Permalänk

Bästa Plexklienten 2022

Hej! Tycker inte min Philips TV sen 2017 med inbyggt Google tv funkar bra med Plex. Seg i gränssnittet och hänger sig i tid och otid. Lyckas dock spela upp 4k material från min server vilket jag blev förvånad över 😊

Vilken är den bästa Plexklienten just nu?

Nvidia shield pro verkar ju va rätt buggig nu med Android 11, eller funkar den bra?

Chromecast gen 4, ska vara lite seg i gränssnittet men funkar? Andra tips?

Vill gärna ha Chromecast i spelaren också om möjligt.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Chromecast gen 4, ska vara lite seg i gränssnittet men funkar? Andra tips?

Jag vet inget om fyran men jag har en Ultra och då kör jag ju allting i mobilen. Måste du ha ett gränssnitt på TVn, räcker inte mobilapp?

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Jag vet inget om fyran men jag har en Ultra och då kör jag ju allting i mobilen. Måste du ha ett gränssnitt på TVn, räcker inte mobilapp?

Okej! Funkar den bra? 4k uppspelning utan lägg eller judder? Hur funkar det när du spolar/pausar osv, bra flyt?

Jag tänker att det vore trevligt med fjärrkontroll då det blir lättare för barnen men det är inte 100% krav 😊

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Shield utan tvekan. Tar allt man slänger på den utan att svettas, kör Emby istället för Plex.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Okej! Funkar den bra? 4k uppspelning utan lägg eller judder? Hur funkar det när du spolar/pausar osv, bra flyt?

Jag tänker att det vore trevligt med fjärrkontroll då det blir lättare för barnen men det är inte 100% krav 😊

Den görs inte längre så det blir ju en 4a du får köra istället men det fungerar toppen för mig. Tror inte 4an är sämre, den har samma eller bättre avkodningsstöd vad jag vill minnas.
Jag spolar sällan men jag vet inte om det styrs av din klient, den avkodar ju redan i realtid så känns som din server eller möjligtvis nätverksanslutning är viktigare där. Jag har aldrig upplevt det som något problem när jag behövt klicka runt dock.

Permalänk
Skrivet av IceKey:

Shield utan tvekan. Tar allt man slänger på den utan att svettas, kör Emby istället för Plex.

Ja jag har beslutsångest, läst mycket om buggar och problem med den dock.
Kör du shield själv? Hur är den med android 11?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Ja jag har beslutsångest, läst mycket om buggar och problem med den dock.
Kör du shield själv? Hur är den med android 11?

Jag har flera shields i hushållet. Funkar klockrent och tar allt man slänger på den. Slutade med Plex för att det är faktiskt skit hur man än vrider och vänder på det. Emby är "bättre" och sjuhelvetes mera funktioner. Kodi (gamla XBMC) är även klockrent.

Emby

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Skrivet av IceKey:

Jag har flera shields i hushållet. Funkar klockrent och tar allt man slänger på den. Slutade med Plex för att det är faktiskt skit hur man än vrider och vänder på det. Emby är "bättre" och sjuhelvetes mera funktioner. Kodi (gamla XBMC) är även klockrent.

Emby

Okej! Har du uppdaterat dem till Android 11?

Tack för tipset med Emby, hade aldrig hört talas om innan, ska kika på det.
Har tidigare varit väl insatt i och använt Kodi, men gillar enkelheten med appen hos Plex och framförallt chromecast supporten, blir mycket enklare för barnen.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Okej! Har du uppdaterat dem till Android 11?

Tack för tipset med Emby, hade aldrig hört talas om innan, ska kika på det.
Har tidigare varit väl insatt i och använt Kodi, men gillar enkelheten med appen hos Plex och framförallt chromecast supporten, blir mycket enklare för barnen.

Yes, jag har Android 11, men kör som sagt inte Plex, men Nvidia har lovat att dom ska fixa problemen.

Nvidia lovar att fixa problemen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Använder själv Emby med Chromecast, tycker det funkar bättre än Plex. Använder bara Emby-appen via telefonen för att spela upp.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Okej! Har du uppdaterat dem till Android 11?

Tack för tipset med Emby, hade aldrig hört talas om innan, ska kika på det.
Har tidigare varit väl insatt i och använt Kodi, men gillar enkelheten med appen hos Plex och framförallt chromecast supporten, blir mycket enklare för barnen.

har också en shield pro med senaste android. inte märkt någon försämring från tidigare version.
plex flyter fint

Permalänk
Skrivet av Mormis:

Använder själv Emby med Chromecast, tycker det funkar bättre än Plex. Använder bara Emby-appen via telefonen för att spela upp.

Ok nice, vad är det du tycker är bättre med Emby? Jag är ny i Plexvärlden så jag är inte särskilt investerad i det ännu och kan tänka mig byta 😊

Skrivet av Sweina:

har också en shield pro med senaste android. inte märkt någon försämring från tidigare version.
plex flyter fint

Skönt!
Jag är lite kluven till att köpa en snart 3 år gammal, ändå ganska dyr, produkt. Känns som det snart kommer komma ny Shield?
Ljudcodec m.m är inte så viktigt för mig för tillfället då jag kör gammal förstärkare med 3.0 ljud och PCM från TV.. 😂

Det viktigaste för mig är bra flyt i bilden, jag blir galen för minsta lilla stutter/judder/hack

Därför det lutar mest åt CCwGTV för 899 nu och sen uppgradera till shield pro 202x längre fram o då flytta CCn.. men bildflyt är viktigt. Funkar det bra med CC?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Tycker Apple TV (4K) har bäst flyt.
Har en CCwGTV och jag tycker själva Plex appen är laggig som fan. Sen när man väl spelar upp något är den väl bra.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som envisas vidare med OpenPHT som Plex-klient till tvn? Denna tråden är pga detta av intresse för mig med, om det finns något bättre att använda idag?

Permalänk
Medlem

Har både Shield och ATV4K.

Något bättre måste finnas för att faktiskt få utnyttjat Dolby TrueHD (Atmos) och Dolby Vision.

För egen de vill jag inte använda OS från Google längre.

Men eget bygge som fungerar är banne mig inte lätt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Har både senaste Shield TV (uppdaterad) och senaste Apple TV 4K.

Shield har bättre ljudstöd och mer reklam. Apple TV har bättre appstöd och uppdateras oftare. Plex-klienten verkar vara ganska lika på båda men jag misstänker att Apple TV är mer "uppdateringssäker" pga att den har mycket större installerad bas.

Har man mycket Apple-prylar är Apple TV bättre och har bättre WAF. Shield är bra om man vill pilla själv mer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Hej! Tycker inte min Philips TV sen 2017 med inbyggt Google tv funkar bra med Plex. Seg i gränssnittet och hänger sig i tid och otid. Lyckas dock spela upp 4k material från min server vilket jag blev förvånad över 😊

Vilken är den bästa Plexklienten just nu?

Nvidia shield pro verkar ju va rätt buggig nu med Android 11, eller funkar den bra?

Chromecast gen 4, ska vara lite seg i gränssnittet men funkar? Andra tips?

Vill gärna ha Chromecast i spelaren också om möjligt.

Använder både pro och vanlig tuben nvidia shield och dom fungerar klockrent med plex (och allt annat). Riktigt rapp och spelar allt.

Tuben köpte jag för typ 1300kr på nån rea, det är ju inte så farligt. Pro tror jag att jag gav 1600kr för.

Permalänk
Medlem

Allt har att göra med vilka krav man har.
Nvidia Shield spelar INTE allt trots att folk ofta påstår detta. Det beror på att de inte slänger allt på den.
Oppo 203 är ex den enda spelaren jag känner till som avkodar full DV och LLDV.
Shield saknar stöd för både VP9 Profile 2 och AV1.

Min erfarenhet med Plex är att det är ett dåligt val om man ogillar lag och judder pga transcoding som aktiveras i tid och otid. Ex kan det aktiveras även när videoformatet stöds men ljudformatet behöver transcodas om du kör med undertexter. Samma om du ska kolla en film med forcerade undertexter (Avatar mfl) då ska det transcodas.

Eftersom du inte är investerad så skulle jag kikat på en Zidoo z9x. Kostar ungefär samma pengar som en Shield Pro men bättre videostöd/direct play osv. Stöd för att spela BDMV-folders med menystöd. Dolby Vision ser bra och har dessutom en duglig uppskalare.
Inte lika bra för streamat material som Shield (Netflix osv)
Zappiti är mitt förstaval men ska du ha senaste modellen med DV och HDR10+ så Är investeringen 9k. Zidoo har samma chip men sämre GUI och ingen MagicPixel.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Kodi med PlexKodiConnect funkar bäst imo. Behöver aldrig transcoda om inte internet är segt när jag bor på hotell. Har Chromecast 4 för resor och Nvidia Shield TV Pro 2019 hemma.

Permalänk
Medlem

Allt hänger ju på hur mycket pengar man vill lägga också. Men för en billig peng så är "Chromecast with Google TV" väldigt mycket för pengarna och tycker Plex-klienten fungerar helt ok. Plus att man kan casta om man hellre vill det.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Skaffade en CCwGTV och den funkar i stort sett väldigt bra.
Har bara ett problem och det är med ljudcodec Dolby Digital Plus (EAC3)

Chromecasten verkar inte kunnat direktuppspela dessa från Plex utan ljudet transcodas till OPUS 2.0 ljud och skickas ut till förstärkaren. Inte helt optimalt men funkar då jag endast kör 3.0 system (2 stora front och 1 liten center)
Det som gör det till ett problem är att jag även har något "knäppande" och sprakande ljud då och då från högtalarna med detta ljudcodec, inte andra filmer.

Kör en gammal onkyo förstärkare utan hdmi ljud. Chromecast till HDMI på tv, sen optisk ner till stärkaren.

Någon som vet vad som är felet och hur jag kan åtgärda det?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Shield utan tvekan. Tar allt man slänger på den utan att svettas, kör Emby istället för Plex.

Skrivet av IceKey:

Jag har flera shields i hushållet. Funkar klockrent och tar allt man slänger på den. Slutade med Plex för att det är faktiskt skit hur man än vrider och vänder på det. Emby är "bättre" och sjuhelvetes mera funktioner. Kodi (gamla XBMC) är även klockrent.

Emby

Bara nyfiken, vad gör Emby bättre?

Testade det för något år sedan men tyckte det var mer krångel att få igång och det saknades funktioner så som Auto Framerate och automatisk undertext nedladdning. Har också för mig att Emby indexerade mina filer lite konstigt, gav fel titlar, omslag etc.

Skrivet av eFoppa:

Allt har att göra med vilka krav man har.
Nvidia Shield spelar INTE allt trots att folk ofta påstår detta. Det beror på att de inte slänger allt på den.
Oppo 203 är ex den enda spelaren jag känner till som avkodar full DV och LLDV.
Shield saknar stöd för både VP9 Profile 2 och AV1.

Min erfarenhet med Plex är att det är ett dåligt val om man ogillar lag och judder pga transcoding som aktiveras i tid och otid. Ex kan det aktiveras även när videoformatet stöds men ljudformatet behöver transcodas om du kör med undertexter. Samma om du ska kolla en film med forcerade undertexter (Avatar mfl) då ska det transcodas.

Eftersom du inte är investerad så skulle jag kikat på en Zidoo z9x. Kostar ungefär samma pengar som en Shield Pro men bättre videostöd/direct play osv. Stöd för att spela BDMV-folders med menystöd. Dolby Vision ser bra och har dessutom en duglig uppskalare.
Inte lika bra för streamat material som Shield (Netflix osv)
Zappiti är mitt förstaval men ska du ha senaste modellen med DV och HDR10+ så Är investeringen 9k. Zidoo har samma chip men sämre GUI och ingen MagicPixel.

Jag har aldrig någonsing haft transcoding på för undertexter (eller något annat för den delen), använt Plex i 10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Är det bara jag som envisas vidare med OpenPHT som Plex-klient till tvn? Denna tråden är pga detta av intresse för mig med, om det finns något bättre att använda idag?

Har kvar min installation av OpenPHT, men använder den inte längre. Men PHT/OpenPHT på MacMini med fjärr fungerade så bra till Apple försämrade/förändrade API:t för fjärrkontrollen. Tyvärr så gick OpenPHT-projektet redan på sparlåga då så den patch som togs fram migrerades inte

Plex har ju lanserat en ny HTPC-klient som är tänkt för HTPC-användarna
https://forums.plex.tv/t/introducing-plex-htpc/703075
Testade den bara som snabbast när den kom och tyckte väl att den var OK. Dock bara för Windows och MacOS fn. Linuxstöd är under utveckling, men det är försenat pga strul med hur MPV och X11 interagerar (om jag förstått det rätt):https://forums.plex.tv/t/plex-htpc-feedback/703205/925

Permalänk
Medlem

Jag skaffade en nVidia Shield TV (tub-modellen) förra året och är rätt nöjd med den så långt. Den har stöd för de video och ljudformat jag har på media i mitt bibliotek och triggar inte transcode om man slår på text. På "smart"-apparna i min LG B6-tv och min Chromecast Ultra kunde jag oftast fippla med uppspelningsinställningar så de kunde spela upp video + ljud utan transcode, med med påslagen text krävde de transcode.
UHD media tycker jag också fungerar utmärkt i nVidia Shield TV, medan apparna i LG B6:an och Chromecast Ultran inte hanterade H265 alls.
Om man inte vill bränna in text i sitt media är det just textning som för mig oftast tvingat transcode att slås på. Moderna telefoner, surfplattor och strömklienter klarar ofta textning bra, men det räcker med något lite för billigt eller några år gammalt så kan man hamna i transcode-fällan. Ingen av web-klienterna för Plex/Emby/Jellyfin klarar av att spela upp media utan transcode för mig om jag slår på textning.

För min del använder jag mest Plex, men jag har uppe servrar för Emby och Jellyfin också så jag enkelt kan spela media på TVn även om internet av någon anledning är nere. Tycker de alla tre är rätt lika, men det kan skilja lite i hur de matcher metadata till media och i "bonus"-funktioner. Man kan dock jobba bort mycket av matchningsproblemen genom att ge mappar och filer bra filnamn.

Det finns alltid lite saker man kan reta sig på i de olika systemen - Plex och Emby verkar behöva kosta pengar om man vill att det skall fungera bra och smärtfritt, medan Jellyfin är opensource. Plex har Collections vilket jag börjat gilla, men tvingar samtidigt in Rotten Tomato-recensioner vilket jag inte tycker om.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

På "smart"-apparna i min LG B6-tv och min Chromecast Ultra kunde jag oftast fippla med uppspelningsinställningar så de kunde spela upp video + ljud utan transcode, med med påslagen text krävde de transcode.
UHD media tycker jag också fungerar utmärkt i nVidia Shield TV, medan apparna i LG B6:an och Chromecast Ultran inte hanterade H265 alls.
Om man inte vill bränna in text i sitt media är det just textning som för mig oftast tvingat transcode att slås på. Moderna telefoner, surfplattor och strömklienter klarar ofta textning bra, men det räcker med något lite för billigt eller några år gammalt så kan man hamna i transcode-fällan. Ingen av web-klienterna för Plex/Emby/Jellyfin klarar av att spela upp media utan transcode för mig om jag slår på textning.

För min del använder jag mest Plex, men jag har uppe servrar för Emby och Jellyfin också så jag enkelt kan spela media på TVn även om internet av någon anledning är nere. Tycker de alla tre är rätt lika, men det kan skilja lite i hur de matcher metadata till media och i "bonus"-funktioner. Man kan dock jobba bort mycket av matchningsproblemen genom att ge mappar och filer bra filnamn.

Har inga problem med att spela upp x265 10bit HDR 2160p med text i min LG 65CX med Foto och Videoappen, behövs ingen Plex, kör miniDLNAserver aktiverad på NASen.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

På apple tv så spelar infuse allting utan att krångla. Kostar en slant men helt klart värt det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag har aldrig någonsing haft transcoding på för undertexter (eller något annat för den delen), använt Plex i 10 år.

Och din poäng är? Att alla som upplevt detta har fel?
Det är bara att googla.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wefod:

På apple tv så spelar infuse allting utan att krångla. Kostar en slant men helt klart värt det

Apple TV hanterar inte lossless ljudformat särskilt bra.
Exempelvis kan du få Dolby Atmos via Dolby Digital Plus (EAC-3 kodat) dvs samma som ex Netflix använder. Du kan inte få Dolby TrueHD Atmos på en Apple TV.
Skillnaden på dessa är milsvidd imo.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Infuse-appen (10kr/månad alt ~240kr för en lifetime pass) på AppleTV skulle jag säga, men jag har aldrig testat en Nvidia Shield så jag kan inte uttala mig om huruvida vilket av alternativen är bäst. Gillar att ATV automatiskt ändrar signalen utifrån innehåll (så att ex. framerate matchar innehållet).

Värt att ha i åtanke är att AppleTV saknar stöd för Dolby Vision Profile 7, dvs om du försöker spela upp UHD-BD media med Dolby Vision-HDR så kommer den i bästa fall spela upp det som "vanlig HDR". Den har dock Profile 5 så den spelar upp exempelvis Netflix innehåll med Dolby Vision-HDR (vilket ser riktigt bra ut).