Europeiska teleoperatörer vill stoppa Apples funktion för anonymt surfande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmt:

Varför är den gratis tror ni? Opera kan och använder väl högst troligen datan som går därigenom.

Om det är en VPN med bättre än den mest primitiva kryptering så är det ju då inte möjligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweco1:

Jag använder Opera och där finns en gratis vpn
Både för mobiler och datorer.

Skrivet av Zipparn:

Opera har inbyggd VPN-funktion!
Our Ad blocker, tracker blocker, and free VPN reduce online tracking and shield your browsing.
https://www.opera.com/browsers/opera

Skrivet av Dunde:

Om det är en VPN med bättre än den mest primitiva kryptering så är det ju då inte möjligt...

Nej det är inte en vpn och jag ser inte varför jag skulle vilja använda den.

https://restoreprivacy.com/vpn/reviews/opera-vpn/

"Taking a page out of the adware playbook, Opera VPN offers a free service that collects your data for “promotional campaigns and advertising” – as they openly disclose in their Terms. What’s more, Opera is not even offering a true VPN (virtual private network), but instead a browser proxy. This browser proxy does not offer full encryption of traffic on your operating system or the privacy and security of a real VPN."

+ Pros
Cheap (free)
User-friendly
Available on desktop and mobile operating systems

– Cons
Opera VPN collects user data logs
Opera is partnering with third parties for data collection (including Google and Facebook)
Vague privacy policy allows for international data transfers
Your data will be used for targeted ads and promotions
Very limited server network

Permalänk
Medlem

Många skriver om VPN, men detta är inte en VPN. Apple förklarar skillnaden:

Citat:

Different than a VPN
Unlike a traditional VPN, iCloud Private Relay’s dual-hop architecture ensures no single party has access to both the user’s IP address and the details of their browsing activity. Private Relay also does not allow users to represent themselves as connecting from a different country or region

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Varför ska detta förbjudas, men inte all annan VPN också?

Inte så insatt i vad VPN är? Det används av extremt många företag.
Du kan omöjligt förbjuda VPN då kan oerhört många inte arbeta hemifrån...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Idioti. Inför en lag som säger att alla måste köra skiten istället. Dock så tror jag ju inte ens skit på att inte ens Apple kan se. CIA/NSA lär väl ha en direkt tillgång.

Du menar att dom ljuger då?

Citat:

The innovative multi-hop architecture that Private Relay is built on ensures that no single party—including Apple—can view both the IP address of the user and their browsing activity, a significant advancement in user privacy.

https://www.apple.com/privacy/docs/iCloud_Private_Relay_Overv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Nej det är inte en vpn och jag ser inte varför jag skulle vilja använda den.

https://restoreprivacy.com/vpn/reviews/opera-vpn/

"Taking a page out of the adware playbook, Opera VPN offers a free service that collects your data for “promotional campaigns and advertising” – as they openly disclose in their Terms. What’s more, Opera is not even offering a true VPN (virtual private network), but instead a browser proxy. This browser proxy does not offer full encryption of traffic on your operating system or the privacy and security of a real VPN."

+ Pros
Cheap (free)
User-friendly
Available on desktop and mobile operating systems

– Cons
Opera VPN collects user data logs
Opera is partnering with third parties for data collection (including Google and Facebook)
Vague privacy policy allows for international data transfers
Your data will be used for targeted ads and promotions
Very limited server network

Det är som vanligt, om något är "gratis" så är det du som är produkten som säljs.

Permalänk
Medlem

"I ett öppet brev skriver de europeiska aktörerna Vodafone, Telefonica, Orange och T-mobile att de förlorar åtkomst till viktig data och metadata när funktioner som Private Relay aktiveras."

Bra. De har ingen rätt att sniffa användardata.

Permalänk
Medlem

Vem hade kunnat tro att det var Apple som skulle stå på användarens sida? Nu detta, men även funktioner mot app-tracking, samt att Apple Kartor inte sparar start- och slutadresser, vilket Google Maps gör.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

När andra Intel, Google etc...vill ha monopol så gnäller varenda gnällspik. Om Apple är måna om konsumenternas privat, varför ens ta betalt och inte gratis? Dom vill stänga ute andra aktörer och vill ha hela kakan och det är bra?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För mycket anonymitet är kan bli ett problem. Den extrema övervakningen är ett annat problem. Jag är lite förvånad att telefonoperatörerna är den som klagar, ofta brukar det vara politiker. Låt oss leka tanken att gemene person kan skriva precis vad den vill var den vill, så lär det bli kaos. Där olika tjänster kan lösa detta genom att kräva omständliga konton. Tidningen aftonbladet gjorde detta, förr så var deras artiklar fyllda med kommentarer för det folk tyckte. Nu är det mer omständligt att skapa ett facebookkonto och denna lilla omständighet har kraftigt gjort kommentarerna mildrar.

Något annat jag stör mig på är att så många skriver VPN när de syftar på anonymitettjänst, för oss som dagligen använder vpn för det ursprungliga syftet för så blir det konstigt. Det blir lite som förbjud internet när man syftar på någon mindre bra några gör där.

Det är för övrigt på senare tid som man använde VPN för anonymitettjänster, en proxy
är mycket enklare.

Ja, yttrandefrihet är skit håller med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Om det är en VPN med bättre än den mest primitiva kryptering så är det ju då inte möjligt...

Opera äger servern du sätter upp VPN emot, som nu inte är en VPN men ändå. Så det är fullt möjligt för dem att titta på trafiken där.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem

Detta om något visar varför krypterade privata anonyma kommunikationsvägar behövs. Nu litar jag inte på Apple att de inte skulle ha möjlighet att avlyssna heller men att teleoperatörerna klagar visar att det gör skillnad. Övervakningssamhället måste motarbetas så att myndigheter och andra kriminella inte kan övervaka oss.

Permalänk
Medlem

Borde istället bötfälla Vodafone, Telefonica, Orange och T-mobile och resten av aktörerna som är emot privatiseringen av data.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Det är som att en gubbe med kikare vill förbjuda gardiner för att tjejen i huset bredvid dragit för gardinerna för att han spionerar på henne.

EU som pratar mycket om integritet bör inte förbjuda detta men med all stora teleoperatörerna flåsande i nacken så kör de falla för trycket.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Använd inte Opera.

Skrivet av restoreprivacy.com:

Opera started off as a decent browser, developed in Norway. However, in 2016 it was sold to a Chinese consortium for $600 million – and a lot has changed.

-

Skrivet av Sweco1:

Jag använder Opera och där finns en gratis vpn
Både för mobiler och datorer.

Skrivet av Zipparn:

Opera har inbyggd VPN-funktion!
Our Ad blocker, tracker blocker, and free VPN reduce online tracking and shield your browsing.
https://www.opera.com/browsers/opera

Skrivet av Zmt:

Varför är den gratis tror ni? Opera kan och använder väl högst troligen datan som går därigenom.

Permalänk
Medlem

För övrigt har jag aldrig "upvotat" såhär många kommentarer i en Sweclockers-tråd tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

För övrigt har jag aldrig "upvotat" såhär många kommentarer i en Sweclockers-tråd tidigare.

Skönt att se att de allra flesta verkar gilla frihet Även om det finns en del som tycker det är ett problem att folk har privatliv.

Permalänk
Medlem

"Private Relay är ett hot mot innovation"
Tvärtom, detta är ju ren innovation till dagens standard.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Är inte det här bara ett tecken på att tjänsten är väldigt bra? Så bra att sättet att komma åt den är att förbjuda den

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det är anmärkningsvärt att det är operatörerna som klagar.
Inte bara för att de inte borde intressera sig för användarnas surfvanor - utan även att de är så självsäkra i positionen att grotta i användardata att de vågar visa det så här öppet.
Det visar på att dessa operatörer ser det som en självklarhet att de ska ha full insyn i vad folk gör på internet.
Det borde rimligen inte vara en självklarhet...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Vill EU förbjuda tjänsten måste den vara mycket bra. Ska börja använda omedelbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

När andra Intel, Google etc...vill ha monopol så gnäller varenda gnällspik. Om Apple är måna om konsumenternas privat, varför ens ta betalt och inte gratis? Dom vill stänga ute andra aktörer och vill ha hela kakan och det är bra?

Som någon annan här skrev: gratis = du är produkten. Jag betalar gärna för att inte vara en produkt som säljs vidare.

Det är fritt fram för alla att erbjuda motsvarande tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

"Private Relay är ett hot mot innovation"
Tvärtom, detta är ju ren innovation till dagens standard.

Det finns några innovativa detaljer för att användaren ska behålla sin "geografiska identitet", men själva grundkonceptet de kopierat för sin betaltjänst är ju Tor.
Med detta inte sagt att det är dåligt, men som ofta när Apple är innovativa så handlar det om snyggare paketering av något som redan finns för att gå hem hos den breda massan.

Frågetecknet ur väl mest om det är en bra lösning på våra problem att sätta oss ännu mer i knät på amerikanska bolag...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vem säger att de inte ska förbjuda VPN härnäst? Försök har väl gjorts tidigare

VPN är ju själva grunden för att kunna arbeta över internet mot ett externt nätverk. Det är grunden för allt hemarbete för IT-konsulter. Används också för att koppla ihop interna nätverk över avstånd. T,ex två olika huvudkontor i olika länder m.m.
Skulle de förbjuda VPN rent generellt skulle hela IT-branchen få kasta in handduken...

M.a.o VPN används inte bara för att komma åt Netflix utbud i USA och liknande... Det finns ett rejält verkligt skäl till deras existens också.

Permalänk
Medlem

Med tanke på GDPR och dess mycket långtgående konsekvenser, t.ex att IP-adresser är personuppgifter och inte får lagras hur som helst, t.ex slår det mot varenda webbserver som ju skapar sin accesslogg med just ip-adresser, så är det mycket märkligt att operatörerna tillåts lagra data och metadata om oss surfare - helt utan vårat godkännande. Såvitt jag kan tolka helt oförenligt med GDPR. Här framgår ju att att operatörerna vill skapa "innovation" runt detta. Business m.a.o. Tycker det är skandal helt enkelt. Å ena sidan jagar Datainspektionen organisationer som råkar vara lite slarviga med lagringen av personuppgifter med blåslampa, men operatörerna ska gå fria att gör vad de vill?

Permalänk
Medlem

Undra vad operatörerna tycker om NextDNS och "vanlig" VPN.

Telia lär exempelvis inte kunna ge mig "fri surf" på Facebook, Instagram m.m. när min datatrafik inte går att kategorisera.

Permalänk
Medlem

Det första jag gjorde efter att ha läst de ursprungliga artiklarna var att betala Apple 9 kronor i månaden och aktivera tjänsten. Även om jag generellt är skeptisk till att de vill mitt bästa i detta, har de klart och tydligt träffat en nerv här som jag är villig att sponsra. Inte för de bryr sig om pengarna, men antalet faktiska användare spelar säkert större roll.

Permalänk
Medlem

Det här är ju ett genialiskt drag av Apple, ett sätt att börja ta betalt från andra bolag för att dom ska kunna ta del av data för att få ut sin riktade reklam etc. Nu kan man säkerligen använda VPN men det är nog inte så många som gör det. Om Apple dessutom erbjuder denna tjänst gratis kan dom börja håva in gigantiska mängder pengar för att sälja datainformationen vidare, för vi vet alla att gratis är svårt att konkurrera med.

Är folk så naiva att dom tror att bolagen bryr sig om sina användare, det är bara enheter som kan generera pengar åt företaget. Big business helt enkelt. Att förbjuda VPN kan vara svårt men om man kan blocka de flesta VPN eller göra livet surt för dessa bolag kanske man kan ta över en stor del av deras kunder och det ger ju mer pengar till de stora drakarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Private Relay är inte en VPN-tjänst. Du kan t ex inte använde den för att strömma materia från andra länder och du är inte anonym för Apple (även om de påstår att de krypterar den URL du besöker) och operatören. Syftet är att förhindra insamling av besökares vanor genom att maskera din IP. Forensisk spårning är fortfarande möjlig.

Nej men det vet jag. Är mer intresserad av att min ISP inte ska se allt, vilket Private Relay skulle lösa nackdelen med OVPN appen är att jag inte kan aktivera split tunneling, så varje gång jag vill göra nåt från mobilen i hemmet behöver jag koppla ner vpn.

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…