B&W 685 fortfarande värda att köpa? Vilken förstärkare rek?

Permalänk
Medlem

B&W 685 fortfarande värda att köpa? Vilken förstärkare rek?

Hej!

Har hittat ett par B&W 685 i bra skick för 2000kr som jag tänkt köpa men undrar om det fortfarande är aktuellt att köpa dessa eller köpa något nytt istället?

Högtalarna ska kopplas in i tv:n men kommer användas mycket till att lyssna på musik.

Ifall det blir köp så behöver jag hjälp att hitta en förstärkare. Vill gärna att den ska vara liten och inte ta så mkt plats.

Tacksam för hjälp och andra förslag.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Segafreakone:

Hej!

Har hittat ett par B&W 685 i bra skick för 2000kr som jag tänkt köpa men undrar om det fortfarande är aktuellt att köpa dessa eller köpa något nytt istället?

Högtalarna ska kopplas in i tv:n men kommer användas mycket till att lyssna på musik.

Ifall det blir köp så behöver jag hjälp att hitta en förstärkare. Vill gärna att den ska vara liten och inte ta så mkt plats.

Tacksam för hjälp och andra förslag.

Högtalare håller länge, nästan för evigt om de servas rätt och utvecklingen går väldigt långsamt numera så beg är det som ger överlägset mest för pengarna så valet är mellan olika beg och inte beg mot nytt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Högtalare håller länge, nästan för evigt om de servas rätt och utvecklingen går väldigt långsamt numera så beg är det som ger överlägset mest för pengarna så valet är mellan olika beg och inte beg mot nytt.

Japp har förstått det men tänkte mer om det kanske släppts något bra under åren som kunde vara värt att kolla på.

Stor chans jag slår till på dessa men då kommer jag behöva en förstärkare.
Hade tänkt mig köpa en mindre förstärkare med inbyggd bluetooth.

I framtiden så vill jag även kunna koppla in cd-spelare och vinylspelare.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Segafreakone:

Japp har förstått det men tänkte mer om det kanske släppts något bra under åren som kunde vara värt att kolla på.

Stor chans jag slår till på dessa men då kommer jag behöva en förstärkare.
Hade tänkt mig köpa en mindre förstärkare med inbyggd bluetooth.

I framtiden så vill jag även kunna koppla in cd-spelare och vinylspelare.

Jag har dålig koll på digitala miniförstärkare med blåtand men det går ju att leta en normalstor begagnad och koppla på signalkällorna den typen av förstärkare brukar även ha flera ingångar än dagens och en del har även riaadel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Japp har förstått det men tänkte mer om det kanske släppts något bra under åren som kunde vara värt att kolla på.

Stor chans jag slår till på dessa men då kommer jag behöva en förstärkare.
Hade tänkt mig köpa en mindre förstärkare med inbyggd bluetooth.

I framtiden så vill jag även kunna koppla in cd-spelare och vinylspelare.

Kolla på något från SMSL. Bra sett till priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Kolla på något från SMSL. Bra sett till priset.

Aldrig ens hört talas om! Såg att priserna i svenska butiker är väldigt mkt högre jämfört med exempel svenska Amazon.
Hade hoppats på mer hjälpsamma personer här på Sweclockers som har koll på det här med ljud. Detta är en djungel för en person som inte är insatt.

Men tack för förslaget. Har du något förslag på vilken modell av SMSL som kan passa mig?

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

SMSL AD18 verkar ju vara rätt modell för dig, den har de funktioner som du är ute efter. Du kommer dock behöva ett RIAA steg eller en vinyl spelare med inbyggt RIAA steg för att spela vinyl med denna förstärkaren. Finns för 144,95euro hos Soundimports

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

SMSL AD18 verkar ju vara rätt modell för dig, den har de funktioner som du är ute efter. Du kommer dock behöva ett RIAA steg eller en vinyl spelare med inbyggt RIAA steg för att spela vinyl med denna förstärkaren. Finns för 144,95euro hos Soundimports

Du får ju då använda den optiska ljudingången mellan tvn och förstärkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

SMSL AD18 verkar ju vara rätt modell för dig, den har de funktioner som du är ute efter. Du kommer dock behöva ett RIAA steg eller en vinyl spelare med inbyggt RIAA steg för att spela vinyl med denna förstärkaren. Finns för 144,95euro hos Soundimports

Skrivet av Mikos:

Du får ju då använda den optiska ljudingången mellan tvn och förstärkaren.

Vinylspelare skaffar jag längre fram, dåligt med plats i min lilla lägenhet.
Så fort jag får indikation på att personen jag köpt högtalarna av skickat dom så gör jag en beställning på en SMSL AD18 via amazon.se för 1470kr inkl frakt. Har du kolla på vad det ska vara för kablar och kontakter till mina högtalare? Tänkte kanske köpa allt sånt direkt från Amazon.se.

Tacksam att du hjälper mig!

Edit:

Kanske dessa passar bra!

Kablar:
https://www.amazon.se/gp/product/B01C79XV5W/ref=ox_sc_act_tit...
Kontakter:
https://www.amazon.se/KabelDirekt-banankontakt-6mm%C2%B2-ansl...

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segafreakone:

Hej!

Har hittat ett par B&W 685 i bra skick för 2000kr som jag tänkt köpa men undrar om det fortfarande är aktuellt att köpa dessa eller köpa något nytt istället?

Högtalarna ska kopplas in i tv:n men kommer användas mycket till att lyssna på musik.

Ifall det blir köp så behöver jag hjälp att hitta en förstärkare. Vill gärna att den ska vara liten och inte ta så mkt plats.

Tacksam för hjälp och andra förslag.

Jag har dessa själv och haft dem länge. Kör dem som vanliga högtalare för musik i ett rum som är ca 28 m2 och de fyller absolut sin funktion. Som förstärkare så har jag en aktiv Sonos Amp Gen 1 och den klarar av att driva dem så jag blir nöjd. Kan säkert bli bättre med tyngre förstärkare men är inte intresserad av att spela högt utan de används som bakgrundsmusik när man njuter av lite biljard eller dart.

De har aldrig servats

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Aldrig ens hört talas om! Såg att priserna i svenska butiker är väldigt mkt högre jämfört med exempel svenska Amazon.
Hade hoppats på mer hjälpsamma personer här på Sweclockers som har koll på det här med ljud. Detta är en djungel för en person som inte är insatt.

Men tack för förslaget. Har du något förslag på vilken modell av SMSL som kan passa mig?

Aha, tänkte inte att du ville ha ett specifikt modellnummer. Ett alternativ är AD18 som det redan tipsats om, ett annat är Loxjie A30. https://www.audiophonics.fr/en/integrated-amplifier/loxjie-a3.... Fått mkt bra kritik, har BT och både analoga och digitala ingångar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Segafreakone:

Vinylspelare skaffar jag längre fram, dåligt med plats i min lilla lägenhet.
Så fort jag får indikation på att personen jag köpt högtalarna av skickat dom så gör jag en beställning på en SMSL AD18 via amazon.se för 1470kr inkl frakt. Har du kolla på vad det ska vara för kablar och kontakter till mina högtalare? Tänkte kanske köpa allt sånt direkt från Amazon.se.

Tacksam att du hjälper mig!

Edit:

Kanske dessa passar bra!

Kablar:
https://www.amazon.se/gp/product/B01C79XV5W/ref=ox_sc_act_tit...
Kontakter:
https://www.amazon.se/KabelDirekt-banankontakt-6mm%C2%B2-ansl...

Kontakter är inget du egentligen behöver men de kan vara bekvämt att ha i högtalaren om du ofta kopplar loss dem för at städa.
Kabeln funkar och vill du ha nått lite bättre så väljer du en förtennad (typ Supra classic) om du inte köper mer än du behöver så blir det nog inte dyrare för prisskillnaden är liten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Aha, tänkte inte att du ville ha ett specifikt modellnummer. Ett alternativ är AD18 som det redan tipsats om, ett annat är Loxjie A30. https://www.audiophonics.fr/en/integrated-amplifier/loxjie-a3.... Fått mkt bra kritik, har BT och både analoga och digitala ingångar.

Beställde en Loxjie A30 då jag tycker om modellen mer än AD18. Får hoppas jag blir nöjd med mitt köp.

Skrivet av mrqaffe:

Kontakter är inget du egentligen behöver men de kan vara bekvämt att ha i högtalaren om du ofta kopplar loss dem för at städa.
Kabeln funkar och vill du ha nått lite bättre så väljer du en förtennad (typ Supra classic) om du inte köper mer än du behöver så blir det nog inte dyrare för prisskillnaden är liten.

Beställt Supra classic från Svensk butik. Beställde även banankontakt från Amazon.
------------------------------------------------------

Tack alla för hjälpen och förslag.
Återkommer med bilder när saker börjar dyka upp!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Har fått allt uthämtat idag pga att jag själv är sjuk i covid.
Märkte att dessa högtalare inte har något i botten så måste fixa något dom kan stå på. Var heller inte beredd på att dom skulle vara så stora och välbyggda.
Just nu står dom direkt på golvet med lite kartong under.

Bor litet så måste hitta något med hjul så jag kan rulla bort högtalarna vid städning.
Min tv står också på rullbart stativ.

Någon som kan rekommendera högtalarstativ med hjul? Eller vad ska man använda i stället?
Skulle kunna ha dom på väggen men tror inte det blir bra då jag inte har mkt väggyta att leka med.

Återkommer med bild när jag kopplat ihop allt.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Kontakter är inget du egentligen behöver men de kan vara bekvämt att ha i högtalaren om du ofta kopplar loss dem för at städa.
Kabeln funkar och vill du ha nått lite bättre så väljer du en förtennad (typ Supra classic) om du inte köper mer än du behöver så blir det nog inte dyrare för prisskillnaden är liten.

Oj, när det gäller högtalarkablar så blir det ALLTID bättre ju dyrare man köper, det vet ju alla😂

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Segafreakone:

Har fått allt uthämtat idag pga att jag själv är sjuk i covid.
Märkte att dessa högtalare inte har något i botten så måste fixa något dom kan stå på. Var heller inte beredd på att dom skulle vara så stora och välbyggda.
Just nu står dom direkt på golvet med lite kartong under.

Bor litet så måste hitta något med hjul så jag kan rulla bort högtalarna vid städning.
Min tv står också på rullbart stativ.

Någon som kan rekommendera högtalarstativ med hjul? Eller vad ska man använda i stället?
Skulle kunna ha dom på väggen men tror inte det blir bra då jag inte har mkt väggyta att leka med.

Återkommer med bild när jag kopplat ihop allt.

Det är ju en liten lätt stativare med 6½" bas klart mindre än mitt datorsystem
Du bör absolut inte ha ett stativ med hjul på med en så liten och lätt högtalare för det lär fungera dåligt om du inte väljer ett enormt överdimensionerat stativ, det blir ganska vingligt och instabilt, högtalarna väger ju inte ens 7 kilo så med ett normal lätt stativ lär det ju inte väga mer än 10 kilo per kanal och det borde du lätt kunna lyfta på om du måste flytta det för att städa.
Jag tror faktisk inte ens att hjul skulle funka på högmassestativ tillsammans med en så liten högtalare för om du inte skruvar fast högtalaren i stativet lär den ramla av om du trycker på den för att flytta kombinationen och sitter den fast är det stor risk att det välter om du inte har ett stativ som är överdimensionerat så att golvplattan blir väldigt stabil fastän den står på hjul.

Vet inte hur högt du sitter men gissar du behöver 60 cm ? höga stativ för optimalt ljud, väljer du nått som är "normallätt" är det mycket enkelt att lyfta undan allt. Tex Atacama gör bra stativ med olika design och färger i olika viktklasser och finns i många hifibutiker nära dig. Jag tycker du bör använda 2 rör eller fler.

Sedan finns det ju högmassestativ om du inte vill att de ska röra sig bär du spelar

http://www.atacama-audio.co.uk/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som du ser så underlättar det med hjul föt tvn eftersom jag även har en garderob som jag behöver komma åt.
Enda väggyta jag har ifall jag vill väggmontera dom är ovanför tvn.

Passar dessa:
https://www.snyggtljud.se/mobler-stativ/hogtalarstativ/atacam...

Vad ska man ha om man inte vill använda spikes som fötter?

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ju en liten lätt stativare med 6½" bas klart mindre än mitt datorsystem
Du bör absolut inte ha ett stativ med hjul på med en så liten och lätt högtalare för det lär fungera dåligt om du inte väljer ett enormt överdimensionerat stativ, det blir ganska vingligt och instabilt, högtalarna väger ju inte ens 7 kilo så med ett normal lätt stativ lär det ju inte väga mer än 10 kilo per kanal och det borde du lätt kunna lyfta på om du måste flytta det för att städa.
Jag tror faktisk inte ens att hjul skulle funka på högmassestativ tillsammans med en så liten högtalare för om du inte skruvar fast högtalaren i stativet lär den ramla av om du trycker på den för att flytta kombinationen och sitter den fast är det stor risk att det välter om du inte har ett stativ som är överdimensionerat så att golvplattan blir väldigt stabil fastän den står på hjul.

Vet inte hur högt du sitter men gissar du behöver 60 cm ? höga stativ för optimalt ljud, väljer du nått som är "normallätt" är det mycket enkelt att lyfta undan allt. Tex Atacama gör bra stativ med olika design och färger i olika viktklasser och finns i många hifibutiker nära dig. Jag tycker du bör använda 2 rör eller fler.
http://mediacdn.shopatron.com/media/mfg/758/product_image/thm/t700_x2_bdbee238550a14d7d9b6e39ec457fe90.jpg?1614714978
http://mediacdn.shopatron.com/media/mfg/758/product_image/thm/t560_x12_ccfb132b16e4148c6afa7b1eb76fc41d.jpg?1642188503
http://mediacdn.shopatron.com/media/mfg/758/product_image/thm/t700_x4_71593323bb38026d34e82c399e71443a.jpg?1633985561
Sedan finns det ju högmassestativ om du inte vill att de ska röra sig bär du spelar
http://mediacdn.shopatron.com/media/mfg/758/product_image/thm/t440_57b3a16686863599ead5759cd1853168.jpg?1624565329
http://www.atacama-audio.co.uk/

Behöver nog stativ under 50cm höga då högtalarna annars kommer komma in i bilden underifrån.
Angående ljudbild mm så är jag inte jätte kräsen. Testlyssnade på musik med dom ståendes på golvet och tyckte det lät bra!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Segafreakone:

https://i.imgur.com/am1UoIf.jpg

Som du ser så underlättar det med hjul föt tvn eftersom jag även har en garderob som jag behöver komma åt.
Enda väggyta jag har ifall jag vill väggmontera dom är ovanför tvn.

Passar dessa:
https://www.snyggtljud.se/mobler-stativ/hogtalarstativ/atacam...

Vad ska man ha om man inte vill använda spikes som fötter?

Skrivet av Segafreakone:

Behöver nog stativ under 50cm höga då högtalarna annars kommer komma in i bilden underifrån.
Angående ljudbild mm så är jag inte jätte kräsen. Testlyssnade på musik med dom ståendes på golvet och tyckte det lät bra!

Det var nog den besynnerligaste möblering jag sett, ser ju inte riktigt klokt ut så du är nog unik.
Det är gängor i botten på alla bra stativ där man kan fästa olika fötter, beroende på golvmaterialet vill du kanske ha gummi eller hårdplast, tex Soundcare gör apparatfoten nedan, de finns i de flesta hifibutiker

Man kan också använda gummifötter för maskiner och de brukar finnas i "maskinaffärer"

Och det går även att använda bultar och vända skallen neråt eller så limmar man på nån filtfot. Du behöver i vart fall inte använda spikes, de är oftast inte heller bra för ljudet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var nog den besynnerligaste möblering jag sett, ser ju inte riktigt klokt ut så du är nog unik.
Det är gängor i botten på alla bra stativ där man kan fästa olika fötter, beroende på golvmaterialet vill du kanske ha gummi eller hårdplast, tex Soundcare gör apparatfoten nedan, de finns i de flesta hifibutiker
https://www.soundcare.no/index_htm_files/36.jpg
https://www.brl.se/bilder/artiklar/zoom/133SPIKE4_3.jpg?m=1494915919

Man kan också använda gummifötter för maskiner och de brukar finnas i "maskinaffärer"
https://www.elfa.se/Web/WebShopImages/landscape_large/_t/if/teleskopschienen-dreiteilig-13.jpg
Och det går även att använda bultar och vända skallen neråt eller så limmar man på nån filtfot. Du behöver i vart fall inte använda spikes, de är oftast inte heller bra för ljudet.

Får beslutsångest! Hittade denna men vetifan om dom kommer passa:
https://www.thomann.de/se/fluid_audio_ds_8.htm

Jag kan inte göra det bättre i min lägenhet då den bara är 23 kvadrat. Garderoben har jag ställt så för att få plats med tvn. Garderoben stod normalt när jag hade en mindre tv.
I min lägenhet så finns redan 1st bäddsoffa, datorbord med kontorsstol, 2 st sega Megadrive demoskåp, keyboard på mindre rullbord och nu ett par högtalare!

Tacksam att du hjälper mig. Märker dock att vissa saker inte är speciellt billiga.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Segafreakone:

Får beslutsångest! Hittade denna men vetifan om dom kommer passa:
https://www.thomann.de/se/fluid_audio_ds_8.htm

Jag kan inte göra det bättre i min lägenhet då den bara är 23 kvadrat. Garderoben har jag ställt så för att få plats med tvn. Garderoben stod normalt när jag hade en mindre tv.
I min lägenhet så finns redan 1st bäddsoffa, datorbord med kontorsstol, 2 st sega Megadrive demoskåp, keyboard på mindre rullbord och nu ett par högtalare!

Tacksam att du hjälper mig. Märker dock att vissa saker inte är speciellt billiga.

De stativen är 14 cm höga vilket är väldigt lågt för högtalarna, höjden över golvet påverkar ljudet ganska mycket för dels förstärks låga frekvenser av fasta ytor (golvet) men även hur högtalaren sprider ljudet gör att den blir ännu mörkare i klangen för diskanten hamnar i midjehöjd och där har du oftast inte öronen.
Du kan ju labba och ha högtalarna på golvet och sedan bara ställa dem på en köksstol och höra hur ljudet ändras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De stativen är 14 cm höga vilket är väldigt lågt för högtalarna, höjden över golvet påverkar ljudet ganska mycket för dels förstärks låga frekvenser av fasta ytor (golvet) men även hur högtalaren sprider ljudet gör att den blir ännu mörkare i klangen för diskanten hamnar i midjehöjd och där har du oftast inte öronen.
Du kan ju labba och ha högtalarna på golvet och sedan bara ställa dem på en köksstol och höra hur ljudet ändras.

Hehe har svårt att bestämma mig. Inne på väggfäste nu istället. Men allt är en enda djungel för mig som inte har koll på vad det finns att köpa. Skulle helst slippa ha dom på golvet och sätta upp dom på väggen bakom tvn. Väggen är betong så det borde ju hålla bara jag hittar ett par passande fästen.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Segafreakone:

Hehe har svårt att bestämma mig. Inne på väggfäste nu istället. Men allt är en enda djungel för mig som inte har koll på vad det finns att köpa. Skulle helst slippa ha dom på golvet och sätta upp dom på väggen bakom tvn. Väggen är betong så det borde ju hålla bara jag hittar ett par passande fästen.

Det behöver inte vara nått dedikerat väggfäste, funkar bra med en stabil hylla också så ökar urvalet och du kan ju såga det till mindre mått om du vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

det finns gott om universella fästen, så här ser mina ut:

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det behöver inte vara nått dedikerat väggfäste, funkar bra med en stabil hylla också så ökar urvalet och du kan ju såga det till mindre mått om du vill.
https://media.elfa.com/media/image/10065?format=preview

Japp har kollat på ikea men dålig information om vad dom klarar för vikt.

Skåp, tänkte 2st:
https://www.ikea.com/se/sv/p/eket-skap-vit-70332124/
väggskena:
https://www.ikea.com/se/sv/p/eket-vaeggskena-00340047/

Finns även som är 70cm bred med 70cm väggfäste.

Mina högtalare väger 7kg styck så måste hålla annars får det vara!

Enligt Hifi-Klubben så passar ingen av väggfästena dom säljer mina 685 för att högtalarna är för djupa.
Dom rek:
https://www.hifiklubben.se/vm-acoutics-s1-hylla/vms1/?q=vms1

Men jag tycker det blir för mkt pengar.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Segafreakone:

Japp har kollat på ikea men dålig information om vad dom klarar för vikt.

Skåp, tänkte 2st:
https://www.ikea.com/se/sv/p/eket-skap-vit-70332124/
väggskena:
https://www.ikea.com/se/sv/p/eket-vaeggskena-00340047/

Finns även som är 70cm bred med 70cm väggfäste.

Mina högtalare väger 7kg styck så måste hålla annars får det vara!

Enligt Hifi-Klubben så passar ingen av väggfästena dom säljer mina 685 för att högtalarna är för djupa.
Dom rek:
https://www.hifiklubben.se/vm-acoutics-s1-hylla/vms1/?q=vms1

Men jag tycker det blir för mkt pengar.

7 kilo är en ganska lätt högtalare så en hylla med konsoler har inga problem med det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

ELFA har väldigt fina byggen man kan göra.
Med färdiga hyllplan mm.. så man slipper strul.

Måste nog ha 40cm djup eller nåt för att få det så bra som möjligt.

Velar mellan dessa
https://elfa.com/sv-se/sortiment/hyllor/decorshelf-605215
https://elfa.com/sv-se/sortiment/hyllor/melamineshelf-430310

Tänkte 90x40 blir bra

Tack för att ni kommer med förslag

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Segafreakone:

ELFA har väldigt fina byggen man kan göra.
Med färdiga hyllplan mm.. så man slipper strul.

Måste nog ha 40cm djup eller nåt för att få det så bra som möjligt.

Velar mellan dessa
https://elfa.com/sv-se/sortiment/hyllor/decorshelf-605215
https://elfa.com/sv-se/sortiment/hyllor/melamineshelf-430310

Tänkte 90x40 blir bra

Tack för att ni kommer med förslag

Du kan använda nått annat som hyllplan om du vill och det är enkelt att såga till nått i passande mått, det ärt nått som de fixar på en byggbutik om du tex vill ha en trä eller bänkskiva.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan använda nått annat som hyllplan om du vill och det är enkelt att såga till nått i passande mått, det ärt nått som de fixar på en byggbutik om du tex vill ha en trä eller bänkskiva.

Gjorde en beställning på deras "Hyllsystem Traditionellt" och hoppas jag blir nöjd.
Får hoppas på en leverans under nästa vecka!

Återkommer när jag kopplat upp allt. Kommer säkert behöva hjälp med kabelhantering mm.. längre fram.

Tack för alla förslag

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Ja har 684orna nöjd som fan

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h