Tullavgift för produkt som skickats till mig som RMA?

Permalänk
Medlem

Tullavgift för produkt som skickats till mig som RMA?

Hallo!

Kanske har någon annan råkat ut för detta som har lite info om vad man kan göra?

Jag köpte en Model O-wireless hos NetOnNet för ett halvår sedan, ganska omgående började scrollhjulet att gnissla och återförsäljaren gick med på att byta ut mot ny. Sen tog det inte lång tid innan även nästa mus hade samma problem, denna gång blev jag istället ombedd att ta det direkt med tillverkaren.

Tillverkaren gick också med på att skicka ut en ny mus, det enda jag skulle behöva stå för själv var frakt (ca 250 kr).
Men nu verkar det också som jag dessutom behöver betala tullavgift på 332 kr, men det är jag inte så sugen på att göra då det alltså gäller en RMA och inget nytt köp.

Posten rådde mig att betala och sedan överklaga i efterhand... Någon som har gjort det?

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Hallo!

Kanske har någon annan råkat ut för detta som har lite info om vad man kan göra?

Jag köpte en Model O-wireless hos NetOnNet för ett halvår sedan, ganska omgående började scrollhjulet att gnissla och återförsäljaren gick med på att byta ut mot ny. Sen tog det inte lång tid innan även nästa mus hade samma problem, denna gång blev jag istället ombedd att ta det direkt med tillverkaren.

Tillverkaren gick också med på att skicka ut en ny mus, det enda jag skulle behöva stå för själv var frakt (ca 250 kr).
Men nu verkar det också som jag dessutom behöver betala tullavgift på 332 kr, men det är jag inte så sugen på att göra då det alltså gäller en RMA och inget nytt köp.

Posten rådde mig att betala och sedan överklaga i efterhand... Någon som har gjort det?

Ibland blir man trött. Återförsäljare som skickar kunder till tillverkare istället för att ta hand om ärendet. Post som vill tvinga privatpersoner att arbeta för att kräva tillbaka felaktiga avgifter istället för att korrigera det direkt.

Allt de kan göra bara för att slippa ta hand om saker.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Avstängd

Har inte varit med om något liknande men jag hade kört som PostNord säger. Misstänker att det är inte första gången PostNord råkat ut för detta.

Skulle gissa på att avsändaren "kodat" försändelsen fel, vilket gjort att PostNord tolkat det som ett köp istället för en retur.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Dallen:

denna gång blev jag istället ombedd att ta det direkt med tillverkaren.

Tillverkaren gick också med på att skicka ut en ny mus, det enda jag skulle behöva stå för själv var frakt (ca 250 kr).

Varför gick du med på att låta tillverkaren hantera ärendet då du själv skulle behöva betala fraktkostnaden?

Hursom, lägg ärendet på NetOnNets bord. Det är med dem du har ett avtal, det är de som är skyldiga att hantera reklamationen, det är de som hänvisat dig till tillverkaren, det är de som skall reda ut den osmakliga soppan.

Visa signatur
Permalänk
Sötast

Steelseries skickade 3st tangentbordsknappar till mig en gång då de var trasiga.
Posten ville ha nånstans mellan 100-200kr för att lämna ut paketet.

Jag öste tangentbordet i soporna.

Permalänk
Medlem

Om du kontaktade NoN innan reklamationsfristen på 36 månader efter inköp löpt ut, och de hänvisade dig till tillverkaren, så har du definitivt reklamerat till rätt part (NoN, d.v.s. den du ingått ett köpeavtal med).

Hade du på eget initiativ valt att vända dig till tillverkaren så hade deras (garanti)villkor gällt (exempelvis får man som ofta betala fraktkostnaden), men skedde det enligt NoNs instruktion så gäller fortfarande KKöpL. Du som konsument skall då hållas skadeslös vid en godkänd reklamation. Du kan altså kräva ersättning av NoN för dina kostnader i samband med ärendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Varför gick du med på att låta tillverkaren hantera ärendet då du själv skulle behöva betala fraktkostnaden?

Hursom, lägg ärendet på NetOnNets bord. Det är med dem du har ett avtal, det är de som är skyldiga att hantera reklamationen, det är de som hänvisat dig till tillverkaren, det är de som skall reda ut den osmakliga soppan.

Skrivet av PeCe:

Om du kontaktade NoN innan reklamationsfristen på 36 månader efter inköp löpt ut, och de hänvisade dig till tillverkaren, så har du definitivt reklamerat till rätt part (NoN, d.v.s. den du ingått ett köpeavtal med).

Hade du på eget initiativ valt att vända dig till tillverkaren så hade deras (garanti)villkor gällt (exempelvis får man som ofta betala fraktkostnaden), men skedde det enligt NoNs instruktion så gäller fortfarande KKöpL. Du som konsument skall då hållas skadeslös vid en godkänd reklamation. Du kan altså kräva ersättning av NoN för dina kostnader i samband med ärendet.

Tänkte inte på att jag kunde lägga tillbaka det på NoN, så det har jag gjort nu, och det lät lovande med en kreditering efter kontakt med dem. Tackar för det!

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

låter ju helt tokigt, varför ska du betala för nåt som inte är ditt fel? jag hade vägrat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Har inte varit med om något liknande men jag hade kört som PostNord säger. Misstänker att det är inte första gången PostNord råkat ut för detta.

Skulle gissa på att avsändaren "kodat" försändelsen fel, vilket gjort att PostNord tolkat det som ett köp istället för en retur.

Vet du möjligtvis hur de skulle kunna kodas annorlunda? Enligt Glorious (tillverkaren) måste de, enligt amerikanska lagar, skriva totalt värde av innehållet i paketet.

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Jag orkade faktiskt inte lämna in min Glorious som gnisslade - kanske dumt eftersom den ska ju inte gnissla vid leverans.

Däremot så sprutade jag in något smörjmedel jag hade hemma. Slutade gnissla och inte gjort sen dess (~1 år).

Permalänk
Medlem

"Om din vara var felaktig när du fick den kanske du får en ny vara skickad till dig av säljaren. Du behöver då betala alla avgifter igen när den nya varan kommer till Sverige. När du har returnerat den felaktiga varan kan du ansöka om att få tillbaka tull, moms och andra skatter för varan som var felaktig.

För att vi ska kunna betala tillbaka pengarna behöver en ansökan om att ogiltigförklara tulldeklarationen komma in senast 90 dagar efter det att tulldeklarationen mottagits av oss."

https://www.tullverket.se/sv/privat/handlapanatet/tullverkets...

Det är alltså för första varan du får tillbaks tullavgifter. Den nya ersättningsvaran måste förtullas. Har du köpt första inom Sverige har du ju inga tullavgifter att få tillbaks... Det är helt enkelt pissigt av återförsäljaren att hantera dig som kund såhär, för du har ingen rätt att slippa betala tull på din nya vara

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dallen:

Vet du möjligtvis hur de skulle kunna kodas annorlunda? Enligt Glorious (tillverkaren) måste de, enligt amerikanska lagar, skriva totalt värde av innehållet i paketet.

Nja, inte värdet jag tänkte på. Där finns t.ex. gåva, produktretur, prov m.fl.

Så gjorde vi när gods skulle tillbaks till Nya Zeeland till fabriken och likadant när fabriken skickade tillbaks en fungerande produkt till oss. Då slapp man moms och klareringsavgift om allt gjordes rätt och i förskott.

Han som skrev ut DHL lapparna här i Sverige valde alltid något med produktretur. Värdena hade vi alltid korrekta p.g.a. eventuella framtida anspråk på om något försvann/skadades vid transport.

Nu skickade vi förvisso som organisation ifrån Sverige men vi fick aldrig något gnäll ifrån Tullverket eller DHL. I alla fall inget om jag fick höra. Ibland stoppade DHL en försändelse men dom ringde och förklarade varför och då var det alltid att dom som hanterade försändelserna hos oss missat att fylla i något när dom skrev ut lappen och då fick jag fylla i en blankett och skicka med vändande e-post till snubben på DHL. Får säga att DHL var bra att ha att göra med.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

När jag fick en ny produkt från RMA från Amazon USA (innan dom öppnade i Sverige) så fick jag skicka ett meddelande till Postnord på något vis och vips så slapp jag betala.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Hade samma problem då jag köpte en produkt som sedan visade sig sakna en viktig del som skickades i efterhand från USA.

Företaget som skickar ut ersättningsprodukten måste deklarera på paketet att detta är en ersättningsvara alternativt kan du kontakta postnord innan försändningelsen är i Sverige och informera dem om att detta är en försändelse som inte ska förtullas.

Permalänk
Medlem

Sorry för necro men jag hade köpt en Samsung 970 Evo som dog efter 3 månader, enda jag hittade till samma pris då amazon.de inte ville byta den rabatterade varan var en Mushkin Helix som nu efter 2 år och 11 månader kastat in handduken.

Mushkin påstår sig ha 3 års garanti men vill att jag skickar den till USA och Amazon tar inte i ärendet för de lämnar bara två års garanti.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dallen:

Hallo!

Kanske har någon annan råkat ut för detta som har lite info om vad man kan göra?

Jag köpte en Model O-wireless hos NetOnNet för ett halvår sedan, ganska omgående började scrollhjulet att gnissla och återförsäljaren gick med på att byta ut mot ny. Sen tog det inte lång tid innan även nästa mus hade samma problem, denna gång blev jag istället ombedd att ta det direkt med tillverkaren.

Tillverkaren gick också med på att skicka ut en ny mus, det enda jag skulle behöva stå för själv var frakt (ca 250 kr).
Men nu verkar det också som jag dessutom behöver betala tullavgift på 332 kr, men det är jag inte så sugen på att göra då det alltså gäller en RMA och inget nytt köp.

Posten rådde mig att betala och sedan överklaga i efterhand... Någon som har gjort det?

Det är återförsäljarens ansvar i 3 år (2 år ligger bevisbördan på återförsäljaren, 3:e året ligger bevisbördan på kunden)..så du har gjort fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Sorry för necro men jag hade köpt en Samsung 970 Evo som dog efter 3 månader, enda jag hittade till samma pris då amazon.de inte ville byta den rabatterade varan var en Mushkin Helix som nu efter 2 år och 11 månader kastat in handduken.

Mushkin påstår sig ha 3 års garanti men vill att jag skickar den till USA och Amazon tar inte i ärendet för de lämnar bara två års garanti.

Du har tre års reklamationsrätt mot Amazon enligt svensk lag, men måste påvisa att felet fanns där från början. I praktiken så ska du alltså bevisa att du inte gjort någon yttre åverkan. Det görs enklast genom att t.ex. ta kort på den och visa att den inte har några synliga skador. Dock så blir huvudvärken att en SSD delvis är en slitdel, du ska ju då kunna visa att du inte skrivit sönder den med mer data än de skriver att den ska klara. Väldigt osannolikt att du gjort det, men också väldigt osannolikt att du kan styrka det.

Personligen hade jag legat på hos Amazon igen och förklarat att du har tre års reklamationsrätt och att du inte orsakat några skador på produkten, så felet borde täckas av Amazon.
Och går de inte med på det kanske du ska se till att handla från andra butiker i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

du missade att det inte är svenska amazon jag handlat från utan den tyska. Så jag är tveksam till att det skulle gå.
Annars håller jag med.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

du missade att det inte är svenska amazon jag handlat från utan den tyska. Så jag är tveksam till att det skulle gå.
Annars håller jag med.

Det gäller faktiskt ändå. Gör de affärer med någon i Sverige gäller svensk KKL.
Men ja, det gör det ännu svårare för dig att få rätt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

Det är återförsäljarens ansvar i 3 år (2 år ligger bevisbördan på återförsäljaren, 3:e året ligger bevisbördan på kunden)..så du har gjort fel

Får man fråga vad du pratar du om?

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dallen:

Får man fråga vad du pratar du om?

suuck..allmän kunskap

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Vet du möjligtvis hur de skulle kunna kodas annorlunda? Enligt Glorious (tillverkaren) måste de, enligt amerikanska lagar, skriva totalt värde av innehållet i paketet.

För att det skall hanteras på rätt sätt så bygger allt på att det går att knyta exporten av den felaktiga varan till importen av den nya, endast då går det att jämka avgifterna. Exakt hur det skall göras får Tullen eller transportföretagen förklara, det är de som har kunskapen om den internationella handeln, vars regler är allt annat än enkla. (Den som gått in på Tullverkets sida och försökt lista ut rätt produktkod vet.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Det gäller faktiskt ändå. Gör de affärer med någon i Sverige gäller svensk KKL.
Men ja, det gör det ännu svårare för dig att få rätt..

Nu är jag lekman. Men när jag läser på Konsumentverkets hemsida så tolkar det som du inte har rätt.

Citat:

Har du köpt något som visar sig ha fel eller inte motsvarar det som företaget lovat? Då kan du reklamera.

Att reklamera innebär att du klagar på fel med något du köpt. I Sverige har du reklamationsrätt i 3 år. Inom EU har du reklamationsrätt i minst 2 år.

Exempel på fel:

Varan är trasig.
Varan fungerar dåligt.
Varan är inte som den beskrevs när du köpte den.
Varan fungerar inte som den ska. Till exempel en regnjacka som inte tål vatten.

Om företaget vänder sig till svenska konsumenter är det normalt svensk lagstiftning som gäller. Ibland kan det vara svårt att avgöra om en webbplats vänder sig till konsumenter i Sverige. Men några saker som kan göra att svensk lag gäller är att:

webbsidan är på svenska
du kan betala i svensk valuta
det finns telefonnummer till företaget som startar med +46
bokstäverna efter den sista punkten i webbadressen är se.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Får man fråga vad du pratar du om?

Skrivet av K-pax666:

suuck..allmän kunskap

Det här är problemet när någon väcker en över 3 år gammal tråd till liv, och det kommer in nya läsare som missar att man svarar på något som är helt inaktuellt. Det skapar helt enkelt förvirring, framförallt när man slänger ur sig ett ganska grundlöst konstaterande som "du har gjort fel", även fast så inte är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Nu är jag lekman. Men när jag läser på Konsumentverkets hemsida så tolkar det som du inte har rätt.

Det hela handlar om huruvida säljaren aktivt vänder sig till svenska konsumenter eller inte, exempelvis genom att ha sidan på svenskt språk, acceptera svensk valuta, etc. Jag har svårt att avgöra om Amazon.de faller under just svensk Konsumentlagstiftning, men spontant tror jag inte det. Då är det i så fall tysk lagstiftning som gäller (EU-kraven är minst 2 års reklamationsrätt).