Sony svarar på Microsofts förvärv av Activision Blizzard

Permalänk
Melding Plague

Sony svarar på Microsofts förvärv av Activision Blizzard

Microsofts enorma förvärv väcker frågor om plattformsexklusivitet och vilka speltitlar som fortsatt blir tillgängliga hos konkurrenten Sony.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Antagligen blir vissa titlar, typ som Starfield och Elder scrolls VI exklusiva medan spel som typ CoD blir nog multiplatform.

Permalänk
Medlem

Som man bäddar får man ligga Sony. För ni har alltid tyckt det var bra när det gynnade er. Hycklare hela högen. Pengar gör så med folk tyvärr

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

fan vad roligt om MS tar över alla dessa spel till PC och XBOX , Sony gör ju exakt samma sak de själva, jävla nötter.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Som man bäddar får man ligga Sony. För ni har alltid tyckt det var bra när det gynnade er. Hycklare hela högen. Pengar gör så med folk tyvärr

Skillnaden är att Sony har producerat egna spel som har gjort att dom har dominerat. Sony har köpt ganska små företag jämfört med MS.

Skrivet av Oneone:

fan vad roligt om MS tar över alla dessa spel till PC och XBOX , Sony gör ju exakt samma sak de själva, jävla nötter.

Jag förstår inte vad din poäng är?

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att målet är att Sony ska öppna upp för Xbox Gamepass på Playstation.

Visa signatur

7800x3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Skrivet av Oneone:

Vilka IP:n har Sony köpt och låst till Playstation?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Skillnaden är att Sony sammarbetar med och investerar i indie-företag; som sedan växer och en vacker dag själva producerar AAA-titlar. De skapar nya produkter åt konsumenter.
Vad Microsoft har gjort med både Zenimax och Activison är att stycka upp den existerade tredjeparts marknaden. Xbox har inte fått ett enda nytt spel med dessa uppköp. Dock så har de sabboterat för andra. Det är dålig konkurans och dåligt för oss konsumenter. Det är skrämmande att du inte ser skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Skillnaden är väl att många av deras exklusiva spel är egenproducerade från början. Microsoft däremot köper upp redan etablerade studios med åratal av multiplattfromstöd. Så skillnaden är väldigt markant.

Skrivet av Oneone:

Kan du ge exempel där Sony köpt upp ett företag för att sedan låsa dem till en plattform?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Synd att se Sony i en sådan situation fightas mot ett företag som är 20 gånger större än de som Microsoft. Sony har alltid försännat att vara Marketleader för deras fantastiska högkvalite first party spel medans xbox kunde inte konkurrera i det så går de nu och monopolerar marknaden. Jag ser många naiva som är glada och tror att de ska få spela allt det här för 15$ i månad.

Permalänk
Medlem

Rip Sony.

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll om man lägger en miljard på "en egen" spelstudio eller köper nån annan? Båda fallen låser ner spel till sin egen plattform. Sony har sedan PS1 gjort plattformsexklusiva spel. Inget de hymlar med utan tom reklamför sig med det.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Nu kommer det förmodligen aldrig att hända, men det som skulle skapa störst problem på marknaden nu skulle nog vara ifall Microsoft lyckades köpa Square-Enix.
Tills dess så är det ingen katastrof än.

Inte bra ifall de köper upp mer studios efter detta dock, kan innebära att spelserier läggs ner eftersom att de knappast kommer vilja konkurrera internt.
Skulle de köpa EA så har jag svårt att se att de skulle driva både BF och CoD till exempel.
Lite märkligt ändå att de inte laggt ner Avowed nu dock, de kan väl lika gärna flytta det teamet till elder scrolls 6?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OmaWaka:

Synd att se Sony i en sådan situation fightas mot ett företag som är 20 gånger större än de som Microsoft. Sony har alltid försännat att vara Marketleader för deras fantastiska högkvalite first party spel medans xbox kunde inte konkurrera i det så går de nu och monopolerar marknaden. Jag ser många naiva som är glada och tror att de ska få spela allt det här för 15$ i månad.

Monopol är väl att ta i lite.

"According to Newzoo, Microsoft's gaming market share was 6.5% in 2020 and adding Activision would have taken it to 10.7%."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Antagligen blir vissa titlar, typ som Starfield och Elder scrolls VI exklusiva medan spel som typ CoD blir nog multiplatform.

Hur är resonemanget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Jag tror nog att målet är att Sony ska öppna upp för Xbox Gamepass på Playstation.

Det är helt klart det som är tanken. Läser man mellan raderna så står det: "It’s not our intent to pull communities away from that platform and we remained committed to (force Sony to add Xbox Game Pass on Playstation in order to do) that.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Skillnaden är väl att många av deras exklusiva spel är egenproducerade från början. Microsoft däremot köper upp redan etablerade studios med åratal av multiplattfromstöd. Så skillnaden är väldigt markant.

Kan du ge exempel där Sony köpt upp ett företag för att sedan låsa dem till en plattform?

Och då ska det vara lugnt eller? Nä, De är ändå rövhål för att de aldrig släpper på andra platformer och för att de vägrat flera gånger att supporta cross plattform vilket jag kan se som ännu värre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Inte bra ifall de köper upp mer studios efter detta dock, kan innebära att spelserier läggs ner eftersom att de knappast kommer vilja konkurrera internt.
Skulle de köpa EA så har jag svårt att se att de skulle driva både BF och CoD till exempel.

Back in the days så konkurrerade inte de 2 serierna med varandra så som de gör idag. Battlefield var storskaligt, långsammare tempo med mer teamplay och strategi medan CoD var ett FPS med mindre banor och mycket högre tempo. De två kompletterade marknaden och konkurrerade inte nödvändigtvis så som de gör idag.
Bäst vore om vi kunde gå tillbaka till det, för de senaste BF-titlarna har alltmer tappat det gamla och det har ju gått som det gått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Hur är resonemanget?

StarField och ESO VI är mer tunga och unika spel medan spel som CoD är mer generiskt. Sedan har dom redan Halo exklusivt, behövs inte en till snabb shooter direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan460:

Och då ska det vara lugnt eller? Nä, De är ändå rövhål för att de aldrig släpper på andra platformer och för att de vägrat flera gånger att supporta cross plattform vilket jag kan se som ännu värre...

Så om en av dem är ett rövhål så blir det okej att den andra också är ett rövhål?

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan460:

Ursäkta om jag vantolkar ditt inlägg men mig veterligen är t ex både Call of Duty och Destiny 2 s k cross platform och representerade på Play Station. Finns säkert fler titlar med det låter inte som kategorisk bojkott i mina öron...?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Inte intresserad av att prenumerera på ngn slags speltjänst. Hoppas man fortsatt kan köpa och sen spela de spel man vill.

Permalänk
Medlem

Ingen direkt brist på spel så ser inte det som någon stor förlust om de lämnar Playstation. Finns massvis med andra spel att spela och nya indiestudior kommer hela tiden. En kompis jobbar på spel sedan några år som planerar släppas i år men får se hur det går när det redan släpps tonvis med Indie spel på Steam.

MS lär ju släppa på PC också så inte hela världen om det inte kommer på Sonys plattform.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan460:

Ta det lugnt gubben!

Permalänk
Medlem

Så nu funkar det att förvänta sig saker, Sony? Var det inte ni som köpte upp exklusiva game-modes i CoD på upp till ett år(!) så ingen annan fick röra dom förutom PS spelare?

Var det inte samma Sony som gjorde det omöjligt för vissa utvecklare att aktivera cross-play utan att betala sjuka mängder till Sony?

Och det är väl samma Sony som betalar för tidsexklusiva titlar på upp till ett år. Och FF7 är ännu längre. Fall Guys lika så.

Höjde inte Sony priserna på sina spel till närmare 849kr?

Det finns så mycket som Sony gjort som varit så fruktansvärt skevt. Och nu när någon står emot så sitter de och förväntar sig att folk ska spela med andra regler. Jag hoppas innerligt MS tar alla spel och exkluderar Sony i allt. För de har de förtjänat länge.

Permalänk
Medlem

Hur vindarna har vänt.

Sony har länge vägrat att ens ge ut vissa av sina spel på PC som DemonSouls, Bloodbourne, Last of Us, Spiderman mm. Fortfarande så är det. "Vi kommer inte ge upp våra exklusiva spel, men vi förväntar oss att ni kommer göra det" ??!" En del av mej vill se MS hålla i sina spel med en järnhand och låta Sony krypa till korset.

Ser dock inte att mycket gott kommer att komma iom att ett företag som Microsoft i stort sett blir Disney av gaming. I det korta så kommer det säkert leda till en del bra saker som många spelare efterfrågat men så som framtiden ser ut just nu så kommer ingen äga sina spel utan blir tvungna att äga en premunationstjänst för att spela som bara blir dyrare och dyrare med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Tänkte på precis samma sak. Sony har kört all in på exklusivitet historiskt. Nu förväntar man sig att konkurrenterna inte gör likadant? Right!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Inte intresserad av att prenumerera på ngn slags speltjänst. Hoppas man fortsatt kan köpa och sen spela de spel man vill.

Bara för att du har en Xbox måste du INTE ha Game Pass. Just sayin'...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ursäkta om jag vantolkar ditt inlägg men mig veterligen är t ex både Call of Duty och Destiny 2 s k cross platform och representerade på Play Station. Finns säkert fler titlar med det låter inte som kategorisk bojkott i mina öron...?

Fast nu har ju ingen av aktörerna ägt varken Bungie eller Activision (fram tills nu då). Så att dessa spel funnits representerade på båda är ju inte så konstigt. I för sig har Sony betalat dessa fristående spelutvecklare för att få exclusives till sin egna plattform.

Men jag antar att personen du citerar menar att Sony har haft exclusives som en tydligt strategi, och nu tycker de inte det är lika kul om Microsoft bestämmer sig för att göra samma sak med sitt stora nyförvärv.

Permalänk
Medlem

Varför är folk så oroliga över Sony?
De klarar sig. inte så att Blizzard har alla spel.

Visa signatur

^^^
@¿@
o