Sladd lossnat från kontakt till nätverkskortet

Permalänk

Sladd lossnat från kontakt till nätverkskortet

Kamrater
Jag skulle på eget initiativ undersöka fläktens höga läte på tjejens hp pavilion 14-ce2850no. När jag tog av underkåpan på datorn misstänker jag att en sladd lossnade från vad jag tänker är nätverkskortet. Datorn fungerar men går inte att gå ut på nätet antingen via sladd eller trådlöst efteråt.
Det går två sladdar till nätverkskortet 1: Aux och 2: Main. Det är Main som inte sitter på. Försökt få dit den men vill inte lyckats och vill inte göra mer skada än nödvändigt.

Frågan är väl om man kan limma med något själv eller är det lämna in för lödning som gäller?

Permalänk
Medlem

Köp ett nytt och sätt i, väldigt enkelt att byta.

https://www.amazon.se/-/en/dp/B07FDWCDMW/ref=sr_1_2?crid=GSZ2...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 5600X | Palit GameRock 2080 | 32GB ram | CoolerMaster NR200P | Sabrent M.2 NVME SSD Gen4 | Windows 11 Pro 64-bit | Dell S2721DGFA 27" 165Hz

Permalänk
Medlem

Det är "bara" att trycka dit den.
Sikta noga och tryck till, det krävs en hel del kraft för att den skall klicka fast.
Det kan hjälpa om du tar ur nätverkskortet först, lite beroende på om du får plats med fingrarna.

Och som du gissade är det ett trådlöst nätverkskort, sladdarna är till de 2 olika antennerna som sitter i datorn.
Att du inte kommer ut på nätet med det trådade är en helt annan sak dock.

Permalänk
Medlem

Det som lossnat är ena antennanslutningen till wifikortet.

Det är bara att trycka tillbaka proppen på kontakten, rätt ovanifrån. Man kan få ta i lite mer än man tror med ett så litet kontaktdon. Se till att pricka rätt, annars är det lätt att förstöra kontaktdonet. Det brukar kännas när det klickar på plats, men det kan vara otydligt.

Märkligt att det skulle döda den trådade anslutningen också dock, det kanske är nåt mer som gått åt skogen. Du kan prova att koppla in antennen igen, och återkomma om den trådade anslutningen fortfarande inte fungerar.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Fick tillbaka kontakten någorlunda på plats igen. Andra kontakten lossnade under försöken men kunde mer sättas tillbaka med ett "klick". Kontakt nr 2 är säkert tilltygad och behöver nog nytt kort med fina kontakter igen samt behöva byta på sladden med. Ett jobb för framtiden ifall den skulle lossna på nytt. Men nu fungerar wifi igen. Tack för snabba svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det är "bara" att trycka dit den.
Sikta noga och tryck till, det krävs en hel del kraft för att den skall klicka fast.
Det kan hjälpa om du tar ur nätverkskortet först, lite beroende på om du får plats med fingrarna.

Och som du gissade är det ett trådlöst nätverkskort, sladdarna är till de 2 olika antennerna som sitter i datorn.
Att du inte kommer ut på nätet med det trådade är en helt annan sak dock.

Hej!

Jag har själv bytt flera av den typen av kort och kontakten är lite meckig, men som föregårende talare skriver så är det bara att trycka dit den. Se till så den är linjerad i x- och yled sedan är det bara att trycka på!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cliffdierks:

Fick tillbaka kontakten någorlunda på plats igen. Andra kontakten lossnade under försöken men kunde mer sättas tillbaka med ett "klick". Kontakt nr 2 är säkert tilltygad och behöver nog nytt kort med fina kontakter igen samt behöva byta på sladden med. Ett jobb för framtiden ifall den skulle lossna på nytt. Men nu fungerar wifi igen. Tack för snabba svar

Det är för tidigt att måla fan på väggen, det kan vara lite olika med hur distinkt det klickar i. Om det pajar brukar det vara kontakten på kabeln som går åt skogen snarare än den på kortet. Bästa sättet är att kolla är att lyfta av kontakten och kolla, båda sidorna ska förstås vara runda. Funkar wifi så är det väl dock lugnt, egentligen onödigt att ta risker och pilla med det

Hur gick det med trådade uppkopplingen? Kom den också tillbaka? Det vore som sagt märkligt om en lossnad antennanslutning kunde sänka den också, men man vet aldrig.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Precis som du säger tar jag inte ut något i förskott här. Vet ju att min åtgärd kan sluta fungera i vilken stund som helst. Vilket fall testade jag inte trådat utan wifi duger gott och väl just nu. Då den trådade varianten inte fungerade tidigare tänker jag har att göra med att kåpan fungerade som andra halvan av nätverksporten. Dvs när jag provade var kåpan på plats för att skydda underredet på datorn hellre än i utförandet att kunna "klämma fast" nätverkskabeln i porten korrekt.