Permalänk

Bra hemmadator

Halloj,

Jag är ute efter en ny dator att ha hemma. Jag surfar mest, streamar film och lyssnar på Spotify. Använder en hel del minne till bilder och film. Så letar efter någonting som har en större hårddisk. Gaming händer väl ungefär nån gång per år. Det är kul att ha möjligheten men inget jag vill betala extra för.

Jag kan inte bygga ihop en dator själv, så det måste vara något redan ihopsatt.

Budgeten ligger runt 10 k.

Någon som har tips?

Permalänk
Medlem

Lämnade lite marginal för eventuellt operativ system, extra lagring eller uppgradering av CPU eller CPU-fläkt.

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Skrivet av Strife91:

https://komponentkoll.se/bild/xcdFH.png

Lämnade lite marginal för eventuellt operativ system, extra lagring eller uppgradering av CPU eller CPU-fläkt.

Kanske är bra att nämna att jag inte är någon datorbyggare själv. Tack för tipset dock, prismässigt är det ju perfekt. Men antar att om nån ska sätta ihop det så ökar kostnaden en hel del.

Permalänk
Medlem

Om du frågar en hantverkare efter en bra skruvdragare så kommer de flesta rekommendera en bra (och dyr skruvdragare), sen att du ska skruva 4 skruvar om året och hantverkaren 4 skruvar var 5 min.

Min poäng är att du frågar efter en bra hemmadator för 10 000kr, när de flesta här klassar ett bra grafikkort kostar strax över 10 000kr.

Hoppas du inte tar illa vid dig, jag försöker bara beskriva situationen.
För rekommenderar jag något för 10 000kr så finns risken att du blir besviken eller att du köper en betydligt dyrare dator än du behöver.

Ett par frågor får du gärna svara på:
Behöver du kringutrustning så som skärm och tangentbord?
Har du någon aning om hur mycket utrymme dina bilder/videos tar idag?
Så vi kan uppskatta om du behöver mer än vanligt eller behöver lägga extra pengar på större disk.
Vad för spel spelar du eller är intresserad av att spela?
Om du redan har en skärm gissar jag den har en 1080 upplösning, har du funderingar på att köpa ny skärm i framtiden?

Detta kommer hjälpa dig mer att få det du söker eller inte betala för en dator som har högre siffror än du behöver...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawley Griffin:

Halloj,

Jag är ute efter en ny dator att ha hemma. Jag surfar mest, streamar film och lyssnar på Spotify. Använder en hel del minne till bilder och film. Så letar efter någonting som har en större hårddisk. Gaming händer väl ungefär nån gång per år. Det är kul att ha möjligheten men inget jag vill betala extra för.

Budgeten ligger runt 10 k.

Någon som har tips?

Jag skulle nog säga att alla datorer passar in på den beskrivningen som finns att köpa färdigbyggda på Elgiganten, Media Markt, Inet, Webhallen osv. Har du en skärm, tangentbord och mus? Eller skall det ingå?

När du tittar så skulle en Intel I3/I5 eller AMD R3/R5 fungera. Grafikkort behöver du då inte tänka så mycket på. Titta efter datorer med SSD/M.2 och 32 GB ram istället.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk

Ja, det behöver nog inte vara så fancy och i närmare eftertanke så behöver jag nog inte så mycket extra hårddisk. Tangentbord, skärm och mus är inte inräknat i budgeten. Utan tänker runt 10k för själva datorn.

Jag spelar mest Paradoxspelen, EU4, CK3 etc. Men händer att jag spelar RDR2 också. Det är väl dessa som spelas om det spelas.

Tittade på denna
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/stationara-dator...

Är dock endast 16 gb, fungerar det för t.ex. RDR2. Kan acceptera om man inte kan spela på maxinställningar.

Permalänk
Medlem

Ja, det behöver nog inte vara så fancy och i närmare eftertanke så behöver jag nog inte så mycket extra hårddisk. Tangentbord, skärm och mus är inte inräknat i budgeten. Utan tänker runt 10k för själva datorn.

Jag spelar mest Paradoxspelen, EU4, CK3 etc. Men händer att jag spelar RDR2 också. Det är väl dessa som spelas om det spelas.

Tittade på denna

Är dock endast 16 gb, fungerar det för t.ex. RDR2. Kan acceptera om man inte kan spela på maxinställningar.

Glöm inte att citera de som skrivit i din tråd för annars vet man inte om att du svarat.

Problemet här är att den inte har något grafikkort utan för på den inbyggda grafiken i CPU´n och lånar då minne från ram delen. Kommer att bli hakigt i många spel även på låga inställningar. Sen har den idag endast två platser för RAM. det innebär att du måste köpa till 2x16GB och kan inte använda de som sitter i. I övrigt funkar det för film och surf.

Visa signatur

[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]

Permalänk
Inaktiv

Kanske är bra att nämna att jag inte är någon datorbyggare själv. Tack för tipset dock, prismässigt är det ju perfekt. Men antar att om nån ska sätta ihop det så ökar kostnaden en hel del.

Att bygga en dator är ärligt talat enklare än att bygga med lego när man va liten!
Kollar du på en kort guide, använder esd armband (kopplat till chassit) och är försiktig så klarar du det fint!
Sweclockers har en guide: https://www.sweclockers.com/artikel/23638-sweclockers-datorby...

Permalänk
Medlem

Tittade på denna

https://www.inet.se/datorbygge/b1280425/datorbygge

PSU är rejält tilltaget för att husera en GPU i framtiden.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Skrivet av NightFred:

Glöm inte att citera de som skrivit i din tråd för annars vet man inte om att du svarat.

Problemet här är att den inte har något grafikkort utan för på den inbyggda grafiken i CPU´n och lånar då minne från ram delen. Kommer att bli hakigt i många spel även på låga inställningar. Sen har den idag endast två platser för RAM. det innebär att du måste köpa till 2x16GB och kan inte använda de som sitter i. I övrigt funkar det för film och surf.

Tankar om den här?

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Permalänk
Medlem

Inte bästa uppgraderings möjligheterna. Den har endast en ram-plats. Där sitter ett 16 GB ram kort. Så det ställer till om du skulle uppgradera. Grafik är CPU´n som står för och den är sämre än 11400 som var i någon av de tidigare som nämnts.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Bättre grafik och CPU men sämre RAM, men plats för två moduler på max 16. Du har med 8 GB men får bättre saker i övrigt för 1000kr.

Visa signatur