Playstation 5 kunde fått 16 processorkärnor – Mark Cerny om spelkonsolen

Permalänk
Melding Plague

Playstation 5 kunde fått 16 processorkärnor – Mark Cerny om spelkonsolen

Systemarkitekten bakom Playstation 5 berättar om spelkonsolens utveckling, där feedback från utvecklare var ett återkommande inslag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Får lite Hjalmar

Peter Flack

Dold text

vibbar över hans utseende.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

- Hello, Mr Cerny, vilken frisyr önskas idag?

- Jag tänker mig att stilen jag är ute efter är Gunn-Britt, utbränd socialsekreterare i krisande glesbygdskommun.

Permalänk
Medlem

Ja nog hade det varit härligt. Då hade också porteringen till PC blivit bättre skriven för fler kärnor

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

det var inte länge sedanfolk pratade om att 4 kärnor var det optimala för spel och det i princip är fysikalisk omöjligt att nytta fler för Amdahls lag.

Nå eftersom hur dagens spelmotorer är konstruerade så är 16 core i en konsol bortkastade resurser, när de handlar om att bygga extremt kostnadseffektivt.

Permalänk
Medlem

Rätt skönt. Av den anledningen behöver man teoretiskt inte fler än 8 kärnor som gamer denna generation.
Detta eftersom spelen utvecklas med konsoler i åtanke primärt.
Exempelvis en i9 gen1 (9900k) bör räcka tills PS6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

det var inte länge sedanfolk pratade om att 4 kärnor var det optimala för spel och det i princip är fysikalisk omöjligt att nytta fler för Amdahls lag.

Nå eftersom hur dagens spelmotorer är konstruerade så är 16 core i en konsol bortkastade resurser, när de handlar om att bygga extremt kostnadseffektivt.

Vi hade ju en person här på forumet som skrev att på desktop klarar man sig på två kärnor. Personen är för övrigt aktiv och var med på SweCs nominering förra året

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja nog hade det varit härligt. Då hade också porteringen till PC blivit bättre skriven för fler kärnor

Men konsolen har ändå 16 trådar, så en PC med 16 kärnor skulle då teoretiskt kunna ha nytta av upp till så många kärnor eftersom att riktiga kärnor såklart är bättre än trådar.
Jag menar då alltså att spel som är skrivna för 16 trådar då skulle förmodligen flyta på bättre med 16 kärnor.

Kul att se mer av Cerny, han är ju själv med och utvecklar systemen jämfört med många av de andra som brukar synas.
Lite tråkigt att det blir sällsynt med spel som utnyttjar lagringsenheten i gameplay innan 2023 typ, det är väl bara Ratchet and Clank än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Vi hade ju en person här på forumet som skrev att på desktop klarar man sig på två kärnor. Personen är för övrigt aktiv och var med på SweCs nominering förra året

Nu gör du mig jättenyfiken, har säkerligen själv haft fel på den punkten även om jag köpte en Q6600 när snacket gick att E8200 eller vad den hette var optimal för spel. Vem var det?

Permalänk
Medlem

Tycker Returnal visar mest från PS5. Inga laddtider, dörrarna öppnas på ett ögonblick och kan användas taktiskt. Mycket vacker HDR, om din TV klarar höga nits. 3D ljudet i lurarna visar hemligheter och fyller rummen med närvaro. DualSense tar över upplevelsen redan från introt och ger liv till vapnen. Gameplay är oförlåtande men när det klickar och man börjar jaga istället för att gömma sig tar spelet fart och man bjuds på episka bossfighter i vackra världar.

Okey, bara R&C som "verkligen" pressar ssd:n realtime, och har lika roliga dualsense-vapen, men vill man ha en lite mera spännande titel så missa inte Returnal. Hoppas verkligegn på en tvåa, typ aldrig blivit så tillfredställd att nå slutet av ett spel, medans R&C är en relativt lätt upplevelse. Bra showcase för PS5, men skulle inte byta mot Returnal.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk

Kul att höra lite mer om deras utveckling och hur de tänkte vid framtagandet. Ser gärna mer sånt

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Rätt skönt. Av den anledningen behöver man teoretiskt inte fler än 8 kärnor som gamer denna generation.
Detta eftersom spelen utvecklas med konsoler i åtanke primärt.
Exempelvis en i9 gen1 (9900k) bör räcka tills PS6.

Allt handlar inte om kärnor, se bara hur bulldozer floppade med dess mängd kärnor jämfört med gamla intel.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Rätt skönt. Av den anledningen behöver man teoretiskt inte fler än 8 kärnor som gamer denna generation.
Detta eftersom spelen utvecklas med konsoler i åtanke primärt.
Exempelvis en i9 gen1 (9900k) bör räcka tills PS6.

Förutom rena PC spel.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Allt handlar inte om kärnor, se bara hur bulldozer floppade med dess mängd kärnor jämfört med gamla intel.

Absolut, men 9900k är inte en flopp. Inte ens i närheten av att jämföra med bulldozer.
9900k är fortfarande högaktuell som spelprocessor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Nu gör du mig jättenyfiken, har säkerligen själv haft fel på den punkten även om jag köpte en Q6600 när snacket gick att E8200 eller vad den hette var optimal för spel. Vem var det?

Tror inte det är så schysst att hänga ut en enstaka person men han har titeln "Datavetare" här på SweC.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

det var inte länge sedanfolk pratade om att 4 kärnor var det optimala för spel och det i princip är fysikalisk omöjligt att nytta fler för Amdahls lag.

Nå eftersom hur dagens spelmotorer är konstruerade så är 16 core i en konsol bortkastade resurser, när de handlar om att bygga extremt kostnadseffektivt.

ja det där kunde jag verkligen inte förstå och var inne i ett par trådar här när det begav sig och förstod inte hur mänskligheten kunde flyga till månen och göra fantastiska framsteg inom det mesta men sen inte kunde hantera mer än 4 kärnor. lät minst sagt galet.
"Ja vi kan ta dig till månen och tillbaka men att få spel att använda mer än 4 kärnor, nope omöjligt"
sen dess har jag hittat ett par spel som tar tag i alla mina sexton trådar, inte fullt ut men ändå.

Skrivet av GarfieldPower:

Vi hade ju en person här på forumet som skrev att på desktop klarar man sig på två kärnor. Personen är för övrigt aktiv och var med på SweCs nominering förra året

Har för mig att jag var inne och snackade med dessa som sa att aldrig kommer något spel komma med mer än stöd för 4 kärnor. enligt dom var det mer eller mindre en omöjlighet. alla kan dock ha fel och i data branchen kan saker hända.
kolla anivlnext 2.0 eller senare. där var nog första gången min 2500k@4.7ghz blev rejält piskad av min 1700. så illa att jag var övertygad om att det var något annat än kärnorna

Skrivet av klotim:

Allt handlar inte om kärnor, se bara hur bulldozer floppade med dess mängd kärnor jämfört med gamla intel.

Ja men det var för många år sedan. utvecklingen går framåt. när bulldozer kom fanns det nog inget varken spel eller vanligt program som stödde mer än 4 kärnor. dessutom var den arkiteturen extremt dålig. lite som att jämföra en rostig fiat från 80 talet lagad med silvertjp med en modern bil
bulldozer hade dessutom inga riktiga kärnor de de ofta delade på flera resurser.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tittar man samtidigt på WIREDs och den här

så låter och ser WIREDs video mer ut som en förtäckt reklamsnutt. Får dock säga att Cerny låter bara trött på livet i WIRED videon.

Men tack för memet, kunde haft, för det känns lite så med det extremt tunna spelutbudet till PS5 av exklusiva spel. "PS5 kunde haft dessa exklusiva spel. Men istället så får du Skyrim".

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Garth? Is that you?
Wayne's World Wayne's World Its party time excellent...

Flickvännen lyckades på nån vänster inhandla PS5:an när den släpptes men den har mer eller mindre samlat damm sen dess. Jag har inte hittat nått spel jag vill spela och hon kanske spelat 50 timmar total....

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Solaris:

Tittar man samtidigt på WIREDs och den här https://www.youtube.com/watch?v=sSmWIR-D6ro
så låter och ser WIREDs video mer ut som en förtäckt reklamsnutt. Får dock säga att Cerny låter bara trött på livet i WIRED videon.

Men tack för memet, kunde haft, för det känns lite så med det extremt tunna spelutbudet till PS5 av exklusiva spel. "PS5 kunde haft dessa exklusiva spel. Men istället så får du Skyrim".

Att den känns som reklam har nog att göra med att videon är saxad från Sonys presentation av Playstation 5.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner