Hjälp en amatör
Hallå.
Upptäckte för någon vecka sen att jag plågar min router alldeles för hårt då den kan få för sig att tappa uppkoppling lite då och då. Gissar att det är det som är felet då cpu kan visa 100% för länge. Så hamnade i tankarna att göra om hela systemet, men vet inte vilken väg som är bäst att gå om man även vill köra "smarta" saker utanför sitt hemlan.
Sitter idag på en ac86u flashad med merlin som kör adguard samt skynet firewall
Microgen 10+ G5420 CPU körandes Unraid. På den är det idag Emby + allt som hör till, reverse proxy och Home assistant OS VM
har även ett fåtal hue lampor och bridge.
Då microgen 10+ inte har quicksync hamnade jag i tankarna att köpa till mig en nuc eller dyl för att avlasta både routern och få hårdvarutranskoding.
Men härifrån blir jag inte klok på vilken väg jag bör gå.
Är det bäst att
1. Köpa en nuc/shuttlexpc/minipc med dubbla nic som får agera brandvägg / emby server / haos server?
2. Köra proxmox på microgen med pfsense eller dyl, unraid (-emby och haos), billigare nuc och gräva fram en gammal Archer c20i som får ha allt det smarta?
3. Slänga ut nuvarande nätverk och gå på pfsense/ubuiquti?
Om man nu väljer 2 så går det att behålla unraids array eller måste man blåsa om allt?
Läste även om att z-wave är att föredra framför zigbee, är det värt att byta om man kommer ligga under 50 prylar de närmsta åren?
Finns det nåt bättre alternativ jag inte kommit på?
Tack på förhand för synpunkter och ideer