Svenskar får vänta veckor på Apples nya Macbook Pro

Permalänk
Melding Plague

Svenskar får vänta veckor på Apples nya Macbook Pro

En majoritet av de nya Macbook Pro-modellerna med M1 Pro och M1 Max har väntetider som sträcker sig en bit in i februari.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Testpilot

Så går det när man inte bygger upp ett lager utan gör "made to order" med flera olika färger, antar ja

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Beställde 25 dec på Elgiganten med prel leveransdatum 14 jan. Visserligen basmodellen då.

Permalänk
Medlem

Stackars svenskar då! Jag tror att världen håller på att fundera om "Just In Time" konceptet.. och hålla större partslager nära produktionsenheterna.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Jag tror att världen håller på att fundera om "Just In Time" konceptet.. och hålla större partslager nära produktionsenheterna.

Rent krasst är det ju bara du som konsument som "tar skiten".
Apple får fortfarande in sina pengar för folk ska fortfarande ha Macbooks, om det tar en månad extra för leverans spelar nog mindre roll (Speciellt i åtanke hur gratis det är att inte ha lager...)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Väntar på en MBP 16 M1 Max sedan mitten av november. Prel först början december, slutet december, nu slutet januari. Vi får la se…

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Rent krasst är det ju bara du som konsument som "tar skiten".
Apple får fortfarande in sina pengar för folk ska fortfarande ha Macbooks, om det tar en månad extra för leverans spelar nog mindre roll (Speciellt i åtanke hur gratis det är att inte ha lager...)

Jag ser områden där det finns vinster att göra och marknadsandelar att ta i och med att man helt sonika kan leverera. Men ja, Apples kunder vill nog inte ha något alternativ - de vill ha Apple och väntar nog säkert istället för att köpa något annat

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Jag ser områden där det finns vinster att göra och marknadsandelar att ta i och med att man helt sonika kan leverera. Men ja, Apples kunder vill nog inte ha något alternativ - de vill ha Apple och väntar nog säkert istället för att köpa något annat

Det är ju svårt att få M1 från någon annan tillverkare…

Permalänk
Medlem

Säg vad man vill om Apple men bärbara datorer är de kungar på. Sambons macbook från 2013 är snabbare än min laptop från 2015 och lite sämre än min 2020 i7 laptop.

OS är helt magiskt snabbt jämfört med Windows gissar jag på.

Kör dock endast Windows.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Musikälskare

Har väntat typ 3-4 månader på en ny från jobbet, aja den kommer när den kommer

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Beställde min dagen efter lansering. Egen konfiguration av 14"-aren, tog 4-5v innan jag fick den. Ruskigt nöjd med den också

Permalänk
Medlem

Beställde min på dagen de öppnade för beställningar och fick den i mitten av Dec, helt klart värd väntan.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Beställde min förra veckan genom en återförsäljare. Fick den nyligen. Supernöjd! Macbook Pro 14”

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Jag ser områden där det finns vinster att göra och marknadsandelar att ta i och med att man helt sonika kan leverera. Men ja, Apples kunder vill nog inte ha något alternativ - de vill ha Apple och väntar nog säkert istället för att köpa något annat

På tal om samma sak - Sektorer som exempelvis Volvo AB (Riktiga volvo alltså) har haft enorma effekter av detta, främst på grund av att man som åkeri i USA har som vana att rulla till sin närliggande handlare, och åka därifrån med ett gäng nya lastbilar (Där man i Europa beställer direkt från fabrik med väntetiden det innebär).

Detta har effekten att om man inte har färdiga lastbilar redo för leverans, så åker detta återi med hundratals bilar till grannen över gatan och köper dem där istället, just för att man inte kunde leverera bilarna direkt.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag fick min MBP 14" Max i första halvan av november. Beställde rätt omgående efter att de hade lanserats. Är väldigt nöjd med den. Framför allt att rendera film eller bild är den mycket vass på.

Gör man egen konfiguration drar ju det ofta ut mer på tiden jämfört med om man köper standardutförandet. Så har det varit för mig de gånger jag beställt från deras butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Beställde min förra veckan genom en återförsäljare. Fick den nyligen. Supernöjd! Macbook Pro 14”

Vilken åf beställde du från? Väntar nämligen med 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Vilken åf beställde du från? Väntar nämligen med 😊

Inet! Stog att dom skulle få in 20 Januari men tydligen fick som in några lite snabbare. Har alltid köpt mina prylar därifrån och är supernöjd.

Permalänk
Medlem

Beställde en standard Pro 14" direkt från Apple och det var 3-4 veckors leveranstid. Estimerat leveransdatum var i början av december, men gissa om inte UPS slarvade bort paketet? Visste att det skulle strula sekunden jag fick avisering om att UPS skulle leverera datorn. Tog ytterligare 2 veckor innan jag fick datorn. Apple hade reservdatorer och skickade den så fort UPS slutfört sin utredning, denna gång med DHL.

Permalänk
Medlem

Mossan fick sin 16" M1 Max, 32gb, 1tb i mitten på December iaf, beställde på Apple

Min första Mac jag pillat på också, och man blev mer övertygad att jag håller mig till PC o windows
I övrigt grym skärm(färger, ljusstyrka) och sval och tyst.
Promotion däremot var inte ens nära andra 120hz skärmar, betydligt mer choppy i vissa animationer. Och skärmen har EXTREM ghosting vilket kan synas vid ex scrollande.

För 40 jävla tusen så hade jag ju aldrig köpt något sådant dock
Men förhoppningsvis orkar den med många år.

Permalänk
Medlem

Beställde i slutet av november och fick den den 16 december. Specialkonfad dessutom. Måste haft tur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Mossan fick sin 16" M1 Max, 32gb, 1tb i mitten på December iaf, beställde på Apple

Min första Mac jag pillat på också, och man blev mer övertygad att jag håller mig till PC o windows
I övrigt grym skärm(färger, ljusstyrka) och sval och tyst.
Promotion däremot var inte ens nära andra 120hz skärmar, betydligt mer choppy i vissa animationer. Och skärmen har EXTREM ghosting vilket kan synas vid ex scrollande.

För 40 jävla tusen så hade jag ju aldrig köpt något sådant dock
Men förhoppningsvis orkar den med många år.

Samma konfiguration här och tycker den fungerar väldigt bra - extremt skönt med en laptop som bara fungerar med bra skärm, bra högtalare, bra prestanda och väldigt bra batteritid. Dock rätt besviken på ghostingen precis som du säger och att den inte fungerar med min 48cx över HDMI 2.1 på 120Hz.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Beställde en 16" Max 32GB 1tb samma kväll som den lanserades, fick den drygt en vecka senare, har för mig att jag läste en artikel här om att det förväntades bli långa leveranstider om man inte kom med på första båten så att säga.

Jag är mycket nöjd med datorn på alla punkter, och tangentbordet är riktigt skönt att skriva på, jag har inga problem med ghosting på min skärm. Förväntar mig en mycket lång tjänstgöringsperiod av den här laptopen, jag kommer från en late 2013 Macbook Pro som nu är pensionerad.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”