Cyberpunk 2077 får stor uppdatering med inbyggt prestandatest

Permalänk
Melding Plague

Cyberpunk 2077 får stor uppdatering med inbyggt prestandatest

Den senaste uppdateringen för även med sig stöd för FSR och en ny version optimerad för senaste generationens konsoler.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Älskar spelet, men varför fungerar fortfarande inte HDR på rätt sätt?????

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 5070 ti Prime OC, AMD R7 9800X3D CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65

Permalänk
Medlem

"Extended romances with Panam, Kerry, River and Judy by adding new messages and interactions." --> En av de största problemen med CP2077 var just hur relationerna till de andra kändes så otroligt bristfälliga och tråkiga.

Tyvärr är detta säkerligen 3-4 fler SMS som skickas.

Kändes ju otroligt konstigt att ligga med Panam, hamna i ett förhållande, för att sedan inte ha något mer att prata om under hela resten av spelet.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Förra årets bästa spel, hade inga större klagomål på det - men det låter inte som om detta är någon större uppdatering om man spelat på PC. För de övriga plattformer blir det däremot ett betydande lyft i grafikkvalitet om de får samma som PC.

Fast förbättrad balans på striderna är bra, förutsatt att "bättre balans" inte bara betyder "mer bullet sponge" förstås. Jag fick frivilligt begränsa mig själv och inte t.ex. använda ljuddämpad revolver och vissa quickhacks, framförallt cyberpsycho, eftersom de sänkte svårighetsgraden på strider till noll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Förra årets bästa spel, hade inga större klagomål på det - men det låter inte som om detta är någon större uppdatering om man spelat på PC. För de övriga plattformer blir det däremot ett betydande lyft i grafikkvalitet om de får samma som PC.

Fast förbättrad balans på striderna är bra, förutsatt att "bättre balans" inte bara betyder "mer bullet sponge" förstås. Jag fick frivilligt begränsa mig själv och inte t.ex. använda ljuddämpad revolver och vissa quickhacks, framförallt cyberpsycho, eftersom de sänkte svårighetsgraden på strider till noll.

Bokstavligen allt känns bättre i spelet och jag kör med 5800x och rtx 3080. Körning, strider, interaktion med ai (tex gå in i dem), streaming, frametime och ai interaktion med världen känns betydligt bättre. Allt står verkligen inte med i patch noten.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 5070 ti Prime OC, AMD R7 9800X3D CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65

Permalänk
Medlem

Så är det värt att hoppa in i spelet nu? Jag har avvaktat och det låter som att många tycker den här uppdateringen gör det mycket bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Så är det värt att hoppa in i spelet nu? Jag har avvaktat och det låter som att många tycker den här uppdateringen gör det mycket bättre?

Om du har current-gen-konsoll eller PC, så ja, det är det.

Permalänk
Avstängd

Börjar bli lite sugen på att spela genom spelet men frågan är om min dator klarar av det med ok FPS eller om det bara är att ge upp tills man uppgraderat. Enligt spec ska det funka men frågan är hur kul det är på de grafiknivåerna.
Vad tror ni andra?

1080 8GB, I7 6700K med 32 GM ram.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

’Inbyggt prestandatest’
’Inga prestandasiffror i artikeln’

Gör om, gör rätt! (Om ni orkar!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Börjar bli lite sugen på att spela genom spelet men frågan är om min dator klarar av det med ok FPS eller om det bara är att ge upp tills man uppgraderat. Enligt spec ska det funka men frågan är hur kul det är på de grafiknivåerna.
Vad tror ni andra?

lirade på 1070 Ti & 9700K utan problem. Hade Med/low settings. Något var även high. i 1080p

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

’Inbyggt prestandatest’

Vi har ju redan testat cyberpunk massor

Däremot kanske det nya testet inkluderas i vår grafikkortstestsvit tex

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av medbor:

’Inbyggt prestandatest’

Iom att uppdateringen lanserades igår eftermiddag/kväll har det inte funnits tid att börja bencha spelet på studs Men det kan ev. bli aktuellt med något snabbtest eller liknande framöver, om det finns intresse för det. Inget jag kan lova något om i nuläget dock.

Edit: @Undac är sanic-snabb och hann före

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CreativeX:

lirade på 1070 Ti & 9700K utan problem. Hade Med/low settings. Något var även high. i 1080p

Tack för info, man kanske ska slå till, funkar det för illa så får man lägga det i byrålådan till efter uppgradering eller lämna tillbaka.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Känns som de fortfarande mest fixar direkta buggar och problem i spelet. När kommer de börja implementera allt som de lovade men som sedan fick strykas för att de skulle få klart spelet?

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

har alla achievments, så 0 incitament att spela igen

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Skribent
Skrivet av Pepsin:

Känns som de fortfarande mest fixar direkta buggar och problem i spelet. När kommer de börja implementera allt som de lovade men som sedan fick strykas för att de skulle få klart spelet?

Antagligen när spelet fungerar som det ska

Happy "Cyberpunk 2077 Probably Should've Come Out Today" Day
https://twitter.com/jasonschreier/status/1493633613086216200

(utdrag från Jason Schreier's ovanstående Tweet)

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Tack för info, man kanske ska slå till, funkar det för illa så får man lägga det i byrålådan till efter uppgradering eller lämna tillbaka.

Du kan få låna mitt konto om du vill testa. Jag bryr mig inte om vi inte känner varandra, tror risken att jag blir av med ett spel på gog plattformen är relativt låg. PM:a mig så ska du få login. Jag har klarat av spelet, så du får göra precis vad du vill med kontot.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Du kan få låna mitt konto om du vill testa. Jag bryr mig inte om vi inte känner varandra, tror risken att jag blir av med ett spel på gog plattformen är relativt låg. PM:a mig så ska du få login. Jag har dock klarat av spelet osv osv, men det gör inget om du resettar allt.

Det var snällt av dig, men annars kan man köpa på steam och testa i två timmar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CreativeX:

Du kan få låna mitt konto om du vill testa. Jag bryr mig inte om vi inte känner varandra, tror risken att jag blir av med ett spel på gog plattformen är relativt låg. PM:a mig så ska du få login. Jag har dock klarat av spelet osv osv, men det gör inget om du resettar allt.

Ruskigt snällt, skickar PM

Visa signatur

Permalänk
Musikälskare

Gjorde en refund när det begav sig, kanske värt att prova igen, jag får no man's sky-vibbar och känner att man kanske ska vänta lite till ändå

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Bra med uppdateringar och speciellt FSR stöd för oss med AMD kort. Körde lite för ett år sedan men kanske dags prova igen.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Älskar spelet, men varför fungerar fortfarande inte HDR på rätt sätt?????

Märkte det omedelbart när jag startade provversionen av PS5-releasen igår. För det första startar spelet i HDR-läge även om spelet är helt uppenbart SDR, går man in i options så ser man att "HDR mode" är satt till "None" vilket går emot hur alla andra spel fungerar - där gäller den inställning man har för konsolen, inte i spelet. Togglar man det sedan till HDR10 PQ så ser det bättre ut, men väldigt grådassigt.

I patch notes för 1.5 finner man följande, men vad det exakt innebär vet bara CDPR:
"Balanced HDR to achieve parity across all platforms."

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vi har ju redan testat cyberpunk massor

Däremot kanske det nya testet inkluderas i vår grafikkortstestsvit tex

Skrivet av landmarks:

Iom att uppdateringen lanserades igår eftermiddag/kväll har det inte funnits tid att börja bencha spelet på studs Men det kan ev. bli aktuellt med något snabbtest eller liknande framöver, om det finns intresse för det. Inget jag kan lova något om i nuläget dock.

Edit: @Undac är sanic-snabb och hann före

Haha

Jo jag vet, och prestandan kankse inte skiljer avsevärt heller, verkar ju inte vara prestandaförbättringar som är fokus med uppdateringen

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker FSR ser ut som skräp i typ alla spel? Det är nästan bättre att bara sänka upplösningen och låta skärmen skala upp. Går inte ens att jämföra med DLSS, som ser ljusår bättre ut.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Jag funderar på att vänta till den sista patchen som kommer till spelet. Nånstans efter release av 5080 RTX eller vad det blir.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Bara jag som tycker FSR ser ut som skräp i typ alla spel? Det är nästan bättre att bara sänka upplösningen och låta skärmen skala upp. Går inte ens att jämföra med DLSS, som ser ljusår bättre ut.

Det går väl inte att jämföra eftersom det är två olika saker,typ som äpplen och päron?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Det går väl inte att jämföra eftersom det är två olika saker,typ som äpplen och päron?

Ja definitivt två olika saker. Men det marknadsförs som om det vore AMD's svar på DLSS. De har inget svar på DLSS egentligen. De har knappt stöd för RT, enbart på pappret med tanke på hur stort prestandatapp man får. Nvidia ligger typ två generationer före där.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Fast i detta fall är det snarare ett päron och ett ruttet äpple.
DLSS i detta spel är sjukt bra. Kör på Balanced med 3860x1600 och spelet ser fortfarande bra ut.
I Dying Light 2 (och många andra spel) ser det skit redan ut på Quality läget.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Har man fixat så att världen inte känns livlös? Spelet hade omfattade problem när det släpptes men det var främst detta som fick mig att lägga min tid på andra grejer.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Vad tror ni andra?

Med tanke på att jag kunde lira det med en Sandy Bridge och ett RX580 när det kom så tar jag nästan illa upp att du ens frågar!

Drog ut en video på Youtube t.o.m. Och här spelar jag dessutom in med grafikkortet. Så det var lite bättre i verkligheten. Det var ju lite konsolkänsla över upplevelsen, men det gick utmärkt. Var hyffsat jämn frametime.

Förklaring av videon tillagd.
Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar