Permalänk
Medlem

4K HDR + HD ljud streaming

Hej,

Nu har jag kämpat med det här ca en vecka och jag känner att jag behöver lite expert hjälp från er. Så jag hoppas det finns några experter här som kan reda ut en o annat för mig.

Jag skriver upp lite först vad jag har för hårdvara och sedan problemet jag har:

Jag har några 4k filmer som ligger på min truenas server. Filerna är ca 60GB stora.
TV: Samsung ue65mu7075 (Kabel, dock bara 100mbit i TV)
AVR: Denon X3700H
HTPC: Intel nuc5i3ryb (Kabel, 1000bmit)
Server: (Ryzen 5 3600, inget grafikkort i) (Kabel 1000mbit)

Så här är det kopplat:
TV (ARC) till Denon (e-ARC) och sedan är alla enheter (htpc, UHD Bluray etc inkopplat in till Denon.

Problemet jag har är att jag inte få fram 4k kvalité med HD ljud (loseless).

Jag har försökt att streama via plex direkt i TV. Har jag DTS aktiverat i Plex menyer så ser jag att den kör Directplay, men förstärkaren får ingen signal utan det spelar det i Stereo ljud. Stänger jag av DTS så får jag vanligt Dolby men då börjar den istället att transcoda.

Jag har försökt att streama via min htpc i Plex och Kodi. Då får jag in rätt signal i förstärkaren men då börjar istället bilden att frysa/ger gråa pixel/bilden typ buffrar, hänger inte med alls. Ljudet funkar precis som vanligt dock.

Försökte även streama via VLC och samma gäller där. Rätt ljudformat men bilden följer inte med.

Här är infon när jag försöker streama genom plex genom TV med DTS aktiverat:
PRODUCT: Plex for Samsung
PLAYER: TV 2017
QUALITY: Original (48.1 Mbps)
STREAM: Direct Play
CONTAINER: Direct Play (MKV)
VIDEO: Direct Play (HEVC 4k HDR)
AUDIO: Direct Play (DCA-MA 7.1)
SUBTITLE: None
BANDWIDTH: 96.0 Mbps

Jag misstänker att det har med att TV inte har eARC utan bara vanlig ARC samt att TV bara har 100mbit men då tycker jag att htpc som har 1000mbit borde kunna leverera det.

Någon som har en idé?

Permalänk
Medlem

ARC har stöd för komprimerat 5.1-surroundljud som bäst.
Och din NUC har bara HDMI 1.4.
"HDMI 1.4a will do 4K 60 Hz only with reduced color settings (YCbCR 4:2:0 subsampling). This setting must be specifically supported both by the TV and source. With normal full color, it is limited to 4K 30 Hz."

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

ARC har stöd för komprimerat 5.1-surroundljud som bäst.
Och din NUC har bara HDMI 1.4.
"HDMI 1.4a will do 4K 60 Hz only with reduced color settings (YCbCR 4:2:0 subsampling). This setting must be specifically supported both by the TV and source. With normal full color, it is limited to 4K 30 Hz."

Så med andra ord så kan jag inte få ut riktig TrueHD ljud från Plex i TV pga att det bara har ARC och inte eARC? Och anledningen varför det funkar skit via NUC:en är pga att det bara är HDMI 1.4?

Så med andra ord behöver jag en ny TV med eARC och även en NUC eller Nvidia TV som har HDMI 2?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Secterna:

Så med andra ord så kan jag inte få ut riktig TrueHD ljud från Plex i TV pga att det bara har ARC och inte eARC? Och anledningen varför det funkar skit via NUC:en är pga att det bara är HDMI 1.4?

Så med andra ord behöver jag en ny TV med eARC och även en NUC eller Nvidia TV som har HDMI 2?

Som som du har kopplat så används bara ARC om du spelar upp något genom en app direkt i TV'n. Alla de andra enheterna skickar ljudet direkt till TVn. Det är med andra ord inte en ny TV du behöver.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Som som du har kopplat så används bara ARC om du spelar upp något genom en app direkt i TV'n. Alla de andra enheterna skickar ljudet direkt till TVn. Det är med andra ord inte en ny TV du behöver.

Nej, tv'n har HDMI 2.0a och grejar 4k och HDR10 så den bör funka ett tag till, kör på en Shield Pro, den spelar upp i stort sett allt utan problem.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Som som du har kopplat så används bara ARC om du spelar upp något genom en app direkt i TV'n. Alla de andra enheterna skickar ljudet direkt till TVn. Det är med andra ord inte en ny TV du behöver.

Skrivet av MatteN:

Nej, tv'n har HDMI 2.0a och grejar 4k och HDR10 så den bör funka ett tag till, kör på en Shield Pro, den spelar upp i stort sett allt utan problem.

Ah grymt, stort tack! Det är lite skillnad i pris haha

Permalänk
Medlem

@Secterna

Plex för Windows stödjer inte hdr vad jag vet. Du måste köra kodi dsplayer med plex pluginet (jag tror det fortfarande är så).

Ang ljudet, har du aktiverat audio passthrough i plex media player?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Secterna:

Ah grymt, stort tack! Det är lite skillnad i pris haha

Ja, det är ju det. Jag har knölat med HTPC och div mediaspelare länge men ledsnade och köpte en Shield Pro, inte ångrat mig en sekund, den spelar upp 4k 10bit HDR utan problem via https://noerdic.se/collections/certified/products/hdmi-2-1-2m....

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

@Secterna

Plex för Windows stödjer inte hdr vad jag vet. Du måste köra kodi dsplayer med plex pluginet (jag tror det fortfarande är så).

Ang ljudet, har du aktiverat audio passthrough i plex media player?

Man behöver inte blanda in Plex alls utan bara spela upp från NAS via nätverket (smb kör jag med, funkar problemfritt med jättefiler), jag använder mig av den här Kodiversionen: https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=365127.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Man behöver inte blanda in Plex alls utan bara spela upp från NAS via nätverket (smb kör jag med, funkar problemfritt med jättefiler), jag använder mig av den här Kodiversionen: https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=365127.

Eftersom ts nämnde just plex (ja även kodi) så ville jag ju ge ett förslag som gäller plex.

(även jag gav upp på htpc för ca 4 år sen och köpte en nvidia shield)

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Nvidia Shield TV och jag är super nöjd! Allt fungera klockrent. Använder mig Kodi och kör allt där via nu.

Stort tack alla för hjälpen ❤️