Komplett förvärvar Netonnet för 3,7 miljarder kronor

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superapan:

En otrolig underdrift, när Webhallen ägdes av Pixmania var det verkligen bottenskrapet på den svenska marknaden. Så ser det ju inte ut idag.

Jag förvånas dock att Komplett+NoN+Webhallen inte skulle ha en större marknadsandel än 10 %. De måste medvetet räkna konstigt för att inte få frågor från Konkurrensmyndigheter.

Misstänker att de väljer att definiera marknaden som hemelektronik medan konkurrensmyndigheterna nog också kommer pröva det mot marknaden för datorkomponenter? Då lär det vara mer än 10 % skulle jag tro. Men men vi får väl se vad Konkurrensverket får ur sig.

Permalänk
Medlem

Tycker majoriteten av Sweclockers medlemmar att det är bra, så kommer det sluta dåligt, hehe.
De flesta ville med i EU "för att handla billigt" och det har blivit allt annat än billigt med alla skatter och påslag för diverse avgifter.

I övrigt gillar jag NetOnNet som det är, så jag hoppas Komplett ledningen verkligen låter den vara fristående och inte blandar sig för mycket, men även det kommer väl ändras sen.

Fördelen, större bulkköp och förhoppningsvis billigare priser framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jo, låter bra i det stora hela men ändå tråkigt när en stor ägare äger en stor del av marknaden.

Fast så är det väldigt ofta, och va inga problem när dom köpte webbhallen så länge dom fortsätter bedriva företaget som innan så är det snarare mer fördelar än nackdelar mer pengar bakom som gör att dom kan konkurrera mer vilket i sin tur leder till antingen bättre priser eller bättre support för oss konsumenter (eller båda)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

oh man! Ingen komplett butik i Västerås.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem

Först Oldsberg och nu detta...
Det är black week på en helt annan nivå.

Vad mer kan gå åt helvete?

Permalänk
Medlem

Eftersom det nu sker, är det bara att acceptera.

Ser ett mervärde i samordnade logistikkedjor och kanske, beställer du från en av aktörerna kan du få leverans i någon av de fysiska.

Webhallen shop-in-shop i alla Netonnet och ta över det sortimentet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrjensa:

Webhallen hade ett resultat på ca 9mnkr 2013. NoN hade ett resultat på nästan 151mnkr 2020. Sen hade Webhallen tillgångar på ca 262mnkr medans NoN hade tillgångar på 1,9mdkr vilket också höjer värdet.

Ingen king på detta men tror det har med det att göra.

Det är väl just inwarehouse som står ut?
Hade dom mycket tillgångar kanske?

Permalänk
Medlem

R.I.P Billiga spel vid släpp...

Netonnet ligger nästan alltid 100kr under de övriga..

T.ex pokemon arceus: Webhallen 599 - netonnet: 499
Pokemon brilliant diamond and shining pearl: Webhallen 599 - netonnet: 499
Monster hunter stories 2: Webhallen 599 - netonnet: 499

Osv osv....

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

First Webhallen, now this.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

Slutade handla hos Netonnet för flera år sen trots lager priser så var de inte billigare längre och det var anledningen till att de plockade bort jämförelse möjligheten på produktens sida. Annat var det förr i tiden då de verkligen hade riktigt bra priser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon201296:

Jag tänkte mer netonnet som fysisk butik men jag håller med, verkkokauppa.com är en väldigt bra online butik

Även som butik i Helsingfors. Man kan köpa en TV på dagtid och hämta på natten om man vill genom deras kiosk med nattpersonal.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kaleid:

Även som butik i Helsingfors. Man kan köpa en TV på dagtid och hämta på natten om man vill genom deras kiosk med nattpersonal.

Jo jag vet men det är jobbigt om man bor en bit utanför Helsingfors. Med det sagt så fungerar webbsidan utmärkt och deras service är perfekt med snabba leveranser

Permalänk
Medlem

Hur kan komplett ens ha dessa mängder av pengar att köpa upp först Webhallen som är ljusår framför dem i kundrelationer, sedan köpa NoN, gamla Siba, fishy, yes man!! Låter som Oljepengar som inte kan ta vägen någonstans.. Hur kan Norge äga Sveriges bästa butiker? Dags att fundera på detta!!

Permalänk

Mina två favorit-dator-butiker köper upp varandra. Jag vet inte riktigt hur jag känner om det.

EDIT: nåja, så länge Komplett har kvar möjligheten att designa datorsystem så är det väl OK.

Permalänk
Medlem

Jag trodde netonnet var ett större bolag än komplett. Där ser man.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Ända jag tycker är synd är att de fortsätter vara netonnet. Hade hoppats att komplett kunde skjutit på med bättre lager saldo i netonnet butikerna. Min lokala brukar bara ha 2 budgetalternativ och 1 näst dyrast. Resten är postorder. Liksom gör hela idén med lagerhandel värdelös

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

Dystopin fortsätter...
Undrar om "komplett" egentligen är tänkt att anspela på "komplott"?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Är dum för att förstå…. Kommer Netonnet finnas kvar som vanligt fast under komplett Styre???

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Mina två favorit-dator-butiker köper upp varandra. Jag vet inte riktigt hur jag känner om det.

EDIT: nåja, så länge Komplett har kvar möjligheten att designa datorsystem så är det väl OK.

Det här var en lite konstig kommentar, designa datorsystem är de absolut sämst på, inet har 1 triljard gånger bättre datorbyggar funktion & på webh är det bara lägga alla komponenter i kundvagnen och lägga till att de ska bygga.

Vidare så har Komplett höga priser & helkass avbetalning.

Netonnet har aldrig känts som kvalität.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Är dum för att förstå…. Kommer Netonnet finnas kvar som vanligt fast under komplett Styre???

Ja, kommer vara samma som Webhallen, som Komplett redan äger sedan 2013

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Misstänker att de väljer att definiera marknaden som hemelektronik medan konkurrensmyndigheterna nog också kommer pröva det mot marknaden för datorkomponenter? Då lär det vara mer än 10 % skulle jag tro. Men men vi får väl se vad Konkurrensverket får ur sig.

Elgiganten är ju just en gigant med markant marknadsdominans. Där till finns mediamarkt, inet mfl. Så 10% låter rimligt

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600 | RX 9070XT | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Räknar de med Amazon också så.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Är det bara jag som noterat att alla priser på Netonnet har helt plötsligt höjts? Vi snackar om minst 100 kronor men vissa saker mer