Z690 - Boot tider extrema efter uppgradering till annat minne!

Permalänk
Medlem

Z690 - Boot tider extrema efter uppgradering till annat minne!

Jag fick äntligen fatt i snabbare minne till min burk med Asus Strix Z690-I (mITX), men av någon anledning tar cold boot nu 44 sekunder (till windows inlogg) jämfört mot tidigare under 10 sek.

Tidigare hade jag de billigaste Kingston stickorna som rullade i 4800, och bytte nu till "G.Skill TridentZ Z5 DDR5-6000 BK C36 DC - 32GB" då började även problemet.

Kan inte hitta någon inställning som skulle kunna vara boven, jag har provat att ställa hastigheten manuellt till 6000 samt även nyttja XMP1 och XMP2 profilerna utan någon skillnad.

Bios på moderkortet är senaste, uppdaterade igår för att se om det löste något.

Har någon annan stött på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DG77:

Jag fick äntligen fatt i snabbare minne till min burk med Asus Strix Z690-I (mITX), men av någon anledning tar cold boot nu 44 sekunder (till windows inlogg) jämfört mot tidigare under 10 sek.

Tidigare hade jag de billigaste Kingston stickorna som rullade i 4800, och bytte nu till "G.Skill TridentZ Z5 DDR5-6000 BK C36 DC - 32GB" då började även problemet.

Kan inte hitta någon inställning som skulle kunna vara boven, jag har provat att ställa hastigheten manuellt till 6000 samt även nyttja XMP1 och XMP2 profilerna utan någon skillnad.

Jag hade inte alls dina problem men att stänga av Fast Boot löser en hel del problem har jag sett på forum och även mitt där den vägrade boota ibland från omstart. Kan va värt att testa. Förövrigt så bootar den inte det minsta långsamt att ha det avstängt..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Jag hade inte alls dina problem men att stänga av Fast Boot löser en hel del problem har jag sett på forum och även mitt där den vägrade boota ibland från omstart. Kan va värt att testa. Förövrigt så bootar den inte det minsta långsamt att ha det avstängt..

Aight skall pröva med det, tack för tipset.
Jag vet knasigt värre och väldigt irriterande i-landsproblem.
Men för top of the line produkter att uppföra sig såhär, ja ännu ett tecken på mänsklighetens inkompetens att göra saker 100%

Permalänk
Medlem

Kolla så minnena verkligen körs i den hastigheten dom är specade för. För klarar dom inte av det, så tvingas dom ner i lägre hastighet. Minna 3200 var kinkiga och gick ner till 2133 och då bootade windows till slut. Men bytte till 3600 istället och dom körs i full hastighet i X.M.P 2.0. Z690 plattformen är lite buggig känns det som tack vare att den kan köra både DDR 4 och DDR5...

Memory (RAM)
Total Size 131072 MB
Type Dual Channel (128 bit) DDR4-SDRAM
Frequency 1800 MHz (DDR4-3600) - Ratio 1:36
Timings 18-22-22-39-61-2 (tCAS-tRCD-tRP-tRAS-tRC-tCR)
Slot #1 Module Kingston 32768 MB (DDR4-3600) - XMP 2.0 - P/N: KF3600C18D4/32GX
Slot #2 Module Kingston 32768 MB (DDR4-3600) - XMP 2.0 - P/N: KF3600C18D4/32GX
Slot #3 Module Kingston 32768 MB (DDR4-3600) - XMP 2.0 - P/N: KF3600C18D4/32GX
Slot #4 Module Kingston 32768 MB (DDR4-3600) - XMP 2.0 - P/N: KF3600C18D4/32GX

Permalänk
Medlem

Tackar, har testat.
Minnena går igenom memtest i 6000MHz, och bootar med korrekt inställningar.
Det bara tar 56sek att gå igenom bios tyvärr, suck.
I windows ser allt rätt ut och funkar i korrekt hastighet.

Enda jag kan tänka mig är att moderkortet/bios har svårt med kompatibilitetet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DG77:

De långa starttiderna beror på en tjänst som heter "ASUSUpdateCheck.exe" ,som bara går att inaktivera(utan att den automatiskt reaktiveras) om man stänger att armory crate i bios.

Permalänk
Medlem

Tack men den har varit avstängd sen starten.
Känner till det eländet!

Problemet är själva boottiden före bios där datorn går igenom cpu, minne etc. Den kollen tar evigheter hos mig med dessa minnesstickorna.
47 sekunder i mitt fall, därefter ytterligare 7 innan win dyker upp.

Permalänk
Medlem

Det finns väll funktioner i bios/uefi som ändrar minnesparametrar när booten inte går igenom, har för mig det fanns nån retraininställning som är relaterat till detta men har aldrig pillat på det. Kanske försöker din burk boota flera gånger, men failar och trappar ner någon inställning tills det startar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DG77:

Tack men den har varit avstängd sen starten.
Känner till det eländet!

Problemet är själva boottiden före bios där datorn går igenom cpu, minne etc. Den kollen tar evigheter hos mig med dessa minnesstickorna.
47 sekunder i mitt fall, därefter ytterligare 7 innan win dyker upp.

har du stängt av tjänsten ASUSUpdateCheck.exe då?
det tog nog uppåt 1 min för mej åxå,innan jag stängde av den

Permalänk
Medlem

Uppdatera bios, det kan hjälpa.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Har senaste från deras hemsida 🤷🏻‍♂️
Tror helt enkelt dessa stickor inte kommer bra överens med moderkortet.

Ska köpa de gamla jag hade igen, samt invänta ett par biosrevisioner innan jag byter igen.

Garanterat något med memory training men det är en djungel av inställningar för det som endast ingenjören som byggt eländet vet vad de gör 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

har du stängt av tjänsten ASUSUpdateCheck.exe då?
det tog nog uppåt 1 min för mej åxå,innan jag stängde av den

Den är avstängd, samt så är det från kallstart till bios som tar tid, tjänster körs ej förrens windows börjar ladda.

Permalänk
Medlem

Inaktivera WindowsSearch och fast startup (hade redan tipsats om) förutsatt Windows ligger på SSD. Det första man gör vid nytt Windowsinstall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Inaktivera WindowsSearch och fast startup (hade redan tipsats om) förutsatt Windows ligger på SSD. Det första man gör vid nytt Windowsinstall.

Tack, men fortf. Det är bios boot innan windows som tar tid. Dvs innan något os börjar ladda

Permalänk
Medlem

Det är förmodligen minnesträning som tar lång tid. Dock ska det bara ta längre tid första boot. Det är inte så att du brytare strömmen varje gång du stänger av eller så? Annars är det nog någon minnesinställning som tar tid. Är mrc fast boot enabled?

Permalänk
Medlem

Du har inte också i samband med minnesbytet även pluggat in någon ny USB-enhet?
Jag har en extern USB-hårddisk som gör att datorn bootar extremt långsamt.
Bara för sakens skull, testa att starta datorn med bara skärmen inkopplad?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Kan vara så enkelt att moderkortet inte har fullt stöd för dina minnen?
Har du kollat QvL på asus sida?
Jag kan nämligen inte hitta dina nya minnen i listan för det moderkortet. 6000mhz med cl36 är inte med i listan

Funkar dina gamla minnen som dom ska om du stoppar in dom igen?
Alternativt får du vänta tills dom uppdaterar bios med fler minnen.

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Jag skall prova att koppla ut allt, samt se om jag hittar biosinställningen Rauf tipsade om.

Nej jag såg att de ej var med i Qvl listan, dock brukar det sällan vara fallet, men detta kan ju va undantaget där de faktiskt testat och ej godkänt just dessa stickor!