Hackare stal krypto för 1,4 miljarder kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Allt som inte är kriminellt är legitimt.

Nu har ju ordet legitim en vidare moralisk betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Nu har ju ordet legitim en vidare moralisk betydelse.

Då får du definiera vad du menar.
Jag ser inget omoraliskt i kryptovalutor.

Fiatvalutor skapade ur tomma luften designade att förlora "värde" över tiden däremot...

Permalänk
Medlem

"Hackare stal krypto för 1,4 miljarder kronor"

Kom igen nu SweClockers! Ni är en erkänd tekniksida och vet inte ens att det heter kryptovaluta.

Orden "krypto" och "grafi" kommer från de två grekiska orden "kryptos" och "grafein", översatt blir det "gömd" och "skrift". Krypto är en förkortning av kryptografi. Kryptografi och kryptovalutor är inte samma sak.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Men då kanske du kan upplysa oss olärda? Vad använder man kryptovalutor till idag?
En helt ärlig fråga. Är det inte 99% spekulation? Vet att webhallen tillät ett tag men sen då? Hör aldrig nån som köpt ett "3080/tvättmaskin/mat/bubbelbadkar" för pengarna?

Känns som att alla som håller på med kryptovalutor säger att vi som inte gör det inte förstår vad man kan göra med dom men sen får man ingen förklaring till vad dom faktiskt används till.

För det första så får man nog skilja på kryptotillgångar, protokoll för applikationer och rena tokens. Jag skulle säga att 50+ timmar är minimum för att få en grundläggande förståelse. Jag köpte mitt 3080 med ett Visakort laddat med krypto och 3% cashback, inte sett någon konkurrent som kan erbjuda det i traditionella finansiella systemet.

Hade jag kunnat belåna huset och göra vanliga bankärenden på ett smidigt sätt redan så hade jag tagit hela min lön i krypto och endast använt de systemen. I fredags kväll så la jag in en ansökan om ett lån på 1000 USDC och använde Bitcoin som säkerhet, tog en timme att få det godkänt och därefter kunde jag fritt disponera pengarna och överföra dom var jag ville, enligt mig helt överlägset vad Swedbank och SEB erbjuder mig idag. Det är väl några enkla exempel där utvecklingen redan sprungit från traditionella systemet rätt markant och utvecklingen bara accelererar.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nej det är det inte. De flesta krypto är mindre anonyma än kontanter i traditionell valuta.

Det som är osäkert är att inte ha kontroll över dina nycklar själv och istället ha dina pengar på såna här plattformar.

Har du nycklarna på datorn kan de sno dem iaf, men de som handlar med krypto kan ju själva avgöra om de vill ta risken eller inte, men de ska inte komma och gnälla sen om de blir hackade, likaså om de har 1,4 miljarder i kontanter hemma och blir rånade.

Permalänk
Medlem

Here we go again Kryptovalutor är en gåva från ovan för kriminella. Skippa risker med värdetransporter, väpnadekonflikter, cashhantering, banker som frågar "vart fick du de här 1.4 miljarderna?" ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Menar du att man är kriminell om man äger kryptovalutor? Intressant.

Bidrar man till energislukande "mining" av kryptovalutor så är man delaktig i ett brott mot mänskligheten.
Uppmuntrar man andra till att "investera" i en mine:ad kryptovaluta för att kunna trissa upp värdet på dem så är det likvärdigt med att uppmundra andra till att vara en sucker i botten av ett pyramidspel.

Det skulle inte behöva vara något fel med kryptovalutor i sig. Om det var så att gemene man kunde betala på ett sätt som är digitalt, anonymt, användarvänligt, säkert, miljövänligt och utan att föda någon fultech-jätte så skulle det vara bra — men ingen kryptovaluta idag har de egenskaperna.

Kriminella använder inte bara kontanter och kryptovalutor för att ta betalt och att tvätta pengar, utan har olika sätt att använda elektroniska pengar hos bankerna också. Och när en väg stängs hittar de nya vägar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Säkert sätt att vara kriminell och kunna tvätta pengar.
Bara att be någon "hacka" dig och alla spår är puts väck för varifrån pengarna ursprungligen kom ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Att bara äga kryptovaluta och inte göra något med det behöver inte vara kriminellt.

Men bidrar man till energislukande "mining" av kryptovalutor så är man delaktig i ett brott mot mänskligheten.
Uppmuntrar man andra till att "investera" i kryptovalutor, så är det likvärdigt med att uppmundra andra till att gå med i botten av ett pyramidspel, dvs. det är ett bedrägeri.

Bidrar man även till brott mot mänskligheten om man använder energislukande tjänster som Facebook eller Youtube? Eller kan det vara så enkelt att det är okej eftersom du ser nyttan med dessa tjänster, medan du inte ser nyttan med säkra, decentraliserade finansiella system?

Jag håller helt med om att både Bitcoin och Ethereum använder mycket energi, men nyttan överstiger kraftigt nackdelarna. Detsamma vet jag inte om jag skulle säga om Facebook även om nyttan även där är uppenbar (om än, för mig, inte lika uppenbar)...

Sedan finns det absolut vissa kryptovalutor som liknar pyramidspel, varken bitcoin eller ether är dock detta och det vet varenda kotte som är det minsta påläst

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Jag håller helt med om att både Bitcoin och Ethereum använder mycket energi, men nyttan överstiger kraftigt nackdelarna.

Wow.

De har verkligen lyckats få fast dig.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Då får du definiera vad du menar.
Jag ser inget omoraliskt i kryptovalutor.

Man brukar tala om normativ legitimitet. Det särskiljer sig från det normala begreppet i det att det inte berör lagen de jure utan utgår från huruvida något är moraliskt korrekt. I det här fallet bör vi då ställa oss frågan om det är korrekt att använda stora mängder av begränsade resurser för att utvinna något vara enda syfte verkar vara ren spekulation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Man brukar tala om normativ legitimitet. Det särskiljer sig från det normala begreppet i det att det inte berör lagen de jure utan utgår från huruvida något är moraliskt korrekt. I det här fallet bör vi då ställa oss frågan om det är korrekt att använda stora mängder av begränsade resurser för att utvinna något vara enda syfte verkar vara ren spekulation.

Osäker på vad du syftar på men gissar att du är kritisk mot mining och att man kan köpa och sälja coins på en fri marknad?

Jag ser både mining och handel som något som är bra. Är man miner bidrar man till att säkra blockkedjan hos decentraliserade kryptovalutor. De kryptovalutor som inte använder mining är dåligt decentraliserade och kan lättare hackas och manipuleras.

Varför är decentralisering viktigt? Jo tanken är att ingen enskild makt ska kunna ta kontrollen. Det ska förbli fritt från att styras av politiker och rika knösar.

Det är först när ingen enskild har makten som full frihet skapas. Det behövs ingen militärmakt för att behålla värdet hos en kryptovaluta som stöttas sv miners. Decentraliserade fria pengar ger fred på jorden. Detta ser jag som extremt moraliskt och mycket värdefullt för mänskligheten.

Det du kallar spekulation är en del av processen att byta ut de gamla värdelösa fiatvalutorna mot hårdvaluta i form av kryptovalutor. Innan detta byte är färdigt behöver folk kunna växla mellan gammelpengar och fria kryptovalutor.

Förhoppningsvis försvinner politikernas pengar och ersätts på sikt av fria pengar som människor själva kontrollerar. Kryptovalutor är en frihetsrörelse mot korrupta politiker. Jag tror bitcoin kommer ersättas med anonyma kryptovalutor likt monero som ger oss full frihet från övervakningssamhället. Endast anonyma kryptovalutor backade av mining kan nå detta mål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De är frikopplade och jag anser inte att kryptospelande (sånt kryptoanhängare kallar handel) är seriösare än övriga pyramidspel.

Vilka kryptovalutor fungerar som pyramidspel?

Som jag förstått pyramidspel så involverar det att en användare uppmuntras rekrytera andra användare och sedan får en andel av deras vinst. Har inte hört talas om några kryptovalutor som fungerar så.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DevilsDad:

Vilka kryptovalutor fungerar som pyramidspel?

Som jag förstått pyramidspel så involverar det att en användare uppmuntras rekrytera andra användare och sedan får en andel av deras vinst. Har inte hört talas om några kryptovalutor som fungerar så.

Än så länge så gäller det väl samtliga kryptovalutor då de finansieras av att man lockar in nya spelare i dem för att de ska ha få ett värde för de som redan är inne i spelet och högre upp i pyramiden, ingen har en koppling till nån verklig ekonomi där de kan användas för annat än pyramidspelande eller pengatvättande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Hund:

"Hackare stal krypto för 1,4 miljarder kronor"

Kom igen nu SweClockers! Ni är en erkänd tekniksida och vet inte ens att det heter kryptovaluta.

Orden "krypto" och "grafi" kommer från de två grekiska orden "kryptos" och "grafein", översatt blir det "gömd" och "skrift". Krypto är en förkortning av kryptografi. Kryptografi och kryptovalutor är inte samma sak.

Sådana här besserwisser grejer är så tråkigt att läsa. Klart att dom vet att det i slutet på dagen heter kryptovalutor, men det är inte det de handlar om. Kryptografi som du redan vet avser kommunikation som utformats för att undanhålla hemlig information från obehöriga. Krypto är en förkortning på vinnande majoritet, vilket är kryptovalutor. Gör en enkel sökning på "krypto" på Google så ser du vad krypto har för förkortning. Jag tror att skatteverket är den första länken som definierar vad krypto är för något.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Än så länge så gäller det väl samtliga kryptovalutor då de finansieras av att man lockar in nya spelare i dem för att de ska ha få ett värde för de som redan är inne i spelet och högre upp i pyramiden, ingen har en koppling till nån verklig ekonomi där de kan användas för annat än pyramidspelande eller pengatvättande.

Fast.. Där finns ingen inträdesavgift eller att du på annat vis delar din vinst med personen som rekryterade dig, vilket är vad som utmärker pyramidspel. Jag kan respektera åsikten att det är en scam, men det du beskriver är inget pyramidspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Wow.

De har verkligen lyckats få fast dig.

Vilka är "de"?

Jag frågar igen, bidrar man även till ett brott mot mänskligheten om man använder energislukande tjänster som Facebook, Youtube eller Google? För inte förnekar du att dessa tjänster också använder mycket energi?

Jag gissar på att det är så enkelt att du inte anser att det är ett brott mot mänskligheten för att du själv ser nyttan med dessa tjänster (och anser att nyttan överväger nackdelarna, eller?). Jag själv ser en väldigt mycket större nytta med Ethereum än vad jag ser med Facebook, detta gissar jag på att du inte gör. Givet dina svar i denna tråden (och i andra liknande trådar) vågar jag påstå att du behöver läsa på om vad kryptovalutor (gärna Ethereum) faktiskt möjliggör. Förstår man detta så förstår man även nyttan med dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Vilka är "de"?

Jag frågar igen, bidrar man även till ett brott mot mänskligheten om man använder energislukande tjänster som Facebook, Youtube eller Google? För inte förnekar du att dessa tjänster också använder mycket energi?

Jag gissar på att det är så enkelt att du inte anser att det är ett brott mot mänskligheten för att du själv ser nyttan med dessa tjänster (och anser att nyttan överväger nackdelarna, eller?). Jag själv ser en väldigt mycket större nytta med Ethereum än vad jag ser med Facebook, detta gissar jag på att du inte gör. Givet dina svar i denna tråden (och i andra liknande trådar) vågar jag påstå att du behöver läsa på om vad kryptovalutor (gärna Ethereum) faktiskt möjliggör. Förstår man detta så förstår man även nyttan med dem

Har du kollat hur mycket energi kryptovalutor använder kontra sociala medier och har du även tittat på hur många som använder respektive?

Klart att vi måste ställa nyttan mot kostnad. Det gör vi med allt. Varför inte med krypto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Har du kollat hur mycket energi kryptovalutor använder kontra sociala medier och har du även tittat på hur många som använder respektive?

Klart att vi måste ställa nyttan mot kostnad. Det gör vi med allt. Varför inte med krypto?

Hur väger vi nyttan vs kostnad? Hur värdesätter vi i värstvärlden nyttan med vår konsumption och reglerar den?
Eller menar du vår personliga moral som ska göra den avvägningen?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag ser både mining och handel som något som är bra. Är man miner bidrar man till att säkra blockkedjan hos decentraliserade kryptovalutor. De kryptovalutor som inte använder mining är dåligt decentraliserade och kan lättare hackas och manipuleras.

Ser vi bakåt i tiden så hade mynt ett värde därför att det krävdes mycket resurser för att utvinna metallerna som användes i dessa. Men sedan detta första steg var gjort hade mynten närmast evigt liv. Långsiktigt ledde detta alltså till låga transaktionskostnader. Det guld som användes av sumererna 5000 år sedan är samma guld som vi använder idag, om än nedsmält och omstöpt otaliga gånger.

Jämför detta med piatpengar. Det kostar Riksbanken några kronor att tillverka tillräckligt mycket pengar för att du skulle kunna köpa ett överdådigt hus. Om detta utnyttjas i alltför hög grad av en regering får vi hyperinflation.

Kryptovalutor kombinerar det värsta av detta med ett högt pris vid alla transaktioner (eftersom säkerheten är baserad på just tekniska svårigheten), men till skillnad mot guld så blir aldrig transaktionerna billigare efterhand. De har heller inte gulds mycket långa livslängd. Det blir alltså en kombination av höga transaktionskostnader och låg värdestabilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Har du kollat hur mycket energi kryptovalutor använder kontra sociala medier och har du även tittat på hur många som använder respektive?

Klart att vi måste ställa nyttan mot kostnad. Det gör vi med allt. Varför inte med krypto?

Absolut har jag det, och det är därför jag sa i mitt ursprungliga inlägg att jag helt och hållet håller med om att Bitcoin och Ethereum använder mycket energi, men nyttan överstiger kraftigt nackdelarna.

Självklart ska vi kolla på nytta mot kostnad när det kommer det till krypto med

Btw är ju inte antalet användare det som styr nyttan, men det vet du ju såklart.

EDIT: stavfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Absolut har jag det, och det är därför jag sa i mitt ursprungliga inlägg att jag helt och hållet håller med om att Bitcoin och Ethereum använder mycket energi, men nyttan överstiger kraftigt nackdelarna.

Självklart ska vi kolla på nytta mot kostnad när det kommer det till krypto med

Btw är ju inte antalet användare det som styr nyttan, men det vet du ju såklart.

EDIT: stavfel

Det beror väl på användningsområdet?
Ser du detta som ren investering så kanske det inte är för den stora massan, men ser vi det som en decentraliserad valuta då är det för alla.
Eftersom du jämförde sociala medier mot krypto så får väl ändå utgå ifrån antal användare? Poängen är att facebook lär vara mer effektiv än krypto per användare…

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nej det är det inte. De flesta krypto är mindre anonyma än kontanter i traditionell valuta.

Det som är osäkert är att inte ha kontroll över dina nycklar själv och istället ha dina pengar på såna här plattformar.

Köra lokalt menar du? Då blir det ju surt om man råkar svälja en trojan eller keylogger. (Finns säkert säkra metoder att lagra lokalt, jag har noll koll, tänker bara på de gamla mjukvaruplånböcker jag suttit med förr. Kändes som om första bästa virus skulle skicka mina pengar till Nordkorea)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Det beror väl på användningsområdet?
Ser du detta som ren investering så kanske det inte är för den stora massan, men ser vi det som en decentraliserad valuta då är det för alla.
Eftersom du jämförde sociala medier mot krypto så får väl ändå utgå ifrån antal användare? Poängen är att facebook lär vara mer effektiv än krypto per användare…

I mitt ursprungliga inlägg svarade jag till någon som tyckte att man begick brott mot mänskligheten om man bidrar till energislukande mining.

Då frågade jag honom om han också tyckte att om begick brott mot mänskligheten om man använde andra energislukande tjänster, t.ex. Facebook eller Youtube.

Nyttan för mänskligheten (speciellt för människor i lite mer förtryckta länder) är fullständigt enorm när det kommer till krypto, medan nyttan för mänskligheten, åtminstone enligt mig, är ganska liten när det kommer till Facebook.
Därför stämmer alltså påståendet att när det kommer till bitcoin och Ethereum så överväger fortfarande fördelarna kraftigt nackdelarna

(Inlägget är skrivet på mobil, så det är inte det smidigaste att kolla gamla inlägg etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Men då kanske du kan upplysa oss olärda? Vad använder man kryptovalutor till idag?
En helt ärlig fråga. Är det inte 99% spekulation? Vet att webhallen tillät ett tag men sen då? Hör aldrig nån som köpt ett "3080/tvättmaskin/mat/bubbelbadkar" för pengarna?

Känns som att alla som håller på med kryptovalutor säger att vi som inte gör det inte förstår vad man kan göra med dom men sen får man ingen förklaring till vad dom faktiskt används till.

Det känns som man gång på gång försöker förklara men orden går in i ena örat och ut ur andra, går inte att lära någon som är ovillig att lära sig eller redan har bestämt sig i förväg. Här ger jag lite undervisning till den som faktiskt är intresserad att förstå varför vi alla är så entusiastiska utöver våra avkastningar:

Krypto är i ett väldigt tidigt stadie fortfarande, likt internet på 90-talet med kassa html sidor som i princip var helt oanvändbara jämfört med dagens moderna hemsidor och tjänster. Man kunde som bäst skriva lite brödtext och "broadcasta" detta till andra som anslöt till sin server. Denna liknelsen är väldigt relevant.

Men låt oss gå in på vad krypto används till idag. Först och främst är det ett store of value, precis som dina pengar på banken. Den stora skillnaden är att kryptovalutor (iaf BTC och några av de större) anses vara deflationära tillgångar, dess utbud är förutbestämt eller minskar genom hårdkodade algoritmer. Med det kan man enkelt säga att krypto är ett tillgångsslag eller närmare bestämt ett investeringsinstrument, likt obligationer eller aktier, men erhåller helt unika egenskaper (tänk dig en storskalig retrosamlare av gamla oöppnade spel eller kort, t.ex. Pokemon kort, fast som har betydligt större volym och mer praktisk funktion att likvidera eller köpa). Detta används av institutionella investerare som en hedge mot hyperinflation och av privata spekulanter/traders som vill tjäna pengar.

Vidare fungerar krypto idag som ett sätt att återta makten från bankerna och staterna till folket. Det blir ett verktyg för att förstärka demokrati genom att du blir din egna bank, jag kallar detta demokratisering av det monetära systemet. Inom denna demokratisering omfattas bl.a. att möjliggöra total transparens i de finansiella flödena, att säkerställa den finansiella infrastrukturen (idag lagras dina pengar som 1/0 på en bankserver) från hacker attacker, EMP attacker, totalitära regimer eller liknande som potentiellt kan radera eller frysa ditt banksaldo. Även att decentralisera infrastrukturen och se till att den inte finns i händerna på ett fåtal entiteter.

Krypto är även idag ett betydligt mer effektivt och snabbare finansiellt system än exempelvis SWIFT som används bland västbanker. SWIFT, vars servrar är lagrade i Nederländerna och Schweiz, tar ca. 1-4 dagar att överföra pengar mellan konton, för att snabba på denna process lånas pengar som tillfälligt ersätter den inkommande balansen. Jämför det med Bitcoin som kan skicka över pengar mellan gränser på några sekunder till minuter. Detta är en otroligt viktig funktion som många inom kryptosfären eller utanför den inte har förstått eller belyser tillräckligt. Att kunna skicka enorma värden globalt på några minuter är funktioner som kan bli otroligt användbara för att effektivisera det globala finansiella systemet, både för handel och belåning. Föreställ dig att centralbankerna anammar teknologin och istället för att skicka guldtackor med fartyg mellan centralbanker för att överföra värden mellan nationer, kan de på några sekunder överföra lika stora värden via blockkedjan.

Krypto har också en intressant funktion som ankare mot verkliga värden, jämfört med fiatvalutor som inte är ankrade mot något förutom statens garanti att det erhåller ett värde. Ankare i det avseendet att utvinning av krypto, likt hur utvinning av riktigt guld fungerar, behöver hårdvara och energi. Det kostar x mycket fysiska resurser att utvinna x mycket BTC, därav erhålls ett ankarvärde. Guldmyntfot fanns tidigare inom de västerländska fiatvalutorna men ersättes med en låneekonomi där likviditet prioriterades, nu kommer guldmyntfoten tillbaks i en annan variant, och som parallellekonomi mot fiat blir den särskilt intressant, speciellt som jag nämnde tidigare, som hedge mot fiat.

Nu till de mer experimentella och nya funktionerna som blivit populärt på senare tid bland andra och tredjegenerationens blockkedjor, DeFi (Decentralized Finance), NFTs (Non-Fungible Tokens), Oracles och dApps (Decentralized Applications). Här ser vi vad som ser ut att bli framtiden för krypto.

Med DeFi kan vi lagra information utöver ren store of value på ett säkert, effektivt och transparent sätt med hjälp av s.k. smart contracts. Ett smart kontrakt är ett datorprogram eller ett transaktionsprotokoll som är avsett att automatiskt utföra, kontrollera eller dokumentera juridiskt relevanta händelser och åtgärder enligt villkoren i ett kontrakt eller ett avtal. I digitala miljöer är detta ett sätt att validera viktig data som exempelvis kan vara ett avtal mellan två bolag, ett studentdiplom, ens personliga uppgifter eller bevis på ägande t.ex. lagfart. DeFi kan således använda smarta kontrakt för att skriva ut lån, att definiera bestämda lånevillkor som automatiskt utfärdar lånen och tar emot räntor. DeFi kan använda smartpools, alltså likvidietspooler som tar emot likviditet från lånegivare och erbjuder denna till lånetagare, detta är idag redan praktiska funktioner som används bland många inom kryptosfären för att låna pengar. DeFi kan också använda DEX (Decentralized Exhanges) för att växla valutor mot varandra automatiskt utan mellanhänder, vissa hänvisar detta till s.k. Swaps, som redan idag fungerar men behöver utvecklas vidare för att expandera dess funktionalitet inom fiat.

Oracles kan användas som oberoende data trackers (tänk dig "The Master clock", The U.S. Naval Observatory Alternate Master Clock som används som masterklocka för alla andra klockor att följa, men som är helt oberoende av någon aktör). Här kan vi implementera funktioner när vi behöver digitala data trackers som spårar data. Detta är fortfarande väldigt experimentellt och nytt men används till mindre funktioner för att t.ex. spåra priset på kryptovalutor.

Med dApps kan vi implementera applikationer på blockkedjan. Tänk dig ett Spotify som är helt oberoende av ett företag, där du som artist kan ladda upp din musik och få betalt för antalet lyssningar, eller kanske ett decentraliserat Youtube, OnlyFans eller vilken tjänst du än vill decentralisera. Det möjliggör funktionen att vi kan äga vårt egna Spotify genom den tillhörande kryptovalutan som rösträtt (tänk dig aktieandelar i ett bolag och rösträtt vid bolagsstämmor), således behöver vi inte anpassa oss till reglerna YT väljer att implementera, vi behöver inte heller reklam eller några mellanhänder som tar pengarna vi donerar till våra favorit content creators. Detta är också i väldigt tidig fas men vi kan redan idag använda oss av mängder olika dApps. Här har exempelvis webbläsaren "Brave" implementerat dApp funktionalitet vilket innebär att vi kan äga vår egna data som vi i sin tur kan sälja på samma sätt som Google, Amazon eller Facebook gör med vår data idag.

NTFs är en förlängning av smarta kontrakt. Det innebär en icke-kopierbar digital stämpel som du kan koppla till ägande. Här kan vi erhålla en digital stämpel till konst, spel, fysiska tillgångar som jag nämnde tidigare (lagfart), ägande av ett dyrt vin, en tavla, ett antikt föremål eller vad du än kan tänka dig. Vi ser redan idag att företag som t.ex. GameStop vill skapa en platform för NTFs där vi på riktigt kan äga digitala kopior av våra spel vi köper online. Idag använder de flesta Steam, problemet med Steam är att du inte äger spelet du köper via Steam, du äger licensen/rättigheten att spela spelet via Steam, du har således ingen möjlighet att sälja spelet vidare andra hand som du kan göra med en fysisk kopia. Med NTFer kan vi äga våra skins, mods, expansions eller vad man nu än köper i sitt spel. De kan öka i värde, likt CS:GO vapen på Steam, men där du kan likvidera värdet som riktiga pengar.

Detta är riktningen krypto är påväg i, underliggande till allt detta är kryptovalutor som används för att finansiera all utveckling, för att driva blockkedjorna, för att erhålla rösträtt eller "shares" i dessa verksamheter, eller att kunna få betalt på något sätt, ex. Brave som använder BAT tokens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

"Hackare stal krypto för 1,4 miljarder kronor"

Kom igen nu SweClockers! Ni är en erkänd tekniksida och vet inte ens att det heter kryptovaluta.

Orden "krypto" och "grafi" kommer från de två grekiska orden "kryptos" och "grafein", översatt blir det "gömd" och "skrift". Krypto är en förkortning av kryptografi. Kryptografi och kryptovalutor är inte samma sak.

Du har säkerligen rätt, men tyvärr så kan vi nog konstatera att kryptovalutor är väsentligt mer populärt än kryptografi och eftersom båda inkräktar på samma förkortning (krypto/crypto) så har det resulterat i att kryptovalutor har vunnit racet för vad vi förknippar förkortningen med 2021.

Bara att gilla läget, språket förändras snabbare idag än för 30 år sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Förbud är mest troligt.
Ser fram emot den dagen!

Helt ärligt du låter som någon som "buy high sell low" person.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Fast.. Där finns ingen inträdesavgift eller att du på annat vis delar din vinst med personen som rekryterade dig, vilket är vad som utmärker pyramidspel. Jag kan respektera åsikten att det är en scam, men det du beskriver är inget pyramidspel.

Kryptovalutor har mer likheter med ett ponzibedrägeri än ett pyramidspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Helt ärligt du låter som någon som "buy high sell low" person.

Ok men jag har aldrig sysslat med sådant

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Bara förbjud allt som berör kryptovaluta. Handla med tulpanlökar och frimärken istället!