Microsoft laddar Edge med ironiska kommentarer om Google Chrome

Permalänk
Medlem

Firefox (med rätt inställningar) eller Ungoogled Chromium för mig. Känner mig obekväm och kränkt utav Google och Microsoft när de bjuder in sig själva i andras hem och liv.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Bytte från Firefox för några månader sedan till Edge. Tycker Edge är klart snabbare och betydligt bättre hanteringar av bookmärken och tabbar. Collections är klart trevligt också.

Permalänk
Musikälskare

Att vara spydig har väl sällan fungerat bra som marknadsföring? Chrome rullar på och jag ser ingen anledning att byta, speciellt inte nu

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Att vara spydig har väl sällan fungerat bra som marknadsföring? Chrome rullar på och jag ser ingen anledning att byta, speciellt inte nu

Säg inte det, det verkar ju vara det nya heta inom alla möjliga områden.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag är tvungen att köra Chrome då Ublock origin inte funkar till Safari, kör Mac till arbete och studier och iPhone som mobil.
PC / Winodws till gaming, tycker det är skönt att köra Chrome på samtliga enheter så allting synkar.
Hade valt Safari annars då den är mer resurssnål

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Datanisse:

Ytterligare en "gapa högst vilken webläsare som är bäst"-tråd

Det finns faktiskt ett diskussionsvärde i vad som anses vara bättre. Väljer man att hänga upp sig på Internet Explorer, kan man lika bra använda lika dåliga jämförelser till allt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Spelar ingen roll hur bra eller dåligt Chrome eller Edge är, det är oerhört barnsligt av Microsoft att skriva så här oavsett.

Så här ser det ut varje gång man öppnar gmail i Edge, och har gjort så en tid redan, verkar som Microsoft tagit inspiration av Google i det här tilltaget.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av evil penguin:

Säg inte det, det verkar ju vara det nya heta inom alla möjliga områden.

Tråkig utveckling i så fall

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Har kört mest med Firefox de senaste 10 åren på datorn som huvudwebbläsare och sedan Edge blev Chromium så har jag kört med Edge som sekundär webbläsare.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Så här ser det ut varje gång man öppnar gmail i Edge, och har gjort så en tid redan, verkar som Microsoft tagit inspiration av Google i det här tilltaget.
https://i.imgur.com/MEiBpth.png

Fast en sådan blaffa får man ju på Microsoft.com osv också (fast om Edge), om man använder något annat.

Nyheten här är att Edge i sig lägger sig i om man verkar vara på väg att ladda ned något annat, samt då en viss attitydskillnad i själva budskapet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Jag har försökt byta till Brave flera gånger, men det faller varje gång på att det är bökigt att dela bokmärken, lösenord och historik mellan enheter. Tyvärr, för på pappret tycker jag mycket bättre om Brave.

Det är möjligt. Men jag har det både på telefonen och datorn och för mig så har det fungerat klockrent efter man vant sig. Gött med effektiv ad & spårnings blockerare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag kör Edge på Windows, Macos och iPadOS, fungerar klockrent och det är nog tamefasen den bästa webläsaren idag. Tycka vad man vill om Microsoft, men en bra webläsare har dom fått till.

Om ni vill ha inbyggd ganska effektiv ad-blocker så klicka i "strict" webtracking. Websidor kan inte ens se att du har en adblocket påslaget. Sen kan du lägga till uBlock Origin såklart, men den behövs knappt.

https://i.imgur.com/IP6ueWO.png

Glöm inte att vitlista "[*.]sweclockers.com" bara

Din iPadOS-version kör dock Safari under huven

Permalänk
Hedersmedlem

Det här är bara ett halvt steg från att ha Clippy i webbläsaren

It looks like you’re trying to shitpost..
Let me help you with that!

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Precis som när Chrome tipsar om att byta till Chrome när man går till t.ex. Gmail så tycker jag inte om att webbläsaren har funktioner som tittar vilka sidor man är på. Och det nya Edge-tillslaget där dom tipsar om avbetalning gör att jag funderar på att gå till en annan webbläsare. Men som jag skrivit i andra trådar så fungerar Edge bäst för mig på alla sätt, om Firefox skulle ha samma rendrering av text som Chrome-baserade skulle jag köra den.

Om MS kommer fortsätta i samma spår som de gör med samarbeten med lån-givare och detta tillslag med skyltar så blir det Chromium fast det känns lite mer osäkert med uppdateringar och säkerheten. I värsta fall får man gå över till Chrome eller firefox.

En webbläsare ska visa en hemsida utan att lägga sig i! Inte ha kryptovalutor (brave), e-post, m.m.(Vivaldi), pop-up ruta vid vissa sidor(Edge), spionera på dig (de flesta på något sätt).

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det här är bara ett halvt steg från att ha Clippy i webbläsaren

It looks like you’re trying to shitpost..
Let me help you with that!

Ja, det är ju i princip Clippy fast utan någon grafisk representation.

"It looks like you are trying to download a different browser, would you like to be get a bunch of nonsense thrown at you in an attempt to persuade you to stay with Edge?"

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Precis som när Chrome tipsar om att byta till Chrome när man går till t.ex. Gmail så tycker jag inte om att webbläsaren har funktioner som tittar vilka sidor man är på.

Vad menade du egentligen att säga, känns som att något förväxlats när Chrome tipsar om att byta till Chrome...?

Det är väl Edge och nedladdning av Chrome som är exemplet vi har på detta beteende, Chrome gör väl (än så länge, iaf) inget motsvarande?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kunde jag bara slänga ut bing helt och hållet från Edge skulle
den vara min primära webbläsare. Tills jag kan det stannar jag på Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad menade du egentligen att säga, känns som att något förväxlats när Chrome tipsar om att byta till Chrome...?

Det är väl Edge och nedladdning av Chrome som är exemplet vi har på detta beteende, Chrome gör väl (än så länge, iaf) inget motsvarande?

Lite fel formulerat av mig. Chrome tipsar bara på hemsidan om att ladda ner Chrome om man använder en annan webbläsare, men Edge verkar titta på vilken sida du är på och slänger upp en Pop-up. Edge gör en värre sak eftersom de lagt in en kod i själva webbläsaren, men tycker inte om den popupen som Google har på deras sidor heller.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av EC87:

Tycker firefox har blivit sämre detta år MEN det kanske är bara hos mig.

Vad är det som du tycker har blivit sämre med Firefox i år? Personligen så tycker jag att Firefox är bättre än någonsin just nu.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Kunde jag bara slänga ut bing helt och hållet från Edge skulle
den vara min primära webbläsare. Tills jag kan det stannar jag på Chrome

Det är tråkigt att man inte kan det, men jag söker uppe i adressfältet och när jag markerar något och trycker på högerknappen finns det "Sök på webben efter..." och då söker Edge med förvalt sökmotor. Så detta stör mig inte så mycket.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Det ska mycket till innan jag går bort från Vivaldi.
Så mycket man kan skräddarsy och alla chrome addons fungerar.

Det känns som att Edge är mer "peka och klicka" webbläsare utan så många funktioner.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Lite fel formulerat av mig. Chrome tipsar bara på hemsidan om att ladda ner Chrome om man använder en annan webbläsare, men Edge verkar titta på vilken sida du är på och slänger upp en Pop-up. Edge gör en värre sak eftersom de lagt in en kod i själva webbläsaren, men tycker inte om den popupen som Google har på deras sidor heller.

Ja, precis både Google och Microsoft har sedan länge tipsat på sina webbplatser om att byta till respektive bolags webbläsare.

Men som du konstaterar är det nya här att Edge i sig nu håller koll på och lägger sig i om man laddar ned Chrome.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ser mest humorn då Google äntligen lyckats avskräcka mig från att använda Chrome alldeles själv.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av Wiggin:

Ser mest humorn då Google äntligen lyckats avskräcka mig från att använda Chrome alldeles själv.

Varför då? Vad använder du istället? Varit inne på att byta, men blev kvar i Chrome för bekvämlighetens skull.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem

Edge funkar väldigt bra på både mobil och på dator så ser ingen anledning till att byta.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Allt tjatande om att använda dittan ch dattan och notiser kors och tvärs.
Man får ju spendera en bra del av sin tid på att släcka ner allt skit som poppar upp.
Tur Manjaro inte prackar på en saker och ting

Permalänk
Medlem

Chrome växte ju när EU tvingade Microsoft att erbjuda de som alternativ. Samtidigt kunde du ett tag inte gå in på google’s sökmotor utan att du blev prackad om att ladda ner chrome.
Jag fattade aldrig hypen och speciellt bland den generella massan. Förklarar du till ett företag idag att något med deras hemsida strular så drar de ofta antagandet att man inte använder chrome.

Permalänk
Medlem

Sitter kvar i Chrome bara för att jag är bekväm. Har tillfälligt använt Edge ett tag när språkfilerna för rättstavningen fick hela webbläsaren att hänga sig. Samma fel uppstod sen i Edge och försvann när jag gick tillbaka.

Ska jag göra ett byte är det nog till Firefox för att se hur de förändrats men jag är lat, har för lite tid över och orkar bara göra det om jag får tillräckligt med incitament.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Fast en sådan blaffa får man ju på Microsoft.com osv också (fast om Edge), om man använder något annat.

Nyheten här är att Edge i sig lägger sig i om man verkar vara på väg att ladda ned något annat, samt då en viss attitydskillnad i själva budskapet.

Jag får inget sådant i Firefox, kanske bara i chrome i sådant fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Jag får inget sådant i Firefox, kanske bara i chrome i sådant fall.

sådär ser det ut i Firefox

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304