Spelutvecklare: "Bannlys allt som har med NFT:s att göra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xenom:

De som motsätter sig utveckling, överlever sällan särskilt länge.

All utveckling är inte bra utveckling

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Både ja och nej. Man kan absolut lagra metadatan på en centraliserad server. Om man skapar en NFT på Opensea så är den på deras servrar by default och man måste aktivt välja om man vill flytta metadatan. Det finns väldigt få seriösa NFT projekt som kör den lösningen då väldigt få tycker det är rimligt och okej (precis som du själv inte verkar tycka att det rimligt eller okej).

En annan lösning, precis som du nämner, är att ha datan direkt i blockkedjan. Precis som du har förstått är detta väldigt dyrt, men några få NFT-projekt har gått den vägen.

Den absolut vanligaste lösningen för seriösa NFT-projekt är att använda en decentraliserad lagringslösning, typ IPFS. Då kan datan vara permanent frusen (dvs ingen kan modifiera den) och den är inte längre på en centraliserad server

Tack för förtydligandet. Frågan är hur seriösa NFT-projekt man kan räkna med i de här spelsammanhangen. Om man t.ex. köper en horse armor NFT, känns det inte mer sannolikt att den kommer ligga lagrad på samma server som övriga assets kopplade till spelet? Det känns just nu mer som att spelutgivarna vill hoppa på hypen och tjäna snabba pengar och inte att de vill säkra köparnas långsiktiga tillgång till det som har sålts.

Visa signatur

The flower would also have been acceptable.

Permalänk
Medlem
Skrivet av void, the:

Tack för förtydligandet. Frågan är hur seriösa NFT-projekt man kan räkna med i de här spelsammanhangen. Om man t.ex. köper en horse armor NFT, känns det inte mer sannolikt att den kommer ligga lagrad på samma server som övriga assets kopplade till spelet? Det känns just nu mer som att spelutgivarna vill hoppa på hypen och tjäna snabba pengar och inte att de vill säkra köparnas långsiktiga tillgång till det som har sålts.

Jättebra poäng. I dagsläget har du helt rätt i att inom spelvärlden finns det få seriösa NFT-projekt. Spelet "Big Time" är ju inte släppt än, men det är ju många som tror att det kommer bli ett av de första NFT-spelen som kommer slå igenom på riktigt (om man inte räknar med Cryptokitties 2017-2018 och Axie Infinity som "slå igenom på riktigt"). De har folk från Epic Games, Blizzard, EA, Riot och andra ställen.

Om en in-game NFT är lagrad på spelutgivarens egna server (eller om metadatan själv är lagrad på spelutgivarens egna server och är editerbar) finns det väldigt liten poäng att ens göra det till en NFT-lösning. Några av poängerna med att ha NFTs är ju dels att man ska hålla dem själv och dels att de inte ska vara editerbara av någon annan.

Vissa spelutgivare har absolut den tanken som du beskriver, medan andra spelutgivare definitivt inte har den tanken. Det är vi som väljer vilka spel vi vill spela och vilka in-game items (oavsett om de är NFTs eller inte) vi eventuellt vill köpa. Jag är extremt NFT-positiv, men jag skulle då aldrig köpa en NFT om metadatan är lagrad på spelutvecklarens egen server. Och jag skulle såklart inte heller köpa en NFT om den inte fanns på en säker, decentraliserad blockkedja

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Men då äger du ju något unikt på den blockchain som används? Jag är ingen expert men tror ändå jag har hyffsad koll på hur det fungerar.
Jag är som sagt emot att man kan köpa saker ingame öht. Då jag även i det fallet inte ser något värde med ett speciellt skin eller sånt.. Men uppenbarligen gör andra det, och då har det ändå ett "värde".

Om jag ägde ett sånt "objekt" så skulle jag ändå föredra om det låg på en NFT blockchain över något gamingföretags egna servrar. Sen bryr jag mig inte nämnvärt. Kan också förstå utvecklares motstånd till det, men då mest för att man släpper lite av den egna kontrollen och att det kanske inte är helt simpelt att lägga till på ett bra sätt.

Skins kunde aldrig ligga på en Blockchain. På Ethereum skulle en skin kosta tiotals miljoner kronor att minta.

Det som används för NFT är länkar till objekt (med lite olika alternativ för hur det tekniskt görs). Om destinationen försvinner så finns inget kvar.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Jättebra poäng. I dagsläget har du helt rätt i att inom spelvärlden finns det få seriösa NFT-projekt. Spelet "Big Time" är ju inte släppt än, men det är ju många som tror att det kommer bli ett av de första NFT-spelen som kommer slå igenom på riktigt (om man inte räknar med Cryptokitties 2017-2018 och Axie Infinity som "slå igenom på riktigt"). De har folk från Epic Games, Blizzard, EA, Riot och andra ställen.

Om en in-game NFT är lagrad på spelutgivarens egna server (eller om metadatan själv är lagrad på spelutgivarens egna server och är editerbar) finns det väldigt liten poäng att ens göra det till en NFT-lösning. Några av poängerna med att ha NFTs är ju dels att man ska hålla dem själv och dels att de inte ska vara editerbara av någon annan.

Vissa spelutgivare har absolut den tanken som du beskriver, medan andra spelutgivare definitivt inte har den tanken. Det är vi som väljer vilka spel vi vill spela och vilka in-game items (oavsett om de är NFTs eller inte) vi eventuellt vill köpa. Jag är extremt NFT-positiv, men jag skulle då aldrig köpa en NFT om metadatan är lagrad på spelutvecklarens egen server. Och jag skulle såklart inte heller köpa en NFT om den inte fanns på en säker, decentraliserad blockkedja

Är du verkligen villig att betala priset för det? Att lagra 1 MB på Ethereum kostar 640 miljoner gas, vilket med dagens kostnad borde ligga nånstans runt 3 miljoner kronor per MB. Ett skin kunde då kosta nånstans runt 60 miljoner kronor på blockchainen.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Är du verkligen villig att betala priset för det? Att lagra 1 MB på Ethereum kostar 640 miljoner gas, vilket med dagens kostnad borde ligga nånstans runt 3 miljoner kronor per MB. Ett skin kunde då kosta nånstans runt 60 miljoner kronor på blockchainen.

Jag är fullt medveten om att det är brutalt dyrt att lagra data på blockkedjor, speciellt Ethereum, och det hade du vetat om du hade läst mina föregående inlägg

NFT:n i sig ska självklart finnas på en decentraliserad blockkedja, det är inte överdrivet dyrt. Det jag säger (om du läser igen så ser du detta) är att jag inte skulle köpa en NFT om metadatan är lagrad på spelutvecklarens egen server, dvs metadatan bör vara lagrad på en decentraliserad lagringslösning (typ IPFS), då detta är hyfsat billigt.

Dvs jag hade nöjt mig med den lösningen som de allra flesta seriösa NFT-projekt kör idag. NFT:n i sig på blockkedjan, metadatan på decentraliserad lagringslösning. Detta är både billigt och säkert

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Jag är fullt medveten om att det är brutalt dyrt att lagra data på blockkedjor, speciellt Ethereum, och det hade du vetat om du hade läst mina föregående inlägg

NFT:n i sig ska självklart finnas på en decentraliserad blockkedja, det är inte överdrivet dyrt. Det jag säger (om du läser igen så ser du detta) är att jag inte skulle köpa en NFT om metadatan är lagrad på spelutvecklarens egen server, dvs metadatan bör vara lagrad på en decentraliserad lagringslösning (typ IPFS), då detta är hyfsat billigt.

Dvs jag hade nöjt mig med den lösningen som de allra flesta seriösa NFT-projekt kör idag. NFT:n i sig på blockkedjan, metadatan på decentraliserad lagringslösning. Detta är både billigt och säkert

IPFS är ingen lagringslösning. Det är bara ett protokoll, lite att likna med en länk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

IPFS är ingen lagringslösning. Det är bara ett protokoll, lite att likna med en länk.

Okej, ska man vara korrekt är det ju IPFS noderna som faktiskt håller lagringen. Men IPFS själva på sin egen hemsida använder ord som "add a file to IPFS" och "files stored on IPFS are resistant to tampering and censorship". Så jag skulle säga att 99% förstår vad man menar när man säger att IPFS är en decentraliserad lagringslösning

Permalänk
Lego Master
Skrivet av xenom:

De som motsätter sig utveckling, överlever sällan särskilt länge.

Du menar som dom som motsatte sig utvecklingen i Tyskland på 30-talet?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

NFT's löser ett problem som inte finns. Folk som talar positivt om NFT's letar desperat med lampa och lykta för att motivera dom och det är pinsamt uppenbart. Enbart ytterligare ett monetärt instrument för pump and dump som rider på kryptovågen. Svammel!

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B550-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • MSI 5080 Vanguard SOC • Philips Evnia 32" 4k OLED 240hz
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Ja, men ska man ha unika objekt i ett spel som man kan köpa och äga så är det väl bra att använda NFTs. Detta då det faktiskt blir du som äger objektet på riktigt och inte någon utvecklare som helt plötsligt kan bestämma sig för att göra 10st nya likadana objekt.
Det är väl det som är hela fördelen med att använda NFTs approach, att du kan äga objektet på riktigt och att det är unikt och inte kan skapas ett identiskt. Inte ens utvecklaren.

Sen är inte jag direkt för att man ska ha massa objekt som är köpbara i spel, jag är mer en sån som skippar alla sorters skins, kör på orginal och är glad. Tror bara allt sådant bidrar till mer "beroende" problem för oss i framtiden som kommer stå oss dyrt.

NFTn i sig betyder inte det du tror den gör. Dela kan man släppa samma digitala vara igen med ett nytt namn (inget som nft skyddar mot), data som NFT pekar på kan ändras eller sluta stödjas i spelet som den är köpt till, spelutvecklaren skulle behöva släppa 100% av kontrollen av ägandet och sånt (tveksamt att det är i deras intresse)

Permalänk
Medlem

Gillar inte skins och annan "exklusiv" content som man måste betala för i spel.
Spelutvecklare låser alla de bästa skinsen till P2W, speciellt i F2P spel.
Skall de dessutom låsas till NFT, som kostar ännu mer, och inte är bra för klimatet, så är det ju ännu värre.
Tiden som går åt att göra NFTs kan istället användas till att göra bra spel.
Betalar hellre en månadssub i mmos och har tillgång till allt.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Gillar inte skins och annan "exklusiv" content som man måste betala för i spel.
Spelutvecklare låser alla de bästa skinsen till P2W, speciellt i F2P spel.
Skall de dessutom låsas till NFT, som kostar ännu mer, och inte är bra för klimatet, så är det ju ännu värre.
Tiden som går åt att göra NFTs kan istället användas till att göra bra spel.
Betalar hellre en månadssub i mmos och har tillgång till allt.

NFTs som koncept behöver varken kosta mer eller vara utgivna på en blockkedja som har en negativ klimatpåverkan
Sedan kan spelutvecklarna självklart välja att sälja dem för en hiskelig summa (om någon köper dem) och ge ut dem på en blockkedja som har negativ klimatpåverkan, men det är ett val de gör som inte egentligen har något att göra med NFTs som lösning/koncept

Är det ingen som köper dem antingen för att de är för dyra eller för att man moraliskt inte tycker det är okej med klimatpåverkan så kommer de ju antingen sluta med det eller göra NFTs som är billigare och/eller finns på en blockkedja utan negativ klimatpåverkan.

Permalänk
Medlem

Det mer positiva jag kan säga om NFT i spel är: bluff, båg och förbannat skräp.

Jag försöker verkligen, men jag tror inte jag kan uttrycka mig snällare än så.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

NFTs som koncept behöver varken kosta mer eller vara utgivna på en blockkedja som har en negativ klimatpåverkan
Sedan kan spelutvecklarna självklart välja att sälja dem för en hiskelig summa (om någon köper dem) och ge ut dem på en blockkedja som har negativ klimatpåverkan, men det är ett val de gör som inte egentligen har något att göra med NFTs som lösning/koncept

Är det ingen som köper dem antingen för att de är för dyra eller för att man moraliskt inte tycker det är okej med klimatpåverkan så kommer de ju antingen sluta med det eller göra NFTs som är billigare och/eller finns på en blockkedja utan negativ klimatpåverkan.

Ja, precis som en speltillverkare kan välja att inte införa styggelsen till att börja med. Vad spelar det för roll att de inte tar så mycket betalt för den i butiken, när de genom att sätta en "unik" siffra på kopior av samma föremål kan släppa det i ett "exklusivt" antal på 1000st och sedan luta sig tillbaka och beskåda hysterin de skapat över ingenting, och låta procent på rundförsäljningen rulla in. Tidigare kunde ingen kalla ett företag som säljs i butik för "ovanligt" då alla kunde köpa det. Visst, undantaget är ju in-game items från mässor liknande t.ex Blizzcon och TCG, men utvekcklaren tjänade ju aldrig pengar på andrahandsaffärer med dessa...något som jag antar att de girigaste "spelutvecklarna" nu vill ändra på.

Det spel som använder sig av sådant är ett spel som inte hamnar i mitt spelbibliotek, det är ett som är säkert!.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Så länge folk köper så kommer det finnas kvar

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Spelen i sig kan vara NFT's så man kan köpa/sälja begagnade, digital spel.
In game grejor behöver inte vara NFT.

Enda fördelen med att köra in game loot som NFT är att man kan sälja det på vilken marknadsplats man vill.
Utvecklarna är rädda att tappa en inkomstkälla.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Ja, precis som en speltillverkare kan välja att inte införa styggelsen till att börja med. Vad spelar det för roll att de inte tar så mycket betalt för den i butiken, när de genom att sätta en "unik" siffra på kopior av samma föremål kan släppa det i ett "exklusivt" antal på 1000st och sedan luta sig tillbaka och beskåda hysterin de skapat över ingenting, och låta procent på rundförsäljningen rulla in. Tidigare kunde ingen kalla ett företag som säljs i butik för "ovanligt" då alla kunde köpa det. Visst, undantaget är ju in-game items från mässor liknande t.ex Blizzcon och TCG, men utvekcklaren tjänade ju aldrig pengar på andrahandsaffärer med dessa...något som jag antar att de girigaste "spelutvecklarna" nu vill ändra på.

Det spel som använder sig av sådant är ett spel som inte hamnar i mitt spelbibliotek, det är ett som är säkert!.

Absolut kan alla speltillverkare göra sina egna val, det är det ingen som säger emot. Absolut kan de sätta en procent som de tar på andrahandsmarknaden, eller så kan de välja att inte göra det. På samma sätt som de nu (utan NFTs) kan ta procent om man köper/säljer på Steam community market eller vad det nu heter. Det verkar som att du har väldigt stora problem med giriga företag som bara är ute efter att mjölka sina kunder. Det tror jag nästan vi alla på Sweclockers har.

Men det jag ser är bara kritik mot (de giriga) företagen och hur de väljer att försöka tjäna pengar, och ingen kritik mot NFTs i sig

Permalänk
Medlem

Man kan ändå inte äga någonting på riktigt i ett spel så länge som spelet är beroende av servrar som kontrolleras av spelföretaget.

Om vem som helst skulle kunna sätta upp egna servrar och man skulle kunna använda sina digitala tillgångar oberoende av vilken server man kopplar upp sig till så skulle NFT-teknik kanske kunna vara en teknik för att verifiera äganderätten till dessa tillgångar.
Om inte det uppfylls så är det bara bluff, och det finns ingen anledning att göra det som NFT.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Man kan ändå inte äga någonting på riktigt i ett spel så länge som spelet är beroende av servrar som kontrolleras av spelföretaget.

Om vem som helst skulle kunna sätta upp egna servrar och man skulle kunna använda sina digitala tillgångar oberoende av vilken server man kopplar upp sig till så skulle NFT-teknik kanske kunna vara en teknik för att verifiera äganderätten till dessa tillgångar.
Om inte det uppfylls så är det bara bluff, och det finns ingen anledning att göra det som NFT.

Har du hört talas om Decentraland? Det är ett spel/metaverse där i princip allt är NFTs. Alla landplottar, alla in-game items osv osv
Det här är information om dem. "What makes Decentraland unique is that it is owned and run by its users, and does not run on a central server. Instead, all content is hosted on nodes and run on various computers around the world, therefore this makes it decentralized. This means it cannot be shut down, and will forever exist on the blockchain. This decentralized structure is called a DAO."

Ska jag vara helt ärlig trodde jag inte detta var implementerat än, utan jag trodde det bara var genomröstat att det skulle bli så i framtiden. Oavsett är det helt klart möjligt att ha ett spel/metaverse som inte är beroende av servrar som kontrolleras av något spelföretag

EDIT: "Anyone can submit a server to join this network, but it must be voted on by the community. This is handled by a Decentralized Autonomous Organization (DAO)."

EDIT 2: I övrigt har vi redan i den här tråden visat på användningsområden där det finns anledning att göra det som NFTs även om inte dina krav uppfylls, det är bara att läsa i tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Det finns koldioxidneutrala och koldioxidpositiva blockkedjor
Tyvärr tror många att alla kryptovalutor drar extremt mycket ström, bara för att bitcoin och ethereum (i dagsläget) gör det. Vill man inte använda en kryptovaluta som drar mycket ström kan man använda en som är koldioxidneutral. Just energiförbrukningen (och den efterföljande klimatpåverkan) är en av de stora anledningarna till att Ethereum kommer byta från Proof of work (mining) till Proof of stake. Då sjunker energiförbrukningen med 99.95% enligt den senaste uppskattningen jag har sett

Fortfarande inte noll för Ethereum, men med tanke på att många (inklusive jag själv) anser att till och med den nuvarande strömförbrukningen är berättigad i relation till vad nätverket tillför så är det ju jättebra

Både ja och nej. Man kan absolut lagra metadatan på en centraliserad server. Om man skapar en NFT på Opensea så är den på deras servrar by default och man måste aktivt välja om man vill flytta metadatan. Det finns väldigt få seriösa NFT projekt som kör den lösningen då väldigt få tycker det är rimligt och okej (precis som du själv inte verkar tycka att det rimligt eller okej).

En annan lösning, precis som du nämner, är att ha datan direkt i blockkedjan. Precis som du har förstått är detta väldigt dyrt, men några få NFT-projekt har gått den vägen.

Den absolut vanligaste lösningen för seriösa NFT-projekt är att använda en decentraliserad lagringslösning, typ IPFS. Då kan datan vara permanent frusen (dvs ingen kan modifiera den) och den är inte längre på en centraliserad server

Så länge blockkedjan innehåller en t.ex. SHA256-hash av datan så går det inte att ändra datan utan att bli upptäckt

Permalänk
Medlem

Spel med NFTs blir det bojkott på direkt.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad NFT ska hjälpa i spel. De kan ju redan släppa en hatt eller liknande som det bara finns en av om de vill sälja något unikt i spel. Du kan ju ändå inte använda sakerna utanför spelet. En NFT av en hatt till spel som inte existerar längre lär väl inte ha något värde?

Personligen föredrar jag story baserade singel player spel ändå så inte intresserad.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Har du hört talas om Decentraland? Det är ett spel/metaverse där i princip allt är NFTs. Alla landplottar, alla in-game items osv osv
Det här är information om dem. "What makes Decentraland unique is that it is owned and run by its users, and does not run on a central server. Instead, all content is hosted on nodes and run on various computers around the world, therefore this makes it decentralized. This means it cannot be shut down, and will forever exist on the blockchain. This decentralized structure is called a DAO."

Ska jag vara helt ärlig trodde jag inte detta var implementerat än, utan jag trodde det bara var genomröstat att det skulle bli så i framtiden. Oavsett är det helt klart möjligt att ha ett spel/metaverse som inte är beroende av servrar som kontrolleras av något spelföretag

EDIT: "Anyone can submit a server to join this network, but it must be voted on by the community. This is handled by a Decentralized Autonomous Organization (DAO)."

EDIT 2: I övrigt har vi redan i den här tråden visat på användningsområden där det finns anledning att göra det som NFTs även om inte dina krav uppfylls, det är bara att läsa i tråden

ah.. Decentraland..
Det nya "köp land på månen" projektet.
Samma som Earth 2, Crypto Island, Cryptoland etc.
Jag råder dig att kolla på KiraTVs videos
https://www.youtube.com/watch?v=8CCIMzxDmUw
https://www.youtube.com/watch?v=TEQai1HajgM&t=144s
https://www.youtube.com/watch?v=GNZ6KqSr0aA&t=5s
https://www.youtube.com/watch?v=YEgTW5JLgik

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så länge blockkedjan innehåller en t.ex. SHA256-hash av datan så går det inte att ändra datan utan att bli upptäckt

Jag håller med
Jag förstår dock inte vad du faktiskt svarar till XD

Skrivet av Selo:

ah.. Decentraland..
Det nya "köp land på månen" projektet.
Samma som Earth 2, Crypto Island, Cryptoland etc.
Jag råder dig att kolla på KiraTVs videos
https://www.youtube.com/watch?v=8CCIMzxDmUw
https://www.youtube.com/watch?v=TEQai1HajgM&t=144s
https://www.youtube.com/watch?v=GNZ6KqSr0aA&t=5s
https://www.youtube.com/watch?v=YEgTW5JLgik

Du länkar till 2 timmar med klipp, jag kan absolut titta på lite av det imorgon om jag hinner
Sedan har jag inte gjort en bedömning om huruvida Decentraland är ett bra projekt eller inte (och ärligt talat har jag ingen åsikt, jag har aldrig testat det och är inte direkt superintresserad). Det var bara ett svar på din väldigt strikta kravställning på när man kan äga något i ett spel och vad jag kan se är det enligt din egen definition möjligt att på riktigt äga något i ett spel

Sedan om du (eller jag för den delen) tycker att just decentraland är ett bra projekt eller inte är ju inte direkt relevant till det vi pratade om

EDIT: Sedan är väl inte Decentraland direkt supernytt. Det har väl varit i utveckling i typ 7 år eller något sånt om jag inte missminner mig (kan ha blandat ihop det med ett annat metaverseprojekt, så kolla gärna upp det om du orkar)

EDIT 2: Jag var för nyfiken, så jag tittade på den kortaste videon, den om Crypto Island. Kan också nämna att jag sedan tidigare inte har hört talas om varken Crypto Island, Earth 2 eller Cryptoland. Oklart för mig om det var en rugpull eller bara ett brutalt dåligt och failat projekt. Oavsett jättetråkigt för de som förlorade sina pengar.

Men vad hade den länken med det vi pratade om att göra? Jag pratar om NFTs och vad det möjliggör (ägandeskap av digitala saker), du pratade om att man inte kan äga något in-game om det inte följer dina (lite halvkonstiga och väldigt strikta) definitioner. Jag ger ett exempel på ett projekt som verkar följa dina definitioner och därför kan man enligt din definition äga saker in-game. Du länkar till helt andra projekt som antingen är rugpulls eller failade projekt. Vad har det med saken att göra?

EDIT 3: (sorry killar XD)
Har nu även tittat på videon om Earth 2 som ju verkar vara en fullständigt uppenbar scam/ponzi. Ja, det är väl inte så mycket mer att säga om det, förutom att frågan kvarstår. Vad hade det med diskussionen att göra?
Tror jag skippar de sista två videosarna, är uppenbart att du verkar vilja länka till scamprojekt och/eller misslyckade projekt som något form av argument till varför NFTs är dåliga?

Är ju nästan lite som att jag skulle länka till benchmarks för ett gammalt Matrox kort som ett argument till varför Nvidias nuvarande grafikkort är dåliga. Dvs it makes absolutely no sense at all

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Du menar som dom som motsatte sig utvecklingen i Tyskland på 30-talet?

Man vet att det är på väg att urarta när nazisterna dyker upp i vilken diskussion som helst

Ban-hammaren är nog nära nu

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Lego Master
Skrivet av FX9:

Man vet att det är på väg att urarta när nazisterna dyker upp i vilken diskussion som helst

Ban-hammaren är nog nära nu

Jag tyckte det bara var ett bra exempel på att all "utveckling" inte är bra utveckling.
Har ingen annan tanke kring att NFT är att jämföra med nazism, om det var det du tänkte.

Tvärtom är detta väldigt inklusivt: "ALLA SKA KÖPA VÅRA UNIKA GREJJOR SOM INTE FINNS!"

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag tyckte det bara var ett bra exempel på att all "utveckling" inte är bra utveckling.
Har ingen annan tanke kring att NFT är att jämföra med nazism, om det var det du tänkte.

Tvärtom är detta väldigt inklusivt: "ALLA SKA KÖPA VÅRA UNIKA GREJJOR SOM INTE FINNS!"

Jag tog det inte superseriöst, så ingen skada skedd

Tror dom flesta kan se vad du var ute efter, eller i alla fall hoppas jag det

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Rekordmedlem

Perfekt, NFT för speltrams kommer att kräva mer beräkningskraft än spelgrafiken i sig så snart är pc spelandet helt utrotat pga brist på beräkningskapacitet och energi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Perfekt, NFT för speltrams kommer att kräva mer beräkningskraft än spelgrafiken i sig så snart är pc spelandet helt utrotat pga brist på beräkningskapacitet och energi.

Det är det som är spelet