Läsa diskar från krashad QNAP NAS?

Permalänk

Läsa diskar från krashad QNAP NAS?

Min QNAP TS-251 krashade och blev fabriksåterställd, som tur utan diskarna i.
När jag stoppar i diskarna igen så vill den formatera diskarna.
Finns det något säkert sätt att kopiera data från diskarna via windowsdator?
NAS var uppsatt som RAID 1 så båda diskaran borde ha samma data.

Permalänk
Medlem

Lättare från linux att läsa dem, har gjort det med framgång för 15+ år sedan med diskar i RAID-5. Tog en evighet dock att kopiera ut filerna men det gick som sagt.

Permalänk
Medlem

Qnap säger att filsystemet är ext4, så det är någon form av "linux" är QTS 5.0 så du kan ha en linux installation för att montera och läsa en av diskarna (i spegeln). Fixa en sticka med en live-linux och en koppling till disken så du kan läsa den via USB till datorn.
Dom flesta live-linux monterar troligen disken "rak-upp-och-ner" så bör du hitta dina filer.

Permalänk
Medlem

Dock måste du se till att alla diskar i disk-seten är anslutna på något sätt innan det (auto)monteras i tex. Ubuntu

Du kan blanda fritt mellan USB-dockor, SATA/USB-adaptrar och direkt inkoppling på SATA-sladdar, ja vad som behövs för att alla diskarna skall vara inkopplade samtidigt - Linux bryr sig inte utan betraktar alla som SCSI-diskar rent logiskt och UUID-numren på partitionerna gifter ihop RAID:en på rätt sätt utan att man behöver hålla reda på någon diskordning. Betydligt bättre i det avseendet än många HW-RAID där växlad disk eller i fel ordning på fel plats kan vara samma som total haveri...

Permalänk

Tack för tipsen. Jag ska se om jag få till det.