Synology NAS hittar inte alla foton

Permalänk

Synology NAS hittar inte alla foton

Hej!

Jag sitter med ett hyfsat nyinköpt NAS (Synology DiskStation DS420+) och håller på med backup från mobilen.
På min mobil verkar det ha funkat rätt bra (hoppas jag), men på min frus mobil är det bilder som inte laddas upp.
Vi har satt på "ladda upp från alla mappar" och även testat att manuellt välja alla mappar, vilket iofs inte borde spela någon roll.

Vi använder Synology Photos för denna backup och det mesta går bra, men äldre bilder (2020, juni och äldre) från DCIM-mappen har den inte laddat upp. Den säger att den är färdig med backup, trots att den uppenbarligen inte är det.

Vad kan det vara för fel? Hur fixar vi det? Eller finns det alternativa mer säkra sätt. Som det är just nu så vågar vi inte ta bort bilder från mobilen då vi inte vet vilka som laddats upp.

Har jag hamnat i fel forumdel så får tråden gärna flyttas.

Tacksam för svar!

// Emil

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Medlem

Tja. Testa att använda synologys DS Cloud.

Visa signatur

word

Permalänk
Medlem

Jag kör med Synology Photo och märker inte av detta. Ligger filerna i hennes home folder? Detta kan du titta genom att logga in på DSM:en och navigera till hennes home folder eller ssha och `cd /var/services/homes/USERNAME_HERE/Photos`.

Eller är det bara som så att de inte har indexerats och inte syns i photo appen?

Jag kör ju en lite knepig setup där jag primärt lägger allt i Google Photos för att sen varje natt köra ett rclone script. Här har jag problem med indexering och måste trigga detta själv.

Detta script kör jag kl 2 varje natt och efter rclone är färdig så kör jag en reindex.

#!/bin/bash THIS_YEAR=`date +"%Y"` SYNC_ROOT="/var/services/homes/MY_USER/Photos/Google Photos" LOG_FILE="/volume1/docker/rclone/backup.log" touch $LOG_FILE log () { echo "`date` - $1" >> $LOG_FILE } re_index () { /var/packages/SynologyPhotos/target/usr/bin/synofoto-bin-index-tool -t basic_reindex -i "$1" } log "Backup Started" docker pull rclone/rclone log "All by year" docker run \ --rm \ --name rcloner \ -v /volume1/docker/rclone/configs:/config/rclone \ -v /volume1/homes/MY_USER/Photos/Google\ Photos:/sync \ rclone/rclone \ copy --verbose --contimeout 60s --timeout 300s --retries 3 --stats 1s "photos:media/by-month/$THIS_YEAR" "/sync/$THIS_YEAR" log "Reindex $THIS_YEAR" re_index "$SYNC_ROOT/$THIS_YEAR" log "Get albums" docker run \ --rm \ --name rcloner \ -v /volume1/docker/rclone/configs:/config/rclone \ -v /volume1/homes/MY_USER/Photos/Google\ Photos:/sync \ rclone/rclone \ copy --verbose --contimeout 60s --timeout 300s --retries 3 --stats 1s "photos:album" "/sync/Albums" log "Reindex Albums" re_index "$SYNC_ROOT/Albums" log "Done"

Permalänk
Skrivet av soujiro:

Tja. Testa att använda synologys DS Cloud.

Hej! Drog ner DS Cloud, men det verkar som att det inte stöds längre. Läste nån annanstans att DS File kan funka.
Någon som provat?

Skrivet av timerx:

Jag kör med Synology Photo och märker inte av detta. Ligger filerna i hennes home folder? Detta kan du titta genom att logga in på DSM:en och navigera till hennes home folder eller ssha och `cd /var/services/homes/USERNAME_HERE/Photos`.

Eller är det bara som så att de inte har indexerats och inte syns i photo appen?

Filerna ligger i DCIM-mappen på mobilen. Dom flesta synkas över, men några äldre synkas inte alls. I Synology Photo säger den bara att den är färdig, trots att bilderna inte synkats. På NAS:et ligger filerna i photo/MobileBackup direkt under root. "photo" är alltså på samma nivå som "home".

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Medlem
Skrivet av PigPillow:

Hej! Drog ner DS Cloud, men det verkar som att det inte stöds längre. Läste nån annanstans att DS File kan funka.
Någon som provat?

Filerna ligger i DCIM-mappen på mobilen. Dom flesta synkas över, men några äldre synkas inte alls. I Synology Photo säger den bara att den är färdig, trots att bilderna inte synkats. På NAS:et ligger filerna i photo/MobileBackup direkt under root. "photo" är alltså på samma nivå som "home".

Är det nått problem att manuellt flytta filerna till en dator som mellanlandning?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Är det nått problem att manuellt flytta filerna till en dator som mellanlandning?

Nä, egentligen inte. Men vi vill gärna kunna känna oss säkra på att filerna flyttas över. Just nu är det gamla bilder, men det blir jobbigt om den helt plötsligt börjar skita i att synka vissa bilder och vi sedan rensar mobilen utan att det kopierats.

Så det egentliga problemet kanske är att vi vill ha backup vi kan lita på.

Jag har nu också upptäckt att både för Synology Photos och DS File så behöver man gå in på appen för att den ska sätta igång backupen. Jag hittar i alla fall inget sätt att få den att vara igång i bakgrunden

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses