SweClockers vinterdator 2021

Permalänk
Skrivet av peterholm1:

Man kan inte leva i en fantasivärld när det gäller datorkomponenter. 33 % i rabatt på en marknad som normalt håller 5 till 15 % marginal går inte.

Du får ta från pengar från marknadsföringen. Därför frågar jag antalet datorer vi pratar om. 14-15k gäller alltså rek pris utan några rabatter.

Det går heller inte att sälja en dator dyrare än prisjakt på SWEC. Det är dålig PR.

Permalänk
Medlem

Intressant datorbygge. Min dotter är less på sin bärbara dator med intelgrafik som knappt klarar minecraft. Men jsg har nog komponenter liggandes för att slänga ihop något med ett RX460 grafikkort och typ en i7 2700. Men samtidigt vill hon ha en liten burk. Hur står sig modern integrerad grafik mot ett gammalt RX460? Har också ett 3GB GTX1060 liggandes. Gissar både är bättre val än integrerad grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Intressant datorbygge. Min dotter är less på sin bärbara dator med intelgrafik som knappt klarar minecraft. Men jsg har nog komponenter liggandes för att slänga ihop något med ett RX460 grafikkort och typ en i7 2700. Men samtidigt vill hon ha en liten burk. Hur står sig modern integrerad grafik mot ett gammalt RX460? Har också ett 3GB GTX1060 liggandes. Gissar både är bättre val än integrerad grafik.

Redan 1050 är mycket snabbare än Vega 7 (den inbyggda GPUn i 5600G)

Ser ut som att RX460 också är avsevärt snabbare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

En del applikationer mår bättre av lägre latens än högre frekvens. Därför är det bra att ha både och.

Jag läste fel, trodde personen jämförde med 3200MT men så var inte fallet. Ja högre bandbredd och lägre latens är fördelaktigt. Men kanske inte till dubbla kostnaden. Men Minnes priser är dagsfärska så det är lite meningslöst att argumentera ibland utan köp det som är på erbjudande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Redan 1050 är mycket snabbare än Vega 7 (den inbyggda GPUn i 5600G)

Ser ut som att RX460 också är avsevärt snabbare

Typ detta saknade jag helt i artikeln. Vad för grafikkort som man ev redan har motsvarar en 5600G? Så kan man kanske plocka med det och köpa en 5600X eller 12600K istället. Iaf som en referens punkt, jag vet att vi fick lite siffror från några spel men mer konkret skulle vart bra tror jag. Jag tror iaf att många som läser här redan sitter på en dator och att köpa ett grafikkort, om man får tro trådarna om det, kan man om man är snabb och ibland villig att betala kan få tag på inom en snar framtid.

Man skulle även kunna följa upp med vad en 5600X/12600K gör för ett äldre grafikkort jämfört med en långsammare CPU. För att ge en mer helhets bild om det ens är värt att uppgradera innan man fått tag på en GPU.

@JonasT @Kenneth

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Typ detta saknade jag helt i artikeln. Vad för grafikkort som man ev redan har motsvarar en 5600G? Så kan man kanske plocka med det och köpa en 5600X eller 12600K istället. Iaf som en referens punkt, jag vet att vi fick lite siffror från några spel men mer konkret skulle vart bra tror jag. Jag tror iaf att många som läser här redan sitter på en dator och att köpa ett grafikkort, om man får tro trådarna om det, kan man om man är snabb och ibland villig att betala kan få tag på inom en snar framtid.

Man skulle även kunna följa upp med vad en 5600X/12600K gör för ett äldre grafikkort jämfört med en långsammare CPU. För att ge en mer helhets bild om det ens är värt att uppgradera innan man fått tag på en GPU.

@JonasT @Kenneth

Vet inte om man kan lita på källan helt, men i 3D Mark verkar GT1030 och RX550 vara väldigt nära

https://www.videocardbenchmark.net/compare/Ryzen-5-5600G-with...

Ungefär 15% av 3060/6600XT

Permalänk

känns lite tråkigt att ni valde cpu utifrån integrerad grafik. de flesta här har ju antagligen ett gammalt grafikkort att trycka i

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

... de flesta här har ju antagligen ett gammalt grafikkort att trycka i

... och chassi, nätaggregat, moderkort, CPU, RAM, lagringsmedia, ...
Då kan man spara jättemycket pengar!

Permalänk
Medlem

Intressant att välja Ryzen 5600G - Jag tycker den ser väldigt intressant ut för många byggen men här på sweclockers är den väl i praktiken helt okänd? Har den den hamnat i skymundan eller vad gör den så ointressant att testa?

Den enda notisen jag hittat:
https://www.sweclockers.com/nyhet/32064-amd-slapper-ryzen-7-5...

Extra intressant då det är svårt att få tag på grafikkort. I värsta fall så behöver man ju inte ens köpa ett externt grafikkort.

Permalänk

känns lite tråkigt att ni valde cpu utifrån integrerad grafik. de flesta här har ju antagligen ett gammalt grafikkort att trycka i

dock så ska väl datorn vara tilltalande även för de som bygger sin första dator också som inte sitter på garderobsvis med gammal hårdvara och inte bara de som byggt datorer sen typ innan stenyxan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

dock så ska väl datorn vara tilltalande även för de som bygger sin första dator också som inte sitter på garderobsvis med gammal hårdvara och inte bara de som byggt datorer sen typ innan stenyxan.

då kan man väl köpa ett begagnat? att bygga något som ska vara en "gamingdator" med fokus på att inte ha en riktig gpu känns ju som en flopp. let's be real, ingen som tänker spela dataspel bygger en dator utan en gpu

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk

då kan man väl köpa ett begagnat? att bygga något som ska vara en "gamingdator" med fokus på att inte ha en riktig gpu känns ju som en flopp. let's be real, ingen som tänker spela dataspel bygger en dator utan en gpu

kan du väl göra med om du väljer en 5600g också... finns inget som hindrar dig från att köpa till ett begagnat kort om man vill till en 5600g

det är ju väldigt lite prestandaskillnad mellan 5600g och 5600x

cinebench 20

5600g: 2490:- / 4275p = 0.58:- per cb20 poäng

5600x: 2990:- / 4033p = 0.74:- per cb20 poäng

Geekbench 5

5600g: 2490:- / 7762 = 0.32:- per gb5

5600x: 2990:- / 8191 = 0.36:- per gb5

så iaf baserat på benchmark tester så är ju en 5600g mer prestanda per krona än 5600x

så du spar 500:- extra till ett begagnat grafikkort och får i stort sett samma prestanda.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Bra komponentval och bra tackling av grafikkortsläget.
Komponerade nästan likadant och resonerade på samma sätt när jag satte ihop flickvännens julklapp.

Permalänk
Medlem

Jag kan lätt välja flexibiliteten med iGPU. Har man som jag ett flera år gammalt grafikkort, där en märkbar uppgradering i prestanda blir obefogat dyr i dagsläget, så är en iGPU hur bra som helst. Man kan sitta och vänta på att grafikkortsmarknaden blir bättre när Ethereum-miningen upphör kommande tid. Och om gamla grafikkortet dör, vilket det borde göra snart, så behöver man inte göra någon kostsam akutlösning. Då kan man i värsta fall sitta på ett 5600G och spela lite strategispel, äldre spel eller andra mindre grafikintensiva spel en stund. Finns olika användarmönster. Alla behöver inte sitta i sin gamingstol med blinkande LEDs i halva rummet och skrika i headset åt FPS-spel.

Dessutom har processorn riktigt bra pris/prestanda vilket gör den till ett bra val till en gamingdator på en budget. Mer pengar till grafikkort.

Permalänk
Medlem

Vinterdatorn 2021 är ju väldigt svår att få till med grafikkortsbrist, men det är som många i tråden säger att man kan alltid använda ett gammalt grafikkort...jag har en Radeon RX 5600XT...de andra är Radeon RX480, 570, 580 & 590 4-8GB de är inte så dåliga...men inte bra...jag vet inte vad folk har liggande hemma...men inte mycket bättre än Ryzen5 5600G...Även om man bygger med bättre processor...så behöver man ju ett Grafikkort som matchar...
Jag har två Ryzen5 5600G & en Ryzen7 5700G som jag tycker är bra jämfört med de Intel I7 & i5 som jag har...angående inbyggd grafik...
Intel klarar som mest att visa bild på en skärm, medan AMD kan mycket mera...
Då får man beakta den tillfälliga grafikkortskrisen... minst 7 av mina datorer saknar grafikkort, men kan visa bild iallafall.. men AMD datorerna är användbara med sin inbyggda grafik...även mina 3 Ryzen5 3400G är helt ok...
De nyare med Ryzen5 & 7 5xxxG kommer att vara bättre än mina i5 & i7 när jag får tag på grafikkort som är överkomliga i pris...
Mina datorer har aldrig varit superdatorer, men de är spelbara iallafall...
Men om man ska ha en speldator idag så står grafiken för 50% av priset...det får man räkna med
Ja ja det var bättre förr, men det blir nog bra när det blir färdigt...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...