Är ni nöjd med Windows 11?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAC_Viking:

Jag har kört W11 sedan det kom ut som Beta, och jag uppdaterade också W10 via WinUpdate vid W11 release. Allt funkade fint och rullade på tills för en vecka sedan. Plötsligt började datorn hänga sig i uppstarten, dvs precis efter post när W11 ska börja laddas. Datorn startade i regel efter ett tiotal försök. W11/W10 kunde inte reparera felet.
Jag har plockat isär datorn, bytt bootdiskar, installerat om, uppdaterat BIOS, tömt CMOS men inget hjälper.
Jag misstänker att MSI Z490 Unify inte är helt kompatibelt med någon av de senare uppdateringarna?!? Ett felmeddelande var "initialized library failed 0xc00000bb" men det började med "Clock watchdog timeout" som återkom många gånger.

Efter 1 veckas jiddrande med datorn köpte jag idag ett nytt Z590 moderkort och en ny M.2 disk för säkerhets skull. Och jag har iinstallerat W10 som funkar fint. Så vad tycker jag?

Som jag ser det är W11 bara en trevlig kosmetisk uppgradering av W10, så nu stannar jag kvar med W10 tills jag gör en större uppgradering av min hårdvara, dvs när alla producenter lärt sig vad som verkligen krävs för W11. Jag "tror" att mina problem berodde på MSI BIOS (okt -21), TPM och secure boot och någon av Ms senare uppdateringar.

Det vore intressant att höra vad ni säger om failed library och clock watchdog.

Jag har ett MSI Z490 och kört den uppdateringen för BIOS som gjorde att den själv ställde in allt för att vara Ready To Go för Win11 och jag har inte haft ett enda problem med uppdateringen till användningen av Win11.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Black TG . CPU: Intel i7 10700K Moderkort: MSI Z490 A-PRO. Kylare: Noctua NH-D15S GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB DUAL OC V2 HDD: M.2 Samsung 970 EVO Plus 500GB, SSD:Samsung 860 EVO 1TB. Minne: Corsair 32GB DDR4 3200Mhz Veng RGB PRO. PSU: Corsair RM750X 750W V2 : Skärm : ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync Operativsystem: Windows 11 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Jag har fått ett till spännande fel med min installation. Detta felet började helt random för nån vecka sen. Varje gång jag startar datorn så får jag upp ett felmeddelande om att Active-X kontrollern inte kan köras (pga säkerhetsinställningar typ nåt sånt) och att webbläsaren inte kan visa vad det nu är för nåt den vill visa. Sen öppnas en liten ruta som är helt blank och denna rutan är precis ovanför klockan ovanför aktivitetsfältet.

Så vitt jag vet så har jag då inte blockerat Active-X och webbläsaren som åsyftas kan ju inte vara nåt annat än Edge (som jag knappt använder förutom för streaming).

Velar mellan att återställa systemet via backup då jag antagligen lär få samma problem igen och en nyinstallation.

Scanna datorn efter virus med tex malwarebytes.com
Det verkar mycket skumt att någon active-x controll skulle behöva starta vid inloggning.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Scanna datorn efter virus med tex malwarebytes.com
Det verkar mycket skumt att någon active-x controll skulle behöva starta vid inloggning.

Finns ingen känd fulkod i datorn.

Edit: Det jag tror det handlar om är min Logitech-mus. Fick ju problem förut där datorn försökte ladda ned drivrutinerna automatiskt men WU stannade på 0%, så jag har försökt rensa samt ta bort denna förbaskade Logitech Downloader. Denna Downloader öppnar nämligen en liten ruta precis på samma ställe, och samma storlek där man får frågan om man vill ladda ned mjukvara till Logitech eller inte.

Finns inte nånstans i autostart att nåt specifikt med detta att göra skulle starta delay.

Så misstaget va från första början att försöka ladda ned mjukvara via WU som har med Logitech att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Finns ingen känd fulkod i datorn.

ActiveX används inte längre, så nog är det någon form av fulkod som försöker köra. ActiveX fungerar inte i Edge, därav felmeddelande, det kräver IE. Var glad om du inte har IE installerat.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av the squonk:

ActiveX används inte längre, så nog är det någon form av fulkod som försöker köra. ActiveX fungerar inte i Edge, därav felmeddelande, det kräver IE. Var glad om du inte har IE installerat.

Har editerat mitt svar ovan.

Chansen att få in fulkod med min konf är rätt minimal. Kör som användare, måste godkänna UAC med lösenord samt min mjukvarubrandvägg/AV kräver lösenord för att lägga till regler.

Permalänk

Har skannat både snabb och anpassad med ESET, Malwarebytes, MRT och Defender (felsäkert läge = säkraste läget).

Nada känd fulkod 👻

Tror jag fått med det mesta i dumparna. Felkodsrutan är normalt centrerad i bildrutan.

Default webbläsare = Vivaldi.

Url till bilderna utifall ingen kan se de (jag kan inte) https://imgur.com/a/w2YZOE8

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Finns ingen känd fulkod i datorn.

Edit: Det jag tror det handlar om är min Logitech-mus. Fick ju problem förut där datorn försökte ladda ned drivrutinerna automatiskt men WU stannade på 0%, så jag har försökt rensa samt ta bort denna förbaskade Logitech Downloader. Denna Downloader öppnar nämligen en liten ruta precis på samma ställe, och samma storlek där man får frågan om man vill ladda ned mjukvara till Logitech eller inte.

Finns inte nånstans i autostart att nåt specifikt med detta att göra skulle starta delay.

Så misstaget va från första början att försöka ladda ned mjukvara via WU som har med Logitech att göra.

Har du några rester av Logitech installerat så är nog en bra start att avinstallera dessa.

Kolla sen i regedit om något konstiga logitech rester kvar i autostart:

För datorn:
Dator\HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
Dator\HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\WOW6432Node\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

För användaren:
Dator\HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
Dator\HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\WOW6432Node\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

Ang. Windows update så ska det finnas någon inbyggd felsökare nu som ska vara lite snällare:

bild

Men det borde (har ej testat i Win11) gå att manuellt rensa bort all Windows cache och nerladdade grejjer, och låta Windows bygga om igen:
Stoppa Background intelligent transfer & Windows update tjänsten

net stop bits net stop wuauserv

Ta bort alla underkataloger i c:\windows\softwaredistribution

rmdir /S /Q c:\Windows\SoftwareDistribution

starta windows update tjänsten igen.

net start bits net start wuauserv

Sen hade jag laddat ner Logitech grejjen från deras egen supportsida och gjort en manuell installation.

stavning
Permalänk
Skrivet av henkiii:

Har du några rester av Logitech installerat så är nog en bra start att avinstallera dessa.

Kolla sen i regedit om något konstiga logitech rester kvar i autostart:

För datorn:
Dator\HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
Dator\HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\WOW6432Node\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

För användaren:
Dator\HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
Dator\HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\WOW6432Node\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

Ang. Windows update så ska det finnas någon inbyggd felsökare nu som ska vara lite snällare:

Men det borde (har ej testat i Win11) gå att manuellt rensa bort all Windows cache och nerladdade grejjer, och låta Windows bygga om igen:
Stoppa Background intelligent transfer & Windows update tjänsten

net stop bits net stop wuauserv

Ta bort alla underkataloger i c:\windows\softwaredistribution

rmdir /S /Q c:\Windows\SoftwareDistribution

starta windows update tjänsten igen.

net start bits net start wuauserv

Sen hade jag laddat ner Logitech grejjen från deras egen supportsida och gjort en manuell installation.

Har rensat bort allt med Logitech manuellt -så gott jag kunnat. Vissa värden i regedit gick inte att radera ens som administratör vilket får mig att tro detta har med nån drivrutin att göra som ligger aktiv, trots att jag försökt avinstallera drivrutinen (som bara kommer tillbaka).

Har provat ladda ned Logitech Downloader crap från deras sida som alternativ nr 2 och sen avinstallera manuellt (för att få hela värden i registret mm) men si det sket sig det med.

För att kunna uppdatera Defender (skannar bara manuellt vid behov) så måste jag gå in i inställningar den vägen och uppdatera för via WU så går det inte. Dock kom det ju nån större WU till Windows för ett par dagar sen typ, och den hamna som nr två i kön och gick inte att ladda ned och installera, men där räddade mig den automatiska nedladdningen mig så denna upd är installerad.

Skall prova dina trix, tackar.

Edit: Har iaf fått bort nu så WU funkar, tackar. Men tyvärr samma felande ruta vid omstart.

Ska prova att logga in som admin för det finns massor med buggar som gör att vissa grejer inte funkar med Kör som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Har rensat bort allt med Logitech manuellt -så gott jag kunnat. Vissa värden i regedit gick inte att radera ens som administratör vilket får mig att tro detta har med nån drivrutin att göra som ligger aktiv, trots att jag försökt avinstallera drivrutinen (som bara kommer tillbaka).

Har provat ladda ned Logitech Downloader crap från deras sida som alternativ nr 2 och sen avinstallera manuellt (för att få hela värden i registret mm) men si det sket sig det med.

För att kunna uppdatera Defender (skannar bara manuellt vid behov) så måste jag gå in i inställningar den vägen och uppdatera för via WU så går det inte. Dock kom det ju nån större WU till Windows för ett par dagar sen typ, och den hamna som nr två i kön och gick inte att ladda ned och installera, men där räddade mig den automatiska nedladdningen mig så denna upd är installerad.

Skall prova dina trix, tackar.

Man ska ju kunna helt radera drivers genom att bara högerklicka i på enheten enhetshanteraren, välja och avinstallera och sedan kryssa för "Försök ta bort denna drivrutin...".

bild

Men om det strular så kan man ju även försöka lite mer hårt hacka bort den.
Du får ju först leta reda på vad den heter genom att öppna enheten och välja egenskaper.
Sedan ändra till Informations fliken och välja Inf-namn dropdownlistan:

bild

Sen kör du pnputil för att försöka avinstallera.

pnputil /delete-driver oem53.inf /uninstall /force

Detta bara bör användas som absolut sista utväg, då man troligen kan orsaka skada i systemet genom att ta bort fel driver.

edit:Om värden i regedit inte går att radera så ägs de troligen av trusted installer eller någon annan användare.
Du får då ta tillbaka ägarskapet av värdet(placeringen i trädet), precis som man gör med en vanlig fil.
Se denna guide. https://www.pcworld.com/article/411367/how-to-reclaim-file-pe...
edit2: denna var nog bättre: https://www.winhelponline.com/blog/how-to-take-ownership-of-r...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAC_Viking:

Jag har kört W11 sedan det kom ut som Beta, och jag uppdaterade också W10 via WinUpdate vid W11 release. Allt funkade fint och rullade på tills för en vecka sedan. Plötsligt började datorn hänga sig i uppstarten, dvs precis efter post när W11 ska börja laddas. Datorn startade i regel efter ett tiotal försök. W11/W10 kunde inte reparera felet.
Jag har plockat isär datorn, bytt bootdiskar, installerat om, uppdaterat BIOS, tömt CMOS men inget hjälper.
Jag misstänker att MSI Z490 Unify inte är helt kompatibelt med någon av de senare uppdateringarna?!? Ett felmeddelande var "initialized library failed 0xc00000bb" men det började med "Clock watchdog timeout" som återkom många gånger.

Efter 1 veckas jiddrande med datorn köpte jag idag ett nytt Z590 moderkort och en ny M.2 disk för säkerhets skull. Och jag har iinstallerat W10 som funkar fint. Så vad tycker jag?

Som jag ser det är W11 bara en trevlig kosmetisk uppgradering av W10, så nu stannar jag kvar med W10 tills jag gör en större uppgradering av min hårdvara, dvs när alla producenter lärt sig vad som verkligen krävs för W11. Jag "tror" att mina problem berodde på MSI BIOS (okt -21), TPM och secure boot och någon av Ms senare uppdateringar.

Det vore intressant att höra vad ni säger om failed library och clock watchdog.

Jag hade samma fel då hade jag missat att koppla den andra cpu 8pin till moderkortet.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Man ska ju kunna helt radera drivers genom att bara högerklicka i på enheten enhetshanteraren, välja och avinstallera och sedan kryssa för "Försök ta bort denna drivrutin...".

Men om det strular så kan man ju även försöka lite mer hårt hacka bort den.
Du får ju först leta reda på vad den heter genom att öppna enheten och välja egenskaper.
Sedan ändra till Informations fliken och välja Inf-namn dropdownlistan:

Sen kör du pnputil för att försöka avinstallera.

pnputil /delete-driver oem53.inf /uninstall /force

Detta bara bör användas som absolut sista utväg, då man troligen kan orsaka skada i systemet genom att ta bort fel driver.

Japp men drivrutinen kom tillbaka illa bums när man sökte efter uppdateringar i enhetshanteraren (istället för att starta om) och jag har inte raderat inf-filer manuellt (ska fan inte behövas).

Jag har iaf löst problemet nu *WiHoooooooooo*

Verkar som att i Win11 så har man skruvat upp säkerheten rejält mot Win10 för jag kunde inte ens som admin stänga av eller ta bort Logitech nedladdningsassistent (som kom fram hela jäkla tiden). Gick inte ens att inaktivera annat som admin för mitt vanliga användarkonto. Det här va nytt för mig så det är väl därför det tagit sån tid att lösa problemet. Vad händer om man som admin måste in och rota för användare (regedit) ? Riktigt märkligt detta.

Använde mig av Microsoft SysInternals Autorun för detta från felsäkert läge. Det felande regvärdet låg alltså som admin och inte som användare (RUN).

Så det verkar som adminkontots regvärde har installerat i användarkontots register i det dolda på nåt vänster. Är ju ändå en drivrutin det handlar om och ett nedladdningsprogram för det som bråkat.

Tack för hjälpen alla ni.

Permalänk
Avstängd

Gick tillbaka till 10an. Fick problem med att klona bilden till TVn efter senaste updaten till Win11, hela systemet låste sig typ.

Win10 har fulare text, men den bootar i alla fall klart snabbare

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Win 11 igång igen...

Jag satte i min Win 11 disk från det krånglande systemet i mitt nya bygge. BCDedit funkade för att lägga till disken i bootloader, och efter en omstart pga nya moderkortet så är 11:an igång igen via dual boot med Win10.
Enda surkarten var att jag fick köpa en ny 11-licens pga den ändrade hårdvaran (moderkortet). Hade jag helt enkelt uppgraderat min aktiverade Win 10 så hade jag kommit undan gratis, men jag väljer att köra dualboot.

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk

Och nu va man tebax igen med exakt samma jäkla fel.

Den här gången så installerar Win11 automatiskt den där förbannade Logitech Download Crap v.666

Visst, nu tog den hela nedladdningen så WU funkar ju men får upp samma jäkla felmeddelanderuta om ActiveX när jag startar datorn.

Har gjort systemåterställning både automatisk tidpunkt och manuell tidpunkt men njet.

Måste man byta ut mus och tangentbord för att slippa skiten eller vad. Att Win11 (kanske med alla säkerhetsinställningarna jag har gjort blockar, men hallå jag använder Windows egna säkerhetsinställningar och jag vill inte ha nån förbannat ActiveX som startar delay i det dolda).

Och regfilen är skrivskyddad precis som förut. Gick ju att stänga av genom att boota felsäkert för alla skapade konton och radera, men vad göra när WU skriver ny regfil med autostarten aktiv.

Sista strategin nu då, göra om samma procedur men låta regfilen var kvar men ändra värdet till 4 och se vad fan som händer.

Har nog aldrig varit så irriterad på både MS och Logitech som nu.

Permalänk
Medlem

I Windows 11 finns möjligheten att centrera aktivitetsfältet, vilket jag uppskattar, och Startmenyn ser bättre ut, enligt mig.

Utöver det måste jag nog säga att Windows 10 är bättre på alla fronter. 10:ans GUI känns snabbare och även om startmenyn i 11:an ser bättre ut, så är den sämre i funktionalitet jämfört med 10:ans, som i sin tur är både fulare och sämre än 7:ans.

I 10:an visas klockan på alla skärmar, till skillnad mot 11:an där den visas enbart på den primära skärmen, vilket är irriterande när man kör ett program i fullskärmsläge.

11:an har fönster med rundade hörn, men det har ju även Windows 7, så jag förstår inte den stora hypen kring det... Och det är ju en ren smaksak huruvida man gillar runda eller fyrkantiga hörn. Och fönster som är maximerade har fyrkantiga hörn även i Windows 11.

Så i det stora hela fördrar jag Windows 10 framför Windows 11 och Windows 7 framför Windows 10, men jag kommer med största sannolikhet fortsätta med 11:an enbart för att hänga med i "utvecklingen". Jag har inte lust att bli en kopia av min chef som sitter fast med Windows XP

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Utöver det måste jag nog säga att Windows 10 är bättre på alla fronter. 10:ans GUI känns snabbare och även om startmenyn i 11:an ser bättre ut, så är den sämre i funktionalitet jämfört med 10:ans, som i sin tur är både fulare och sämre än 7:ans.

På min HP dator från 2012 som jag kör med Windows 11 startar program (iallafall Firefox som jag använder mest på den datorn) betydligt snabbare i Windows 11 än på Windows 10 datorn jag har också.

Skrivet av Superfrog:

I 10:an visas klockan på alla skärmar, till skillnad mot 11:an där den visas enbart på den primära skärmen, vilket är irriterande när man kör ett program i fullskärmsläge.

Det kommer tillbaka, I insider kanalen för dev versionen har man lagt tillbaka klockan på alla skärmar, så det kommer nog snart till stabila versionen också se denna reddit tråd https://www.reddit.com/r/Windows11/comments/r6p6a0/yet_anothe... eller Windows bloggen https://blogs.windows.com/windows-insider/2021/12/01/announci...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

På min HP dator från 2012 som jag kör med Windows 11 startar program (iallafall Firefox som jag använder mest på den datorn) betydligt snabbare i Windows 11 än på Windows 10 datorn jag har också.

Tänkte inte på I/O-prestanda utan responsen i 11:ans GUI som jag upplever som långsammare jämfört med 10:an. Aktivitetshanteraren är ett exempel som jag kommer på.

Skrivet av jnsson:

Det kommer tillbaka, I insider kanalen för dev versionen har man lagt tillbaka klockan på alla skärmar, så det kommer nog snart till stabila versionen också

Verkligen positivt om klockan kommer tillbaka i en uppdatering! En sådan stor uppdatering måste väl ändå innebära att de bumpar upp versionen till åtminstone Windows 11.5

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Tänkte inte på I/O-prestanda utan responsen i 11:ans GUI som jag upplever som långsammare jämfört med 10:an. Aktivitetshanteraren är ett exempel som jag kommer på.

Verkligen positivt om klockan kommer tillbaka i en uppdatering! En sådan stor uppdatering måste väl ändå innebära att de bumpar upp versionen till åtminstone Windows 11.5

Med snabbare menade jag att Firefox öppnar och går att använda snabbare än på datorn med Windows 10

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

Nu har jag haft och kört kört en dator med W11 som faktiskt uppnår kraven för W11 i nästan en vecka och hittills är jag rätt nöjd i alla fall. Datorn är ny så jag kan inte jämföra hastigheten men jag har i alla fall inte stött på något som känns långsamt.

Det finns småsaker som behöver lite "polish", som att vissa fönster döljer menyer och liknande, men inga showstoppers direkt. Förändringarna i startmenyn kan man ha åsikter om men för mig gör det ingen större skillnad, sök funkar som det ska och det är vad jag använder på start. Däremot försökte jag köra med start centrerad ett tag men det gör det ju svårare att pricka rätt så där blev det vänstercentrering igen (mest för att stänga av datorn, annars använder jag mestadels tangentbordet). Det irriterade lite att man inte kunde komma åt aktivitetshanteraren via högerklick i aktivitetsfältet, men den är ju enkelt åtkomlig via Win+X-menyn som ju också finns bakom ett högerklick på start, så det är inget problem när man lärt sig. Småsaker som att det var lite pilligare att byta default webbläsare är förstås försämringar, men det gör man ju bara en gång i allmänhet så det är ju inget större problem heller.

I övrigt gillar jag temat. Känns modernare, påminner om Android 12. Men så brukar det vara för mig, ett nytt GUI eller en ny design får oftast det gamla att kännas väldigt gammalt plötsligt.

Permalänk
Inaktiv

Uppgraderingen till 11 gick löjligt snabbt och enkelt egentligen, jämfört med andra installationer av större uppgraderingar man gjort under årens lopp. Stora Win10-uppgraderingar brukar behöva typ 3 omstarter innan de är klara, här var det bara en enda och så var man rakt inne på inloggningsskärmen...

Och stabilitetsmässigt funkar ju allt bra faktiskt får man säga. Har inte haft några egentliga problem faktiskt, vilket ju är trevligt med tanke på hur "nytt" Win11 är (innehåller förvisso massor av kod som är 10, 15, till och med 25+ år gammal... lol)

Vissa saker har blivit bättre, det där nätverkscentret vaddetnuheter till exempel som var helt värdelöst och puckat meningslöst i windows 10. En del har blivit krångligare och sämre dock, startmenyn till exempel som jag trodde inte gick att fucka upp mer är ju ren skit alltså. Absolut fullständigt as-kass. Man öppnar den och den visar inte det jag vill, är barskrapad men ändå samtidigt plottrig, ger idiotiska och meningslösa "rekommendationer" som inte går att få bort vad jag kan se, och sedan en liten jävla knapp undanstoppad långt bort från flagg-ikonen i hörnet för att öppna listan med alla program... Jösses, den som formgav det där skräpet borde bli av med jobbet, och de cheferna som godkände skräpet borde sparkas så hårt att de flyger över månen typ.

Överlag är det mycket sån skit i win11, klicka-här-för-att-se-det-du-verkligen-ville-se, notifikationsflärpen som fälls ut ur knappen brevid klockan visar bara den allra senaste notifikationen som standard även fast det finns gott om plats för fler, och vill man se resten får man klicka fram dem även fast man just klickat en gång redan för att flärpa ut flärpen. Högerklick på skrivbordet ger en meny som är ny för win11, och längst ned så kan man klicka för att få upp den gamla menyn från tidigare windowsar som visar i stort sett samma alternativ som den föregående, plus sånt som till exempel möjligheten att öppna Radeon Software. Wtf har den två menyer för som gör samma grejer, men också mindre än den gamla menyn?! Återigen puckad UX/UI.

Och varför har MS plockat bort alternativet för systray att alltid visa alla ikoner? Obegripligt. Och var är alternativet för stora knappar (med text) i taskbar? Hittar inte, om det ens finns längre. Så nu ser jag inte längre information om till exempel kopieringar eller nedladdningar direkt i den relevanta taskbar-knappen.

Åsså sen all MSs fulskit angående Edge, inte bara MSs "rekommendationer" att "återställa" inställningarna till Edge som standardläsare och det där man hade redan i Win10, utan det extra tjorvandet de lagt till i 11, och sedan direkt blockerat appar som försöker kringgå krånglet. Nu hade jag ju chrome installerad redan före uppgraderingen så jag råkade inte ut för något tjafs, men rätt fräckt av MS att göra det de gör för att försöka förhindra folk med nyinstallerat OS att byta till annan väbbläsare. Nu senast visa popups med FUD när folk vill installera chrome, och det där stormandet om den inbyggda shoppingklienten med avbetalningstjosan (som kanske bara dyker upp om man har listad address/IP i USA). Sånt är ju ren crapware alltså, inget jag vill ha i en produkt som säljs för ganska mycket pengar faktiskt. Lägg sedan till den inbyggda reklamen/påprackandet av Office365 osv också och det osar rätt mycket skit om windows numera.

Man får hoppas att EU nitar MS för massor av miljarder (IGEN!!!) på grund av deras anti-konkurrensbeteende. Det räcker fan aldrig med att straffa de här storbolagen EN gång, man måste vaka över dem som en hök eller så väntar de 10 år bara och kör sedan med samma skit en gång till.

Överlag ger jag win11 6/10 när win10 var 8/10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Scanna datorn efter virus med tex malwarebytes.com
Det verkar mycket skumt att någon active-x controll skulle behöva starta vid inloggning.

Det är inget konstigt. Men vill man suga hem skitprogram så kör! Hur än ni vänder på det så, gör rätt från början.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill.likt sista körningen.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Skrivet av hockexx:

Det är inget konstigt. Men vill man suga hem skitprogram så kör! Hur än ni vänder på det så, gör rätt från början.

Drar du snurrr på skrollhjulet på musen och där skrollhjulet stannar (markören) det inlägget svarar du på?

Fortsätt och läs så ser du varför.

Skiten kom ju sen tillbaka via automatiskt WU, men är återigen åtgärdat.

Permalänk

Den enda nackdelen jag märkt är att datorn tar längre tid att stänga av.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jepp nöjd.

Installationen gick utan problem, enda inputen som krävdes var att Razer ville installera sina program. Gav mig ännu en orsak att ogilla de, jag kan inte se nyttan till 2 program för att göra något (hantera ett headset) som verkar gå alldeles utmärkt utan att installera de.

Hade problem med windowstangenten på mitt tangentbord, som jag fick hjälp med att lösa här på sweclockers. Ingen stor grej, men hade stört mig om jag inte vetat hur jag kan fixa det.

Jag märker väldigt litet av att jag har Windows 11 och inte windows 10. Jag hade inget akut behov av att uppgradera, men var nyfiken och är som sagt nöjd. Fungerar, allt jag testat har fungerat som det ska, allt fungerar nära nog hur det var i windows 10 att en användare på min milt intresserade nivå känner sig lugn.

Jag behövde trixa litet med fläktprofiler men inget komplicerat för att få min dator hyfsat ljudlös & tog någon minut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Drar du snurrr på skrollhjulet på musen och där skrollhjulet stannar (markören) det inlägget svarar du på?

Fortsätt och läs så ser du varför.

Skiten kom ju sen tillbaka via automatiskt WU, men är återigen åtgärdat.

Ber om ursäkt, Det blir såhär ibland när jag surfar sent på kvällarna efter en utekväll på grund av medicinen jag käkar.
Det är ungefär som att halva hjärnan sover medan andra halvan försöker förstöra mitt liv Därav har jag en del poster med väldigt konstigt innehåll.

Har aldrig något minne av det heller så det blir glatt en överraskning nån gång per år. Därav kollar jag min historik och svarar sent ibland.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Skrivet av hockexx:

Ber om ursäkt, Det blir såhär ibland när jag surfar sent på kvällarna efter en utekväll på grund av medicinen jag käkar.
Det är ungefär som att halva hjärnan sover medan andra halvan försöker förstöra mitt liv Därav har jag en del poster med väldigt konstigt innehåll.

Har aldrig något minne av det heller så det blir glatt en överraskning nån gång per år. Därav kollar jag min historik och svarar sent ibland.

Snälla, ingen fara på taket.....

🎅

Permalänk
Medlem

Lite snyggare grafikelement i GUIt, känns lite mjukare i animeringen när man maximerar fönster och sånt.
I övrigt märker jag ingen större skillnad från 10. Nöjd hittills med andra ord.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Ännu en Windows 11-bugg saktar ner datorer – fix på väg
Inte nog med att Windows 11 segar ner spel på AMD-datorer, det nya systemet kan också inverka negativt på ssd:er och hårddiskar.

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.760159/annu-en-windows-11-b...

Permalänk
Medlem

Funderar på och uppgradera till w11.. man vågar man xD hur svårt är det att återgå till w10? följer alla program med?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |