SSD-enhet för audiofiler ger bättre ettor och nollor för "mer naturlig känsla"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

Det får mig att tänka på en viss diskussionstråd som handlade om hur olika typer av lagring påverkar ljud.
https://audiophilestyle.com/forums/topic/17636-hard-drives-ma...

kul läsning.

axplock :

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk

Hjälper väl knappast ljudkvalitén om du strömmar musik från Spotify? Eller om du ljudfilen du har på din dator är av dålig kvalité typ under 96 kbps. Inte knappast kommer den väl kunna låta bättre?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SvenskGaming:

Hjälper väl knappast ljudkvalitén om du strömmar musik från Spotify? Eller om du ljudfilen du har på din dator är av dålig kvalité typ under 96 kbps. Inte knappast kommer den väl kunna låta bättre?

Fast mellanlagringen på disken blir ju snabbare. Snabbare = bättre. Och bättre = snabbare.. eh.. bättre.. ljud..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Hjälper väl knappast ljudkvalitén om du strömmar musik från Spotify? Eller om du ljudfilen du har på din dator är av dålig kvalité typ under 96 kbps. Inte knappast kommer den väl kunna låta bättre?

Nä precis och det är ju liks kört om inte Spotifys molnlösning kör audiofildiskar också.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem

Inget för mig.
Jag väntar tills det kommer en SSD med elektronrör.
Då blir det ett köp omedelbart.
.
.
.
.
.
.
Inte.

Permalänk
Hjälpsam

Skulle vilja se om någon kan höra skillnad på de filer som lagrats på en Hitachi Deskstar, SCSI 10K rpm, Barracuda, 980 Pro och ett USB-minne till att börja med.... trolololol

Skrivet av Belzhadar:

Inget för mig.
Jag väntar tills det kommer en SSD med elektronrör.
Då blir det ett köp omedelbart.
.
.
.
.
.
.
Inte.

Då får du bygga en dator kring AOpen AX4B-533 moderkortet.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SvenskGaming:

Hjälper väl knappast ljudkvalitén om du strömmar musik från Spotify? Eller om du ljudfilen du har på din dator är av dålig kvalité typ under 96 kbps. Inte knappast kommer den väl kunna låta bättre?

Nej, för 1:or och 0:or är fortfarande 1:or och 0:or - även streamat, tro det eller ej! Det ska vara att SSD:n har någon banbrytande integrerad AI som kan läsa av datan och nästintill "magiskt" kasta om och/eller lägga till 1:or och 0:or (ny data) som skapar/förbättrar ljud som inte tidigare fanns där.

Det finns ljud-AI som kan skapa röster utifrån begränsade röstdata men det är fortfarande beroende av att du får ut nästan alla möjliga slags stavelser ur ditt språk för att det skall bli någorlunda resultat.

Följande saker behövs för "bra ljud":
- Bra källmaterial (vilket representeras med hjälp av 1:or och 0:or i fallet med datorer. Sämre material framkommer dock hur illa det faktiskt låter när resterande komponenter är av prima kvalité)
- Bra DAC (ljudomvandling från 1:or & 0:or -> spänning/volt/analogt)
- Bra AMP (förstärkning av volten då den är låg efter omvandlingen)
- Bra kabel (överförandet av den omvandlade förstärkta spänningen)
- Bra hörlurar/högtalare (omvandling av den omvandlade förstärkta spänningen till korrekt ljudrepresentantiva vibrationer som orsakar tryckförändringar i luften)

Sistnämnda betyder att saker som dåvarande avstånd till örat, lufttryck, luftfuktighet och temperatur kan påverka hur det "fulländande ljudet" låter i ens öron.

Observera att alla dessa komponenter och närliggande komponenter kan påverkas av närliggande komponenter så därför är hela kretsdesignen av yttersta viktighet för att det slutgiltiga ljudresultatet skall bli som "orgasmer för öronen". Den svagaste/mest elektromagnetiskt störande länken i systemet försämrar slutresultatet. Helheten måstes ses. Det räcker inte med, "amen, DAC:en är ju bäst i världen!", "ljudkabeln kostar mer än min morsa!", osv.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Audiofiler verkar vara på samma nivå som plattjordare när det gäller faktaresistens och godtrogenhet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Är väl exakt det som är poängen- i tråden användes oändligt med begrepp som sibilants, neutral at [x range] frequency, improved transient attack, digital irritants osv, varav det verkar finnas fördelar för alla dessa saker med denna disk? Vilket iofs kan tyda isåfall på att de alla har seriösa el-problem i sina system som på något sätt försvinner när de sätter i denna disk- vem vet.

Om man då bara spinner vidare på något som är baserat i fakta- om datan i de digitala filerna är densamma så är det enda som spelar roll vad gäller disken att datan kan läsas ut korrekt, att disken i sig inte orsakar elektriska fel i datorn, och att den inte orsakar några skumma cpu-kö fel eller höjda latenser.

Därmed kan man tycka att vad de borde mäta och diskutera runt en sådan här disk är

1. Integritetstest på data och ljudströmmar

2. Leta potentiella ground-noise problem

3. Kontrollera om det finns vibrationer hos kondingarna (varför man skulle få för sig att sätta elektrolytiska caps - som kan börja vibrera med tiden - på en SSD för att förbättra ljudet är... Inte tydligt - de tjänar ett syfte i analoga kretsar och till exempel en rörförstärkare men här är de inte inblandade i signal-kedjan alls och är därmed bara en större, mindre pålitlig konding vars övriga fördelar slösas bort)

4. Mäta och utvärdera driver-latenser i OS och i ljudströmmen

Men inget av vikt verkar diskuteras, inga resultat eller mätningar som inte är helt subjektiva. Om man är nere på sådana nivåer där sådant inte kan mätas lätt så finns det saker som spelar mer roll från dag till dag och kan mätas.
Exempel: blodtryck kan påverka hörsel. Trötthet kan påverka hörsel. Luftempartur kan påverka hörsel, och även lufttryck. Uttorkning kan påverka hörsel.

Jag säger kan, men mer korrekt är att alla dessa påverkar hörsel men att det är svårt för personer att känna det större delen av tiden då den effektiva profilen ändras graduellt- saker som tinnitus märks när de dyker upp plötsligt.

Det enda konsekventa i sådana här trådar är vanligtvis att ju dyrare och ju mer obskyrt något är desto mer villiga är folk att svära vid dess överlägsna karaktär.

Vid kvalitetsbedömningar av inspelad musik är uppmätta "objektiva" mätningar det som säger minst om hur välljudande, eller motsatsen, det låter jämfört mot just ett tränat mänskligt öra. Det går dåligt att bara försöka mäta sig fram till vad som är musikaliskt.

Jag hade inte intentionen att bedöma SSD-enhetens kvalite för jag har själv inte testat den och vet inte om det är snake oil eller om det är nåt som ger skillnad. Min poäng låg snarare i att alla i den här tråden på det annars oumbärliga och trevliga Sweclockers plötsligt var så tvärsäkra att den här produkten var bondfångeri. Kunde det bero på att vi hade kommit lite utanför det vi brukar prata om här och nörderierna handlade om ett annat ämne? Vem vet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Belzhadar:

Inget för mig.
Jag väntar tills det kommer en SSD med elektronrör.
Då blir det ett köp omedelbart.
.
.
.
.
.
.
Inte.

Kommer per definition inte att kunna hända då rör inte är solid state Men hålremsor är rätt solida bortsett från hålen så ett mekaniskt självspelande piano är väldigt solid state hifi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Devildoll:

Det får mig att tänka på en viss diskussionstråd som handlade om hur olika typer av lagring påverkar ljud.
https://audiophilestyle.com/forums/topic/17636-hard-drives-ma...

kul läsning.

axplock :

Oh wow, this hurts. But it's so funny at the same time

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Som Sweclockers enda självutnämnda "hobbyljudexpert" så kommer jag att pontifikera följande om "produkten":

1. Alla förebygganden av elproblem skall ske vid ljudkomponenterna där digitala-analoga ljudomvandlingen+ljudförstärkningen äger rum om vi förutsätter att strömtillförseln till enheten i sig inte är brun-/"Kinaström" (kunde inte låta bli). Visst, det finns ljudkort med "strömreningsverk".

2. Att det sitter påkostade "komponenter" på en hårddisk där bara 1:or och 0:or finns är meningslöst eftersom 1:or och 0:or bara skickas vidare (helt opåverkade - annars har vi ett mycket större och allvarligare problem) till närmsta ljudkort där det faktiskt finns DAC+amp+analog ljudutgång. Hade dessa faktiskt suttit integrerade på hårddisken dock så hade vi snackat om en annan femma.

4. Ljudkablar överför endast (ampad) spänning till 100% eller lägre. Är det lägre än 100% så anser man att ljudsignalen är negativt påverkad eller åtminstone "färgad". Ljudbedragare skulle då påstå att "Det finns ljudkablar som kan överföra 110% av ljudsignalen!" som om något magiskt inuti kabeln kan skapa relevanta frekvenser/spänningar som inte tidigare fanns där och på så vis förbättra ljudsignalen. Kanske när AI finns integrerad i ljudkablar som kan läsa av och justera ljudsignalen innan den når hörlurar/högtalare - men än så länge är vi inte där.

5. Ljud är mycket svårare att lära sig att sätta ord på jämfört med bilder. En bild är statisk som du inte behöver "F5:a" för att kunna titta om på den medan du måste spela om samma ljudfrekvens för att kunna lära dig lyssna efter rätt saker. Det är mycket mer ansträngande att bli en duktig ljudanalytiker än en bildanalytiker om vi antar att ingen är färgblind eller döv.

TLDR-SLUTATS: Denna produkt är en bluff från universums möjliga ände och Sweclockers borde "hinta" mer om bluffmakeriet här istället för att anamma Aftonbladets nyhetsvärderingsstrategi.

Du glömde punkt 3...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kommer per definition inte att kunna hända då rör inte är solid state Men hålremsor är rätt solida bortsett från hålen så ett mekaniskt självspelande piano är väldigt solid state hifi.
https://www.youtube.com/watch?v=ZSJ7UH-gksY

Kanske finns nån lite diod eller transistor på man kan byta ut mot ett rör.
Sen kan man ju alltid visa procent använt utrymme på SSD-enheten med "nixie tubes".

Permalänk
Medlem
Skrivet av shutin:

Min poäng låg snarare i att alla i den här tråden på det annars oumbärliga och trevliga Sweclockers plötsligt var så tvärsäkra att den här produkten var bondfångeri. Kunde det bero på att vi hade kommit lite utanför det vi brukar prata om här och nörderierna handlade om ett annat ämne? Vem vet.

Tror det är tvärtom, det är så många nerdar här som vet hur datorer och lagring fungerar. Som därför vet att det är totalt omöjligt att en SSD kan påverka ljudet (om det inte är något allvarligt fel på enheten eller datorn)

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeCe:

Du glömde punkt 3...

Busenkelt ju:

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

När stenen är centrerad i kammaren drar du en kopparfläta som du oxiderat lätt med risvins-vinäger (minns inte vilken region exakt men ska komma från bergen i Japan och vara gjort på handskalat ris) genom den, se till att göra detta i totalt mörker så vakumet inte hittar ut.

Risvins-vinägern kommer från Kanazawa då de har bästa vattnet, se deras guldindustri som kräver detta, https://visitkanazawa.jp/bestofkanazawa/craft/1 , rekommenderar att du pläterar med bara dessa produkter framöver, vattnet har för övrigt filtrerats genom bomull för att inte inducera onödigt brus vid bruk av vinägern.

stavfel
Permalänk

Idiotin har inga gränser. Detta bevisar verkligen hur lättlurade vissa entusiaster är...
Minns ett klassiskt exempel där James Randi utmanade en typisk audiofil att höra skillnaden mellan att koppla in högtalare med lyxiga sladdar och metalltråden från en klädhängare, med 1 miljon dollar som belöning om de lyckades... Vilket föga förvånande inte besvarades.

https://gizmodo.com/james-randi-offers-1-million-if-audiophil...

(Ja, testet har genomförts på diverse sätt efter det också)

Permalänk
Medlem

Detta i praktik betyder att du inte kommer se någon skillnad, förutom tom plånbok

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Varit på för många arkenmässor för att ens bli förvånad över såna här påhitt...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kommer per definition inte att kunna hända då rör inte är solid state Men hålremsor är rätt solida bortsett från hålen så ett mekaniskt självspelande piano är väldigt solid state hifi.
https://www.youtube.com/watch?v=ZSJ7UH-gksY

Hålkortspianon är ju ett bra exempel på en digital apparat, om än "lite" mer basic än en dator. Byter du ut nån av ettorna eller nollorna (aka hålen) så blir det inga subtila fel utan pianot spelar helt enkelt _helt_ fel toner. Samma sak med digitala ljudfiler, ändrar man nån ett eller nolla så blir det inga subtila fel som att artikuleringen i lågbasen blir sämre, mellanregistret blir plattare eller att man tappar lusten att stampa i takt med foten, utan det blir tydliga poppar, klickar etc. Den subtila (eller ibland stora) skillnader som audiofilerna eventuellt hör är 100% placebo, eller kanske att det är nån DSP dom glömt stänga av.

Permalänk
Medlem

Total bluff precis som Supra-kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Hålkortspianon är ju ett bra exempel på en digital apparat, om än "lite" mer basic än en dator. Byter du ut nån av ettorna eller nollorna (aka hålen) så blir det inga subtila fel utan pianot spelar helt enkelt _helt_ fel toner.

Vet inte om det är ett så bra exempel. Om hålen på hålkortet inte har perfekt tolerans kan du få alla möjliga andra problem, som att vissa noter kanske inte spelas upp vid rätt tidpunkt eller inte alls, avläsaren i pianot kanske låser fast mekaniskt pga det eller mängder av andra problem som pianon kan vara olika konstruerat för att hantera med varierande framgång.

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem

Låter lite svårtsmält faktiskt.. men jag kan tänka mig att testa.

Permalänk
Medlem

Inte helt rätt där inte. det man kan göra om man vill ha ett speciellt ljud är att leta reda på speciella ljudchip. finns tex vissa som ska efterlikna ljudet av rör förstärkare...risken att det fungerar är väldigt mycket större än detta.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamnqwer:

Idiotin har inga gränser. Detta bevisar verkligen hur lättlurade vissa entusiaster är...
Minns ett klassiskt exempel där James Randi utmanade en typisk audiofil att höra skillnaden mellan att koppla in högtalare med lyxiga sladdar och metalltråden från en klädhängare, med 1 miljon dollar som belöning om de lyckades... Vilket föga förvånande inte besvarades.

https://gizmodo.com/james-randi-offers-1-million-if-audiophil...

(Ja, testet har genomförts på diverse sätt efter det också)

Nu är jag långt ifrån nån expert på det här. Men man vill ha en tillräckligt tjock ledare av en metall som leder ström bra, i så kort längd som möjligt. Thats it. Jag ser ingen anledning till att en tjock ledare som en gammal klädhängare skulle va dålig för musik, annat än att den kan orsaka kortslutning eftersom den inte har något skyddande hölje. Jag använder EKK som högtalarkabel, nästan samma sak men med plasthölje och kopparledare.

För att få bra ljud hemma behövs inte så mkt mer än två kapabla högtalare, vettig placering av dessa, vettig inredning i ditt rum, och en inte helt oduglig förstärkare. Kablar, DA-omvandlare och övrigt fluff behöver man bara komma över en låg minimumnivå. Två baskapabla fronthögtalare är alltid bättre än en ensam subwoofer. Det är viktigt att musiken är bra inspelad. Vågrörelselära är bra att förstå om man vill grotta ner sig.

Skulle själv klassa mig som en audiofil, men tar starkt avstånd från ormolje-gänget som hävdar magiska egenskaper hos stenar och guldpläterade SSDer. Dock ogillar jag även folk som raljerar över det men inte själva klarar använda sina öron när de lyssnar på musik. Man köper saker man tycker är najs men inte alltid rationella. Om nån langar 20k på en fet förstärkare som ser ascool ut kan man inte döma den personen mer än nån som köper en iphone, en dyr klocka, eller mekaniska tangentbord.

TLDR: En väl vald klädhängare borde leda ström bra men är svårhanterlig. Och sluta raljera över saker ni inte förstår

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Ser fram emot det! Men kommer nog bli en kort artikel/video

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickeko:

Vet inte om det är ett så bra exempel. Om hålen på hålkortet inte har perfekt tolerans kan du få alla möjliga andra problem, som att vissa noter kanske inte spelas upp vid rätt tidpunkt eller inte alls, avläsaren i pianot kanske låser fast mekaniskt pga det eller mängder av andra problem som pianon kan vara olika konstruerat för att hantera med varierande framgång.

Jo fast nu snackar du mer om nån slags hålkortsjitter. O klart att såna här gamla maskiner har andra mekaniska egenheter osv, men jag gjorde ju bara en hyfsat enkel liknelse

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Caernoga:

Total bluff precis som Supra-kablar.

Inget fel med dem faktiskt. Efter diverse skräp HDMI kablar från amazon så fixade Supra kabeln direkt deep colors med TVn.

Som linus tech visade i en video så är många kablar av undermålig kvalitét. Det är också därför som Ingvar Öhman (Ino / Guru Audio) rekommenderar Supra, de fungerar helt enkelt plus ska finnas vissa fördelar med tenn i kablarna (men jag har glömt vilket). Men framför allt så fungerar dom och det är inte ockerpriser som t.ex. Jorma Design och annat som länkats till i tråden.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caernoga:

Total bluff precis som Supra-kablar.

Hårddisken har jag svårt att se hur den skulle göra någon skillnad, men Supra har kablar som gör det.

Permalänk
Medlem

Det jag undrar mest är om man med en sådan härn Super Sound Drive lär sig uppskatta musik man annars tycker är beklämmande dålig, eller handlar det bara om att piffa upp det man redan gillar lite extra?

Jag tänker att det i förstnämnda fallet kan vara en jättebra produkt för lokaler som butiker, gym, hissar och spinningklasser där det annars bara spelas närmast vedervärdig smörja

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720