Samsung TV visar annonser i navigering

Permalänk
Medlem

Samsung TV visar annonser i navigering

Jag har köpt en tv för ca 10000 kronor. Det första jag ser när jag startar den är en stor, blaffig annonsruta i huvudmenyn. Otroligt. Jag har alltså köpt in en billboard till mitt hem för en tredjedel av min månadslön.

Jag kanske överreagerar, men jag tycker inte att det är acceptabelt. Hade Samsung delat ut tv:n gratis hade jag kunnat acceptera annonser för att finansiera produkten, men detta är ändå next level.

@Samsung otroligt nyfiken på om detta kan motiveras på ett vettigt sätt.

Får också passa på att gratulera LG, som med detta har vunnit över en ny kund.

Inte min bild, men såhär ser det alltså ut:

Permalänk
Medlem
Permalänk
Samsung Sverige

Detta ligger en eller femton nivåer över mitt huvud Jag kan alltså inte gå in här och säga något.

Men jag kan däremot föra klagomålet vidare, vilket jag kommer göra

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av payc:

Tack! Jag har sett att man kan lösa det, men för mig är det snarare en principfråga. Vill inte använda produkter från bolag som ägnar sig åt denna typ av pengamjölkande på bekostnad av användarupplevelse. Känns respektlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Jag har köpt en tv för ca 10000 kronor. Det första jag ser när jag startar den är en stor, blaffig annonsruta i huvudmenyn. Otroligt. Jag har alltså köpt in en billboard till mitt hem för en tredjedel av min månadslön.

Jag kanske överreagerar, men jag tycker inte att det är acceptabelt. Hade Samsung delat ut tv:n gratis hade jag kunnat acceptera annonser för att finansiera produkten, men detta är ändå next level.

@Samsung otroligt nyfiken på om detta kan motiveras på ett vettigt sätt.

Får också passa på att gratulera LG, som med detta har vunnit över en ny kund.

Inte min bild, men såhär ser det alltså ut:
https://www.flatpanelshd.com/pictures/m-samsungtvad2020-2.jpg

LG:s apparater har det också.

Permalänk
Inaktiv

Sådan här skit har gjort att jag en gång för alla bestämt mig att för aldrig köpa TV, oavsett närke, även om jag bara skulle använda den som monitor kopplad till Apple TV (som hemmabio).

Till Samsung och LG: Sådant här innebär livslång bojkott av samtliga era produkter från min sida. Detta då utan att jag självt köpt någon TV av er, bara för att ni betett er så vidrigt mot andra.

Finns bara ett sätt att bemöta sådant här agerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Detta ligger en eller femton nivåer över mitt huvud Jag kan alltså inte gå in här och säga något.

Men jag kan däremot föra klagomålet vidare, vilket jag kommer göra

//Pontus

Gör gärna det och återkom här i tråden med ett uttalande.

Permalänk
Medlem

Inte många som inte har någon reklam nu för tiden
https://www.rtings.com/tv/tests/ads-in-smart-tv

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Gå in och välj "Inställningar / Settings"
Välj "Terms & Policy"

Som ovan, kan du välja att inte få reklam på din Samsung TV.
Har haft min Samsung TV i 2 år nu, och det dyker inte upp reklam på min skärm.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av izzie:

Gör gärna det och återkom här i tråden med ett uttalande.

Något uttalande kan jag då inte lova är jag rädd för.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Samsung:

Något uttalande kan jag då inte lova är jag rädd för.

//Pontus

Ett sådant uttalande skulle ändå inte spela någon roll. Det som spelar roll är vad dom har för 'track record'.

Det finns företag som man bara inte skall ha med att göra. Man kan se hur dom tänker, hur dom hela tiden testar hur mycket dom kan komma undan med. Företagskulturen har inget om stil eller moral (typ det en gång så vackra "don't be evil"). Har dom en möjlighet, får dom chansen, kommer dom att utnyttja dig som kund.

Då måste man som kund tänka i termer av "only the paranoid survive". Enklare att bara inte ha med dom att göra. Inget personligt. Bara riskminimering.

Permalänk

PI-Hole + Samsung annonser != sant

Jag har en Samsung TV i 2020 modell har jag för mig, har också en pi-hole som blockerar annonser på nätverket vilket gör att den även blockerar dessa annonser, hade däremot lite problem med att uppdatera tvn om pi-hole var igång, så fick pausa den under uppdateringen. Skulle rekommendera det om man stör sig så på reklamen 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrodVidar:

Jag har en Samsung TV i 2020 modell har jag för mig, har också en pi-hole som blockerar annonser på nätverket vilket gör att den även blockerar dessa annonser, hade däremot lite problem med att uppdatera tvn om pi-hole var igång, så fick pausa den under uppdateringen. Skulle rekommendera det om man stör sig så på reklamen 😊

Det är nog inte bara uppdateringar och reklam som blockas. Nedan är ett urval av DNS-uppslag som TV:n gör medan jag har min Q95T som datorskärm (över HDMI, utan att röra fjärrkontrollen). Och då kollar jag inte ens på vilken nätverkstrafik som sker utan DNS-uppslag.

Jag drar helt enkelt ur nätverkssladden och ger inte TV:n tillgång till Wi-Fi. Naturligtvis funkar inga "smart"-funktioner då, men vem bryr sig?

• sas.samsungcloudsolution.com (var 10:e sekund)

• cdn.samsungcloudsolution.com

• scs.samsungqbe.com (var 30:e sekund)

• lcprd1.samsungcloudsolution.net

• api.sesupdate.com

• api.tizenservice.com

• gpm.tizenservice.com

• api-hbon.hbo.clearleap.com

• uts-api.itunes.apple.com (har aldrig haft en Apple-enhet ansluten till TV:n)

• bag.itunes.apple.com

• is3-ssl.mzstatic.com

• images-3.wuaki.tv (och -0, -1, -2)

Edit:
Inget av ovanstående uppslag borde vara relaterat till automatisk uppdatering av firmware, eftersom jag slagit av det.

Uppdateringar kan göras med USB om man vill. Då har man även större möjlighet att styra över vilken version man uppdaterar till.

Jag har så klart ställt alla inställningar på så lite spårning som möjligt. Det är dock lite ironiskt att funktionerna för att ställa in "privacy" inte fungerar utan att koppla TV:n mot internet.