Permalänk
Medlem

NAS

Tjena Forumet!
Vänder mig till er expertis ännu en gång
Har köpt in delar för att bygga en dedikerad nas för backup för hushållets användare (4-5 stycken)
Tittat lite på antingen unraid eller truenas framförallt.
Så jag vill att den ska fungera är att varje användare ska komma åt sin backup när de loggar in (sin egen mapp) och inte någon annans, men samtidigt vill jag att de alla ska dela på den totala volymen (alltså att alla ska ha tillgång till hela nasens utrymme, och inte 1/5). Går det att lösa i båda dessa os, och hur enkelt är det?

Remote access är inte növändigt men skulle vara en bonus (ska gå i båda om jag förstår det, men unraid verkar enklare)

En liten joker som jag funderat på är att köra windows-baserat för att kunna köra backblaze på backupen, och helt enkelt dela ut en mapp till varje användare (med login) som de kan spara till

Ser gärna erfarenheter och tips och tricks ni vet om!

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Debian + Samba kör jag - enkelt att komma igång med. Dock nyttjar jag bara detta inom LAN.
Samba delar ut nätverksmappar/diskar där jag själv valt vilka mappar som ska vara tillgängliga.
Ska du ha tillgång till mappen utanför ditt interna nät skulle jag föreslå Nextcloud eller liknande tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Debian + Samba kör jag - enkelt att komma igång med. Dock nyttjar jag bara detta inom LAN.
Samba delar ut nätverksmappar/diskar där jag själv valt vilka mappar som ska vara tillgängliga.
Ska du ha tillgång till mappen utanför ditt interna nät skulle jag föreslå Nextcloud eller liknande tjänst.

Tack för infon! nextcloud ser väldigt intressant ut, verkar som det skulle kunna lösa all funktionalitet som jag villhöver
Debian + samba ska jag kika på också, det skulle vara en bra anledning att lära mig linux

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

TrueNAS fixar detta utan problem. Har ingen erfarenhet av unraid men det går säkert där med.

I princip det som behöver göras att skapa så många användare som du vill ha, och lika många shares. Sen ger du bara varje användare tillgång till en share. Och ja, det går att göra flera separata shares på samma volym.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Sen har du ju Open Media Vault också som är Debian baserat, hade det för ett par år sen (och funkade väldigt bra då, antar att det bara blivit bättre med åren). https://www.openmediavault.org/

Permalänk
Medlem

Efter att ha kört Unraid i några år så kan jag varmt rekommendera även den lösningen!