Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

Google pay eller Samsung pay?

Permalänk
Medlem

Google pay eller Samsung pay?

Vilket av dessa ska man använda,?
Är helt novis

Kostar någon av dessa tjänster pengar?

Har redan google one om det skulle göra google pay bättre av någon anledning.

Har både samsung telefon och klocka med wear os.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag kunde inte lägga in någon av mina kort i Google pay, suportades inte.
Så kör Samsung pay och tycker det fungerar bra, inte använt mitt fysiska kort mer än typ 2 gånger det senaste året, bara använt telefonen.
Kostar inget att använda.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Lenovo T420 quad core + 660Ti eGPU Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

har du samsung telefon och klocka skulle jag köra samsung pay. annars google pay. (eftersom samsung pay bara finns på samsungprodukter)

ingen skillnad mellan dom rent funktionellt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Tackar, då kör jag på Samsung pay

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Beror det inte på om banken supportar det?

Var tvungen att kolla SEB-stöd och det var tydligen ändrat nu :)
Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Medlem

En sak jag störde mig på Samsung pay med Galaxy S8 jag hade förr var att det var rätt omständiga steg innan man faktiskt kunde betala. Få skärmen att tända sig, swipea uppåt och sen hålla fingret på fingeravtrycksläsaren på baksidan. I jämförelse räcker det med ett dubbeltryck på fingeravtrycksläsaren på min iPhone 8 för att kunna betala när telefonen är låst. Tror att Google pay är smidigare där med.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

En sak jag störde mig på Samsung pay med Galaxy S8 jag hade förr var att det var rätt omständiga steg innan man faktiskt kunde betala. Få skärmen att tända sig, swipea uppåt och sen hålla fingret på fingeravtrycksläsaren på baksidan. I jämförelse räcker det med ett dubbeltryck på fingeravtrycksläsaren på min iPhone 8 för att kunna betala när telefonen är låst. Tror att Google pay är smidigare där med.

Det går faktiskt betala med sitt "favoritkort" utan att öppna appen även för Samsung Pay.

En annan styrka som Samsung Pay tidigare hade men som de andra apparna inte hade var stödet för MST. Vilket var extremt viktigt förr när inte alla betalstationer hade stöd för NFC. Dessutom hade Samsung Pay tidigare en massa rabatter och erbjudanden, exempelvis gratis biobiljetter om man gjorde 10 köp på en månad osv. Något som var rätt trevligt det med

Jag har dock numrera gått över till Google Pay eftersom det inte längre finns några skillnader mellan apparna. Google Pay känns lite mer framtidsäkert om jag någon gång skulle vilka byta från Samsung till exempelvis Google Pixel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Det går faktiskt betala med sitt "favoritkort" utan att öppna appen även för Samsung Pay.

En annan styrka som Samsung Pay tidigare hade men som de andra apparna inte hade var stödet för MST. Vilket var extremt viktigt förr när inte alla betalstationer hade stöd för NFC. Dessutom hade Samsung Pay tidigare en massa rabatter och erbjudanden, exempelvis gratis biobiljetter om man gjorde 10 köp på en månad osv. Något som var rätt trevligt det med

Jag har dock numrera gått över till Google Pay eftersom det inte längre finns några skillnader mellan apparna. Google Pay känns lite mer framtidsäkert om jag någon gång skulle vilka byta från Samsung till exempelvis Google Pixel.

Hur gör man det?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Vengeance LPX 16GB 3600MHz @16
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
860 EVO 500 | 850 EVO 250 | Crucial M500 240 || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Hur gör man det?

Det är bara att låsa upp telefonen och vara nära en NFC-läsare.

EDIT. Kan notera att detta då inte fungerade när man betalade genom MST. Vilket förmodligen är orsaken till att få använder den funktionen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Det är bara att låsa upp telefonen och vara nära en NFC-läsare.

EDIT. Kan notera att detta då inte fungerade när man betalade genom MST. Vilket förmodligen är orsaken till att få använder den funktionen.

Jaahaa, måste jag pröva idag Jäkligt skönt att aldrig behöva ha plånboken med sig längre. I mina ögon är det helt sjukt att inte körkort och annat ID finns bakom BankID ännu. Då skulle jag verkligen slippa plånboken.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Vengeance LPX 16GB 3600MHz @16
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
860 EVO 500 | 850 EVO 250 | Crucial M500 240 || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd

Jag körde Samsung Pay ett tag och det var hyfsat smidigt, sen köpte jag en Pixel och upptäckte att min bank (SEB) inte stöder Google Pay utan hänvisar bara till Samsung Pay. Funktionen är inte så viktig för mig att den får bestämma varken vilken telefon jag köper eller vilken bank jag använder dock så nu är det kort som gäller igen. Dock la jag mitt vanliga bankkort i telefonfodralet (inget plånboksfodral utan ett vanligt gummiskal typ) så blippning funkar bra, smidigare än med Samsung eftersom jag inte behöver göra något alls mer än att blippa, och kanske skriva in koden för lite större inköp, dock fick jag stänga av NFC på telefonen för de verkade störa varandra en del.

Permalänk
Medlem

Beror på bank egentligen. Kör samsung pay och är väl tyvärr bunden till samsungtelefoner till dess att Handelsbanken börjar stödja Gpay

Permalänk
Medlem

Jag har aktiverat båda tjänsterna och de fungerar väldigt snarlikt. Gratis och problemfritt.
Som frong skrev, pass och körkort digitalt så kan man lämna alla kort hemma. Det är hål i huvudet att inte detta kommit än EU jobbar på Digitala körkort som skall gälla i hela EU...men passet vet jag inget om.

En gammal nyhet från 2019 https://computersweden.idg.se/2.2683/1.724490/digitalt-korkor...
Inte hänt mycket på drygt 2 år

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Bumpar den här tråden, funderar på att skaffa Samsung Pay eller Google Pay, båda stöds genom min bank Swedbank.

Men vilken är bäst av de båda år 2022? Läste på nätet i någon artikel att Google Pay var enklare och således det bättre valet, stämmer det? Vilka kör ni med? Vad ska man välja?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hillzing:

Bumpar den här tråden, funderar på att skaffa Samsung Pay eller Google Pay, båda stöds genom min bank Swedbank.

Men vilken är bäst av de båda år 2022? Läste på nätet i någon artikel att Google Pay var enklare och således det bättre valet, stämmer det? Vilka kör ni med? Vad ska man välja?

De är väl ganska likvärdiga, med skillnaden att man är låst till Samsung för Samsung Pay förstås. Tidigare hade ju Samsung Pay en stor fördel i att den kunde emulera en magnetremsa på något sätt och därmed funkade även i gamla kortterminaler utan chip-läsning, men det spelar ju inte så stor roll längre om du inte ska spendera mycket tid i typ Östeuropa eller så där de ligger lite efter med sånt. Jag har också något svagt minne om att Samsung tog bort denna funktionalitet, men jag minns inte helt hundra.

Permalänk

jag kör med båda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

Google Pay, då är du inte heller beroende av en Samsung telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Google Pay, då är du inte heller beroende av en Samsung telefon.

Jag har dock en Samsung mobil faktiskt, men vill ha det som är smidigast/bäst. Varför är Google Pay bäst enligt dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamazani:

jag kör med båda

Vilken anser du är bäst av de båda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

De är väl ganska likvärdiga, med skillnaden att man är låst till Samsung för Samsung Pay förstås. Tidigare hade ju Samsung Pay en stor fördel i att den kunde emulera en magnetremsa på något sätt och därmed funkade även i gamla kortterminaler utan chip-läsning, men det spelar ju inte så stor roll längre om du inte ska spendera mycket tid i typ Östeuropa eller så där de ligger lite efter med sånt. Jag har också något svagt minne om att Samsung tog bort denna funktionalitet, men jag minns inte helt hundra.

Okej hur menar du att man är låst till Samsung om man tar Samsung Pay? (har samsung mobil)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hillzing:

Okej hur menar du att man är låst till Samsung om man tar Samsung Pay? (har samsung mobil)

Vad jag menar är att om du vill byta till något annat märke för nästa telefon så får du ju inte Samsung Pay utan måste byta betalningsplattform också. Det är kanske inte hela världen direkt, om ens bank har stöd för båda så är det ju bara att byta. För mig var det surt dock då min bank bara stöder Samsung Pay (och Apple och den där ringen med chip i sig, bara inte Google av någon anledning).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vad jag menar är att om du vill byta till något annat märke för nästa telefon så får du ju inte Samsung Pay utan måste byta betalningsplattform också. Det är kanske inte hela världen direkt, om ens bank har stöd för båda så är det ju bara att byta. För mig var det surt dock då min bank bara stöder Samsung Pay (och Apple och den där ringen med chip i sig, bara inte Google av någon anledning).

Nej precis det är ju bara att byta isåfall, inte svårare än så. Swedbank har en lång rad av olika aktörer bl a xiaomi pay, fitbit pay, garmin pay osv. Men jag ska ha Samsung pay eller Google pay...vilken hade du valt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hillzing:

Nej precis det är ju bara att byta isåfall, inte svårare än så. Swedbank har en lång rad av olika aktörer bl a xiaomi pay, fitbit pay, garmin pay osv. Men jag ska ha Samsung pay eller Google pay...vilken hade du valt?

Jag har svårt att svara på det eftersom jag inte testat Google Pay. Samsung Pay funkade ju ganska bra, enkelt åtkomligt och så, men man fick ju en del reklam och de hetsade på om en massa poäng man kunde få om man köpte grejer med appen och så vidare, vilket var en aning störande. Men jag har ingen aning ifall Google gör samma sak dock.

Jag löste det genom att helt enkelt lägga mitt kort bakom telefonen i skalet. På minst nio av tio kortläsare så funkar det utan att behöva ta fram eller så, men det blir ju lite pilligare när man behöver stoppa i kortet av någon anledning eller liknande. Å andra sidan slipper jag ju låsa upp telefonen och öppna betal-appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har svårt att svara på det eftersom jag inte testat Google Pay. Samsung Pay funkade ju ganska bra, enkelt åtkomligt och så, men man fick ju en del reklam och de hetsade på om en massa poäng man kunde få om man köpte grejer med appen och så vidare, vilket var en aning störande. Men jag har ingen aning ifall Google gör samma sak dock.

Jag löste det genom att helt enkelt lägga mitt kort bakom telefonen i skalet. På minst nio av tio kortläsare så funkar det utan att behöva ta fram eller så, men det blir ju lite pilligare när man behöver stoppa i kortet av någon anledning eller liknande. Å andra sidan slipper jag ju låsa upp telefonen och öppna betal-appen.

Två gånger har jag svarat på ditt meddelande men all text försvann när jag skulle posta det🧐 Jaja jag får testa mig fram vilken som verkar bäst och det kanske slutar med att man kör vanliga kortet till slut ändå precis som du gör. Det är båda samma jobb ungefär 😀

Permalänk
Skrivet av Hillzing:

Vilken anser du är bäst av de båda?

för mig lutar det mer åt samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

Två gånger har jag svarat på ditt meddelande men all text försvann när jag skulle posta det🧐 Jaja jag får testa mig fram vilken som verkar bäst och det kanske slutar med att man kör vanliga kortet till slut ändå precis som du gör. Det är båda samma jobb ungefär 😀

Samsung Pay var tidigare överlägset med sitt MST-stöd. Det vill säga möjligheten att betala fastän NFC saknas. Nu har man dock plockat bort det och båda tjänsterna är nästan exakt likadana skulle jag säga.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Cenorida:

Samsung Pay var tidigare överlägset med sitt MST-stöd. Det vill säga möjligheten att betala fastän NFC saknas. Nu har man dock plockat bort det och båda tjänsterna är nästan exakt likadana skulle jag säga.

Jäklar vad alla blev förvånade när man betalade kontaktlöst trots att butikers maskiner inte hade NFC. Blev blåst på en dejt en gång :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jäklar vad alla blev förvånade när man betalade kontaktlöst trots att butikers maskiner inte hade NFC. Blev blåst på en dejt en gång :/

Haha, jag minns när man på IKEAs restaurang var extremt tydliga med att "du kan inte betala med mobilen". Och så vips, det gick

Vad hände med dejten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Jag valde Samsung Pay och väntar på mitt första köp, ska bli intressant! Skönt att slippa ta med sig plånboken för jämnan! 😀

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Cenorida:

Haha, jag minns när man på IKEAs restaurang var extremt tydliga med att "du kan inte betala med mobilen". Och så vips, det gick

Vad hände med dejten?

Blev "lovad" en dejt om jag kunde betala med min klocka, en Gear S3 Frontier. Det blev inte av pga jag lurade henne lol