Skall jag köpa en ny MacBook Air M1 fast jag har en gammal MBA?

Permalänk

Skall jag köpa en ny MacBook Air M1 fast jag har en gammal MBA?

Veckans lyxproblem - skall jag köpa en ny Macbook Air M1 16GB 256GB trots att jag har en gammal MBA 2013? Den gamla datorn fungerar men har dåligt batteri och lite glapp i skärmen ibland. Batteriet går bara några timmar, men kostar bara 550kr att byta. Glappet i bildskärmen kommer så sällan och det går att trycka lite på skärmen så brukar det försvinna.
Prestandan i den gamla räcker bra (surfar mest) förutom kanske minnet (8GB). Skulle självklart vilja ha större hårddisk också men då drar priset iväg lite väl mycket. Det går ju att ansluta extern SSD om man behöver. Vill köpa dels för att leka med den (virtuella maskiner tex) och dels för att jag tror min nuvarande kommer att gå sönder eller att jag lyckas sabba macOS på något vis. Förresten så är modellen för gammal för att uppdatera till senaste macOS (men det är inget jag behöver förutom att det kanske är bättre säkerhet?).

MBA M1 har fått mycket bra recensioner och är mer prisvärd än MBP. Den finns nu på mellandagsrean 2000kr billigare än listpris.

Så, vilka anledningar finns det för mig att köpa en sådan nu?
Ni som har MBA M1, är ni nöjda?

edit: Jag har en Windows 32-bits applikation (använder .Net) som jag gärna skulle vilja köra emulerat - går det i dagsläget??

Permalänk

Jag skulle avvakta på kommande versioner om jag kan
https://macworld.idg.se/2.1038/1.745921/macbook-air-2022

Sedan usb c ssd fungerar väldigt bra, det finns många bra modeller att välja på. Men jag skulle skaffa en laptop där jag inte ständigt var tvungen att ha med en sådan. Där 250GB är väldigt lite att jobba med. 500GB är mer än det dubbla ledigt utrymme om man drar av att OS plus ordinarie programvaror tar plats.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag skulle avvakta på kommande versioner om jag kan
https://macworld.idg.se/2.1038/1.745921/macbook-air-2022

Sedan usb c ssd fungerar väldigt bra, det finns många bra modeller att välja på. Men jag skulle skaffa en laptop där jag inte ständigt var tvungen att ha med en sådan. Där 250GB är väldigt lite att jobba med. 500GB är mer än det dubbla ledigt utrymme om man drar av att OS plus ordinarie programvaror tar plats.

Tack för länk till artikeln. Liknande rykten som jag hört av Max Tech https://www.youtube.com/watch?v=-pRmY8HAyGc
Han tror dock att nuvarande modell kommer att vara kvar med samma pris och M2 Air kommer att finnas som en dyrare variant.

MacRumors har en "byers guide" med liknande rykten https://www.macrumors.com/roundup/macbook-air/

Det verkar som att den nya M2 kommer först hösten 2022.

Har redan köpt en 500GB Samsung T7 ssd som jag fäster med kardborre på baksidan av datorn. Håller med om att det inte är en riktigt smidig lösning. Men jag har tänkt att mest ha den för videoredigering de få gånger jag gör sådant.

Permalänk
Skrivet av spiderweb:

Veckans lyxproblem - skall jag köpa en ny Macbook Air M1 16GB 256GB trots att jag har en gammal MBA 2013? Den gamla datorn fungerar men har dåligt batteri och lite glapp i skärmen ibland. Batteriet går bara några timmar, men kostar bara 550kr att byta. Glappet i bildskärmen kommer så sällan och det går att trycka lite på skärmen så brukar det försvinna.
Prestandan i den gamla räcker bra (surfar mest) förutom kanske minnet (8GB). Skulle självklart vilja ha större hårddisk också men då drar priset iväg lite väl mycket. Det går ju att ansluta extern SSD om man behöver. Vill köpa dels för att leka med den (virtuella maskiner tex) och dels för att jag tror min nuvarande kommer att gå sönder eller att jag lyckas sabba macOS på något vis. Förresten så är modellen för gammal för att uppdatera till senaste macOS (men det är inget jag behöver förutom att det kanske är bättre säkerhet?).

MBA M1 har fått mycket bra recensioner och är mer prisvärd än MBP. Den finns nu på mellandagsrean 2000kr billigare än listpris.

Så, vilka anledningar finns det för mig att köpa en sådan nu?
Ni som har MBA M1, är ni nöjda?

edit: Jag har en Windows 32-bits applikation (använder .Net) som jag gärna skulle vilja köra emulerat - går det i dagsläget??

M1 är en bra plattform, och jag skulle säga att en Air idag troligen räcker bra för de flesta. Ryktet säger att det kommer en ny Air under 2022, men a) den existerar inte i handeln idag, och b) den kommer inte gå att få till särskilt långt under listpris förrän ytterligare en stund senare.
Observera att det finns vissa aber att tänka på om du vill köra virtuella maskiner på en modern Mac. Jag har inte haft behovet än och kan därför inte ge några konkreta tips, men du behöver dubbelkolla så det du vill göra går att få till i dagsläget. Har affären en bra öppet köp-policy, utnyttja denna så du kan göra dig en egen uppfattning om hur det funkar för just dig.

Permalänk

Go for it! Din macbook ha varit med sen 2013. Bara en skärm uppgraderingen kommer vara signifikant då den gamla har en TN panel. Sen är ju M1 inte heller illa