Permalänk
Medlem

Ny dator, behöver er input

Tjenare!

Jag tänker uppgradera min dator. Jag sitter idag på 8700k och ett 3080. Spelar i ultrawide 1440p.
Efter mycket försök till efterforskning har jag kommit fram till två alternativ

Amd

Kan jag köra minnena som dom är i xmp och är det då fckl princip. Jag hade inte kläm på det där med Amd.

Intel

Här måste jag få tag på saker så kylaren passar. Då blir det väntetid från Corsair om jag skickar efter det därifrån.
Finns det att få tag på andra ställen? Jag har inte lyckats hitta något.

Vad ska man välja egentligen? Amd kommer med refresh vet jag men man kan ju inte vänta i all evighet. Om man vet att det verkligen skulle vara 15% bättre hade jag nog det. Och intel är ny plattform och bök med kylare.

Permalänk
Medlem

paket nummer ett med 5900s tycker jag. Använder 5900s själv och är galet nöjd med den men tycker du bör välja ett annat moderkort typ detta https://www.inet.se/produkt/1903294/msi-mag-b550-tomahawk jag har bara haft problem med asus produkter det är alt från moderkort, laptops, Grafikkort och routrar.

Permalänk
Medlem

Hmm, undrar om inte 8700k är bra nog att det inte är skitbråttom att byta den egentligen?
Ok, den lär flaska en 3080 i en del fall, men kanske inte i ett läge där det är akut att byta nu?

Skrivet av J0VI:

Kan jag köra minnena som dom är i xmp och är det då fckl princip. Jag hade inte kläm på det där med Amd.

På den ASUS brädan så finns det något i bios som heter DOCP (Direct Over Clock Profile) som du kan välja för att ladda rätt RAM timings automatiskt.

(jag har typ samma modell moderkort men utan wifi - har funkat helt OK för mig)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!

När jag gick från 4970 till 8700 så var det många som sade att det inte skulle va sån skillnad. Då spelade jag i 1440p. Men det gjorde stor skillnad enligt mig speciellt i multiplayerspel fps och mmos. Då hade jag ett 1080. Inte bara fps utan det kändes rappare också.

Det är inte jätte akut men har velat ett tag nu som det är. Kör man på intel vägen kanske man kan uppgradera cpu en gång innan intel byter sockel igen. Kör man på amd är man låst.

Permalänk

Om du orkar vänta lite kanske en ddr 5 uppgradering skulle passa bättre? Ge det ett halvår så borde tillgång vara lite bättre iaf
Har ju funnits i7 paket med ddr med Asus Strix för 11k ungefär

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Det blev en 12700k med msi edge brädan. Tack alla för er tid.