Permalänk
Medlem

Bör jag vara orolig?

Tjenare!
Jag har precis gjort några uppgraderingar till min rigg och är lite fundersam kring dom temperaturerna jag ser. I dagsläget är det inget jag är orolig över då det redan är så pass kallt i lägenheten men mina tankar går mot en varmare sommar.
Det är i första hand mitt 3060TI jag är fundersam över då jag upplever ett ganska högljutt kort redan nu när jag spelar tex New world på normal kvalité.
Mina funderingar är om jag ska sitta hur lugnt som helst i båten eller om det är dags att se över saken.
Jag har också ett relativt gammalt chassi (NZXT H440W Silent Ultra) som jag idag kör 2 140 fläktar fram för intag av luft samt 1 noctua bak för uttag av luft.

Kortet är ett ASUS GeForce RTX 3060Ti Dual MINI OC 8GB V2 och tempraturerna jag ser är runt 80 grader med 3000 rpm på båda fläktarna. Idle är den runt 40.

Hoppas jag kan få ett lugn eller hitta en bra lösning på detta!
Tack

Permalänk
Medlem

75-80 är inte märkvärt högt. Om det var 85+ kanske du skulle oroa dig men kan inte se detta bli ett problem. Även med 25 grader i rummet som ambient så kommer den inte gå så mycket högre.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miljon3:

75-80 är inte märkvärt högt. Om det var 85+ kanske du skulle oroa dig men kan inte se detta bli ett problem. Även med 25 grader i rummet som ambient så kommer den inte gå så mycket högre.

Alright tack! Om kortet skulle börja gå upp över 85 vad är det första du hade gjort?

Permalänk

Är en rätt normal temperatur för dagens kort. Gör en undervoltning för att sänka temperatur och ljudnivå.

Permalänk
Medlem

Jag tror snarare att det är ditt chassi som är boven i dramat.

Din frontpanel ser väldigt stängd ut, det vill säga att luft har svårt att ta sig in. Jag hade bytt chassi, antagligen till ett med "mesh front".

Permalänk
Medlem

Kontrollera placeringen av front fläktarna. Idealt så vill du ha en fläkt precis under kortet så att det kan suga in kall luft. Jag hade det chassit tidigare och något som också hjälpte var att ha en bättre cpu kylare. Jag bytte från Intels standardkylare till en towerkylare och det gjorde grafikkortet svalare också. Även en extra fläkt i taket längst bak kan underlätta.

Blir det för varmt på sommaren kan man också bara ta av frontpanelen och köra utan när det är som varmast.

Permalänk
Medlem

Som andra har skrivit så påverkar luftflödet i chassit temperaturen på komponenterna i det.

Man kan "undervolta" för att få ner temperaturen på grafikkortet med MSI afterburner utan att tappa märkbar prestanda i spel.
Här är en sweclockersguide för att undervolta ett 3080 men samma princip gäller för ett 3060 Ti:
https://www.sweclockers.com/artikel/30574-guide-sankt-spannin...

Man får testa sig fram och vissa spel kan bli instabila när man undervoltar så att man måste justera undervolten/frekvensen i MSI Afterburner.

Antingen bör du investera i ett chassi som har bättre luftflöde eller undervolta med msi afterburner för att få ner temperaturen på ditt grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! Uppskattar de verkligen