Lite smarta hem frågor

Permalänk
Medlem

Lite smarta hem frågor

Jag sitter på en Philips Hue brigde med lite diverse lampor som är uppkopplade till bryggan. Jag har köpt en lägenheten, där jag ska byta diverse eluttag/strömbrytare.

Jag har kikat på att sätta in Aqara - Smart Wall Switch(inte wireless). Jag har då kikat runt, men inte riktigt konkrekt svar om Aqara knapparna funkar tillsammans med Philips Hue Bridge. Ska jag kika på andra strömbrytare? Eller byta brygga helt och hållet? Kommer även koppla upp allt till eventuellt Apple HomeKit.

Sen är frågan, är det värt att även införskaffa sig smarta eluttag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkaywr:

Jag sitter på en Philips Hue brigde med lite diverse lampor som är uppkopplade till bryggan. Jag har köpt en lägenheten, där jag ska byta diverse eluttag/strömbrytare.

Jag har kikat på att sätta in Aqara - Smart Wall Switch(inte wireless). Jag har då kikat runt, men inte riktigt konkrekt svar om Aqara knapparna funkar tillsammans med Philips Hue Bridge. Ska jag kika på andra strömbrytare? Eller byta brygga helt och hållet? Kommer även koppla upp allt till eventuellt Apple HomeKit.

Sen är frågan, är det värt att även införskaffa sig smarta eluttag?

För att svara på frågan om Aqara Smart Wall Switch, så kräver den en Aqara Hub/Aqara M1S/M2

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Vill du fortsätta med enbart Hue så finns det en modul som en elektriker kan koppla till dina befintliga lampknappar: https://www.philips-hue.com/sv-se/p/hue-wall-switch-module/87...
Philips har även fjärrstyrda strömuttag om du har något annat du vill styra: https://www.philips-hue.com/sv-se/p/hue-smart-plug/8719514342...

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkaywr:

Sen är frågan, är det värt att även införskaffa sig smarta eluttag?

Det beror på om du har traditionella enheter (lampor, fläktar, annat) du vill kunna styra med appen eller schemlägga. Hemma har jag t.ex. en ljusslinga i hallen, en golvlampa och belysning i TV-bänken som i sig inte är "smarta" utan av gammal hederlig sort. För att få dessa att tändas automatiskt vid solnedgång och ha möjlighet att kontrollera dem i appen har jag skaffat smarta eluttag till dem. Har köpt både Hue och Innr och får säga att Hue varit mer problemfria för mig även om de andra också fungerar helt OK.

Permalänk
Medlem

Jag vill bara använda en brygga. Men vill veta vad ni har för erfarenhet kring aqara's produkter. Eller om ni har annan typ av lösning till väggknapparna