Hur tar man reda på lösenordet man har till sitt WiFi?

Permalänk

Hur tar man reda på lösenordet man har till sitt WiFi?

Har råkat tappat bort lappen med mitt lösenord till mitt WiFi. Alla mina enheter utom tv:n ansluter sig automatiskt efter den har tappat anslutningen. Idag var det ett längre avbrott på länge från Tele2, och när det kom igång igen så ansluter alla enheter hemma utom tv:n.

Jag undrar om det går att se eller hitta sitt WiFi lösenord någonstans?

Går det att logga in någonstans på sin router för att hitta det?

Fler som hade problem med Tele2 idag gällande internetanslutningen?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Eduardo_S:

Har råkat tappat bort lappen med mitt lösenord till mitt WiFi. Alla mina enheter utom tv:n ansluter sig automatiskt efter den har tappat anslutningen. Idag var det ett längre avbrott på länge från Tele2, och när det kom igång igen så ansluter alla enheter hemma utom tv:n.

Fler som hade problem med Tele2 idag gällande internetanslutningen?

Att kunna läsa lösenordet i klartext är i sig en säkerhetsrisk, inte bara genom "security by obscurity" men även för att lösenordet måste lagras i klartext någonstans.

Med det sagt kan vissa mobiltelefoner/datorer visa lösenordet om man går in under nätverksinställningarna för nätverket. Jag kan inte se att Windows 10 kan visa detta och det är för mig en bra sak. Kolla mobiltelefonen, men även där bör det inte vara tillgängligt.

Har du ändrat lösenordet? Annars står ju default-lösenordet på produktens etikett rent generellt. Om du inte kan hitta lösenordet så är det en återställning (reset) av routern som gäller och så får du börja om på ny kula.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

I Windows 11 (så liknande i Windows 10)
Control Panel\Network and Internet\Network Connections
Klicka på trådlösa adaptern, status, wireless properties, security tab och sen "show characters"

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Reyintaz:

Klicka på trådlösa adaptern, status, wireless properties, security tab och sen "show characters"

Man får gå till gamla kontrollpanelen alltså! Jag hittade nada på desktopen, men den är inte heller ansluten med Wifi-inser jag dumt!

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Man får gå till gamla kontrollpanelen alltså! Jag hittade nada på desktopen, men den är inte heller ansluten med Wifi-inser jag dumt!

I princip, men finns en väg från nya kontrollpanelen för att komma till samma ställe.
Network & Internet tabben -> Advanced network settings -> More network adapter options

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ja det brukar gå att se i klartext i routern, så här ser det ut för mig, på bilden har jag dock dolt lösenordet som normalt står i de 2 tomma vita rutorna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Aha, skall kolla detta vid tillfälle imorgon.
Tele2 har krånglat hela dagen, och gör det fortfarande.

Kan jag ändra lösenordet till något som jag själv bestämmer?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja det brukar gå att se i klartext i routern, så här ser det ut för mig, på bilden har jag dock dolt lösenordet som normalt står i de 2 tomma vita rutorna.
https://i.imgur.com/mfzv8Gm.png

Ok, hur kommer jag in i min router?

Har Tele2 som ISP.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok, hur kommer jag in i min router?

Har Tele2 som ISP.

Du slår in ipnummret till admininterfacet i en webbläsare.
Vanligaste förvalda addres är 192.168.0.1 eller 192.168.1.1
Funkar inte nån av dem öppnar du en kommandotolk, kör ipconfig och läser vilken Default Gateway du har, det är adressen till routern som du ska ange som adress i webbläsaren för att komma till admininterfacet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Hittar det inte på min dator. Kör Windows 11 på svenska.

I kontrollpanelen har jag Nätverk och internet Sedan finns det Nätverk och delningscenter Där står min trådlösa anslutning. Klickar jag på den får jag upp Egenskaper / Inaktivera / Diagnostisera

Hittar jag mitt lösenord här?

Tele2 krånglar fortfarande. Enligt hemsidan har dom ett fel i mitt område som de håller på att lösa.

Första gången sedan jag flyttade hit som det krånglat. Är överlag nöjd med tjänsten. Får se hur nöjd man är framöver.

Permalänk

Skriva såhär i CMD: netsh wlan show profile namn-på-ditt-WiFi key=clear

Visa signatur

Intel® Core i7-12700 @ 4.6GHz | ASUS ProArt Z690 Creator WiFi | Kingston Fury Beast DDR5 4800MHz 32GB | WD Black SN850X 4TB SSD M.2 PCIe 4.0 | Nvidia GeForce GTX 1070 | RMi Series™ RM750i — 750 Watt 80 PLUS® Gold Certified Fully Modular PSU | Alienware 27 Gaming Monitor - AW2723DF | Noctua NH-D15S Chromax | CoolerMaster Cosmos II | Windows 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Hittar det inte på min dator. Kör Windows 11 på svenska.

I kontrollpanelen har jag Nätverk och internet Sedan finns det Nätverk och delningscenter Där står min trådlösa anslutning. Klickar jag på den får jag upp Egenskaper / Inaktivera / Diagnostisera

Hittar jag mitt lösenord här?

Tele2 krånglar fortfarande. Enligt hemsidan har dom ett fel i mitt område som de håller på att lösa.

Första gången sedan jag flyttade hit som det krånglat. Är överlag nöjd med tjänsten. Får se hur nöjd man är framöver.

Låter som du är i rätt ruta alla fall, så tog några bilder. Positionen borde vara desamma som på svenska språket.

Har också tele2, och enda anledningen till varför är för bra pris med gruppavtal. Om jag hade valmöjligheter (min enda andra är telenor) så skulle jag nog inte ta det.

Jag förstår inte riktigt om du helt saknar internet, eller om det bara var trådlösa uppkopplingen till TVn som försvann?

Om du aldrig ändrat wifi-lösenordet så står det fysiskt på baksidan av din router

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Låter som du är i rätt ruta alla fall, så tog några bilder. Positionen borde vara desamma som på svenska språket.
https://i.imgur.com/DYjDiRm.png
https://i.imgur.com/9l75OAQ.png
https://i.imgur.com/w7YmGC9.png

Har också tele2, och enda anledningen till varför är för bra pris med gruppavtal. Om jag hade valmöjligheter (min enda andra är telenor) så skulle jag nog inte ta det.

Jag förstår inte riktigt om du helt saknar internet, eller om det bara var trådlösa uppkopplingen till TVn som försvann?

Om du aldrig ändrat wifi-lösenordet så står det fysiskt på baksidan av din router

Har löst det, och hittade det på baksidan routern. Nu fungerar äntligen internet.
Det var ett längre avbrott från Tele2, och skall fråga dem imorgon vad som var felet.
Bor i bostadsrätt, där Tele2 är enda internetleverantören. Som tur ingår bredbandet i avgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Har löst det, och hittade det på baksidan routern. Nu fungerar äntligen internet.
Det var ett längre avbrott från Tele2, och skall fråga dem imorgon vad som var felet.
Bor i bostadsrätt, där Tele2 är enda internetleverantören. Som tur ingår bredbandet i avgiften.

skulle svara: har du kollat på routern? haha, bör ju kolla där först inget illa menat

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti