Permalänk
Medlem

Problem med Edgerouter

Har en Edgerouter PoE 5 som jag haft ett antal år. Har funkat bra fram tills idag. Plötsligt började internet dö i omgångar men kopplar jag direkt från väggen till en dator funkar det utan problem. Försöker jag logga in på routern är allt segt som sirap. Gjorde en reset men samma sak efteråt. Har inte ändrat något på flera månader så borde inte vara något jag gjort.

Någon som haft liknande problem? Är det bara att köpa en ny eller vad händer?

Permalänk
Medlem

Köp ny eller försök att återuppliva den. De finns massa info ubiquitys forum

Permalänk
Medlem

Den har ett internt USB minne som oftast blir dåligt efter ett tag
https://lukas.im/2016/01/25/replace-broken-usb-stick-in-ubiqu...

Permalänk

Hej. Åkt på precis samma problem och det kom typ de senaste dagarna. Även en erpoe-5 här.
Att det händer oss båda och har fungerat bra fram tills nu pekar väl på att de interna usb-stickorna inte är problemet utan är något firmwarerelaterat.

Har en massa "flushing ipv4 cache" i loggarna som jag inte vet om det är relaterat till problemet.

Routar även iptv via eget vlan som fortsätter att fungera trots att "internet" går ner.
Ibland har det räckt med att logga in på routern och starta dhclient igen för att få igång internet.

Har du eventuellt lyckats felsöka dig fram till något mer eller hittat annan info ?

Permalänk
Medlem

Köpte en ny edgerouter och exakt samma problem, fattar inget?

Kör jag datorn direkt mot splittern funkar det fint, via routern är allt segt som sirap. Kan oftast inte ens nå routern via 192.168.1.1 fast jag har nätverkskabel mellan datorn och routern. Så något märkligt är det.

Permalänk
Medlem

Och den nya routern (Edgerouter X) kör ju gammal fw så kan inte vara fw heller?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Doomfarer:

Köpte en ny edgerouter och exakt samma problem, fattar inget?

Kör jag datorn direkt mot splittern funkar det fint, via routern är allt segt som sirap. Kan oftast inte ens nå routern via 192.168.1.1 fast jag har nätverkskabel mellan datorn och routern. Så något märkligt är det.

Kan du pinga den? Ser du den i ubiquiti's mobilapp? (Om den syns där överhuvudtaget oavsett) Kan du SSH:a till den?

Permalänk
Medlem

Allt är märkligt. Nu får jag inget nät även om jag kopplar direkt mot splittern heller (och gör release/renew). Så verkar var något större problem.

Permalänk
Medlem

Kopplar jag en dator direkt mot splittern kan jag inte göra /renew, händer inget. Prompten hänger sig. Så nu vet jag inte riktigt vad som händer.

Arghhh. Känner att man borde gå en nätverkskurs.

Permalänk
Medlem

Detta händer, ena sekunden ingen koppling, nästa funkar det.

C:\Users\doomf>ping 192.168.1.1

Pinging 192.168.1.1 with 32 bytes of data:
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.

Ping statistics for 192.168.1.1:
Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost = 4 (100% loss),

C:\Users\doomf>ping 192.168.1.1

Pinging 192.168.1.1 with 32 bytes of data:
Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time<1ms TTL=64

Ping statistics for 192.168.1.1:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 0ms, Maximum = 0ms, Average = 0ms

Permalänk

Om du loggar in på routern och kollar "dmesg" har du några konstigheter där då ?

Jag har fullt av "Flushing IPv4 cache".

Medans routern inte fungerade så tog jag en titt på trafiken (tcpdump finns installerat på routern) och såg att det kom ändå paket på interfacet. Men jag hade blivit av med min IP address och det verkade som att dhclient hade dött. Det var därför jag gissade på firmwareproblem om eventuellt någon sårbarhet i dhclient blivit känd som någon ute på nätet nu nyttjar mot Ubi-routrar. När jag startade upp dhclient igen så fick jag IP tilldelat men sen dog interfacet och jag stod utan adress igen några timmar senare. Repeterade igen och var utan IP på morgonen dagen efter.

Nu har jag startat om routern och har kört felfritt under dagen som gått åtminstone men ska hålla ordentlig koll på den.
Så tips är att logga in på routern via ssh eller knappen "CLI" på web-ui så kan du felsöka lite mer på routern om du inte gjort det ännu.

Permalänk
Medlem

Bara för det meddelar min operatör att de haft problem under helgen i mitt område. På jobbet nu men skall kolla när jag kommer hem om det funkar som det skall. Märkligt nog verkar mina grannar inte ha varit drabbade vilket ledde till att jag trodde att problemet var på min sida.

Permalänk

vad har du för operatör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShaqaMaQa:

vad har du för operatör?

Bredband2.

Permalänk
Medlem

En anledning till att man kollar med operatören om det är strul på deras sida, som det nu verkar ha varit innan man drar sönder saker och ting.
Själv hade jag problem i höstas, men det var fel hos KO, inte operatören i sig (Bahnhof). Det visade sig att det var en processor där KO hade fått ett fel som gjorde att den inte kunde släppa trådarna. Det blev fullt efter en viss mängd så den klarade inte att skicka alla paket. Det var ett diffust fel som är det värsta att felsöka. Alla hade problem oavsett operatör i nätet.

För övrigt har jag oxå en ERPoe-5, firmware 2.0.9 hotfix 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

En anledning till att man kollar med operatören om det är strul på deras sida, som det nu verkar ha varit innan man drar sönder saker och ting.
Själv hade jag problem i höstas, men det var fel hos KO, inte operatören i sig (Bahnhof). Det visade sig att det var en processor där KO hade fått ett fel som gjorde att den inte kunde släppa trådarna. Det blev fullt efter en viss mängd så den klarade inte att skicka alla paket. Det var ett diffust fel som är det värsta att felsöka. Alla hade problem oavsett operatör i nätet.

För övrigt har jag oxå en ERPoe-5, firmware 2.0.9 hotfix 2.

Jo absolut. Dock var det helg så ingen gick att kontakta. Detta plus 3 gnälliga barn samt en fru hemma som ville kolla TV gjorde att jag fick agera. Pratade även med flera grannar som inte verkade ha några problem så trodde felet låg hos mig.

Permalänk
Medlem

Nu är allt skumt igen dock. Kom hem och kopplade in min router och kopplade datorn direkt mot routern. Kunde streama i 30 min utan ett hack. Kopplade via switchen för att få igång hela huset och allt är direkt segt som sirap igen.

Provat starta om switchen men ingen effekt? Vad är det som händer nu?

Funkar alltså bra direkt från routern men inte via min switch.

Permalänk
Medlem

Drog utan allt ur switchen utom wifi-puckarna och en dator och allt funkar bra. Så någon pryl som hänger allt eller kan den inte dela ut nog med adresser?

Permalänk
Medlem

Jag hade helskumma bekymmer med mitt nätverk för några år sen. Vissa enheter slutade plötsligt att fungera och oftast så hoppade det igång igen när man startade om dom. Höll på så ett tag tills jag höll på att bli tokig och av en slump kollade vad jag hade för IP-adress. Såg då att jag fick en IP från ett helt annat scope än det jag hade definierat. Provade att surfa till IP:n som delade ut IP-adresser och hamnde hos en liten WiFi till LAN-adapter jag hade inkopplad bakom TV:n på ovanvåningen. Enligt specs så skulle den inte ens ha en inbyggd DHCP-server! Efter lite Googlande så hade fler haft samma problem och det berodde på att grunkan efter ett tag hamnade i något slags Setup-läge där man enkelt skulle kunna koppla sig till den med TP-kabel (därav att den drog igång en DHCP-server också) för att göra den initiala konfigurationen.

Detta löser så klart inte ditt problem, men ibland kan det vara oväntade källor som ställer till med bekymmer.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Ja, stoppade i en sak i taget i switchen tills det började strula igen. Tydligen är det min 2 år gamla Sony TV som hänger nätverket. Spelar inte någon roll vilken port den är kopplad i.

Orkar inte felsöka just nu, men funkar om man kör den via WiFi så får kolla på det vid tillfälle med annan kabel osv.

Permalänk
Medlem

Stängde av TV och på igen och nu funkar den utan problem. Synd att detta händer samtidigt som leverantören har driftstörningar vilket gjorde det svårt att felsöka. Hade man varit mer kunnig hade man säkert löst det snabbare.

Jaja, nu har jag en router över om någon vill ha.

Permalänk

låter ju otroligt att en gammal tv ska vara orsak.
nu minns jag inte om routrarna har det.
men har du kollat så inte upnp är påslaget ?

kan eventuellt vara så att din tv har någon app som vill streama iptv ?
prova logga in på routern och döda igmpproxy se om det löser trassel.

isf vet vi vart du ska börja felsöka..
igmpproxy sköter leveranser av multicast (läs iptv-strömmar).

extra routrar är aldrig fel men jag tror du bor lite långt bort från mig
använd den istället för att lära dig mecka lite via ssh utan riskera sabba något annat.