Permalänk
Medlem

Skippa fiberkonvertern, dumt?

Jag bor i villa med öppen fiber och har tänkt (behöver) uppgradera mitt hemma nätverk.
Har som plan att gå till Ubiquiti här hemma, och går i tankarna på om jag ska köpa mig en EdgerouterX SFP.
Frågan är om det är en dålig ide att skippa fiberkonvertern helt, och dra ut SFP modulen och bara stoppa in i Edgeroutern?
(om det ens går?)
Har ingen IPTV/Tele och aldrig tänkt skaffa heller, utan kör allt streaming när det kommer till TV.
Funderar på om det är en dålig idé?
Allmänt känns det som att det bara är bra och skippa ytterligare en enhet i nätverket, men det kanske inte gör någon realistisk skillnad att ta bort den alls?
Den sitter tyvärr inte så snyggt heller, så det hade varit skönt att fått bort den.
Har öppen villa fiber, och det är OpenUniverse som håller i nätet.
Såhär ser det ut just nu:

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Jag har gjort exakt så. Inte fått skäll av operatör ännu...

Permalänk

I gen rekomendation direkt att äns lossa fibern då ett damkorn kan ge stora bekymmer.

Men visst i get som hindrar dig dock tror jag du tappar all support för fiberinstallationen och får betala för tekniker om de blir något problem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Du ser ju ut att ha en separat fiberpatchkabel från fiberuttaget också så bara att prova.

Permalänk
Medlem

Mm sådan sjuk deluxe installation. Min kommer in genom väggen rakt in i Intenolådan och där har de skickat på en tail och låtit resten ligga lite halvslappt.
Ser ut som bara den men någon var väl nöjd över sin prestation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

I gen rekomendation direkt att äns lossa fibern då ett damkorn kan ge stora bekymmer.

Men visst i get som hindrar dig dock tror jag du tappar all support för fiberinstallationen och får betala för tekniker om de blir något problem.

teoretiskt så kan det ställa till problem ja, men känns lite som att det är som att bygga datorer och ESD. det KAN gå sönder, meeen förmodligen inte.

Min fiber låg löskopplad i 9 månader medans jag totalrenoverade lägenheten (rätt dammigt) och den funkar felfritt idag
Men jag kanske bara hade extrem tur? (Har ju trotts allt bara en datapunkt)

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Gjorde exakt det du tänker göra.

Köpte mig en Ubiquiti Edgerouter X SFP, monterade ner den fula fiberkonvertern och stoppade in SFP:en i Edgeroutern, konfade om lite och voila, man slipper en extra dosa.

Har också OpenUniverse.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 5600X | Palit GameRock 2080 | 32GB ram | CoolerMaster NR200P | Sabrent M.2 NVME SSD Gen4 | Windows 11 Pro 64-bit | Dell S2721DGFA 27" 165Hz

Permalänk
Rekordmedlem

Utrustningen nätägarens och inte din och du kommer inte att tjäna nått på det tekniskt men tekniskt möjligt är det så länge du sköter om det själv. Se bara till att det går att återställa dina ändringar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Du ser ju ut att ha en separat fiberpatchkabel från fiberuttaget också så bara att prova.

Nej. Fiberpar nr 2 är inte aktiv och bör INTE röras för den är backup ifall fiber 1 är trasig. Dem patchar om den i telestationen när fiber 1 är kass
Går båda sönder måste man blåsa om och det är inte billigt. Såvida det inte svetsas om dvs.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Ser inte om det sitter en SFP modul som går att ta loss i den lådan. Om det inte går så får man väll skaffa en sån också.

Gjorde samma fast med Bahnhof och en dream machine. Jag gjorde det mest för att routern som bahnhof skickade med förutsatte att man ville köra 10gigabit ethernet vilket jag inte ville.

Permalänk
Medlem

Men om jag drar ut hela SFP modulen, så behöver väll inte ens fibern ligga öppen? (som jag förstått det, men jag har inte koll)
Men kanske är dumt att dra ut den med fiberkabeln ansluten till den.

Skrivet av Spiffman:

Jag har gjort exakt så. Inte fått skäll av operatör ännu...

Skrivet av rikke:

Gjorde exakt det du tänker göra.

Köpte mig en Ubiquiti Edgerouter X SFP, monterade ner den fula fiberkonvertern och stoppade in SFP:en i Edgeroutern, konfade om lite och voila, man slipper en extra dosa.

Har också OpenUniverse.

Är det väldigt krångligt att få det att funka som jag tänker?
Känns ju som att det borde vara samma som att ansluta en RJ45 kabel, och sen bara köra?
Eller är det massor av config som krävs, samt inställningar som är unika för OpenUniverse?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

teoretiskt så kan det ställa till problem ja, men känns lite som att det är som att bygga datorer och ESD. det KAN gå sönder, meeen förmodligen inte.

Min fiber låg löskopplad i 9 månader medans jag totalrenoverade lägenheten (rätt dammigt) och den funkar felfritt idag
Men jag kanske bara hade extrem tur? (Har ju trotts allt bara en datapunkt)

Det beror helt på vad man har för hastigheter och krav. Vi köpte nyligen mikroskåp och OTDR på jobbet, och jag blev förvånad hur något alls kunde funka. Men man kan säga så här, ju sämre fiber ju mer omsändningar får du. Har du t.ex. bara 250mbit så märks det inte så mycket eftersom paketen kommer fram ändå med omsändningar.

I värsta fall så kan man skada SFP:n/patchkabel och måste byta den, men det är relativt ovanligt.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Inaktiv

Så länge det bara är en fiberkonverterar (switch) och inte en router så kommer det inte ge dig några fördelar alls förutom att det känns skönt att ha en pryl mindre i nätet.
Personligen hade jag inte rört den boxen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Ser inte om det sitter en SFP modul som går att ta loss i den lådan. Om det inte går så får man väll skaffa en sån också.

Gjorde samma fast med Bahnhof och en dream machine. Jag gjorde det mest för att routern som bahnhof skickade med förutsatte att man ville köra 10gigabit ethernet vilket jag inte ville.

Fast då måste jag väll (i min dåligt pålästa kunskap) matcha rätt till den som sitter ute på gatan?
Läste något om att sätter man i fel, kan man bränna andra sidan eller något.
Som sagt, inte läst på tillräckligt om fiber för att ha helt med koll än, men är absolut något jag kan tänka mig göra för att få det att fungera.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nej. Fiberpar nr 2 är inte aktiv och bör INTE röras för den är backup ifall fiber 1 är trasig. Dem patchar om den i telestationen när fiber 1 är kass
Går båda sönder måste man blåsa om och det är inte billigt. Såvida det inte svetsas om dvs.

Du kanske ser bättre än jag. Var ser du det paret? Och sen när har man två fiberpar till hushåll? Kanske går att få bättre bilder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Du kanske ser bättre än jag. Var ser du det paret? Och sen när har man två fiberpar till hushåll? Kanske går att få bättre bilder?

Vad vill ni ha bild på?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Jag bor i villa med öppen fiber och har tänkt (behöver) uppgradera mitt hemma nätverk.
Har som plan att gå till Ubiquiti här hemma, och går i tankarna på om jag ska köpa mig en EdgerouterX SFP.
Frågan är om det är en dålig ide att skippa fiberkonvertern helt, och dra ut SFP modulen och bara stoppa in i Edgeroutern?
(om det ens går?)

Borde inte vara några problem. Gjorde en liknande sak när strömförsörjningen gav upp på min tjänstefördelare.
Tog med mig en L2 switch med SFP-portar från jobbet och kopplade in tills jag fick en ny adapter.
Tycker definitivt du skall utforska detta om det är vad som intresserar dig. Behåll den gamla utrustningen bara.

Såja kan vi lugna oss lite? Ja man kan informera om risker men att överdriva så pass att man nästan skrämmer folk som vill utforska och lära sig teknik till passivitet på ett teknikforum tycker jag rimmar lite illa.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Jag bara svarade på en annans fråga. Och i princip alla fiberinstallationer med "robust fiber" eller standarden senaste tiden dras ett fiberpar (2 fiberkablar) som minimum med flera föreningar som drar 2 par eller 4 kablar till varje endpoint.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Hur ser jag enklast om SFP modulen går att dra ur?
Och om den inte gör det, vad köper jag för modul då?
Behöver jag använda fibertvätt om jag i så fall, måste ansluta om fiberkabeln, även fast jag bara går från en SFP modul till en annan direkt?

Många frågor jag vet, men vill gärna lära mig. Tack för att ni står ut ^^
En lite bättre bild på modulen. Själva konvertern sitter ju i en hållare som ni ser på den tomma porten under. Så man ser inte riktigt hur mycket modulen sticker ut, men någon kanske har koll på hur det brukar se ut på dom här konverterarna? Dom är ju tämligen vanliga.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kör 10Gbit rakt in i Dream Machine. Skönt med färre grejer som kan krångla och gå sönder.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Behöver jag använda fibertvätt om jag i så fall, måste ansluta om fiberkabeln, även fast jag bara går från en SFP modul till en annan direkt?

En lite bättre bild på modulen. Själva konvertern sitter ju i en hållare som ni ser på den tomma porten under. Så man ser inte riktigt hur mycket modulen sticker ut, men någon kanske har koll på hur det brukar se ut på dom här konverterarna? Dom är ju tämligen vanliga.
https://i.imgur.com/eAaQ4Hx.jpg

Tänk på att inte dra ut den under drift. Det finns en liten bygel att ta tag i, kan se om jag hittar just en likadan som är på bilden här hemma.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Utrustningen nätägarens och inte din och du kommer inte att tjäna nått på det tekniskt men tekniskt möjligt är det så länge du sköter om det själv. Se bara till att det går att återställa dina ändringar.

Det man tjänar rent tekniskt är att man får en pryl mindre som drar ström och går sönder. Sedan år ~2000 har jag varit med om 3 st fiberconverters som pajat.

Jag vänder på det, vad tjänar jag på att ha en separat fiberconverter om jag istället kan trycka fibern rakt in i min router?

Visst att operatören kan grina lite om något blir fel, men då är det ju inte svårare än att trycka tillbaka fibern in i convetern om dom behöver felsöka...

Edit: Sen slipper man ju en konvertering mellan ethernet och fiber, men det lär ju handla om nanosekunder förvisso

Permalänk
Medlem

Ifall din ISP behöver felsöka din anslutning, eller utföra rutinkontroll elr liknande kommer de troligtvis se att fiberlänken från accessswitchen i ditt område, hem till din fiberomvandlare ligger nere, tror jag. Men sköter du omkopplingen försiktigt så brukar väl ISP inte bry sig märkvärt. Fiberomvandlaren är nätägarens/stadsnätets utrustning(antar att du har IP Only). Men som tidigare nämnt så är fibern väldigt känslig, ett dammkorn. Hårstrå eller fingeravtryck/fett i vägen för ljuset i kabeln kan försämra ljusvärdet/bandbredden. Men lycka till ifall du kör som planerat.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag bara svarade på en annans fråga. Och i princip alla fiberinstallationer med "robust fiber" eller standarden senaste tiden dras ett fiberpar (2 fiberkablar) som minimum med flera föreningar som drar 2 par eller 4 kablar till varje endpoint.

Den kabel som har minst antal fiber innehåller två stycken ledare. Har inte sett någon med bara en. Den som är kopplad är svetsad den andra finns i skåpet som reserv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Hmm, jag kan inte riktigt avgöra om du har en SFP eller en fast kontakt på den bilden. Du har i alla fall BiDi-anslutning och då måste du matcha våglängden på din sida så att den blir rätt om du ska köpa en. Det kan stå vilket våglängspar som används på lådan. T.ex. 1310/1550um

Är det en SFP så borde det finnas en bygel på ovansidan, den sidan du trycker ner på LC-kontakten(den vita) för att lossa fibern. Problemet är lite att man kan inte fälla över bygeln utan att lossa kontakten.

Det är ju inte fel med fibertvätt, men utan att se resultatet med mikroskåp är det lite hit-and-miss. Men absolut, att klicka ett par gånger är inte fel.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jaha, ett fiberpar absolut. Trodde du menade två fiberpar, men då är vi överens. Om det är en lös fiber i tray-en så rör inte något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Du har missuppfattat vad du svarade på, inkommande fiber går till den lilla dosen till vänster sen sitter det en patchkabel mellan den och fiberkonvertern.

Permalänk
Medlem

Dra ut inteno från plast hållaren åt höger så den lossnar så ser du hur SFP faktiskt sitter fast i den.

Dra ut fiberkabel försiktigt, ännu mer försiktigt om du inte har en tvätt! Du är typ iron man och du får inte röra kanterna i hjärtat (fast tippen på kabeln)

Har du placering på enhet nära eller ska du byta fiber patchen mot en längre?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Det man tjänar rent tekniskt är att man får en pryl mindre som drar ström och går sönder. Sedan år ~2000 har jag varit med om 3 st fiberconverters som pajat.

Jag vänder på det, vad tjänar jag på att ha en separat fiberconverter om jag istället kan trycka fibern rakt in i min router?

Visst att operatören kan grina lite om något blir fel, men då är det ju inte svårare än att trycka tillbaka fibern in i convetern om dom behöver felsöka...

Edit: Sen slipper man ju en konvertering mellan ethernet och fiber, men det lär ju handla om nanosekunder förvisso

Du flyttar platsen för konvertering, för du har väl ingen optisk dator utan nånstans ska det bli en elektrisk signal.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du flyttar platsen för konvertering, för du har väl ingen optisk dator utan nånstans ska det bli en elektrisk signal.

Ja, men då kan routern göra det direkt, det blir en enhet mindre.

Nu gissar jag bara, men routern i fråga kan ju alltså direkt trycka ut den optiska signalen och den behandlingen som sker i boxen försvinner.

Mao så blir jag av med den elektriska ethernetkabeln mellan router och box och får således en pryl/länk mindre i mitt nät.

Så frågan kvarstår, vad vinner jag på att ha fiberkonvertern kontra att ha fiberkabeln direkt in i routern?