Qualcomm Snapdragon får enklare namn

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm Snapdragon får enklare namn

Svåra sifferkombinationer och suffix får stå tillbaka när Qualcomm förenklar namngivningen av sina Snapdragon-processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så nästa flaggskepp kommer heta något i stil med Snapdragon 91, mellanklassen kanske 61 och 71

Nästa år blir det 92 och 72 istället?

Känns sjukt vettigt och något som fler borde göra (tittar på er USB-IF)

Permalänk
Inaktiv

Härligt, nu blir det ännu mer ologiskt med namn tagna ur luften istället för att namnge produkterna efter enkla suffix, tex som på en TV. 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så nästa flaggskepp kommer heta något i stil med Snapdragon 91, mellanklassen kanske 61 och 71

Nästa år blir det 92 och 72 istället?

Känns sjukt vettigt och något som fler borde göra (tittar på er USB-IF)

Men då har man ju bara massa siffror igen.
Tycker det vore bättre att ha ett ord för "klassen" följt av en siffra.

T.ex Snapdragon Red 1

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Men då har man ju bara massa siffror igen.
Tycker det vore bättre att ha ett ord för "klassen" följt av en siffra.

T.ex Snapdragon Red 1

Med nackdelen att man då blir tvungen att lära sig vilka kodord som ärr bättre än vilka.

Menar inte att Intel har ett perfekt namnschema, men även mina otekniska vänner vet om att en i7'a är bättre än en i3'a eller i5'a.

Permalänk
Medlem

"This means our mobile platforms will transition to a single-digit series and generation number, aligning with other product categories — starting with our newest flagship Snapdragon 8-series platform."

Så när de är uppe i generation 9 och ska gå över till nästa, hur behåller de single digit då?

Annars är det väl vettigt med en serie som talar om prestanda/pris-klass och generation för årsmodell. Tänker t.ex. på min Xperia 5 II där har de Xperia 1, 5, 10 som serie och sen generationsnummer med romerska siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qscwdzeax:

Med nackdelen att man då blir tvungen att lära sig vilka kodord som ärr bättre än vilka.

Menar inte att Intel har ett perfekt namnschema, men även mina otekniska vänner vet om att en i7'a är bättre än en i3'a eller i5'a.

Rätt ofta ser här på forumet att folk undrar om deras i7 är bättre än en Ryzen 5. Det säger inte så mycket, en modern i3 kan vara mycket bättre än en i7 som är tio år gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qscwdzeax:

Med nackdelen att man då blir tvungen att lära sig vilka kodord som ärr bättre än vilka.

Menar inte att Intel har ett perfekt namnschema, men även mina otekniska vänner vet om att en i7'a är bättre än en i3'a eller i5'a.

Men vet de om 14nm eller 12nm är bättre?

Permalänk

Tror tanken är att modellerna ska döpas till något i stil med

Snapdragon 4 Gen 1
Snapdragon 6 Gen 1
Snapdragon 8 Gen 1

och när de går över till tvåsiffrig generation, så blir det alltså

Snapdragon 8 Gen 10

osv.

Blir väl lättare såhär när de också vill mäta sig mer med Apples processorer, där s1 slåss mot motsvarande aX med vad det nu är för generation Apple har för stunden. (Blir intressant att se om Samsung, MediaTek och andra kommer följa efter också?)

Men något sådant tänker jag iallafall det kommer se ut som, det är så jag tolkar det. Färgerna är ju bara på deras produktpresentationer, dvs i sigillet. Det kommer vi konsumenter knappt att se, gissar jag på. Få förpackningar jag sett har ju jättestora sigill som talar om vilket innehåll de har. Brukar väl bara vara lite text på undersidan av lådan eller så?

Visa signatur

__________________________

Now that we have seen eachother, said the unicorn, if you believe in me - I'll believe in you || DT: Asus ROG Crosshair V Formula-Z / AMD Phenom FX8350BE / EVGA Supernova G2 750W / 16GB G.Skill Ripjaws Z PC-14900 CL9 / PC Radeon R9 290X 4GB OC / 14TB varierad lagring / Razer Blackwidow 2013 / Logitech G600 || Div. Laptops hi/lo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Rätt ofta ser här på forumet att folk undrar om deras i7 är bättre än en Ryzen 5. Det säger inte så mycket, en modern i3 kan vara mycket bättre än en i7 som är tio år gammal.

Att jämföra modellnamn mellan olika tillverkare kommer aldrig att fungera. Så länge tillverkaren är konsekvent och logisk inom sina egna modellnamn så är jag nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qscwdzeax:

Med nackdelen att man då blir tvungen att lära sig vilka kodord som ärr bättre än vilka.

Menar inte att Intel har ett perfekt namnschema, men även mina otekniska vänner vet om att en i7'a är bättre än en i3'a eller i5'a.

Som de har lärt sig. Min mamma tycker att 1 är bättre än 3 t.ex så i9 är sämst. Om man inte arbetade in namnet såklart... Vilket man fått göra.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3