Permalänk
Medlem

Koppling från nätagg

Hej,

Jag har just nu ett rtx 2080. Från nätaggregatet har jag en sladd som kopplas till grafikkortet med 6+8 pin. Det hänger ytterligare två pin löst från sladden som jag kan använda mig av. Jag håller nu på att titta på
Ett nytt grafikkort som kräver 3x8 pin i strömförsörjning. Hur gör jag då? Ska jag dra en till sladd från nätaggregatet då? Så det alltså totalt går två sladdar till grafikkortet.

Hoppas ni förstår min fråga trots rörig formulering.

Tack!

Permalänk
Avstängd

Japp det fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Ja om det nya har 3st 8-pins så behöver du en till sladd från grafikkortet. De flesta är utsplittade till 2st 8pins (6+2 om man ska vara precis).

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svar! Då kör vi på det

Permalänk
Medlem

För det första bör du ju kolla på vad du har för strömbudget och effekt + verkansgrad på nuvarande nätaggregat, samt om du faktiskt har en ledig slot för att dra en till PCI Express strömkabel från det.
Som alltid i såna här trådar vore det bra att veta vad du har för grejer och vad det är för kort du kollar på.
RTX 2080 Ti har t.ex en maxeffekt på 250W i oöverklockat utförande.

Permalänk
Medlem

Ok, jag förstår. Nätaggregatet är ett Corsair RM 850 watt. Jag googlade nu och det verkar finnas fler än ett uttag för PCI-E på nätaggregatet. Verkansgrad osv vet jag inget om tyvärr.

Permalänk
Medlem

Då borde det vara lugnt!
Tillräckligt även för ett överklockat 3090 (max 450w full load sustained).
Kör hårt!

förtydligande, felaktig info
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MaxDS:

Då borde det vara lugnt! Corsair RM borde ha 80+ Gold så då har du en verkansgrad på minst 88% vid full belastning.
Då har du alltså runt 750W att leka med.
Tillräckligt även för ett överklockat 3090 (max 450w full load sustained), även om det kanske inte är optimalt med bara 300w kvar till resten av systemet.
Kör hårt!

Nej effekten nätdelen kan ge till datorn är 850W, den kan alltså dra 850/0.8 Watt från väggen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Stämmer mycket riktigt, vet inte hur jag tänkte där. Söndag och ungarna sover äntligen middag. xD

Permalänk
Medlem

Tack så mycket! Oavsett tolkar jag somnat det är lugnt?

Om man ändå hade råd med ett 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferre4:

Tack så mycket! Oavsett tolkar jag somnat det är lugnt?

Om man ändå hade råd med ett 3090

Hur lugnt som helst
Ja grafikkorten kommer längre o längre ifrån gamers händer hela tiden.