Gaming-laptop. Köpa från 2021 eller 2022? Starkaste av det gamla, eller invänta ny teknik.

Permalänk

Gaming-laptop. Köpa från 2021 eller 2022? Starkaste av det gamla, eller invänta ny teknik.

Vad säger ni, skall man köpa "kap" på något beast till gaminlaptop från de som finns ute, eller skall man vänta och köpa en ny modell som kommer ut under 2022? Det är ju en del ny teknik på gång.

Om jag lägger max 20k, vad gör jag bäst i då? Kan man få en mer högpresterande maskin från 2021 där priset sjunkit med tiden som passerat, eller gör man bäst i att köpa något från den allra senaste tekniken. Ni som har koll vet kanske vad som erbjuds under 2022. Nya intel 12th gen osv.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog slagit till nu om jag var du mtp att det förmodligen kommer vara svårt att få tag i de nya datorerna eftersom bristen på hårdvara är rätt stor..

Men vad vet jag! Förhoppningsvis kanske läget ändras i världen om nån månad.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 15" - AMD Ryzen™ 7 5800H - Nvidia GeForce RTX 3070 (W)130 - 16 GB DDR4 3200MHz - M.2 PCIe NVMe SSD 1000 GB - ASUS VG259QM 240hz

Permalänk
Skrivet av Lindhan:

Jag hade nog slagit till nu om jag var du mtp att det förmodligen kommer vara svårt att få tag i de nya datorerna eftersom bristen på hårdvara är rätt stor..

Men vad vet jag! Förhoppningsvis kanske läget ändras i världen om nån månad.

Du har en poäng. Frågan är om just denna generation är värd att vänta in?
Jag menar, jag är inget proffs alltså, men som jag förstått det har det inte varit så stora hopp varken för CPU eller GPU senaste åren när det kommer till nya versioner av samma kort, men att det nu tydligen skall vara lite av ett hopp?
Någon kanske har koll?
Jag menar om man ändå skall lägga 20-30 chorizos.

Permalänk
Medlem

En ny generation brukar oftast vara bättre, men så kommer det fortsätta år efter år. Är du i behov (vill ha) en dator nu (spara ett par tusen), köp en 2021, har du ro att vänta, vänta till 2022. Jarrod kollar in årets datorer här: https://www.youtube.com/watch?v=JubcSL_WQM8&t=23s

Visa signatur

Datorer är kul!