Webhallen - Rimlig tid att få pengar för en retur?

Permalänk
Medlem

Webhallen - Rimlig tid att få pengar för en retur?

Som rubiken råder så undrar jag lite vad ni andra här tycker man ska göra?

- Den 22 november lämnade jag tillbaka ett Asus Z690 , inte ens öppnat (har inte tid mecka), fick returkvitto och han i butiken sa att pengarna kommer inom ett par dagar.

-Efter 2 veckor så har fortfarande inte kommit några pengar, hör av mig till kundtjänst som säger att något blivit galet, dom ber mig skicka in kopia på returkvittot, vilket jag fixar direkt.

- Har mailat flera gånger efter det, men dom har fortfarande inte löst det. Om två dagar har det gått 1 månad, det tycker jag är orimligt lång tid sätta tillbaka pengar. Jag har kollat med konsumträtten i kommunen som säger att det är orimligt lång tid och tycker jag ska begära ersättning, men årsränta på 20% blir ju bara småpengar för en månad.

Men vad kan jag egentligen göra? Jag har en jurist som kan tänka sig fixa ihop en stämning gratis åt mig, men det känns väldigt seriöst för 4000kr?

Permalänk
Medlem

Stämning för en sen retur på 4000? Känns lite väl överdrivet.

Något har brustit hos ÅF helt klart, men lättast är nog att ringa eller @Webhallen

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Ring istället för att maila.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Som rubiken råder så undrar jag lite vad ni andra här tycker man ska göra?

- Den 22 november lämnade jag tillbaka ett Asus Z690 , inte ens öppnat (har inte tid mecka), fick returkvitto och han i butiken sa att pengarna kommer inom ett par dagar.

-Efter 2 veckor så har fortfarande inte kommit några pengar, hör av mig till kundtjänst som säger att något blivit galet, dom ber mig skicka in kopia på returkvittot, vilket jag fixar direkt.

- Har mailat flera gånger efter det, men dom har fortfarande inte löst det. Om två dagar har det gått 1 månad, det tycker jag är orimligt lång tid sätta tillbaka pengar. Jag har kollat med konsumträtten i kommunen som säger att det är orimligt lång tid och tycker jag ska begära ersättning, men årsränta på 20% blir ju bara småpengar för en månad.

Men vad kan jag egentligen göra? Jag har en jurist som kan tänka sig fixa ihop en stämning gratis åt mig, men det känns väldigt seriöst för 4000kr?

Jag tror de har mycket att göra, min retur tog 3v, dock bara små pengar så gjorde inte så mycket.
Ring eller besök deras butik med kvitto skulle jag göra

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av smurfb:

Som rubiken råder så undrar jag lite vad ni andra här tycker man ska göra?

- Den 22 november lämnade jag tillbaka ett Asus Z690 , inte ens öppnat (har inte tid mecka), fick returkvitto och han i butiken sa att pengarna kommer inom ett par dagar.

-Efter 2 veckor så har fortfarande inte kommit några pengar, hör av mig till kundtjänst som säger att något blivit galet, dom ber mig skicka in kopia på returkvittot, vilket jag fixar direkt.

- Har mailat flera gånger efter det, men dom har fortfarande inte löst det. Om två dagar har det gått 1 månad, det tycker jag är orimligt lång tid sätta tillbaka pengar. Jag har kollat med konsumträtten i kommunen som säger att det är orimligt lång tid och tycker jag ska begära ersättning, men årsränta på 20% blir ju bara småpengar för en månad.

Men vad kan jag egentligen göra? Jag har en jurist som kan tänka sig fixa ihop en stämning gratis åt mig, men det känns väldigt seriöst för 4000kr?

Kontakta kundtjänst? Om det inte hjälper kan du inte stämma dom direkt eller ja, du kan men i första skedet skall du begära handräckning utifrån Kronofogdemyndigheten kostar dig 900kr men det får du begära igen från WebHallen sen.
Om Webhallen motsätter sig skulden då kommer det avgöras i Tingsrätt.

Men känns lite överdrivet kontakta dom istället som sagt, eller så kanske @webhallen kan svara på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag tror de har mycket att göra, min retur tog 3v, dock bara små pengar så gjorde inte så mycket.
Ring eller besök deras butik med kvitto skulle jag göra

Jo, men butiken har lämnat över till kundservice, jag fattar att dom har mycket att göra och många sjuka osv. Men det är fortfarande lång tid med 1 månad. Nåväl, får väl sitta lugn i båten

Permalänk
Webhallen
Skrivet av smurfb:

Jo, men butiken har lämnat över till kundservice, jag fattar att dom har mycket att göra och många sjuka osv. Men det är fortfarande lång tid med 1 månad. Nåväl, får väl sitta lugn i båten

Hej ursäkta sent svar, har vart inlåst i en bur i en vecka.

Kundtjänst hälsar att returen godkände i förra veckan så allt handlar nu om de bankdagar det tar för pengarna att trilla in.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej ursäkta sent svar, har vart inlåst i en bur i en vecka.

Kundtjänst hälsar att returen godkände i förra veckan så allt handlar nu om de bankdagar det tar för pengarna att trilla in.

/Patrik

Prima, det hade ju varit fint om dom meddelat mig med, i torsdags fick jag ett mail att dom fortfarande inte löst det och sen tyst efter det. Men super, då hoppas jag att dom trillar in, tack!