Utbytbara batterier kan bli EU-krav

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Apple har bara 1 års garanti på hela enheten. De har alltid bara haft 1 års garanti. Källa: https://support.apple.com/sv-se/iphone/repair/service Under "Din produktgaranti" långt ner på sidan, samt https://www.apple.com/legal/warranty/products/sweden-universa... Så tekniskt sett ger Apple samma garantiperiod på batteriet, som övriga enheten

Här står det beskrivet vad som gäller i sverige när det gäller Apple produkter och svensk konsumentlagstiftning.
https://www.apple.com/se/legal/statutory-warranty/se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Här står det beskrivet vad som gäller i sverige när det gäller Apple produkter och svensk konsumentlagstiftning.
https://www.apple.com/se/legal/statutory-warranty/se/

Det är skillnad på garanti och reklamationsrätten. Från den länk du länkade till står det just "2 år från inköpsdatumet på Apple Watch Edition 1 år från inköpsdatumet på alla övriga Apple-produkter", dvs 1 års garanti från Apple. Jag pratade inte om reklamationsrätten, utan garanti

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Nucky:

En av anledning till att man låser in allt i en ”kapsel” har att göra med IP klassningen. Ska bli intressant om miljönördarna tänker på detta.

Ja och nej, kolla in på XCover 4,4s och 5 från Samsung, löstagbar baksida och bytbart batteri, samtidigt som den är ip klassad till ip68, precis som min Sony Xperia 10 III

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Apple har bara 1 års garanti på hela enheten. De har alltid bara haft 1 års garanti. Källa: https://support.apple.com/sv-se/iphone/repair/service Under "Din produktgaranti" långt ner på sidan, samt https://www.apple.com/legal/warranty/products/sweden-universa... Så tekniskt sett ger Apple samma garantiperiod på batteriet, som övriga enheten

Så sant så. Jag läste en artikel från tredjeparts-försäljare tidigare.

Ett års garanti är horribelt, oavsett om det gäller batteri eller enhet. Slutord.

Permalänk
Medlem

"Utbytbara batterier kan bli EU-krav"

Frågan är vad detta egentligen innebär i verkligheten.

Innebär det att det skall gå att göra, om än bara vissa näringsidkare som kommer att kunna göra det?
Eller kommer alla näringsidkare kunna införskaffa kunskapen samt verktygen till vettigt pris?
Eller innebär det att konsumenten enkelt själv skall kunna byta batteriet?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Så för att bena utt ditt inlägg, alla apar efter Apple för att de är framgångsrika. Ok ligger nog en del i det.
Jag tror de är framgångsrika för att de utvecklar produkter folk vill köpa.

Apple tar bort hörlursutgången, de menar att det är en gammal dålig standard som tar plats utan att ge något riktigt värde, ett hål som har ett enda syfte som bättre kan lösas trådlöst eller en mer mångsidig kontakt, USB-C, lightning etc.
Vad som hände sen var att företag och användare hånar apple och de flesta andra tillverkare har kvar hörlursuttaget.
Men sen röstar kunderna med plånboken och efter det blir det fler och fler tillverkare som skippar denna kontakt.

Nej apple har inte 100% marknadsandelar de har en hel hög egenskaper både som företag och i deras enskilda produkter som får många (de flesta faktiskt, iaf om man tittar globalt) att välja andra alternativ. Valmöjligheter, fri marknad.

Men du menar att du har bättre kännedom om marknaden än produktteamen på Sony, Xiaomi och de andra, att om de skapade en mobil som har hörlursuttag och löst batteri skulle de sno rediga bitar av kakan?

Hur lyckat det blir vet man ju inte innan produkterna är släppta. Men helt klart är att det absolut finns en marknad både för mobiler med 3.5mm plugg och utbytbart batteri. Och det är många med mig som inte ser meningen med att plocka bort de sakerna bara för att företagen vill vara kopior av Apple.

Att de plockade bort hörlursuttaget har inget att göra med det du nämnde, utan den verkliga anledningen verkar vara att de vill kränga Airpods. Sen tyckte väl andra företag att de var smarta som tvingar fram merförsäljning och följe efter. Någon omtanke om kunderna handlar det knappast om från något företag utan det är money money money som vanligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Fel väg att gå!

Det kommer hämma utveckling och utöka EUs byrakrati / kostnad.
Låt säga att man skulle vilja utveckla en telefon som är SoC fast inkluderat skärm, anten, etc och solid state batteri. Allt fram etsat i Si extremt lätt att återvinna bara smälta om. Incitamentet för att utveckla detta skulle minska eftersom det nu finns en lag på plats och färre skulle våga investera i en sådan lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Saknar själv att kunna byta batteri själv men i slutändan så har vi bara oss själva att skylla att vi är där vi är då det är vi konsumenter som gjort att vi kommit hit =/

Inte jag. Köpte telefoner med (enkelt) bytbart batteri så länge det gick. Sen fanns ju inga alternativ. Med min gamla S7 gick det bra via en firma som hade rätt utrustning. Kosta en slant men var väl värt det. Den används av grabben fortfarande. Det sitter skruvar i varenda konsumentprodukt utan att folk klagar på det. Kameror, bilar, CD-spelare, kylskåp OLED TV, konsoller, klockor. Vem kom på galenskapen att de skulle bort på just telefoner?

Det finns ju regleringar mot allt möjligt. Varför inga mot icke hållbar design? Det är ju beklagansvärt att det ska behövas EU-direktiv för det. Men mänskligheten saknar ju vett och sans i det mesta tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

En av anledning till att man låser in allt i en ”kapsel” har att göra med IP klassningen. Ska bli intressant om miljönördarna tänker på detta.

Hmm menar du IP68 klassningen nu?
Finns redan idag smartphones med utbytbara batterier som har IP68.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Eller en vild idee.. Bara lämna in den o få det utbytt ^^ folk är bara snåla eller inte villiga av att betala den lilla kostnaden, samma fenomen som fri frakt ^^

//skane

Vet inte om det är en så liten kostnad.
När jag skulle få min skärm bytt efter att tappat den gick det på 1800 spänn i arbetskostnad och 400 spänn för själva skärmen.
Vet inte om jag tycker det är en så liten kostnad. För att byta batteriet på min telefon skulle samma jobb behöva göras plus lite till vilket innebär högre arbetskostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

En av anledning till att man låser in allt i en ”kapsel” har att göra med IP klassningen. Ska bli intressant om miljönördarna tänker på detta.

Det är ju inte ett problem alls. batteriet kan ju vara kapslat i sig och överföringen relativt skyddad eller trådlös..

Nästa tekniska utmaning plix..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Hahha har du sett hur det "Vanliga repairshops" sätter ihop en telefon?

De bemödar sig med att försöka få tag i original delar för att sedan limma ihop telefonen med en limpistol eller nått istället för att försöka få tag i original tejperna

Har sett hundratals videor från folk som louis rossman som visar genomsnitts kunskapsnivån hos officiella reparatörer. De duktiga reparatörerna jobbar inte på officiella verkstäderna. Däremot finns det mycket dåliga reparatörer där ute…

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Hmm menar du IP68 klassningen nu?
Finns redan idag smartphones med utbytbara batterier som har IP68.

Vad jag menade är att sätta hela grejen i kontext. Vad vill användaren ha och vad kan tillverkarna erbjuda.

Låt oss glömma IP klassning för en stund. För jag struntar i det i detta läge för att vara helt ärlig.

Att politikerna och dess tjänstemän ska in och peta i vad Apple, Samsung eller någon annan tillverkare ska leverera till slutkund är sinnessjukt. De gjorde/gör det med USB-C men det får anses vara en ändring som är acceptabel i samtliga led.

Har en iPhone 13 Mini samt en OnePlus 9 Pro. Dessa är extremt kompakta i sin design och kraftfulla när det kommer till dess specifikationer. Hur de ska kunna bibehålla telefonens karaktär, design, tjocklek och nuvarande materialval med någon form av öppningsbar lucka, alternativt direkt avtagbart batteri är i min mening icke möjligt. Baserat på hur de sätter ihop dessa telefoner.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

En av anledning till att man låser in allt i en ”kapsel” har att göra med IP klassningen. Ska bli intressant om miljönördarna tänker på detta.

Är och har varit många som klarat IP-klassning utan att låsa in batteriet, såsom Siemens ME45, Nokia 6250, Ericsson R250 och Ericsson R310. Dom nämnda har nu mer än 20-år på nacken, men än idag så tillverkas det ett antal som klarar IP-klassning som fortfarande har enkelt bytbart batteri...

Men OK!
Kapsla in och lås batteriet på dom om nu någon får för sig att det är svårt att uppnå IP-klassning, och låt oss som inte behöver IP-klassning få möjligheten att själva enkelt byta batteriet.
Vari ligger problemet?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Går det att fixa utan att göra mobilerna tjockare tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluxor:

Vad kul det är att läsa alla som försvarar företagen och säger att det är omöjligt. Företagen vill inte vårat bästa. De vill tjäna pengar.

Ibland är det bra när företag inte får styra. Ett annat exempel jag kan komma på var när de tog bort roming innom eu. Många konsumenter blev glada. Men detta var inget som marknadsekonomin hade lyckats lösa på egen hand.

Jag tror det är bra! Detta höjer andrahandsvärdet av ens telefon och nu ska vi bara setill att ha mjukvarustöd också!

Självklart vill dem inte vårat bästa men du har ett val, ogillar du företag behöver du inte köpa deras produkter.

Värre är det med byråkraterna i Bryssel.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Går det att fixa utan att göra mobilerna tjockare tro?

Tunnare batteri?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Tunnare batteri?

Ah najs
Jag trodde att det kan göra designen mer klumpig om det gick att öppna mobilen!

Permalänk

Batteribyte/powerbank men försöker undvika dåliga kopior eller använda original batterier.
Met detta sagt så är det väldigt svårt att hålla en mobil enhet igång efter att batteriet har gjort sitt.

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluxor:

Klocktillverkare har ganska hög vattenklassning, vissa upp till 200m med utbytbara batteri! (Giter inte kolla upp upp klassning men bör vara minst x7 iaf.)
Allt går, men det kostar. Är det värt med en dyrare telefon för att kunna ha den vattensäker)
Det får vi se när vi användare ska välja med plånboken.

Vad exakt är skillnaden då menar du? Det krävs nästan alltid specialverktyg för att lossa bakstycket på klockan utan att göra åverkan. Min Kronaby behöver ny packningssats efter batteribyte och ska trycktestas efter för att garantin ska gälla. Samma sak gäller mobiler; man behöver verktyg för att inte göra åverkan men i båda fallen så går det att öppna enheterna ändå.

Väl inne i mobilen (inklusive iPhones) så går det så gott som alltid byta batteriet, samma sak i klockorna. Så igen, vad är skillnaden?

Nej detta är idioti på EU-nivå (igen). En bättre lösning hade varit att tvinga tillverkare att tillhandahålla reservdelar, scheman och verktyg till den som vill köpa; right to repair helt enkelt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Vad jag förstått så handlar det inte nödvändigtvis om att batteriet ska vara direkt utbytbar av slutanvändaren utan mer om att tillverkare inte ska försvåra eller göra det omöjligt för reparatörer att kunna byta ut batteriet utan problem. Så detta med att en mobil måste ha lucka verkar inte stämma. De kan fortfarande vara slutna men måste vara service-bara!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Men hur många är det som har behov av vattentäta telefoner, egentligen? Jag har nog aldrig varit i en situation där jag känt att jag hade behövt en sån. Har ju hänt att jag stått i regnet med min icke vattentäta telefon o fipplat men tröttnat eftersom jag själv blir för blöt o för att jag inte ens kan använda skärmen för att vattendropparna stör touchen.

Permalänk
Medlem

Det är väl bra, men jag säger som andra i tråden. Jag har aldrig ägt en telefon där batteriet har gett upp innan resten av telefonen. Om vi däremot snackar laptops så är situationen mycket annorlunda...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Ja, jag skrev ju precis det. Skillnaden är att de inte gjorde det för att förbättra batteritiden, de gjorde det för att undvika att telefonen skulle krascha.

Min erfarenhet av gamla batterier eller för den delen med att använda dem i kyla är att om de kraschar pga av batteriet så sker det när batteriet börjar bli lågt och inte när batteriet är fulladdat.

Om enheten kraschar när batteriet har bästa förutsättningar för att leverera enligt specifikationerna så känns det som att man skulle ha valt ett batteri med högre "felmarginal" från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Så för att bena utt ditt inlägg, alla apar efter Apple för att de är framgångsrika. Ok ligger nog en del i det.
Jag tror de är framgångsrika för att de utvecklar produkter folk vill köpa.

Apple tar bort hörlursutgången, de menar att det är en gammal dålig standard som tar plats utan att ge något riktigt värde, ett hål som har ett enda syfte som bättre kan lösas trådlöst eller en mer mångsidig kontakt, USB-C, lightning etc.
Vad som hände sen var att företag och användare hånar apple och de flesta andra tillverkare har kvar hörlursuttaget.
Men sen röstar kunderna med plånboken och efter det blir det fler och fler tillverkare som skippar denna kontakt.

Nej apple har inte 100% marknadsandelar de har en hel hög egenskaper både som företag och i deras enskilda produkter som får många (de flesta faktiskt, iaf om man tittar globalt) att välja andra alternativ. Valmöjligheter, fri marknad.

Men du menar att du har bättre kännedom om marknaden än produktteamen på Sony, Xiaomi och de andra, att om de skapade en mobil som har hörlursuttag och löst batteri skulle de sno rediga bitar av kakan?

Apples val att ta bort hörlursutgången var rent ekonomiskt. De tjänar mer pengar på enbart airpods än vad AMD och Nvidia tillsammans drar in på deras produkter.

De tog bort den för att de ansåg att ökande intäkter från tillbehör skulle överväga eventuella förluster från ett litet tapp av användare.

Jag tror inte att det var särskilt många användare som utbrast: Har du sett att Apple tog bort hörlusutgången. Fett va nice "feature" att få privilegiet att använda en dångel för att koppla in hörlurarna. Det är den sista pusselbiten jag alltid har saknat i mitt liv. Tror fan jag måste byta till en iPhone alltså.

Det finns en anledning till att i stort sett alla företag som tagit bort hörlursutgången, (och även var och varannan kändis för den delen) även säljer trådlösa hörlurar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Härligt. Men hoppas även tillverkarna blir tvungna att ge ut Android-uppdateringar så man slipper byta telefon varje år..

EU har även förslag på införandet av krav på uppdateringar, tror de var kring 5år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Men hur många är det som har behov av vattentäta telefoner, egentligen? Jag har nog aldrig varit i en situation där jag känt att jag hade behövt en sån. Har ju hänt att jag stått i regnet med min icke vattentäta telefon o fipplat men tröttnat eftersom jag själv blir för blöt o för att jag inte ens kan använda skärmen för att vattendropparna stör touchen.

Känner många kvinnor som tappat ner dem i toaletten av någon anledning.

Permalänk

När jag var liten sa man alltid köp aldrig saker med inbyggda laddningsbara batterier som ej går att byta. Visst har batterierna blivit mycket bättre det senaste, men jag tycker trenden är att folk skiter i det. Uthyrningsbara batterier går emot att bli ett ickeargument.

Skrivet av Johan.ka:

Apples val att ta bort hörlursutgången var rent ekonomiskt. De tjänar mer pengar på enbart airpods än vad AMD och Nvidia tillsammans drar in på deras produkter.

De tog bort den för att de ansåg att ökande intäkter från tillbehör skulle överväga eventuella förluster från ett litet tapp av användare.

Jag tror inte att det var särskilt många användare som utbrast: Har du sett att Apple tog bort hörlusutgången. Fett va nice "feature" att få privilegiet att använda en dångel för att koppla in hörlurarna. Det är den sista pusselbiten jag alltid har saknat i mitt liv. Tror fan jag måste byta till en iPhone alltså.

Det finns en anledning till att i stort sett alla företag som tagit bort hörlursutgången, (och även var och varannan kändis för den delen) även säljer trådlösa hörlurar...

Folk är idioter. Och då menar jag att avsaknad av port kan de se som positivt för det gör att apparaten ser modern ut. Att telefonen har en megastor kamerahål eller flärp, ja dessa saker är ju inte visuellt lika störande när man kollar på en film på mobilen.

Det har nämligen inte kommit en bra ersättare till 3,5mm uttaget ännu. Där man enkelt med denna ersättare kan plugga in sina hörlurar direkt i vad som helst och det bara fungerar direkt. Lägg även till saker som att de aldrig får batteritorsk.

Men självklart 3,5mm kontakten är förlegad och den kommer tas bort. Det finns dock märken som väljer att ta bort saker innan bra alternativ finns. Som iMac G3 utan diskett, hur många hade usb minne på den tiden? Att sedan alla visste att disketten om något år kommer försvinna är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Men hur många är det som har behov av vattentäta telefoner, egentligen? Jag har nog aldrig varit i en situation där jag känt att jag hade behövt en sån. Har ju hänt att jag stått i regnet med min icke vattentäta telefon o fipplat men tröttnat eftersom jag själv blir för blöt o för att jag inte ens kan använda skärmen för att vattendropparna stör touchen.

Skönt att kunna prata i regnet exempelvis. Ibland när jag diskar och måste ta ett samtal snabbt så hinner jag inte torka händerna och måste bara svara

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ozzed:

Hur lyckat det blir vet man ju inte innan produkterna är släppta. Men helt klart är att det absolut finns en marknad både för mobiler med 3.5mm plugg och utbytbart batteri. Och det är många med mig som inte ser meningen med att plocka bort de sakerna bara för att företagen vill vara kopior av Apple.

Att de plockade bort hörlursuttaget har inget att göra med det du nämnde, utan den verkliga anledningen verkar vara att de vill kränga Airpods. Sen tyckte väl andra företag att de var smarta som tvingar fram merförsäljning och följe efter. Någon omtanke om kunderna handlar det knappast om från något företag utan det är money money money som vanligt.

Man tar bort ett onödigt hål, finns ingen anledning att ha hål i höljet på en telefon, inga hål alls så blir de hållbarare.

Skrivet av Nucky:

Vad jag menade är att sätta hela grejen i kontext. Vad vill användaren ha och vad kan tillverkarna erbjuda.

Låt oss glömma IP klassning för en stund. För jag struntar i det i detta läge för att vara helt ärlig.

Att politikerna och dess tjänstemän ska in och peta i vad Apple, Samsung eller någon annan tillverkare ska leverera till slutkund är sinnessjukt. De gjorde/gör det med USB-C men det får anses vara en ändring som är acceptabel i samtliga led.

Har en iPhone 13 Mini samt en OnePlus 9 Pro. Dessa är extremt kompakta i sin design och kraftfulla när det kommer till dess specifikationer. Hur de ska kunna bibehålla telefonens karaktär, design, tjocklek och nuvarande materialval med någon form av öppningsbar lucka, alternativt direkt avtagbart batteri är i min mening icke möjligt. Baserat på hur de sätter ihop dessa telefoner.

Varför skulle man inte kunna ha batteriet som en helt egen del som skruvas fast på "elektronikdelen", man behöver ju inte ha en öppningsbar telefon för att ha ett lätt utbytbart batteri, det skulle teoretiskt gå bra att gjuta ihop elektroniken utan att skapa problem att byta batteri om det görs rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.