Ryssland och Sverige, bffs4eva? :D

Permalänk
Avstängd

Ryssland och Sverige, bffs4eva? :D

Det sista jag vill hinna med innan Sverige förintas av Ryssland enligt SVTNyheters intervju med Försvarsmaktens ÖB (bara stänga ned vårt sårbara elnät så vi fryser ihjäl, skicka en lämplig kärnvapenspets på Gotland så blir ön obrukbar för alla - simpelt!) ÄR att hinna få se nya Sonic the Hedgehog 2-filmen på bio som visas nu i april i år. Ja, vi har alla olika prioriteringar här i livet!

Den lustiga frågan är dock varför kriget inte bara brutit ut ännu? Varför skulle Ryssland vänta på något besked som de ändå kommer att skita fullständigt i? Så är det egentligen bara "poking" från deras sida för att se hur mycket de kan tänja på gränserna? Är nyhetsrapporteringen bara lik den som under Kalla Kriget? (Någon född 1970-talet som hängde med nyhetssändningen på den tiden?)

Jag diskuterar INTE "politik" utan jag funderar bara på om vi får hinna leva fram tills april i år iaf (med ström och internet såklart). Jag utgår ifrån att ingen komet, asteroid eller gammablixt hinner utplåna oss innan!

Jag blir så jävla less och trött på allt potentiellt "skitsnack". Kom till bokstavligen talat skott. Så mycket geopolitisk sandlådekrig. Eller är det så enorm nyhetstorka att nu skall det trummas upp om "NU KOMMER RYSSEN!" från svensk media?

GOD MORGON!

Tonat ner domedagsjargongen i rubriken
Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Önskar att de hade bombat oss innan jag såg sista avsnittet utav Dexter New Blood.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Gemensamma ryssen som står i liknande blåställ, tillverkat billigt någonstans i asien, som för oss själva... Har nog knappast ett blyintresse vad som händer i "toppen".

De jobbar och lever likväl som oss.. för maten på bordet, hyran för rummet, fakturan för internet samt Festisen för bravader och mod i CS:GO.

Äh... JWST gör stora positiva drag där ute i rymden, genom att hitintills bara fungerat väl. För mig är det iaf ett ultra-positivt och massivt framsteg för våran jordkula i helhet.

Generellt inom rymdväsendet så spelar det ingen roll om det står MAN, KAMAZ eller Kenworth på dragbilen som tar vetenskapens nya instrument till plattan för att sammanfogas med raketen som bär den. Inte heller spelar det inte någon så där större roll om det är en Ariane-, Soyuz- eller Atlas-raket därefter bär det internationella instrumentet till dess bana ute i rymden.

Sådana där handräckningar är viktigare att tänka och grunna över inombords. Samtidigt för internet oss samman till en global kronverkstad. Där den ena Boris, oavsett flagg, ser lika mycket nöje i att trolla den andra. Eller påheja till en vinst mitt i en clutch-runda. o/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krEJZi:

Önskar att de hade bombat oss innan jag såg sista avsnittet utav Dexter New Blood.

Varé så illa? Många som önskade liknande när de såg sista avsnittet av GoT?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Hoppas jag verkligen, händer mycket roligt i April för min egen del.

Jag:
Fyller år
Får min nya såg till verkstaden
Slutar skolan för terminen och min Co-op period börjar
Är nybliven pappa med en vecka eller två.
Hinner göra klart alla mina projekt som legat på is under högskolans plugg och pendling.

Så ryssen får ta det lite chill ett tag.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krEJZi:

Önskar att de hade bombat oss innan jag såg sista avsnittet utav Dexter New Blood.

Nu har jag inte sett New Blood men det låter som att du inte gillar det och det är väl enligt Dexters tradition att göra ett dåligt sista avsnitt

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Önskar att de hade bombat oss innan jag såg sista avsnittet utav Dexter New Blood.

Ish
Såg igår
Spyr

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Varé så illa? Många som önskade liknande när de såg sista avsnittet av GoT?

Skrivet av anon242437:

Nu har jag inte sett New Blood men det låter som att du inte gillar det och det är väl enligt Dexters tradition att göra ett dåligt sista avsnitt

Om jag säger så här.... Det sista avsnittet i säsong 8 var bättre än avslutet vi fick i New Blood.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Avstängd

Känns som om det är nära nu? (nej, jag läser inte aftonbladet eller dylikt)

Invänta nedsläckt ström, vatten, med mera om ett par dagar?
Fast varför har inte liknande inträffat i Ukraina ännu?
Borde ju vara "simpelt" å göra eller är Boris inte invincible?!

Varför verkar Mr. Put-in hata Sonic the Hedgehog-filmen?! T_T

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Hoppas jag verkligen, händer mycket roligt i April för min egen del.

Jag:
Fyller år
Får min nya såg till verkstaden
Slutar skolan för terminen och min Co-op period börjar
Är nybliven pappa med en vecka eller två.
Hinner göra klart alla mina projekt som legat på is under högskolans plugg och pendling.

Så ryssen får ta det lite chill ett tag.

Så du tror du ska få tid med alla projekt som nyblivan pappa?

Tänk om

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Avstängd

Den "perfekta planen" vore att ryssarna invaderar Ukraina, kineserna slår till på Taiwan och nordkoreanerna börjar skjuta mot USA (av nån anledning). Då blir hela världens militär chanslös(?) att kunna fördelas på lämpligt vis? Eller äré jag som tänker sämre än Jokern i Batman nu? (Heath Ledger, inte Jared Leto).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Har 20minuter till Köpenhamn så ryssen kan komma.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mangee75:

Har 20minuter till Köpenhamn så ryssen kan komma.

Fast nu tog du ju ändå kan jag tycka!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Den "perfekta planen" vore att ryssarna invaderar Ukraina, kineserna slår till på Taiwan och nordkoreanerna börjar skjuta mot USA (av nån anledning). Då blir hela världens militär chanslös(?)

NATO kommer inte att gå in militärt i Ukraina för att bekämpa Ryssland. Det vore i så fall den första väpnade konflikten på den militära nivån och en oerhörd eskalering och riskökning. I det läget skulle jag inte bli förvånad om Ryssland väljer att använda taktiska kärnvapen, t ex Iskander.

Nä, NATO/USA/väst kommer att bistå med underrättelser, satellit-/flygspaning och luftburen signalspaning, viss utrustning (kanske även vapen och ammunition) och politisk påtryckning. Men inga stridande enheter i, över eller kring Ukraina. Så ingen resursslukande insats där.

Kina är knappast redo för att invadera Taiwan än. Några år är det kvar. 3-5 år skulle jag tro. Mycket utrustning är på plats, men jag tror man vill ha ut lite fler landstigningsfartyg, lite fler ytstridsfartyg som jagare och fregatter, och sen kanske också få ett hangarfartygsdödande missilsystem i aktiv tjänst (testfas än).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Är man intresserad kan man alltid läsa på lite om sphere of interest. Kan rekommendera följande från Wiki:

https://en.wikipedia.org/wiki/Sphere_of_influence

Ryssland har alltid sedan urminnes tider vilat på en doktrin av buffertstater som man anser sig vilja ha "mellan sig" och det som man ser som "potentiella" fiender. Allt detta bygger på de olika typer av försök till invasioner man genomlevt sedan urminnes tider. Allt i från Napoleon, Hitler och icke att förglömma vår egen Karl XII.

Detta är gäller speciellt mot Västeuropa då det som är "hjärtat" i Ryssland ligger relativt nära deras västra och sydvästra gränser. I detta ligger också att Ryssland anser sig något finare än sina buffertstater och där gärna tar på sig rollen av ordningspolis och tyckokrater av vad sin änder och sker i dessa länder. Ryssland är även sedan gammalt besatta av att ha kontroll på vad som pågår runt dessa buffertstater.

Det finns också en stark mentalitet av att man inte skall visa sig svag. Härav att man "skramlar" runt lite med diverse uttalanden och rundflyttning av trupper. Steget från att visa sig stor till att verkligen sätta något i verket riktat mot en icke fd sovjetstat tror jag är ganska långt. Tänker man efter finns det inte mycket av värde i Sverige i form av naturtillgångar och annat som man inte redan har själva. Finns inte någon anledning för det att isolerat anfalla Sverige så där rakt upp och ner.

Det enda skulle vara i en storskalig konflikt där man förmodligen skulle försöka ta sig till Norge så fort man kan i syfte att säkra passagen av sin flotta i norra Ishavet. Det vi gör nu är ju just att prata med Ryssland på det språk man förstår, dvs vi stärker upp strategiska platser militärt och visar att vi är närvarande.

Finns andra länder i den ryska intressesfären som borde vara mer oroliga än oss. Man skall vara medveten om vad Ryssland gör och också visa dem att man vet.

Du kan med största sannolikhet sov lugnt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

NATO kommer inte att gå in militärt i Ukraina för att bekämpa Ryssland. Det vore i så fall den första väpnade konflikten på den militära nivån och en oerhörd eskalering och riskökning. I det läget skulle jag inte bli förvånad om Ryssland väljer att använda taktiska kärnvapen, t ex Iskander.

Nä, NATO/USA/väst kommer att bistå med underrättelser, satellit-/flygspaning och luftburen signalspaning, viss utrustning (kanske även vapen och ammunition) och politisk påtryckning. Men inga stridande enheter i, över eller kring Ukraina. Så ingen resursslukande insats där.

Kina är knappast redo för att invadera Taiwan än. Några år är det kvar. 3-5 år skulle jag tro. Mycket utrustning är på plats, men jag tror man vill ha ut lite fler landstigningsfartyg, lite fler ytstridsfartyg som jagare och fregatter, och sen kanske också få ett hangarfartygsdödande missilsystem i aktiv tjänst (testfas än).

Fast varför inte börja med Iskander direkt om ingen ändå kommer att ingripa? Varför inte tillämpa napalm direkt? Kemiskt och biologiskt kan förstå för att behöva slippa använda skydd mot kemikalier och "biologiska fiender" ligger här och var inne i Ukraina sen.

Om vi antar att "ryssarna" (fast vilka menar vi egentligen? Putin & några i militärledet? Oligarker också eller inte?) skiter i internationella krigslagar så är det ju bara att tuta och köra med napalm. Eller vad är det jag inte fattar riktigt som tittat på för många hollywoodkrigsfilmer?!

Vad för "politisk påtryckning" skulle vara tillräckligt för att "ryssarna" (återigen: vilka menar vi egentligen nu?) skulle känna att det skulle slå för hårt mot dem långsiktigt. Å andra/sista sidan: lek med tanken att "ryssarna" (vem/vilka?) är i självmordsstadiet och helt enkelt är redo att göra hela Europa och/eller USA helt obeboeligt genom att det stinker av kärnavfall, strålning, kemikalier och "biologiska fiender"? Eller är det egentligen jag som är sjukare än Putin nu i mitt tänkande?!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fonzzi:

Är man intresserad kan man alltid läsa på lite om sphere of interest. Kan rekommendera följande från Wiki:

https://en.wikipedia.org/wiki/Sphere_of_influence

Ryssland har alltid sedan urminnes tider vilat på en doktrin av buffertstater som man anser sig vilja ha "mellan sig" och det som man ser som "potentiella" fiender. Allt detta bygger på de olika typer av försök till invasioner man genomlevt sedan urminnes tider. Allt i från Napoleon, Hitler och icke att förglömma vår egen Karl XII.

Detta är gäller speciellt mot Västeuropa då det som är "hjärtat" i Ryssland ligger relativt nära deras västra och sydvästra gränser. I detta ligger också att Ryssland anser sig något finare än sina buffertstater och där gärna tar på sig rollen av ordningspolis och tyckokrater av vad sin änder och sker i dessa länder. Ryssland är även sedan gammalt besatta av att ha kontroll på vad som pågår runt dessa buffertstater.

Det finns också en stark mentalitet av att man inte skall visa sig svag. Härav att man "skramlar" runt lite med diverse uttalanden och rundflyttning av trupper. Steget från att visa sig stor till att verkligen sätta något i verket riktat mot en icke fd sovjetstat tror jag är ganska långt. Tänker man efter finns det inte mycket av värde i Sverige i form av naturtillgångar och annat som man inte redan har själva. Finns inte någon anledning för det att isolerat anfalla Sverige så där rakt upp och ner.

Det enda skulle vara i en storskalig konflikt där man förmodligen skulle försöka ta sig till Norge så fort man kan i syfte att säkra passagen av sin flotta i norra Ishavet. Det vi gör nu är ju just att prata med Ryssland på det språk man förstår, dvs vi stärker upp strategiska platser militärt och visar att vi är närvarande.

Finns andra länder i den ryska intressesfären som borde vara mer oroliga än oss. Man skall vara medveten om vad Ryssland gör och också visa dem att man vet.

Du kan med största sannolikhet sov lugnt.

Du verkar vara påläst om just krigshistoria? Jag snackade idag tidigare med en snubbe som en gång i sina yngre år hade nördat ned sig i historia och berättade om något han hört från nån svensk militärhistoriepodcast om att "Om du släpper ner en rysk soldat nånstans i världen så kommer denne att inte överleva till största sannolikhet. ... Släpper du däremot ned en svensk soldat så lär denna överleva då svenska soldater är tränade att kunna ta initiativ och inte blint följa order som ryska soldater." Sen kan detta säkert skilja mellan olika soldatklasser som vanliga legosoldater till spec ops.

Förhoppningen är då att de ryska legosoldaterna är riktigt dåliga på grund av låg arbetsmoral och möjligen mycket lägre känsla av nationalitetsidentitet (typ som Afghanistansoldater som drog när talibanen kom). Snubben jag prata med berättade att en gång i tiden försökte Ryssland invadera Georgien men misslyckades. Kanske vore helt annorlunda om det inträffade idag dock?

Det jag undrar då är varför svenska militärsnubbar på SVT Nyheter pratar om att "Sverige kanske också dras in i konflikten" om det nu är andra länder som bör oroa sig. Om jag inte minns fel så är Norge med i NATO redan? OBS: Jag pratar alltså om militärvetenskap och militärhistoria, INTE "politik" i den bemärkelsen om vad som vore bra eller dåligt.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Ryssen kommer inte hit, varför hetsar du om saker som inte kommer ske?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Fast varför inte börja med Iskander direkt om ingen ändå kommer att ingripa? Varför inte tillämpa napalm direkt? Kemiskt och biologiskt kan förstå för att behöva slippa använda skydd mot kemikalier och "biologiska fiender" ligger här och var inne i Ukraina sen.

Om vi antar att "ryssarna" (fast vilka menar vi egentligen? Putin & några i militärledet? Oligarker också eller inte?) skiter i internationella krigslagar så är det ju bara att tuta och köra med napalm. Eller vad är det jag inte fattar riktigt som tittat på för många hollywoodkrigsfilmer?!

Vad för "politisk påtryckning" skulle vara tillräckligt för att "ryssarna" (återigen: vilka menar vi egentligen nu?) skulle känna att det skulle slå för hårt mot dem långsiktigt. Å andra/sista sidan: lek med tanken att "ryssarna" (vem/vilka?) är i självmordsstadiet och helt enkelt är redo att göra hela Europa och/eller USA helt obeboeligt genom att det stinker av kärnavfall, strålning, kemikalier och "biologiska fiender"? Eller är det egentligen jag som är sjukare än Putin nu i mitt tänkande?!

Mycket av Rysslands ekonomi är beroende av försäljning av gas och olja till andra länder, inte minst europeiska länder. Svårt att sälja om man bombat sönder där. Så det tror jag inte ligger i deras intresse alls. Nä, när det gäller militära intrång och anfall tror jag inte att de har några tankar bortom de områden som de själva anser tillhör Ryssland, alltså områden som tidigare varit en del av det ryska imperiet, eller Sovjet (inte ockuperade områden i Europa efter kriget eller lydstater). Där finns det anledning till oro.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Fast nu tog du ju ändå kan jag tycka!
https://www.youtube.com/watch?v=bYHn8H9O5Qk

Nää! Jag är ju praktiskt taget redan dansk, har ju snapphane blod i ådrorna
Vi er røde vi er hvide, probably the best country in the world

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Moderator
Forumledare

@AplAy: Det här med Ryssland som spänner musklerna för Sverige är inte direkt ovanligt.

Det hände augusti 2021
September 2020
November 2019
Januari 2019
Osv osv

Poängen är att det händer, har hänt och kommer antagligen hända igen. 🤷‍♂️

Vår egna militära närvaro vid strategiska platser (som Gotland) har varit dålig en längre tid och man tog nu tillfället i akt att faktiskt göra något åt det.

Sen är det ju inte bara för Ryssland man visar upp sig för genom att köra runt på Gotland i pansarfordon

Edit: Vill du ha lite bättre fakta om liknande saker så läs inte aftonbladet och liknande.
Läs officerstidningen, lyssna på bra källor som tex Robert Egnell (professor i krigsvetenskap om jag inte missminner mig) osv, som faktiskt vet vad man pratar om och inte vill sälja lösnummer

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Du verkar vara påläst om just krigshistoria? Jag snackade idag tidigare med en snubbe som en gång i sina yngre år hade nördat ned sig i historia och berättade om något han hört från nån svensk militärhistoriepodcast om att "Om du släpper ner en rysk soldat nånstans i världen så kommer denne att inte överleva till största sannolikhet. ... Släpper du däremot ned en svensk soldat så lär denna överleva då svenska soldater är tränade att kunna ta initiativ och inte blint följa order som ryska soldater." Sen kan detta säkert skilja mellan olika soldatklasser som vanliga legosoldater till spec ops.

Förhoppningen är då att de ryska legosoldaterna är riktigt dåliga på grund av låg arbetsmoral och möjligen mycket lägre känsla av nationalitetsidentitet (typ som Afghanistansoldater som drog när talibanen kom). Snubben jag prata med berättade att en gång i tiden försökte Ryssland invadera Georgien men misslyckades. Kanske vore helt annorlunda om det inträffade idag dock?

Det jag undrar då är varför svenska militärsnubbar på SVT Nyheter pratar om att "Sverige kanske också dras in i konflikten" om det nu är andra länder som bör oroa sig. Om jag inte minns fel så är Norge med i NATO redan? OBS: Jag pratar alltså om militärvetenskap och militärhistoria, INTE "politik" i den bemärkelsen om vad som vore bra eller dåligt.

Att man "dras in i en konflikt" kan ju betyda olika saker. Det vet ju även C INS. Det är klart att om Ryssland tex skulle invadera Baltikum och se tex Gotland som en buffert (som man skulle vilja ha för att säkra sina intressen i Östersjön) så är vi ju indragna i konflikten. Man kan ju även tänka sig att en konflikt i regionen gör att vi behöver försvara våra gränser mot vapenmakt som kränker oss utan att för den den skulle vilja invadera Sverige i stort.

I försvarsmakten så är nog den generella bilden att enskilda ryska soldater har svårt att tänka och uppträda självständigt. Hela deras militära struktur har alltid varit strikt hierarkiskt uppbyggd. Mycket mer så än tex länderna i väst. Lite av att kunskap är makt och det vill man inte ha för långt ner i leden då "pöbeln" kan hitta en massa sattyg. Det är klart att det finns undantag i specialförband och annat men dom finns ju inte i mängd.

Historiskt var det så att det var först på pluton/ kompani man hade karta och kompass och kunde använda dessa för att navigera sig fram. (Så gäller även idag att du måste relativt högt upp i den ryska militärmakten innan får kunskap om mål och strategi). Deras moral var som du skrev inte den bästa då stora delar av deras militärmakt var uppbyggd på relativt lågt allmänt utbildade värnpliktiga. Det är ju även idag så att de som har ambitioner och vill göra karriär inte kommer att behöva göra sin värnplikt i Ryssland. Det finns åtskilliga sätt att slippa det på. De som finns i deras lägre militära led är fortsatt inte de stora tänkarna utan de som kanske inte har så många bättre sätt till utkomst i livet. Jmf med oss är det ju stora delar av den ryska ungdomen som inte ens går gymnasiet. Iom att dom är många invånare i Ryssland så blir det ju även en stort antal som kan tänka sig att se en soldatkarriär som ett alternativ.

Sedan är det ju så att Ryssland fortsatt är en stor militärmakt. Skulle man sätta in allt man har lär vi få svårt att klara oss sätt till att deras numerär är så pass mycket större. Vi har ju aldrig varit dimensionerade för att klara ett storskaligt anfall mot oss som enskilt land utan för att motstå ett ryskt anfall i ett krig som förs på flera fronter.

Även om inte EU är en försvarsallians så tror jag inte att övriga Europa skulle sitta still om Putin skulle få för sig att invadera ett EU-land som Sverige där det inte finns några band till fd Sovjetunionen.

Min analys är att det som det ofta är i Ryssland en ledning som vill visa sig vara "potenta" inför sin befolkning och i någon mån förvara det som man ser som sin intressesfär. Folklig frihet och fritt tänkande är ju även idag inte Rysslands bästa gren direkt.

Jag känner iaf inte att invasionshotet är överhängande även om vi ser ett mer aktivt Ryssland än vad som varit fallet under några efter att muren föll.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

en gång i tiden försökte Ryssland invadera Georgien men misslyckades.

Och Georgien skickade en enda gubbe och lyckades ta över allt i hopa, Josef Stalin.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Så du tror du ska få tid med alla projekt som nyblivan pappa?

Tänk om

Nu ska vi inte trampa på mina drömmar.. 🤣

Men nej, du har en poäng.. Men tack och lov blir jag ledig på heltid tillsammans med frugan. Så det blir lite tid över för allt annat med. Det är inte alla som har lyxen att vara lediga samtidigt. 😁

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Nu ska vi inte trampa på mina drömmar.. 🤣

Men nej, du har en poäng.. Men tack och lov blir jag ledig på heltid tillsammans med frugan. Så det blir lite tid över för allt annat med. Det är inte alla som har lyxen att vara lediga samtidigt. 😁

Lediga samtidigt, då kommer det bli:

Älskling, kan du hämta chipsen.
Älskling, kan du hämta glassen
Älskling, kan du hämta chokladen.

Med nån liten "Älskling, kan jag få lite ryggmassage" ibland

Damen kommer sitta i soffan med en sovande baby

Nejdå, men det är stor skillnad mellan barn och barn. Har du tur får du en som inte skriker hela tiden. Lycka till!

Och passa på att ta hand om babyn lite. När vi hade vår minsta kunde jag ta fram handkontrollen och sitta med babyn i famnen i soffan och lira. Kunde gå bra flera timmar i sträck.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Lär inte vara Ryssland som slår ut Sverige ändå, det kommer vara vi själva.

Permalänk
Medlem

Tror inte Ryssland bryr sig om vi leker lite på Gotland. Tror inte de bryr sig nämnvärt om vi skulle öka våra förmågor generellt. Vi är inget direkt hot, inte ens om vi skulle blanda in att vi samarbetar med Baltikum militärt. Så länge vi inte äventyrar Kaliningrad finns det ingen anledning för något skarpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tror inte Ryssland bryr sig om vi leker lite på Gotland. Tror inte de bryr sig nämnvärt om vi skulle öka våra förmågor generellt. Vi är inget direkt hot, inte ens om vi skulle blanda in att vi samarbetar med Baltikum militärt. Så länge vi inte äventyrar Kaliningrad finns det ingen anledning för något skarpt.

Gotland är nyckeln till Östersjön, på ytan och i luften, och även till sydöstra Skandinaviens luftrum. Med några uppsättningar S-400 där, tillsammans med en "vaktstyrka" på land och runt Gotland, så blockerar man väldigt mycket av möjliga insatser i Östersjö-området. Tar ryssarna Gotland så har man närmast fritt spelrum i området sen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Gotland är nyckeln till Östersjön, på ytan och i luften, och även till sydöstra Skandinaviens luftrum. Med några uppsättningar S-400 där, tillsammans med en "vaktstyrka" på land och runt Gotland, så blockerar man väldigt mycket av möjliga insatser i Östersjö-området. Tar ryssarna Gotland så har man närmast fritt spelrum i området sen.

Fast det är ju inte så krig fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Önskar att de hade bombat oss innan jag såg sista avsnittet utav Dexter New Blood.

Ok, det låter som man har något att se fram emot..... eller inte

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net