"Apple M2 marginellt snabbare än M1"

Permalänk
Melding Plague

"Apple M2 marginellt snabbare än M1"

Med nästa Macbook Air väntas generation två av Apples egenbakade processorer lanseras, men ökningen i prestanda uppges bli marginell.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ingen chock direkt, svårt att utföra mirakel två gånger efter varandra på så kort tidsintervall.

Permalänk
Inaktiv

Som väntat. Har m1 air själv men hade gärna uppdaterat för en modernare look

Permalänk
Medlem

Nån som vet om M2 kommer ha hårdvarustöd för 2 externa skärmar?

Permalänk
Medlem

Tackar för rapporten @Jakob!

Är rätt nyfiken på vad Apple kommer göra med nästa Mac mini som ryktas bli lite biffigare. Men antar att det kommer bli M2 i någon form. Undrar just hur det blir på grafikfronten – vore skoj om den ändå är hyfsad.

Undrar om Apple någonsin kommer lansera en ”överkomlig” (med Apples mått mätt…) dator med utbytbart grafikkort eller om det kommer vara ”System on a Chip” för hela slanten hela vägen fram till Mac Pro? För med Mac Pro vore det riktigt märkligt om det inte går att uppgradera grafikkortet på något sätt.

Mina funderingar grundar sig i att jag med den Mac Pro 2010 i signaturen (som på många sätt är som en stationär torn-PC från samma tid) har gått igenom flera generationer av grafikkort och trots samma processor från 2010 ändå fått en märkbar skjuts framåt i prestanda varje gång, även om så klart en snabbare processor hade gjort ännu mer.

Kan säga att den Mac Pro jag sitter med inte kostade i närheten så mycket som instegsmodellen av Mac Pro gör idag. Tycker det är lite synd att Apple inte har lite fler modulära möjligheter på skrivbordsdator-fronten.

Det lutar åt att det blir en Mac mini (när den nya kommer) och att jag även bygger ihop en PC/Windows-maskin att i huvudsak ha för spel.

Så, nu har jag luftat mina tankar för er alla här på Internet.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Skulle vara roligt ifall de gör en ersättare till Macbook 12 tum med ett M2 chip. Air är nästan 50% tyngre än 12 tum så det borde finnas marknad för den. ARM borde dessutom fungera utmärkt i ett fläktlöst chassi. Jag hoppas bara att de inte ger den 1 USB-C port denna gång.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

En billigare Macbook 16" hade varit trevligt (Typ en Air fast 16"). Och hoppas notchen inte är något som kommer vara på alla modeller nästa generation.

Permalänk
Avstängd

Kan det stämma att de skippar laddning via USB-C?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Skulle vara roligt ifall de gör en ersättare till Macbook 12 tum med ett M2 chip. Air är nästan 50% tyngre än 12 tum så det borde finnas marknad för den. ARM borde dessutom fungera utmärkt i ett fläktlöst chassi. Jag hoppas bara att de inte ger den 1 USB-C port denna gång.

Macbook Air M1 är redan fläktlös, så det stämmer

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Kan det stämma att de skippar laddning via USB-C?

Nej det blir nog samma som med nya MacBook Pro, dvs att man får med nätdel med usb-c kontakt + usb-c <-> Magsafe sladd men kan ladda den via usb-c om man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Nej det blir nog samma som med nya MacBook Pro, dvs att man får med nätdel med usb-c kontakt + usb-c <-> Magsafe sladd men kan ladda den via usb-c om man vill.

Ja, låter troligt och jag hoppas dom gör så.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Det finns mycket att förbättra allt handlar inte om cpun. Vi får se vad som händer. Jag själv hade föredragit kamera under skärmen. Jag har inte så hög krav på min bild i teams, men höga krav på skärmarna när jag arbetar med datorn.

Det komiska idag är dock att trenden går emot att folk speciellt företag skaffar laptops åt oss alla, sedan kör vid med externa skärmar, tangentbord, möss etc som de satt vid en stationär.
Så jag personligen så skulle jag nog inte bry mig så mycket om flärpen på en laptop då jag så sällan använder skärmen på dem.

Permalänk
Medlem

Notchen känns verkligen som ett icke problem för mig då min nuvarande laptop har betydligt tjockare kanter runt skärmen. Känns som mam får så mycket extra skärmutrymme att det spelar ingen roll om det försvinner lite grann i mitten högst upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns mycket att förbättra allt handlar inte om cpun. Vi får se vad som händer. Jag själv hade föredragit kamera under skärmen. Jag har inte så hög krav på min bild i teams, men höga krav på skärmarna när jag arbetar med datorn.

Det komiska idag är dock att trenden går emot att folk speciellt företag skaffar laptops åt oss alla, sedan kör vid med externa skärmar, tangentbord, möss etc som de satt vid en stationär.
Så jag personligen så skulle jag nog inte bry mig så mycket om flärpen på en laptop då jag så sällan använder skärmen på dem.

Näshårskamera? Ganska drygt att ha möte med folk med kamera i underkant skärm faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Nån som vet om M2 kommer ha hårdvarustöd för 2 externa skärmar?

Ingen vet något, det är bara rykten. Men de flesta lär hoppas på stöd för fler än en extern skärm. Känns också troligt med tanke på hur mycket dålig press de fick förra gången, samt att de lyfte fram i marknadsföringen av Max och Pro att de hade stöd för fler än en skärm respektive.

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av ajn:

Näshårskamera? Ganska drygt att ha möte med folk med kamera i underkant skärm faktiskt.

Jag skrev fel. Bakom skärmen menar jag.
Men i vilket fall då jag så sällan använder en laptops skärm så är flärp på denna skärm inget som hindrar mig för att köpa en sådan. De gångerna jag använder en laptops skärm, på möten, tåg etc. Ja, då har jag annat att tänka på.

Permalänk
Musikälskare

Apples innovation är imponerande men det är försåtligt att det inte kommer vara lika mycket kräm i version 2 imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Eftersom 14” Pro är lite för dyr för mig så hoppas jag på den nya Air.

1. Krav:
Möjlighet till två externa skärmar utan trix

2. Kraftigt önskemål:
Ej vita kanter runt skärmen, det ser så jäkla billigt ut på en laptop. Svarta eller i värsta fall samma färg som övriga datorn.

3. Nåt som hade kunnat få mig att förhandsbeställa och förhandsbetala:
120 Hz Mini-LED

Tyvärr känns det inte som att någon av dessa kommer infrias.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Eftersom 14” Pro är lite för dyr för mig så hoppas jag på den nya Air.

1. Krav:
Möjlighet till två externa skärmar utan trix

2. Kraftigt önskemål:
Ej vita kanter runt skärmen, det ser så jäkla billigt ut på en laptop. Svarta eller i värsta fall samma färg som övriga datorn.

3. Nåt som hade kunnat få mig att förhandsbeställa och förhandsbetala:
120 Hz Mini-LED

Tyvärr känns det inte som att någon av dessa kommer infrias.

Vad menar du med vita kanter runt skärmen? Tjejens Air M1 har svarta kanter

Permalänk
Skrivet av cyprox:

Vad menar du med vita kanter runt skärmen? Tjejens Air M1 har svarta kanter

Det ryktas att nya Macbook Air kommer få vita skärmkanter
https://www.macrumors.com/guide/2022-macbook-air/

Personligen tycker jag det vore idiotiskt, skulle få mig att avstå att uppgradera från nuvarande M1 Air

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det ryktas att nya Macbook Air kommer få vita skärmkanter
https://www.macrumors.com/guide/2022-macbook-air/

Personligen tycker jag det vore idiotiskt, skulle få mig att avstå att uppgradera från nuvarande M1 Air

Håller helt med ur ett rent kundperspektiv, har också en Macbook Air M1 och den är kanon.

Nu är det väl obekräftade uppgifter, men om det stämmer så kanske det är så att Macbook Air blev för bra och att "fel" kunder börjat köpa Air?
Isf är syftet med ändringen kanske just att försöka få fler att köpa en dyrare Macbook Pro nästa gång.

Det *känns* ju som det handlar om produktsegmentering snarare än något annat, iaf.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Märkligt att Apple helt och hållet dödat behovet för Mac Pro med M1. Men de passade väl bra och lansera de under covid då behovet för portabelt minskade.

Hade hoppats att de licenserar ut processorn men de lär de väl aldrig göra. Tänka sig M1 i en tv, mumma för prestanda flera år med en och samma tv.

Jag har gått igenom 3 windows laptops på 3 månader. 1 razer book, 1 razer blade och en dell xps. Bristande QC på alla antingen med tangentbord, skärmar och värme. Tryckte av för en macbook pro 14 och det är så skönt och veta att allt bara fungerar och de är flera år fram.

Permalänk

Jag har med en 14 tum mb pro på ingående snart.
Dyr satan ja men den kommer att funka. Ville med ha nya air då den komme bli riktigt najs men vill ej vänta tills slutet på 2022

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Märkligt att Apple helt och hållet dödat behovet för Mac Pro med M1. Men de passade väl bra och lansera de under covid då behovet för portabelt minskade.

Hade hoppats att de licenserar ut processorn men de lär de väl aldrig göra. Tänka sig M1 i en tv, mumma för prestanda flera år med en och samma tv.

Jag har gått igenom 3 windows laptops på 3 månader. 1 razer book, 1 razer blade och en dell xps. Bristande QC på alla antingen med tangentbord, skärmar och värme. Tryckte av för en macbook pro 14 och det är så skönt och veta att allt bara fungerar och de är flera år fram.

Fast kollar man lite prestandatester så ser man snabbt att det finns gott om professionella områden där Intel Mac Pro vinner över M1 i rå prestanda så länge man bortser från energieffektivitet. Det är därför de inte släppt en Mac Pro med MX chip än.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Håller helt med ur ett rent kundperspektiv, har också en Macbook Air M1 och den är kanon.

Nu är det väl obekräftade uppgifter, men om det stämmer så kanske det är så att Macbook Air blev för bra och att "fel" kunder börjat köpa Air?
Isf är syftet med ändringen kanske just att försöka få fler att köpa en dyrare Macbook Pro nästa gång.

Det *känns* ju som det handlar om produktsegmentering snarare än något annat, iaf.

Mycket möjligt. Nya iMac (24") har ju som bekant vit ram och fick även en uppsjö av färgval. Air lär gå åt samma håll. Omdesignen av iMac (27") ryktas ju å andra sidan att gå mer åt det konservativa hållet, tänk "iMac Pro" som fasades ut. Ger stöd till en differentiering i produktutbudet. Detta år lär i alla fall cementera [design-]utbudet för lång tid framöver.

Bästa vore såklart om de lyckas få till alla val oavsett storlek eller hårdvara på insidan. 16" Macbook Pro i orange aluminium och vita skärmkanter hade klart stått ut...desto fler hade nog valt en Space Grey 24" iMac. Apple håller dock hårt i sin design och varumärke, så att få helt fria val kommer vi nog aldrig få se.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

Notchen känns verkligen som ett icke problem för mig då min nuvarande laptop har betydligt tjockare kanter runt skärmen. Känns som mam får så mycket extra skärmutrymme att det spelar ingen roll om det försvinner lite grann i mitten högst upp.

Det spelar ingen roll vilken aspect ratio skärmen har, skräp på skärmen kommer ALLTID vara irriterande och ivägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Det spelar ingen roll vilken aspect ratio skärmen har, skräp på skärmen kommer ALLTID vara irriterande och ivägen.

Efter att ha jobbat med dom nya macarna en del nu så är min erfarenhet att man snabbt slutar tänka på den notchen. Men i början störde jag mig något enormt på den, det är inte snyggt hårdvarumässigt. Dom har gjort implementationen i mjukvaran ganska snyggt så den smälter in i de flesta av fallen. Jag satte en ny Pro bredvid min gamla M1 Pro och jämförde lite och i princip aldrig kunde jag hitta att notchen var i vägen för något som syntes på den gamla M1:an heller.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata