
Kan mycket möjligt vara så också eller kanske båda

Permalänk
Medlem

Som sagt, det funkar ofta dåligt med inköpta system. Nu fick vi stockholmare ett exempel till när det fantastiska signalsystemet till T-banan lade av. Eftersom all kompetens är outsourcad så måste experter flygas in från Tyskland för att få igång systemet. Med egen kompetens hade stoppet kanske varit 30 minuter i stället för dygn! Dumsnålt att inte ha egen kompetens i företagen. Värst är offentlig sektor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Som sagt, det funkar ofta dåligt med inköpta system. Nu fick vi stockholmare ett exempel till när det fantastiska signalsystemet till T-banan lade av. Eftersom all kompetens är outsourcad så måste experter flygas in från Tyskland för att få igång systemet. Med egen kompetens hade stoppet kanske varit 30 minuter i stället för dygn! Dumsnålt att inte ha egen kompetens i företagen. Värst är offentlig sektor.

Förlåt för lite OT, men jag tolkar inte det som att de flugit in personal från Tyskland. Så här sa SLs presstalesperson till Aftonbladet: "Vi har resurser med understöd från Tyskland på plats, eftersom det är Siemens som har levererat signalsystemet" och det tolkar jag som att de har kontakt med Tyskland, dock inte att man flugit in personal därifrån, utan att det är svensk personal på plats, med stöd från Tyskland via typ länk eller liknande

Edit: Jag hade tolkat det fel, de hade flugit in personal från Tyskland

Kom ny info efter jag skrev här, som visade att jag tolkat det fel
Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Förlåt för lite OT, men jag tolkar inte det som att de flugit in personal från Tyskland. Så här sa SLs presstalesperson till Aftonbladet: "Vi har resurser med understöd från Tyskland på plats, eftersom det är Siemens som har levererat signalsystemet" och det tolkar jag som att de har kontakt med Tyskland, dock inte att man flugit in personal därifrån, utan att det är svensk personal på plats, med stöd från Tyskland via typ länk eller liknande

Edit: Jag hade tolkat det fel, de hade flugit in personal från Tyskland

Det är ju ett av alla problem med offentliga upphandlingar.
Man kan inte kravställa lokal leverantör, utan man får kravställa inställelsetid.

Vid dyra upphandlingar är du tvingad att fråga hela europa efter den billigaste lösningen, och med udda krav försöka sticka hål på leverantörernas lögner istället för att bara handla beprövade lösningar lokalt.

Så då får man ringa in supertysken vid strul som jettar till Stockholm på 4-5h med en skön jourkostnad istället för att väcka Petter som sätter sig i bilen och är på plats inom 1h.
Du har alltid med dig reslängden och kostnaden som ett argument mot att åka ut och kika, så det blir mer ledtider i felsökningen.

En fantastisk fin ineffektivitetsapparat som byggs upp, när tunnelbanan rasar ihop efter ett strömavbrott och vi står helt handfallna. Men säkert svinbra för jätteföretagen i sydeuropa som kan leva rövare även på marknaden här i norr. Precis som byråkraterna vill ha det....

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det är ju ett av alla problem med offentliga upphandlingar.
Man kan inte kravställa lokal leverantör, utan man får kravställa inställelsetid.

Vid dyra upphandlingar är du tvingad att fråga hela europa efter den billigaste lösningen, och med udda krav försöka sticka hål på leverantörernas lögner istället för att bara handla beprövade lösningar lokalt.

Så då får man ringa in supertysken vid strul som jettar till Stockholm på 4-5h med en skön jourkostnad istället för att väcka Petter som sätter sig i bilen och är på plats inom 1h.
Du har alltid med dig reslängden och kostnaden som ett argument mot att åka ut och kika, så det blir mer ledtider i felsökningen.

En fantastisk fin ineffektivitetsapparat som byggs upp, när tunnelbanan rasar ihop efter ett strömavbrott och vi står helt handfallna. Men säkert svinbra för jätteföretagen i sydeuropa som kan leva rövare även på marknaden här i norr. Precis som byråkraterna vill ha det....

Jag tror inte detta problem hade med strömavbrottet, för då borde problemet kommit redan i torsdag och inte 1 dag senare

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepe Silvia:

Håller med, tycker 300 tusen per månad för en open-source lösning är onödigt om det inte ingår förvaltningstimmar motsvarande åtminstone 2 konsulter på heltid.

Hade varit ännu bättre om myndigheter kunde anställa utvecklare med schysst lön. 300 tusen i månaden motsvarar 3 heltidsanställda med 70 tusen i lön.

Nja, kan nog bli tajt med 3? Du har arbetsgivaravgifter och pensionavsättning etc. Kostnad för lokal, utrustning etc. Men två utvecklare får man för 300 kakor i månaden utan problem.
Edit: Jag har dålig koll. Kan nog gå med 3 st, 90k över till det jag yrar om, borde kanske funka, framförallt eftersom man lär komma billigare undan är 70k/mån.

Men jag håller med dig och dom andra i sak!
Tycker också 300k är horribelt dyrt, men det är ju utvecklarna som vittrar stålar och vill cäsha in.

Appen som sådan är ju redan klar, den borde gå att köpa in (eller nyutveckla igen) för en engångskostnad. Så länge sedan API:et inte rör på sig allt för mycket eller det är höga krav på löpande nyutveckling så bör driftkostnaderna inte bli högre än att man ska hänga med i iOS/Androids uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag tror inte detta problem hade med strömavbrottet, för då borde problemet kommit redan i torsdag och inte 1 dag senare

Det kan vara orelaterat, eller ett följdfel.
Men det är väl tveksamt om någon analys blir offentlig. Helst vill "man" ju glömma det som varit fel och fokusera framåt.