Veckans lyxproblem - skall jag köpa en ny Macbook Air M1 16GB 256GB trots att jag har en gammal MBA 2013? Den gamla datorn fungerar men har dåligt batteri och lite glapp i skärmen ibland. Batteriet går bara några timmar, men kostar bara 550kr att byta. Glappet i bildskärmen kommer så sällan och det går att trycka lite på skärmen så brukar det försvinna.
Prestandan i den gamla räcker bra (surfar mest) förutom kanske minnet (8GB). Skulle självklart vilja ha större hårddisk också men då drar priset iväg lite väl mycket. Det går ju att ansluta extern SSD om man behöver. Vill köpa dels för att leka med den (virtuella maskiner tex) och dels för att jag tror min nuvarande kommer att gå sönder eller att jag lyckas sabba macOS på något vis. Förresten så är modellen för gammal för att uppdatera till senaste macOS (men det är inget jag behöver förutom att det kanske är bättre säkerhet?).
MBA M1 har fått mycket bra recensioner och är mer prisvärd än MBP. Den finns nu på mellandagsrean 2000kr billigare än listpris.
Så, vilka anledningar finns det för mig att köpa en sådan nu?
Ni som har MBA M1, är ni nöjda?
edit: Jag har en Windows 32-bits applikation (använder .Net) som jag gärna skulle vilja köra emulerat - går det i dagsläget??