Helgsnack: Berätta om din dyraste datorpryl

Permalänk
Medlem

19 995 kr för ett TUF 3080 Ti OC. Känns lite tråkigt att komma med samma svar som nästan alla andra, men det är vad det är.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Köpte en Creative Nomad Jukebox Zen 20 GB mp3-spelare för att inte dö av tristess på arbetet. Vill minnas att jag gav runt 4000 kr för den 2003.
Det sved i plånboken, med tanke på den usla ingångslönen jag hade.

Permalänk
Medlem

M
Min dyrast komponent någon sin är grafikkort jag köpte förra året och det var ett MSI MECH 2X RX6700 XT för 6590kr vilket jag tykcer är otroligt mycket för ett grafikkort i mellanstegs segmentet. Det var även ingen speciel varient av kortet som t.ex ROG STRIX varient som man hade hoppats på för så mycket pengar. Men i dagsläget kostar ju samma grafikkort runt 9000kr så man får vara lite nöjd endå. Och fick även bra betealt för mitt dåvarande RX 580 4GB som jag hade innan.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Begagnat 3090 från sweclockermedlem, 21ksek. Livet är här o nu, ångrar mig inte en sekund.

Permalänk
Medlem

Den dyraste komponenten som jag köpt är nog mitt GTX 1080 som gick på 6999 kr. Jag undrar när man kommer kunna få tag i ett high end-kort för liknande pris?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Köpte just ett combo paket 3080 + i9-12900k + z690 för 2800€ så detta är mitt dyraste köp hittills.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Dyraste jag köpt är nog en Macbook pro för runt 16000 2009 när jag skulle börja plugga.
Sen har jag köpt en 2080ti för 13000 och en Valve Index för 11000
Köpte en iPhone 12 Pro Max för nästan 14000

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

Mitt MSI GeForce RTX 3080 SUPRIM X 10GB från Webhallen, köpt för 9990:-. (Eftersom tråden endast gäller datorprylar).

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Dyraste singel komponent jag köpt är nog mitt dåvarande NVIDIA GeForce GTX TITAN X, när det begav sig. Då handlade jag ändå "begnagat" här på marknaden, och gav 8700kr för det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som många andra, RTX 3080 för 11000kr. Rättfärdigade köpet genom att jag kan sälja mitt 1080 för runt 4000kr.

Visa signatur

i5 8600k & RTX 3080 KFA2

Permalänk
Medlem

Skulle nog vara mina Cisco Nexus 9300-enheter (4st, 300k). Inte de bästa köp man gjort..

Permalänk
Medlem

gav 12k för mitt 3080 tuf.. men det betalade sig bra, sålda all min krypto nu när det rasade och det slutade runt 17k
Dyraste komponenten jag någonsin köpt

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Mitt Asus RTX3090 Strix OC - 20 390 kr vid release, får man ju se som ett fynd i dagens läge...

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Antagligen min 4TB SSD som väl kostade uppåt 5000 spänn när jag köpte den...
Troligen bästa komponentköp jag gjort också, så jäkla skönt att slippa mekaniska diskar helt efter alla år av knattrande

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Som så många andra, mitt 3080 tuf för 9300kr. Mitt mest besvikna köp är nog mina steelseries arctis pro wireless för typ 3600kr. Hör exakt noll skillnad mot förra headsetet som var nåt halvbasic för runt tusingen. Enda fördelen är att de är trådlösa 🤷🏻‍♂️

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Det är väl mitt 5700XT för nästan 9000:-

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag köper oftast begagnade prylar.
Oftast uppgradering paket på auktion sidor eller här.
Man kan ofta spara många kronor om man bara väntar lite.

Tyvärr var ju inte förra året lika bra när man var ute efter nytt grafikkort.
Så som många andra är är grafikkort det dyraste jag har köpt.
6700XT Red Devil 7490:-
Som tur sålde man jag mitt Strix 1080 för 4200.
Så i slutändan blev det ju inte så dyrt.
Men fortfarande dyraste data prylen jag har köpt hittills.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endraya:

Skulle nog vara mina Cisco Nexus 9300-enheter (4st, 300k). Inte de bästa köp man gjort..

När behöver man 4 av dessa som privatperson?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

2080ti när det släpptes. Gick väl på 14K för OC modell.
Det får hänga med tills 40xx serien kommer eller längre tid beroende på vilka spel som släpps.. Nu när BF seriens är död
finns det inte samma incitament. Köpte ofta nytt graffe just till BF.

Permalänk
Medlem

Trodde nog det skulle grafikkort, men nope det visade sig vara min nuvarande skärm!
En Acer 32" Predator Z321QU Curved 165Hz med äkta G-Sync (1440p) för stadiga 7 490 kr för nästan fyra år sen.
Helt OK skärm och inget jag ångrar, om än nog den kategorin skärmar var lite överprisad då. (och VA paneler har sina brister)

Andraplats lär vara mitt EVGA SC GTX 1080 för 6599kr när det var nytt för typ fem och ett halv år sen! (jäklar vad tiden går!)
Definitivt dags att uppgradera, men vill inte lägga mer än 10 papp på en riktig ersättare

Andra större "lyxutgifter" på samma tema toppas nog av den 4TB Samsung 850 SATA SSD jag köpte för 3990kr för nästan tre år sen för att helt kunna göra mig fri från snurrdiskar i min burk. Riktigt bra pris per TB på den tiden på nån utförsäljning på Inet, så kunde inte stå emot - och ångrar det inte i nån större omfattning även om nog 4TB var overkill för mina behov då

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

2800:- för en 120GB SSD för 10-12 år sedan. Går än idag.

Permalänk
Medlem

Cx 77a för 25lök.bästa köpet man gjort , med tanke på hur många timmar den används varje dag.

Sen ett 3090 tuf för 16800kr, sjukt mycket pengar för ett grafikkort. Men har fått avnjuta många spel i 4k på oled tvn,fantastisk upplevelse👌.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Det är väl mitt 5700XT för nästan 9000:-

5700xt för nästan 9000kr ? Det är ju vad RX 6700XT kostar just nu.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Det är väl mitt 5700XT för nästan 9000:-

9k! Jösses, då hade jag tur med under 5k för mitt

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Medlem

Mitt 3090 som jag betalade ca 24k för hos den enda butik som faktiskt hade i lager (Inet har jag för mig).

Den kostade så mycket redan från dag 1, och det var förstås enda anledningen att den fanns kvar i lager så länge, flera månader (jag köpte i januari 2021), att när jag gav upp hoppet på ett 3080 så var det här kortet det enda alternativet.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5535585

Det dröjde inte länge efter jag hade köpt mitt så var även det lagret slut.

Under normala omständigheter hade jag aldrig betalat så mycket, och kortet har en av de fulaste kylarna jag någonsin sett (men som tur är slipper jag åtminstone se sidan med fläktarna genom rutan på mitt O11D Mini), så det hade definitivt inte varit ett förstahandsval.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Blickar tillbaka o minns: Macintosh 512, det var väl runt 18sek med studentrabatt , året var1985. En 20MB extern hårddisk för ytterligare 12ksek året därpå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

När behöver man 4 av dessa som privatperson?

Aldrig, utöver om man behöver optisk fiber till servers och mycket hög växlingsprestanda samt varenda funktion tänkbar på nätverksnivå (inte direkt för den gemene användaren, lugnt sagt).
Fick de över från när jag drev ett datacenter och de flesta är förrådslagda likt alla högljudda 1U servers.

Däremot sitter en av mina 40GbE spines (9332PQ) i skåpet för att agera dels som router, distributionsnätverk och dels accessnätverk för ett gäng servers (via QSFP-4SFP+ DAC-kablar).
Den var den mest kompakta, strömsnåla och tysta av mina fiberenheter + står för ventilationen i skåpet.

Hade ju hellre tagit pengarna åter, lugnt sagt

Permalänk
Medlem

Skärmen. Alienware 38” AW3821DW. Cirka 13900kr tror jag.
Osäker om den var värd pengarna. Men den är grym älskar varje sekund framför den

Nästa är Asus Strix 3080 som kostade 9490 kanske?

Glömde. Köpte ju ett 2080 Ti Strix förr. Den kostade 13490kr

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

…och har sen dess alltid lagt pengar på skärm, den viktigaste komponenten i en dator. (man tittar ju på den hela tiden )

Håller med! Köpte en LG 38" för 18 999:- i maj 2020 då det var hög tid att pensionera min något gamla Dell 30". Den betalade jag 9790:- för 2012.

Permalänk
Medlem

XFX 6800xt för 9999:- för ungefär ett år sedan. Inte ångrat mig en sekund.