Regeringen ger dig nu mer pengar ju bättre mining-rigg du har

Permalänk
Medlem

Regeringen ger dig nu mer pengar ju bättre mining-rigg du har

Citat:

Kompensationen baseras på hur stor elförbrukning hushållet har varje månad. Den högsta nivån är hushåll som använder över 2 000 kilowattimmar per månad. Men stödet kommer att delas även till konsumenter som inte kommer över 2 000 kilowattimmar enligt en trappa, vilken kommer att redovisas senare.

Den högsta nivån är 2 000 kilowattimmar på en månad. De elkunderna har har rätt till maxbeloppet, 2 000 kronor per månad.

Det gäller oavsett om du har rörligt eller bundet avtal, bekräftar finansminister Mikael Dambergs pressekreterare i ett sms till Aftonbladet.

Källa: Aftonbladet - Regeringens elprisstöd

Tanken är god, problemet är att detta även innebär (eftersom det baseras enbart på förbrukning) att regeringen numera har gett dig möjligheten att betala av din mining-rigg snabbare än du trodde!

Fixat rubrik
Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Källa: Aftonbladet - Regeringens elprisstöd

Tanken är god, problemet är att detta även innebär (eftersom det baseras enbart på förbrukning) att regeringen numera har gett dig möjligheten att betala av din mining-rigg snabbare än du trodde!

Jag gissar och märk ordet gissar, att i och med att detta sker automatiskt och att man inte behöver ansöka. Så har de säkert algoritmer som säger att ett hushåll på ~50 kvm som gör av med 2kWh kommer få en mer grundlig granskning

Är du familjefar med flera barn i hushållet kommer du garanterat undan, men å andra sidan har du säkert redan maxat elförbrukningen. Jag tror inte detta är ett jättestort problem.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag gissar och märk ordet gissar, att i och med att detta sker automatiskt och att man inte behöver ansöka. Så har de säkert algoritmer som säger att ett hushåll på ~50 kvm som gör av med 2kWh kommer få en mer grundlig granskning

Jag tror du grovt överskattar kompetensen i vanliga politiker...
Med tanke på hur mycket man har kvar från alla andra krisstöd så lär detta pumpas ut á la elbilsbonusen utan någon större baktanke...

Edit*
Men jag hoppas du har rätt..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag tror du grovt överskattar kompetensen i vanliga politiker...
Med tanke på hur mycket man har kvar från alla andra krisstöd så lär detta pumpas ut á la elbilsbonusen utan någon större baktanke...

Edit*
Men jag hoppas du har rätt..

Jag har inte mycket förtroende för regeringen, men det är den vi har och jag hoppas de har tänkt till lite grand i all fall

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Hade vart bättre om Dumberg sänkte elskatten istället...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Så jag som har lägenhet med 250kWh som ändå betalar 700kr per månad just nu får inte något medan de med hus får?
Det känns som om att man föddes på fel årtal. Hoppas husmarknaden krashar så man kan hoppa in bland de privilegiade.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Så jag som har lägenhet med 250kWh som ändå betalar 700kr per månad just nu får inte något medan de med hus får?
Det känns som om att man föddes på fel årtal. Hoppas husmarknaden krashar så man kan hoppa in bland de privilegiade.

"Den högsta nivån är hushåll som använder över 2 000 kilowattimmar per månad. Men stödet kommer att delas även till konsumenter som inte kommer över 2 000 kilowattimmar enligt en trappa, vilken kommer att redovisas senare."

Från första inlägget
Vi får helt enkelt se vad som kommer.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

"Den högsta nivån är hushåll som använder över 2 000 kilowattimmar per månad. Men stödet kommer att delas även till konsumenter som inte kommer över 2 000 kilowattimmar enligt en trappa, vilken kommer att redovisas senare."

Från första inlägget
Vi får helt enkelt se vad som kommer.

Det gäller bara småhus och villor och endast om du använder el till uppvärmning, det är oklart hur de nu ska upptäcka att man har fjärrvärme, pellets, ved eller värmepump.

Att det åker med några miners är kanske oundvikligt, de flesta som har problem med elräkningen tillhör ändå inte den gruppen.

Permalänk
Inaktiv

Hur ska man göra? Det finns nackdelar med alla förslag jag kommer på.

I presskonferensen sa dom att man behöver se över sitt avtal, isolering och uppvärmningstyp av sitt hem. Man behöver också se över sin förbrukning. Har man gjort exakt som de vill, och hamnar under 2000 kw/h som jag får man inte ta del av stödet. Kan kännas orättvist.

Om man använder för mycket el premieras man.

Men om man istället skulle ge stöd i form av pengar så skulle man istället belöna dem som gjort ett dåligt val genom att ha rörligt avtal. Det är fel det med. Någonstans måste man stå för sina beslut lite också.

Hur gör man rätt här? Ja, det är nog svårt. Förslaget får inte vara för komplicerat heller då blir det svårt att genomföra. Jag är delad. Jag var dock emot det här från början.

Permalänk

Kontroversiell idé här...
Vad sägs om att regeringen inte sätter landet i denna position från första början?
Vi såg det inte komma....

Kalla mig cynisk men det faktum att regeringen är orsaken till att landet är i denna position för att sedan försöka be om ursäkt genom att ge ut en allmosa är patetiskt.

Men ja är det bättre än inget? Förmodligen. Jag får inte ett öre ändå utav detta så jag ser ingenting positivt med det i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silvowitch:

Kontroversiell idé här...
Vad sägs om att regeringen inte sätter landet i denna position från första början?
Vi såg det inte komma....

Kalla mig cynisk men det faktum att regeringen är orsaken till att landet är i denna position för att sedan försöka be om ursäkt genom att ge ut en allmosa är patetiskt.

Men ja är det bättre än inget? Förmodligen. Jag får inte ett öre ändå utav detta så jag ser ingenting positivt med det i slutändan.

Kan du hitta ett land inom EU som inte har haft ett problem med skenande elpriser?

Permalänk
Medlem

Alla som stolt berättade att dom har rörligt avtal och fick njuta av låga elpriser i mars-juni samt oktober, var är dom nu?
Kanske dags för folk att ta ansvar för sin ekonomi och börja planera lite istället för att leva för dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Kan du hitta ett land inom EU som inte har haft ett problem med skenande elpriser?

Blir ju dock extra känsligt här i och med klimatet samt skyhög moms och skatt.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Så jag som har lägenhet med 250kWh som ändå betalar 700kr per månad just nu får inte något medan de med hus får?
Det känns som om att man föddes på fel årtal. Hoppas husmarknaden krashar så man kan hoppa in bland de privilegiade.

Min kollega fick en elräkning på ~25 000 kr ink avgifter och skatter för december. Skulle säga att det inte känns så priviligerat ;D
Samma period förra året låg räkningen på ett par tusen.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Min kollega fick en elräkning på ~25 000 kr ink avgifter och skatter för december. Skulle säga att det inte känns så priviligerat ;D
Samma period förra året låg räkningen på ett par tusen.

Hus har ju gått upp enormt i värde så det skriver ju av sig självt i bara värdeökning ändå. Men jag förstår och jag tog i lite kanske.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Jag gissar och märk ordet gissar, att i och med att detta sker automatiskt och att man inte behöver ansöka. Så har de säkert algoritmer som säger att ett hushåll på ~50 kvm som gör av med 2kWh kommer få en mer grundlig granskning

Är du familjefar med flera barn i hushållet kommer du garanterat undan, men å andra sidan har du säkert redan maxat elförbrukningen. Jag tror inte detta är ett jättestort problem.

Tyvärr tror jag inte det är så utan alla med en elräkning över 2000kWh kommer få 2000 kr tillbaka och sen ska det tydligen bli mindre ju lägre användning du haft ner till ett värde ingen vet än så länge.
Då regeringen lagt över allt till elbolagen själva så kommer det säkerligen bara skickas ut räkningar med en minuspost på och sen skickar de en faktura till staten som sätter in valt belopp på deras konto. Tyvärr kommer inte bidraget betalas ut närmaste tiden utan kommer säkerligen till våren tidigast.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Marknaden behöver som vanligt lite justeringar då och då.

”Avreglerade elmarknaden blev ett stort magplask” [2018]
Det är över 20 år sedan avregleringen av elmarknaden tog fart. Det är nu hög tid för regeringen att erkänna misslyckandet och börjar arbeta för att styra upp branschen. Det skriver Ulf Carlsson, Elektrikerna, och Valle Karlsson, Seko.
https://www.svd.se/avreglerade-elmarknaden-blev-ett-stort-mag...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Hur ska man göra? Det finns nackdelar med alla förslag jag kommer på.

I presskonferensen sa dom att man behöver se över sitt avtal, isolering och uppvärmningstyp av sitt hem. Man behöver också se över sin förbrukning. Har man gjort exakt som de vill, och hamnar under 2000 kw/h som jag får man inte ta del av stödet. Kan kännas orättvist.

Om man använder för mycket el premieras man.

Men om man istället skulle ge stöd i form av pengar så skulle man istället belöna dem som gjort ett dåligt val genom att ha rörligt avtal. Det är fel det med. Någonstans måste man stå för sina beslut lite också.

Hur gör man rätt här? Ja, det är nog svårt. Förslaget får inte vara för komplicerat heller då blir det svårt att genomföra. Jag är delad. Jag var dock emot det här från början.

Tycker norska alternativet är bra som ger en procentuell ersättning på det elpris som överstiger 70 öre/kWh.
På så vis är det ej kopplat till vilken förbrukning man har utan vilket pris man betalar, något som känns rättvisare med tanke på att vi har fyra elområden där de två sydligaste (SE3, SE4) har mångdubbelt högre elpris än de nordliga (SE1, SE2).

Visst har elpriset gått upp även i norr men inte alls på samma nivå som i söder. Möjligtvis kan man ha något tillägg för att det är kallare i norr.

Ska jag vara lite konspiratorisk så tror jag att regeringen inte gillar det norska systemet eftersom just Norrland skulle missa en stor del av kakan, det är trots allt valår.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Min kollega fick en elräkning på ~25 000 kr ink avgifter och skatter för december. Skulle säga att det inte känns så priviligerat ;D
Samma period förra året låg räkningen på ett par tusen.

Vad har han lyckats med då? Jag gick från 4200 till 7300 kr men då har jag fjärrvärme som uppvärmning. Men att gå från ett par tusen till 25000 kr låter otroligt.

Skrivet av Kaleid:

Marknaden behöver som vanligt lite justeringar då och då.

”Avreglerade elmarknaden blev ett stort magplask” [2018]
Det är över 20 år sedan avregleringen av elmarknaden tog fart. Det är nu hög tid för regeringen att erkänna misslyckandet och börjar arbeta för att styra upp branschen. Det skriver Ulf Carlsson, Elektrikerna, och Valle Karlsson, Seko.
https://www.svd.se/avreglerade-elmarknaden-blev-ett-stort-mag...

Det är väl inte många av dessa utförsäljningar och avregleringar som blivit bra skulle jag säga. Nu ska vi inte belasta bara dagens regering för detta då mycket skett under högerregeringen också. Men bra har det fan inte blivit.

Den enda fördelen jag kan se är att det är enklare att få en besiktningstid för bilen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Även de som har fast elpris på ca 40-70 öre/kWh lär väl få ta del utav detta (förutsatt att man har en förbrukning på minst 2000 kWh). Tror inte det går att få till ett system som helt ger bidrag till de som bäst behöver det.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Citat:

Kompensationen baseras på hur stor elförbrukning hushållet har varje månad. Den högsta nivån är hushåll som använder över 2 000 kilowattimmar per månad. Men stödet kommer att delas även till konsumenter som inte kommer över 2 000 kilowattimmar enligt en trappa, vilken kommer att redovisas senare.

Den högsta nivån är 2 000 kilowattimmar på en månad. De elkunderna har har rätt till maxbeloppet, 2 000 kronor per månad.

Det gäller oavsett om du har rörligt eller bundet avtal, bekräftar finansminister Mikael Dambergs pressekreterare i ett sms till Aftonbladet.

Skrivet av SuperSverker:

Källa: Aftonbladet - Regeringens elprisstöd

Tanken är god, problemet är att detta även innebär (eftersom det baseras enbart på förbrukning) att regeringen numera har gett dig möjligheten att betala av din mining-rigg snabbare än du trodde!

Skrivet av anon134512:

Hur ska man göra? Det finns nackdelar med alla förslag jag kommer på.

I presskonferensen sa dom att man behöver se över sitt avtal, isolering och uppvärmningstyp av sitt hem. Man behöver också se över sin förbrukning. Har man gjort exakt som de vill, och hamnar under 2000 kw/h som jag får man inte ta del av stödet. Kan kännas orättvist.

Om man använder för mycket el premieras man.

(min fetning)

Jag förstår inte riktigt. På citatet från AB låter det som att det blir en trappa där alla hushåll får stöd i relation till hur mkt el de förbrukar, upp till 2000 kWh/månad, medan de som förbrukar mer än 2000 kWh/mån får bara stöd som om de förbrukade exakt 2000 kWh/mån.

AB är betalväggad för mig, men så här skriver DN:

Citat:

Kompensationen blir upp till 2 000 kronor i månaden för de tre månaderna december-februari, sammanlagt 6 000 kronor, enligt Farmanbar. Kompensationen baseras på hur stor elförbrukning hushållet har varje månad, där den högsta nivån är hushåll som använder över 2000 kWh per månad. Så du @anon134512 skulle också få del av stödet.

Jag gör samma tolkning där. Dvs upp till 2000 är normal förbrukning och subventioneras, medan förbrukning över 2000 kan anses "för mycket" och ska därför inte uppmuntras ekonomiskt. De flesta som kör halvindustriell mining hemma borde ligga över 2000kWh/mån, och får mindre nytta av stödet, precis som det borde vara för ett stöd riktat till hushållen. Eller missar jag något uppenbart?

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det gäller bara småhus och villor och endast om du använder el till uppvärmning, det är oklart hur de nu ska upptäcka att man har fjärrvärme, pellets, ved eller värmepump.

Att det åker med några miners är kanske oundvikligt, de flesta som har problem med elräkningen tillhör ändå inte den gruppen.

Har inte läst pressmeddelandet själv, men det framgår alltså att det bara gäller hus/villor?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Vad har han lyckats med då? Jag gick från 4200 till 7300 kr men då har jag fjärrvärme som uppvärmning. Men att gå från ett par tusen till 25000 kr låter otroligt.

Det är väl inte många av dessa utförsäljningar och avregleringar som blivit bra skulle jag säga. Nu ska vi inte belasta bara dagens regering för detta då mycket skett under högerregeringen också. Men bra har det fan inte blivit.

Den enda fördelen jag kan se är att det är enklare att få en besiktningstid för bilen.

Vi råkade ut för "liknande" uppgång. Vi gick från cirka 3000 SEK (exkl vår tungdrivna elektronik) till strax över 12000 SEK för December, och då har vi ändå stängt ner en del prylar som drar mycket. Vi använder främst värmepump.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Min kollega fick en elräkning på ~25 000 kr ink avgifter och skatter för december. Skulle säga att det inte känns så priviligerat ;D
Samma period förra året låg räkningen på ett par tusen.

Man får väl anta att det har varit ett medvetet val att inte köra med fast elpris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Man får väl anta att det har varit ett medvetet val att inte köra med fast elpris?

Ifall det inte vore för hur vintern såg ut i år, så sparar vi pengar här hemma på att köra med rörligt pris via Tibber.

Fast pris när priserna redan är höga är lite väl sent, och det är alltid enkelt att vara efterklok om man vet saker som att priserna kommer vara skyhöga just i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Ifall det inte vore för hur vintern såg ut i år, så sparar vi pengar här hemma på att köra med rörligt pris via Tibber.

Så på en rullande 12-månaders period så kanske det likväl blir billigare för dig med rörligt än med fast elpris?

Som du säger är det alltid lätt att vara efterklok men det gick fortfarande i november att binda elpriset på hyffsad nivå även på korta bindningstider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Alla som stolt berättade att dom har rörligt avtal och fick njuta av låga elpriser i mars-juni samt oktober, var är dom nu?
Kanske dags för folk att ta ansvar för sin ekonomi och börja planera lite istället för att leva för dagen.

Som student i en hyreslägenhet är det inte alltid lätt att binda elavtal, då man inte alltid vet hur länge man kan bo kvar där man bor.
Finns massvis med andra i samma sits med oklar bostadssituation (2a hand etc), som påverkas lika mycket om inte mer än de som har stabil bostadssituation i sin schyssta villa.

Det kan mycket väl påverka mycket mer när elkostnaden går upp från 300kr till 1200kr jämfört med 2000 till 8000kr, för många har helt enkelt inte inkomsten för att täcka upp den förändringen.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SuperSverker:

Som student i en hyreslägenhet är det inte alltid lätt att binda elavtal, då man inte alltid vet hur länge man kan bo kvar där man bor.
Finns massvis med andra i samma sits med oklar bostadssituation (2a hand etc), som påverkas lika mycket om inte mer än de som har stabil bostadssituation i sin schyssta villa.

Det kan mycket väl påverka mycket mer när elkostnaden går upp från 300kr till 1200kr jämfört med 2000 till 8000kr, för många har helt enkelt inte inkomsten för att täcka upp den förändringen.

Det är det ju? Det brukar inte vara några problem att avsluta avtalen vid flytt även om man har bindningstid. Man brukar behöva säga till några veckor innan bara.

Permalänk
Medlem

Nog fan det dummaste jag hört på länge. Ta bort elskatten istället och sätt en rimlig summa som maxtaxa för överföring av el, så inte de monopolistiska nätägarna kan bete sig hur svinigt som helst.

Majoriteten av folks elräkningar är skatt och överföring. Inte inköp av elen i sig.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Även de som har fast elpris på ca 40-70 öre/kWh lär väl få ta del utav detta (förutsatt att man har en förbrukning på minst 2000 kWh). Tror inte det går att få till ett system som helt ger bidrag till de som bäst behöver det.

Jo faktiskt. Gör som Norge där staten står för priset över 70 öre KW/H. Lika för alla, men speciellt bra för de som inte har tusentals kronor på sparkontot för sådana här händelser.
Svårare än så är det inte.

Svenska varianten är bara onödigt krånglig och kan lätt missförstås, därav denna tråden till exempel.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard