Tyst, sval och batterisnål laptop för programmering m.m

Permalänk
Medlem

Tyst, sval och batterisnål laptop för programmering m.m

Hej!

Söker resvänlig laptop för programmering, surf och filmtittande. Jag gör ofta rätt stora byggen på datorn (t.ex bygger ihop hela linuxträd) så kräver en del RAM och många cores för att det skall flyta på OK. Övriga krav:
- USB-C laddning (så jag kan ladda telefon och dator på samma)
- Vikt <1.5kg
- Batteritid >10h
- Tyst (när lasten är låg)
- 14" eller mindre.
- Minimum 1920x1080 upplösning, gärna 2.8k eller mer.
- Budget 10k.
- Bra stöd för Linux. Dvs inget nVidia (Intel eller AMD grafikkrets, integrerat Ok)

Har tittat mkt på Lenovo Yoga slim 7 och Lenovo Yoga slim 7 pro som just nu nedsatta på mellandagsrea:
https://www.inet.se/produkt/1966124/lenovo-yoga-slim-7-pro-14...
samt
https://www.inet.se/produkt/1966126/lenovo-yoga-slim-7-13-3-r...

Dessa är snarlika, förutom att Pro-varianten har en Ryzen 5800H och lite större skärm medan den andra har en Ryzen 5800U. Pro-varianten finns även med OLED skärm men det verkar påverka batteritiden rejält och jag vet inte om det är värt för min del. Ofta kommer jag sitta indockad på extern skärm ändå.

Jag förstår att U-varianten är lite mer low power (med ett lägre TDP-värde), men spelar detta någon roll om systemet inte belastas? Enligt benchmarks jag hittat som jämför 5800H och 5800U så är H-varianten ca 10-15% snabbare (den är ju också klockad högre..)

Dessa laptops specar batteritider på 14 resp 15 timmar. Jag tror inte på dessa siffror, men om jag kan få ca 10h är jag nöjd.

Har varit rätt insnöad på att få till ett AMD-system med Ryzen Zen3+Vega 8 men upptäckte nyss även t.ex detta Intel-baserade systemet Acer Swift 5 (https://www.inet.se/produkt/1966238/acer-swift-5-14-i7-16gb-1...) som på pappret har hela 17 timmar batteritid. När jag jämför i7-1165G7 och Ryzen 5800H så verkar i7an mer strömsnål (trots äldre process) men 5800H är rätt mkt snabbare. Jag har inte kört Intel-system på länge, men de skall ju också vara väldigt bra supportade av Linux. Gillar också att Switf-5an har en HDMI-utgång. Inget krav men förenklar ibland. Yoga slim har urusla anslutningsmöjligheter, så man får nästan garanterat para med en portabel dockstation.

Vilken hade ni valt, eller har ni några andra förslag?

Permalänk
Medlem

Hittade denna artikel som kan vara intressant att läsa:
https://www.pcworld.com/article/394476/tested-is-ryzen-5000-b...

Själv skulle jag föredra AMD, men har en Intel laptop och den fungerar alldeles utmärkt.
Men jag gör inget tungt på min.
Word, web, film, SSH.

Permalänk
Medlem

Det verkar ju helt befängt att processorn själv tar beslut om throttling beroende på om man har laddare inkopplat eller ej. Men det verkar ju vara fallet.

Jag hittade detta tool för Linux som kan växla mellan de två olika lägena oavsett om laddaren är i eller ej, men om man läser tillhörande dokumentationen så verkar det ju mycket riktigt vara en viss mängd hårdvaru-voodoo iblandat:

https://github.com/FlyGoat/RyzenAdj/wiki/Renoir-Tuning-Guide#...

Permalänk
Medlem

Det är betydligt lägre batteritid (~30% lägre) om du kör Linux istället för Windows eller MacOs på bärbara, kan vara bra att tänka på när du tar höjd för batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Det är betydligt lägre batteritid (~30% lägre) om du kör Linux istället för Windows eller MacOs på bärbara, kan vara bra att tänka på när du tar höjd för batteriet.

Vad menar du? Jag köper att enstaka komponenter kanske har sämre power management stöd i Linux, men att Linux skulle konsekvent ge 30% sämre batteritid än Windows på samma hårdvara låter orimligt.
T.ex har Ryzen 5000-series på Linux haft problem med suspend och det påverkar såklart batteritiden avsevärt. Men det skall vara åtgärdat i nyare Linuxkärnor.

Man kan också läsa om hur Ryzen-processorer har urusel idle power consumption och att dess effektivitet (power management-mässigt) först glänser vid hög last, men det gäller både Windows & Linux.

Min personliga erfarenhet (förvisso på ett Intel-system) är snarare tvärt om, jag får bättre batteritid med Linux än Windows. Har du nån mer info som jag missat?

Permalänk
Medlem

Det blev en Yoga Slim 7 Pro tillslut. Den fungerar bra, batteritid ca 12h i idle (det skulle vara 15h enligt spec). Batteritiden sjunker dock rätt snabbt när jag surfar och jobbar, då ligger den runt 8h. Ändå rätt nöjd.

Vad som är värre är dock att Lenovo verkar använda olika wifi-kort i olika batcher av sina datorer. Du lottas mellan Intels AX200, Realteks RTL8852AE och Mediateks MT7921.

Intels kort har varit supporterad av kärnan sen länge, de två senare kom in först i v5.16 av Linux som släpptes 6:e Januari 2022.

Jag lottades med ett MT7921 och det har inte varit kanon. Suspend fungerar inte bra med den nya drivern, och om jag startar om datorn utan att powercycla datorn helt så kommer inte Wifi-drivern igång.

Jag har beställt ett AX200 från Dustin att stoppa i istället. Blir för mycket meck att felsöka och skicka patcher upströms till Linuxkärnan...