Nvidia smyghöjer riktpriserna för Geforce RTX 3000-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Står i artikeln att dom inte finns att köpa så då kan dom inte säljas för det priset. Onekligen undeligt att då öka det priset?

De går absolut att köpa men de går inte att köpa i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

De går absolut att köpa men de går inte att köpa i Sverige.

Best buy i usa är tydligen enda stället. Antar att dom dessutom sitter i färdiga system

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Best buy i usa är tydligen enda stället. Antar att dom dessutom sitter i färdiga system

Det finns flera butiker i resten av Europa också men de får inte leverera till Sverige.

Permalänk
Avstängd

Lön

Det hade varit okej om man fått mer kvar i plånboken varje månad. Men dom pengarna tar banken eller fru staten.

Avtalet vårt företag har med sina anställda är ca 1,5% löneökning om året. Så där kan man inte hitta mer pengar.

Datorn jag siktat in mig på ligger just nu på 59k. Den kan jag köpa om ca 3 år om jag sparar enligt budgeterat och det inte händer något oväntat.

Jag såg att man kunde "leasa" sin dator på en av återförsäljarnas sidor...

En gång i tiden kunde man göra löneavdrag på mitt jobb med ett liknande upplägg. Det var bara det att när dom 3 åren gått så satt man i valet och kvalet om man skulle lösa ut en dator som man betalat mer för än den var värd.

Samma upplägg idag med leasingen, bara det att priset man leasar för är baserat på dagens extrema priser, vilket betyder att man, utöver det jag skrev i förra stycket, blir extra lurad i detta fallet.

Hoppas ni inte blir lurade att köpa till dessa priserna så de kommer ner till en mer normal nivå.

Permalänk
Medlem

Smyghöjer med 6,5%, det är ingen smyghöjning det är en chockhöjning.
Nvidia kommer bara längre och längre bort från ett köp av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det finns flera butiker i resten av Europa också men de får inte leverera till Sverige.

Då har dom köpt av best buy antar jag? Läste om en intervju med nvidia om vad som händer med deras kort iomed de nya low hash korten och det dom sa var att de inte kommer göra sådana varianter. Best buy som verkar vara de enda jag sett som har dom. Tar inga bokningar och verkar inte sålt något sen tidigt i sommar.
Priserna är det då inger fel på trots höjningen men det verkar inte vara ett kort med särskilt stort fokus.

Får se när produktionen eller marknaden mättas om dessa kommer finnas alls?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Då har dom köpt av best buy antar jag? Läste om en intervju med nvidia om vad som händer med deras kort iomed de nya low hash korten och det dom sa var att de inte kommer göra sådana varianter. Best buy som verkar vara de enda jag sett som har dom. Tar inga bokningar och verkar inte sålt något sen tidigt i sommar.
Priserna är det då inger fel på trots höjningen men det verkar inte vara ett kort med särskilt stort fokus.

Får se när produktionen eller marknaden mättas om dessa kommer finnas alls?

De får kort direkt från Nvidia, inte från Best Buy. Best Buy är den enda butiken i USA som får Nvidia's FE kort. I Europa är det Scan, LDLC och NBB som får Nvidia's FE kort. De säljer kort någon gång i månaden, ibland 2x per månad. Allt brukar vara slutsålt inom någon minut när de släpps. 3070Ti och 3080Ti finns i FE version med. Det stämmer att de inte använder LHR chippet för 3060Ti, 3070 och 3080 men jag är osäker på hur det kommer fungera för det nya 3080 kortet med 12GB minne. Det kan vara så att det blir LHR om det ersätter det gamla 3080 kortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

De får kort direkt från Nvidia, inte från Best Buy. Best Buy är den enda butiken i USA som får Nvidia's FE kort. I Europa är det Scan, LDLC och NBB som får Nvidia's FE kort. De säljer kort någon gång i månaden, ibland 2x per månad. Allt brukar vara slutsålt inom någon minut när de släpps. 3070Ti och 3080Ti finns i FE version med. Det stämmer att de inte använder LHR chippet för 3060Ti, 3070 och 3080 men jag är osäker på hur det kommer fungera för det nya 3080 kortet med 12GB minne. Det kan vara så att det blir LHR om det ersätter det gamla 3080 kortet

Om eller när chip bristen är över känns det som att många kommer vilja ha de oftast mycket billigare FE korten om priserna inte justeras för att matcha FE kortens pris.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dem8n:

Smyghöjer med 6,5%, det är ingen smyghöjning det är en chockhöjning.
Nvidia kommer bara längre och längre bort från ett köp av mig.

Du lär ju ändå inte hitta ett kort för dubbla detta priset... Och 6.5% täcker väl inte ens inflationen sedan lansering?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Helt naturligt att höja med tanke på dagens situation. Inga problem.

Säger du samma om AMD?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jaha? Det är väl inget konstigt då de ändå inte existerar till de priserna.

Menas det att iaf priserna går ner till vad de var innan så är detta nya fonder edition nivån?
Det är helt OK skulle ja säga.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Galenskaperna når nya höjder.

Hade jag behövt köpa nytt graffe idag hade det blivit 6900 XT, helt klart. 3090 prestanda för 10K mindre.
Åt fanders med raytracing!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Hoppas inte någon är förvånad för det här var väntat. Skönt att man köpte sitt kort förra året under kampanjen

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Black TG . CPU: Intel i7 10700K Moderkort: MSI Z490 A-PRO. Kylare: Noctua NH-D15S GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB DUAL OC V2 HDD: M.2 Samsung 970 EVO Plus 500GB, SSD:Samsung 860 EVO 1TB. Minne: Corsair 32GB DDR4 3200Mhz Veng RGB PRO. PSU: Corsair RM750X 750W V2 : Skärm : ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync Operativsystem: Windows 11 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jafka:

Det hade varit okej om man fått mer kvar i plånboken varje månad. Men dom pengarna tar banken eller fru staten.

Avtalet vårt företag har med sina anställda är ca 1,5% löneökning om året. Så där kan man inte hitta mer pengar.

OT men jävligt dåligt avtal, slår ju inte ens inflationen. Dvs ni får aldrig en riktigt lönehöjning.

Permalänk
Medlem

Det kanske är ett steg i att höja priserna mot tillverkarna så att vi i slutändan får se en höjning av dagens konsumentpriser?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Det enda man hör på sistonde är att priserna höjs på nästan allt. Nu nyss på radion " priset på toa papper höjs och bindor " Till följd av ökade kostnader pga pandemin.

Så med andra ord nu blir det dyrare också efter att man gjort 2:an . Nya tider väntar nu efter pandemin där vi redan har inflation som är den högsta sedan många år tillbaka. Med andra ord den nya tiden innebär att allting blir dyrare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Black TG . CPU: Intel i7 10700K Moderkort: MSI Z490 A-PRO. Kylare: Noctua NH-D15S GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB DUAL OC V2 HDD: M.2 Samsung 970 EVO Plus 500GB, SSD:Samsung 860 EVO 1TB. Minne: Corsair 32GB DDR4 3200Mhz Veng RGB PRO. PSU: Corsair RM750X 750W V2 : Skärm : ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync Operativsystem: Windows 11 64bit