Veckans fråga: Hur håller du ordning på dina inloggningsuppgifter?

Permalänk
Medlem

Gammal hederlig anteckningsbok såklart.

Permalänk
Medlem

Lösenordet beror på hemsidan/tjänsten som jag loggar in på och utöver det en "mall", gör det lätt att komma ihåg men antagligen lite säkrare än normalt då jag aldrig har samma lösenord till två olika tjänster!

Så mitt lösenord på denna hemsida innehåller sweclockers, sen en massa annat.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Då borde du ta tag i problemet att du inte har koll på dina lösenord snarare än att återanvända samma för det är ju katastrof säkerhetsmässigt. Jag har fått lösenord läckta en handfull gånger kanske, bland annat här på swec och på Dropbox, och ett av dem i alla fall använde jag också på Steam men jag hade tvåfaktors igång förstås, men jag fick rätt många requests där om "inloggning från ny enhet" ett tag så jag bytte snabbt.

Lösenordshanterare brukar ju erbjuda någon form av backup som du själv kan spara någonstans. Och förstås återställningsnycklar om man lyckas både glömma huvudlösenordet och bli av med ens mailkonto samtidigt eller så. Sen är det ju väldigt smidigt också, att slippa skriva in lösenord (för det mesta i alla fall, det händer att en app på teven eller liknande behöver handpåläggning förstås).

Jag ser snarare lösenordshanterare som ytterligare en risk. Att det inte är säkert att ha samma lösenord överallt håller jag med om.

Permalänk
Medlem

1Password skyddat med ett gäng Yubikey:s

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Bytte till Bitwarden när LastPass blev förstört och tycker det fungerar fint. Genererar självklart unika lösenord för varje site och kör så långa lösenord som sajterna tillåter.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Keepass 2 och Lastpass beroende på om det är jobb eller privat. Tycker båda funkar tillfredställande, betalar för familj i Lastpass så vi kan dela vissa uppgifter.

Permalänk
Medlem

12345*abcde!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

Har kört LastPass i några år nu och var så pass nöjd att jag började betala för det när dom började kräva det för multipla enheter. Har ett familjeabonnemang. Jag autogenererar ett säkert lösenord varje gång jag skapar nåt nytt konto.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem
Skrivet av Releaces:

Är det lika smidigt på mobilen med Bitwardens TOTP?

Ja, den kopierar koden till clipboarden när du loggar in så kan man bara klistra in den i OTP-fältet. Testade precis på Amazon.

Permalänk
Medlem

En sak som jag har funderat på är hur man ska underlätta för efterlevande. Skulle något hända mig, vilket förr eller senare händer oss alla, så är ju allt låst. Borde finnas en funktion i lösenordshanterare som automatiskt skickar mail till en närståendes adress med inloggningsuppgifter om man inte har använt tjänsten under en bestämd tid och ignorerat påminnelse-mail. Annars får man skriva ner inloggningsuppgifterna i ett fysiskt brev, men det känns ju lagom säkert.

stavfel
Permalänk
Musikälskare
Skrivet av CrazyDriver:

En sak som jag har funderat på är hur man ska underlätta för efterlevande. Skulle något hända mig, vilket förr eller senare händer oss alla, så är ju allt låst. Borde finnas en funktion i lösenordshanterare som automatiskt skickar mail till en närståendes adress med inloggningsuppgifter om man inte har använt tjänsten under en bestämd tid och ignorerat påminnelse-mail. Annars får man skriva ner inloggningsuppgifterna i ett fysiskt brev, men det känns ju lagom säkert.

Slå ett öga på bitwardens "emergency-access" funktion

https://bitwarden.com/help/emergency-access/

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Lastpass med google authenticator för 2 factor.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Safe in Cloud har jag kört i flera år och gillar den lösenordshanteraren.

Visa signatur

>>> Rigg: FD Define Mini | Corsair HX750 | Asrock Z270M Pro4 | i5 6600k | Cooler Master Hyper 212 | 2x8GB Corsair Vengeance CL16 3000Mhz | MSI RTX2060 AERO 6GB | Samsung 830 256GB | Seagate 1TB SSHD <<<

Spela så mycket du orkar, och helst lite till ;)

Permalänk
Medlem

Tidigare använde jag LastPass men de senaste åren har jag använt Bitwarden istället.

Permalänk
Medlem

Jag har en liten bok där jag har prydligt skrivit ner namn på tjänst och lösenord. Risken att någon gör inbrott i mitt hem och hittar och stjäl min lilla bok känns betydligt mindre än att lösenord som sparas i webbläsare eller lösenordshanterare och liknande kommer på vift. Undantag är bankkonto och e-post, de kommer jag ihåg i huvudet, och Windows loggar ändå in mig automatiskt på Winmail och Outlook via Windows hello pin eller var det nu heter. Vore iofs väldigt krångligt att få mitt Outlook konto hackat om MS har intrång, men tror att de har bättre säkerhet på det systemet än de flesta.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6800 CL32 * NVIDIA RTX 3090 PNY XLR8 REVEL
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Sound Blaster AE-7 * AW3423DW * Win 11 Pro

Permalänk
Medlem

Tillhör tyvärr klicken som använder samma användarnamn/lösenord på flera platser. Däremot så använder jag 2FA överallt där det är möjligt.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd

I huvudet, vilket är besvärligt för alla sidor har sina unika lösenord. På en sida så fungerar inte reset password så kommer inte in längre.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Fysiskt nedskrivet i en anteckningsbok... men vissa ställen som exempelvis Sweclockers är sparat i webläsaren.

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem

Var länge en återanvändare med ursäkten att inte många konton var särskilt viktiga egentligen. Nu med Bitdefender kan jag inte ens gissa mig fram till 90% av inloggningarna. Känns väl bra nog, bara inte nallen får in ett modernt malware. 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Bitwarden.
Sedan måste jag ju länka denna varje gång lösenord kommer på tals.

https://imgs.xkcd.com/comics/password_strength.png

Blev nyfiken och testade "correcthorsebatterystaple" (haveibeenpawned), påträffat 216ggr

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Började bli rätt jobbigt att komma ihåg ett lösenord på 20-40 tecken långt på sisådä 40 inlogg, så Bitwarden blev det för inte så länge sen.

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Använder fem-tio olika lösenord till det mesta som behöver lösenord. Trams-ramsor som inte går att hitta i ordböcker, men som jag själv har relativt lätt att komma ihåg. Påhittade ord. Med stora och små tecken samt siffror. Ramsorna kan vara 30-40 tecken långa. Eller bara 10, beroende på hur viktigt jag anser det vara. Använder inga hanterare, skriver inte ner något. Dock sparar jag ibland lösenord i browsern. Exempelvis är lösenordet "här" sparat i browsern. Men sweclockers är inget "systemkritiskt" för mig, även om jag givetvis gillar swecklockers..

Banktjänster och liknande kritiska saker har vi i Sverige inte samma behov av att ha lösenordshanterare etc. för, då vi har dosor och tvåstegsautentisering. Vad jag fattat det så utomlands (USA kanske?) kör man fortfarande många gånger vanliga lösenord på för att "komma in i banken". Det är väl därför det finns en marknad för lösenordshanterare antar jag. Inte sällan är det USA-bolag bakom sådana tjänster. Men bara ett antagande från min sida.

Exempel på lösenord jag "använder": PluttfjuttKruttEkakadeDegcomm0dore64
Antagligen svårt att knäcka? Jag tror det i alla fall.

exempel på lösenord
Permalänk
Medlem

förstår mig inte på er som lägger hela era liv hos något företag...

Skulle aldrig släppa lösenord utanför hjärnan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Använder fem-tio olika lösenord till det mesta som behöver lösenord. Trams-ramsor som inte går att hitta i ordböcker, men som jag själv har relativt lätt att komma ihåg. Påhittade ord. Med stora och små tecken samt siffror. Ramsorna kan vara 30-40 tecken långa. Eller bara 10, beroende på hur viktigt jag anser det vara. Använder inga hanterare, skriver inte ner något. Dock sparar jag ibland lösenord i browsern. Exempelvis är lösenordet "här" sparat i browsern. Men sweclockers är inget "systemkritiskt" för mig, även om jag givetvis gillar swecklockers..

Banktjänster och liknande kritiska saker har vi i Sverige inte samma behov av att ha lösenordshanterare etc. för, då vi har dosor och tvåstegsautentisering. Vad jag fattat det så utomlands (USA kanske?) kör man fortfarande många gånger vanliga lösenord på för att "komma in i banken". Det är väl därför det finns en marknad för lösenordshanterare antar jag. Inte sällan är det USA-bolag bakom sådana tjänster. Men bara ett antagande från min sida.

Exempel på lösenord jag "använder": PluttfjuttKruttEkakadeDegcomm0dore64
Antagligen svårt att knäcka? Jag tror det i alla fall.

snarare omöjligt

slänger du in svenska fraser eller ord som inte finns i i vanliga ordlistor så är det praktiskt taget omöjligt

Permalänk

Jag använder enpass sedan några år tillbaka. Väldigt nöjd med allt förutom att jag tycker det är svårt få autofyll att fungera på vissa sidor/appar.

Ni som använder bitwarden, upplever ni krångel med autofyll ibland? Både mobil och PC.

Permalänk
Medlem

Använder Firefox egna. Använder FF både på PC och mobil så lätt att komma åt allt. Fungar dock inte perfekt. Ibland saknas anv eller lösen för vissa sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

förstår mig inte på er som lägger hela era liv hos något företag...

Skulle aldrig släppa lösenord utanför hjärnan.

Precis lika tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

snarare omöjligt

https://protonmail.com/blog/wp-content/uploads/2019/03/passwords_blog_protonmail.png

slänger du in svenska fraser eller ord som inte finns i i vanliga ordlistor så är det praktiskt taget omöjligt

Ungefär så är min tanke. Använder "hittepå-ord", som är lätta att minnas för egen del men svåra för utomstående att klura ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Bitwarden privat, 1Password på jobbet.
Överväger dock att byta till 1Password privat med då jobbet betalat för licens.

Kört 1password flera år men har senaste åren kört Bitwarden och har inte ångrat flytten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av uuunknownnn:

Jag använder enpass sedan några år tillbaka. Väldigt nöjd med allt förutom att jag tycker det är svårt få autofyll att fungera på vissa sidor/appar.

Ni som använder bitwarden, upplever ni krångel med autofyll ibland? Både mobil och PC.

Aldrig! Kör då med Windows, MacOS, Android och iPhone.