SweClockers nyårskrönika 2021

Permalänk
Melding Plague

SweClockers nyårskrönika 2021

Det har äntligen blivit dags för redaktionen att sammanfatta teknikåret 2021 med den hittills längsta nyårskrönikan. Gott nytt år på er!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gott nytt år!!!

Permalänk
Medlem

3h!!!

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Chassi-Jesus 📦

Inb4 ”Var är alla bloopers??”

Vi arkiverar inte allt videomaterial längre av utrymmesskäl samtidigt som mycket av bloopersmaterialet kommer från mässor – vilket det inte har blivit mycket av detta pandemiår.

Gott nytt år på er!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Inb4 ”Var är alla bloopers??”

Vi arkiverar inte allt videomaterial längre av utrymmesskäl samtidigt som mycket av bloopersmaterialet kommer från mässor – vilket det inte har blivit mycket av detta pandemiår.

Gott nytt år på er!

Jävlar i hela helvetet va lång den var i år! Kommer ihåg från förr i tiden, då var de på ca 1 timme som max

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Najs! Då har man detta att titta på imorgon när man är trött efter nyår!

Gott nytt år på er redaktionen, ni är bäst! <3

Visa signatur

Apple Macbook Pro 13" Retina
iPhone 15 Plus
Retro PC: Compaq Presario 7000s, Intel P3 800Mhz, 256MB RAM, 18GB IDE HDD, Sound Blaster Audigy, ATI Radeon 9200 PRO 128MB,SONY 15" CRT, WIN98SE.

Permalänk
Medlem

vårt mål är att försöka korta ner längden på dessa nyårskrönikor, med facit i hand så….well 🗿
Vi läsare klagar då inte i alla fall tror jag, tar och köper mig en 🍕 imorgon och slaffar framför tv-nyheterna hela kvällen med denna låmgfilmsmatiné. För det är väl ingen annan som ska beställa 🍕imorgon va 🤔 ?

Det har väl redaktionen och @UndaC inget emot?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av RVX:

vårt mål är att försöka korta ner längden på dessa nyårskrönikor, med facit i hand så….well 🗿
Vi läsare klagar då inte i alla fall tror jag, tar och köper mig en 🍕 imorgon och slaffar framför tv-nyheterna hela kvällen med denna låmgfilmsmatiné. För det är väl ingen annan som ska beställa 🍕imorgon va 🤔 ?

Det har väl redaktionen och @UndaC inget emot?

Att du ska äta pizza eller att krönikan är lång? 🤔

Jag supportar båda!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Att du ska äta pizza eller att krönikan är lång? 🤔

Jag supportar båda!

Jag motsätter mig ingenting 😁

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av jnsson:

Jävlar i hela helvetet va lång den var i år! Kommer ihåg från förr i tiden, då var de på ca 1 timme som max

Tror Kenneth ändå klippte bort en hel timme

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Tror Kenneth ändå klippte bort en hel timme

De senaste åren har nyårskrönikan bara blivit länge o längre för varje år

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av jnsson:

De senaste åren har nyårskrönikan bara blivit länge o längre för varje år

Ja. Jag funderade lite på om man kanske ska testa något annat ett år. Typ årets tio bästa och sämsta händelser/lanseringar/nyheter. Där vi tycker till lite mer än som här där vi mest går genom vad som hänt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Ja. Jag funderade lite på om man kanske ska testa något annat ett år. Typ årets tio bästa och sämsta händelser/lanseringar/nyheter. Där vi tycker till lite mer än som här där vi mest går genom vad som hänt.

Kanske. Jag har dock inget emot upplägget som ni har nu, blev bara förvånad över att den var 3 jävla timmar nästan

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu sparade jag bara tre timmar på att inte titta. Hade den varit ännu längre så hade jag sparat ännu mer tid.
Såg i rubrikerna att det diskuterades grafikkort. Det är rätt uttjatat vid det här laget , och iallafall jag har tappat intresse och tillverkarna har tappat trovärdighet. Gör istället en krönika med och en utan grafikkort, så kan man välja.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RTX4060Ti, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Aorus Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av noxela:

Nu sparade jag bara tre timmar på att inte titta. Hade den varit ännu längre så hade jag sparat ännu mer tid.
Såg i rubrikerna att det diskuterades grafikkort. Det är rätt uttjatat vid det här laget , och iallafall jag har tappat intresse och tillverkarna har tappat trovärdighet. Gör istället en krönika med och en utan grafikkort, så kan man välja.

Videon har tidsstämplar för varje ämne, så det är mycket smidigt att hoppa över delar som inte intresserar

Permalänk
Medlem

Gott nytt år allesammans!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Samsung Sverige

Gott nytt år!

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Expertgissare

Gott nytt år

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det jag vill ha är vad ni tycker och tänker om årets händelser än att det är en lista på allt trams som hänt under året.

Permalänk

Vad händer 2022 som är speciellt? Att processerna, Grafikkort, ram, ssd etc blir marginellt bättre har hänt de senaste 30åren. Men det pratas om brutal ssd prestanda upp till 14GB/s har jag sett exempel på. Och det börjar bli ett läge där ssd ej längre flaskar så mycket för bara väldigt nischade saker.
Så många på forumet som sa detta redan vid sata 500MB/s ssd att det ej behövdes mer. Undra om jag nu kommer få äta upp mina ord när jag säger detsamma fast om 28gånger så hög prestanda. (ja, vi har accesstime etc)

Nå det stora jag hoppas på är att vikbara skärmar blir mer populära. Väldigt många vet någon på internet som har en sådan, men de har inte ännu blivit så vanliga så att de flesta tekniknördar ens känner någon som har en sådan. Jag ser de som en Gamechanger. Smartphones kom på slutet av 90 talet, fjärrstyra datorer läsa mail etc börjades folk göra. Visst har mobilerna det senaste blivit bättre, men med större skärm så går det jobba betydligt mycket mer på dem. Och man kan gå till stadiet att man kan göra det mesta, bara otroligt ineffektivt emot datorn.

Nå det som hände 2021 var framförallt mycket arbeta hemifrån och folk då har skaffat betydligt bättre utrustning för detta. Det handlar om fler skärmar, headset, bättre stol till arbetsbänk.
Det är rätt så många som har förbättrat detta i olika nivåer. De som tidigare hade dubbla skärmar har idag ofta bättre, de professionella singelskärmanvändare finns de kvar? Undantag de som har stora.

Permalänk
Medlem

Gott nytt år.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Kan ni inte lägga den i "fredagspanel pod feeden"? Eller behöver man titta för att hänga med i denna videon? Såg bara några minuter.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kan ni inte lägga den i "fredagspanel pod feeden"? Eller behöver man titta för att hänga med i denna videon? Såg bara några minuter.

Absolut, vi fixar det imorgon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Absolut, vi fixar det imorgon!

Tackar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nu ska den finnas tillgänglig som podd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Nu ska den finnas tillgänglig som podd!

Lagom till jag slutade jobbet, Körde den i bilen på väg hem. Den räcker nog till resten av veckans pendling.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb