Lost Ark Online - MMO Action-RPG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibev:

jag tröttnade på alla köer och började spela på us east, inga köer samt bra ping

I ett spel med så aktivt combat som detta så trycker jag ca 100 ping är på tok för mycket. Sen så hade jag inte ens bytt till en tom EU server nu om jag inte hade fått med allt jag har knutet till min gubbe nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sval:

Hoppas raids är bra, är level 50 nu men att levla känns en aning trist då allt är alldeles för lätt.

En av de grejerna jag tycker är negativt. Spelet är för lätt ända fram till du ska börja köra T1 end game då man plötsligt blir oneshottad och kan få party wipe om gruppen inte förstår eller reagerar i tid mot bossmekaniker. Det är en gräns där man seglat sig fram genom spelet för att plötsligt få väldigt mycket svårare innehåll. De som är övergearade har det förstås mycket enklare, jag menar innnehåll man ligger vid gear level för att köra.

Permalänk
Medlem

men ska dom inte lägga in mer serverkapacitet ? löjligt att ni ska ha så långa väntetider... visst spelet är gratis men det ska ju inte vara så här drygt...

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av HazZarD:

men ska dom inte lägga in mer serverkapacitet ? löjligt att ni ska ha så långa väntetider... visst spelet är gratis men det ska ju inte vara så här drygt...

Our server team has been has been working tirelessly with Smilegate RPG, pushing existing servers to the absolute edge of capacity while maintaining stability and adding more servers to every region.

Unfortunately, there is only so much capacity we can add to a region due to limitations with Lost Ark’s architecture.

https://forums.playlostark.com/t/update-on-current-top-issues...

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantz3n:

Någon som får "stutters" när ni springer runt i spelet? Ser att det inte flyter på. Borde flyta på som smör med min dator setup.

Japp, inte katastrofalt jobbigt men ändå. Läst lite på Lost Ark forumet om detta och även om man inte vet hur mycket microstutter folk får så verkar två saker fungera: Installera om spelet och stänga av Area chat.

Jag har testat: Sätta max performance i NVCPL, köra Borderless, Verify files i Steam men inget av detta hjälper.

Ska själv testa Area Chat ikväll även om det är lite synd då det stundtals kan vara underhållande att läsa hur folk bråkar med varandra.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Our server team has been has been working tirelessly with Smilegate RPG, pushing existing servers to the absolute edge of capacity while maintaining stability and adding more servers to every region.

Unfortunately, there is only so much capacity we can add to a region due to limitations with Lost Ark’s architecture.

https://forums.playlostark.com/t/update-on-current-top-issues...

ajdå ok, låter ju inte så bra just nu om det är så många spelare så lär man inte få en bra upplevelse även om man kommer in, tror jag väntar några veckor o kollar läget då...

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan få mer character slots utan att behöva spendera pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Japp, inte katastrofalt jobbigt men ändå. Läst lite på Lost Ark forumet om detta och även om man inte vet hur mycket microstutter folk får så verkar två saker fungera: Installera om spelet och stänga av Area chat.

Jag har testat: Sätta max performance i NVCPL, köra Borderless, Verify files i Steam men inget av detta hjälper.

Ska själv testa Area Chat ikväll även om det är lite synd då det stundtals kan vara underhållande att läsa hur folk bråkar med varandra.

Yup, stänga av area chat löser det till 99% för mig också. Trist, men ingen dealbreaker för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Yup, stänga av area chat löser det till 99% för mig också. Trist, men ingen dealbreaker för min del.

Testat att köra utan chatten men det hjälpte inte. Även stängt av HAGS och satt på Game Mode i Windows. Oftast är det väldigt lite stutter som på den andra bilden (vilket är störande för man känner det hela tiden) men ibland blir det lite mer som på den första och det märks givetvis extra mycket.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Nått svenskt guild som vill ha en casual Sorceress? PM
Kan tänka mig att hoppa in på Discord om det är goa gubbar.
OBS: 40-årig tvåbarnspappa. Har inget emot yngre förmågor - alla är vi unga nån gång - men helst en viss mognadsnivå uppskattas (därmed inte sagt att inte nivån kan bli RIKTIGT låg, om andan faller på )

Sitter just nu i kö in på Sirius...bara 3500 kvar, så lagom till läggning av barn lär jag komma in...hmmm.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

hade precis min första krasch och var lite orolig för långa köer när jag startade upp men kom in direkt på sirius, kanske finns någon slags grace period?

Visa signatur

Former trophy hunter with over 110 platinums

Permalänk

Får också micro stutter i Lost Ark. Kör spelet i full screen istället for borderless window / window mode för att fixa det helt, i alla fall för mig.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Nått svenskt guild som vill ha en casual Sorceress? PM
Kan tänka mig att hoppa in på Discord om det är goa gubbar.
OBS: 40-årig tvåbarnspappa. Har inget emot yngre förmågor - alla är vi unga nån gång - men helst en viss mognadsnivå uppskattas (därmed inte sagt att inte nivån kan bli RIKTIGT låg, om andan faller på )

Sitter just nu i kö in på Sirius...bara 3500 kvar, så lagom till läggning av barn lär jag komma in...hmmm.

Får du tag i någon så tagga gärna mig Samma server!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av raz3r1:

hade precis min första krasch och var lite orolig för långa köer när jag startade upp men kom in direkt på sirius, kanske finns någon slags grace period?

Kraschade igår kväll för mig också (could not reach server) eller nått sånt. Testade inte att hoppa in igen, men låter helt klart som man behåller sin kö ett litet tag när man kraschar.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Avstängd

Nu har jag spelat upp min gubbe till lvl 14 efter ca fyra timmars och vet inte vad jag tycker om spelet. Det är oki och man fastnar i det även om det inte är värst roligt. Konstig känsla.
Väldigt rörigt, många olika nivåer man ska uppnå inom olika grenar, uppdragen är korta och smidiga med en viss variation, de små dungeon körs på hard för att få lite motstånd.
Tycker grafiken är bra men miljöer och NPC är rätt trista och känns väldigt enkla. Absolut ingen öppen värld utan färdiga stigar att gå på som man inte kan lämna.

Ett actionfyllt diablo men utan den riktiga känslan är nog mitt betyg, 5/10 skulle jag nog ge det och är rädd att det rätt snabbt kommer dö ut.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Någon svensk guild på Thirain som är i behov av Berserker main? Dingade precis T2. Behöver inte vara någon try hard guild. Får gärna ha glatt folk som hänger på discord
Övrigt: P32, sambo, jobb.

Visa signatur

AMD RYZEN 7 9800X3D || AMD Radeon RX 6800 XT Sapphire Nitro+ SE OC || Fractal Design Meshify 2 White || Arctic Liquid 3 || Corsair RM850X V2 || RAM 32GB Corsair Vengeance CL28|| Gigabyte Eagle B850 || SAMSUNG SSD 830 - OCZ-TRION150 - Corsair MP600 - Kingston A2000 || Razer Blackshark V2 || Wooting 80 HE || WLMouse Beast X ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av forumtroll1:

Någon svensk guild på Thirain som är i behov av Berserker main? Dingade precis T2. Behöver inte vara någon try hard guild. Får gärna ha glatt folk som hänger på discord
Övrigt: P32, sambo, jobb.

Det finns ett svenskt guild listat på Thirain i guild-listan från förreleasen. Tänk på att de kan ha ändrat sig beroende på servertrycket. Bara sök på "Swedish" och kolla server.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1wJiDGy77tOdV7ATqXj-bG...

Permalänk
Medlem

Ungefär 80 timmar in i spelet nu. Level 50 med strax under 600 Gear Score.
Har börjat att övergå från grymt spelsug till att börja tröttna på spel-loopen. Det börjar bli rätt drygt att uppgradera sitt Gear med <50% success rate. Samtidigt finns där ett sug att komma upp till 600 för att påbörja Tier 2 öoarna... Samtidigt är man ju då tillbaka i att uppgradera från ruta 1

Känns som att min speltid kommer att bli mindre inom de närmaste dagarna och så få jag se om detta är något jag spelar över en längre period eller inte.

Permalänk
Medlem

Testade att logga in igår, bara 3700st i kö på Antares som jag testar.
Har fort kommit upp till level 12 och undrar nu om det är något som drar i spelet.
Jag gillar själva levlandet, end game och att jaga gear lockar mig inte så mycket.
Får se om jag testar vidare eller släpper spelet, fortfarande en hel del att upptäcka.

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggie:

Har fort kommit upp till level 12 och undrar nu om det är något som drar i spelet.

Man börjar ju på level 10, så om du är level 12 så kan du inte ha spelat mycket. Då tycker jag att du ska spela lite mer innan du ger upp.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zeroastic:

Har börjat att övergå från grymt spelsug till att börja tröttna på spel-loopen. Det börjar bli rätt drygt att uppgradera sitt Gear med <50% success rate. Samtidigt finns där ett sug att komma upp till 600 för att påbörja Tier 2 öoarna... Samtidigt är man ju då tillbaka i att uppgradera från ruta 1

Känns som att min speltid kommer att bli mindre inom de närmaste dagarna och så få jag se om detta är något jag spelar över en längre period eller inte.

Jag har spelat ca 6 timmar och är väl lvl 20 eller något och har redan nu börjat tröttna. Tror inte detta spel kommer hålla värst länge och kommer rätt snart dö ut. Jag spelar på någon liten obskyr server så är aldrig någon kö iallafall och det är väl en fördel. Har inte ens koll på vad den heter utan bara testade ett par olika tills jag kom in och kunde testa spelet.
Har spelat i tre olika sessions och aldrig varit kö.
Man springer till gubben med utropstecken, masstrycker på G och springer sen vidare till gubben med frågetecken och trycker på G och ibland där mellan får man hacka lite monster. Blir tyvärr väldigt tråkigt i längden då de flesta monstren är rätt enkla och inte kräver någon direkt taktik mer än att man matar olika slagkombinationer. Jag kör alla dungeons på HARD så det ska bli lite problem. Har dött ett par gånger men då är det att man varit lite för cool och sprungit förbi för många monster som väckts upp innan man börjar mörda dem.

Om en månad kommer spelet vara mer eller mindre dött är min gissning, någon som tror annorlunda?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Stefflo:

Jag har spelat ca 6 timmar och är väl lvl 20 eller något och har redan nu börjat tröttna. Tror inte detta spel kommer hålla värst länge och kommer rätt snart dö ut. Jag spelar på någon liten obskyr server så är aldrig någon kö iallafall och det är väl en fördel. Har inte ens koll på vad den heter utan bara testade ett par olika tills jag kom in och kunde testa spelet.
Har spelat i tre olika sessions och aldrig varit kö.
Man springer till gubben med utropstecken, masstrycker på G och springer sen vidare till gubben med frågetecken och trycker på G och ibland där mellan får man hacka lite monster. Blir tyvärr väldigt tråkigt i längden då de flesta monstren är rätt enkla och inte kräver någon direkt taktik mer än att man matar olika slagkombinationer. Jag kör alla dungeons på HARD så det ska bli lite problem. Har dött ett par gånger men då är det att man varit lite för cool och sprungit förbi för många monster som väckts upp innan man börjar mörda dem.

Om en månad kommer spelet vara mer eller mindre dött är min gissning, någon som tror annorlunda?

I och med att det varit populärt i flera år redan så tror jag inte det kommer vara dött. Det finns egentligen ingen konkurrens till Lost Ark just nu heller.
Spelet blir svårare i endgame, där det"riktiga spelet" börjar, resan 10-50 är bara en liten inblick i vad det faktiska spelet består av.

Sen kan jag rekommendera sidequests på öarna som hittills varit mycket bättre än main story:n om jag ska vara ärlig. Men om du bara trycker förbi all story så förstår jag att det känns tråkigt

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Så länge gameplay är roligt kommer jag fortsätta spela. Tycker de har fått till det riktigt bra. Jag nötte D3 många år innan jag tröttnade, och det beror mest på att gameplay satt perfekt. Inte end game eller kampanj osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Kan tänka mig att känslan blir så ja, och investerad tid för att ta sig från T2 -> T3 lär ju vara minst lika lång som hela resan fram till T2 och ta udd av upplevelsen. Samtidigt är det också så långt jag såg mig själv lira innan jag ändå tröttnade. Ett spel som ger +80h speltid är ju ändå svårt att klaga på imho.

Skrivet av Oggie:

Testade att logga in igår, bara 3700st i kö på Antares som jag testar.
Jag gillar själva levlandet, end game och att jaga gear lockar mig inte så mycket.
Får se om jag testar vidare eller släpper spelet, fortfarande en hel del att upptäcka.

Jag och min polare uppskattade lvlingen som vi körde helt tillsammans upp till typ lvl 40, sen började det kännas som en enda lång chore, f.a. eftersom nästintill all content upp till lvl 50 är väldigt enkel och låg utmaning i, så nu vill vi bara ta oss ur MSQ/nå lvl 50 för att känna på lite end game. Att lvlingen ska ses som en enda lång tutorial är synd, man hade kunnat göra det så mycket roligare och mer utmanande redan där, men samtidigt är det väl ändå i end game folk spenderar majoriteten av sin tid och då även har starkast incitament att spendera riktiga pengar osv, så det är väl också förståeligt att man vill att så många som möjligt ska nå dit så fort som möjligt. Det är lite hatkärlek till att det är så oerhört "lätt och smidigt", jag har som sorc tex aldrig behövt titta på manan, det går att spamma allt så fort CDn är klar vilket leder till "kul" combat, men samtidigt är det ju en tjusning i att behöva balansera ens spells med mana pots osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

I och med att det varit populärt i flera år redan så tror jag inte det kommer vara dött. Det finns egentligen ingen konkurrens till Lost Ark just nu heller.
Spelet blir svårare i endgame, där det"riktiga spelet" börjar, resan 10-50 är bara en liten inblick i vad det faktiska spelet består av.

Sen kan jag rekommendera sidequests på öarna som hittills varit mycket bättre än main story:n om jag ska vara ärlig. Men om du bara trycker förbi all story så förstår jag att det känns tråkigt

Så länge kommer jag nog inte stå ut kan jag väl säga så får väl vara glad att det var ett gratisspel
Trodde spelet lanserades i veckan men så var då inte fallet, det kanske bara var att det kom som gratisspel då.

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Stefflo:

Så länge kommer jag nog inte stå ut kan jag väl säga så får väl vara glad att det var ett gratisspel
Trodde spelet lanserades i veckan men så var då inte fallet, det kanske bara var att det kom som gratisspel då.

Ja, man måste antagligen gilla ARPG som Diablo eller PoE för att kunna gilla Lost Ark. Är inte det ens genre kommer man inte ha så roligt med all grinding

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Spelet lanserades i fredags för västvärlden efter att ha funnits i Korea i ett par år.

Lvl 20 är ingenting. Spelet börjar på riktigt i 50 Det är så otroligt mycket mer content i 50 jämfört med när du lvlar, och dungeons/raids i 50 är verkligen inte lätt om du inte förstår hur du ska göra. Rekommenderar att du håller ut då det finns mycket gott som väntar

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Ja, man måste antagligen gilla ARPG som Diablo eller PoE för att kunna gilla Lost Ark. Är inte det ens genre kommer man inte ha så roligt med all grinding

Jag älskade Diablo I och II där de verkligen fångade känslan med katakomberna och områdena men detta känns mest bara rörigt tyvärr. Kartorna känns dessutom väldigt små och spelet är väldigt styrt. Kanske har jag varit för dålig på att leta sidequests.
Tyvärr inte min typ av spel längre.

Skrivet av Pamudas:

Spelet lanserades i fredags för västvärlden efter att ha funnits i Korea i ett par år.

Lvl 20 är ingenting. Spelet börjar på riktigt i 50 Det är så otroligt mycket mer content i 50 jämfört med när du lvlar, och dungeons/raids i 50 är verkligen inte lätt om du inte förstår hur du ska göra. Rekommenderar att du håller ut då det finns mycket gott som väntar

Såg att det varit aktivt i Korea sen 2019 så blev lite förvånad faktiskt då jag fick för mig att det var ett helt nytt spel, men det var bara nysläpp för oss övriga i världen.
Jag tror tyvärr inte jag kommer hålla ut till lvl 50 när det nu ska bli roligt då jag mer eller mindre redan lagt ner det och kommer börja köra Cyberpunk 2077 som inhandlades igår varvat med actionspelet Farming Simulator 22

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Stefflo:

Jag älskade Diablo I och II där de verkligen fångade känslan med katakomberna och områdena men detta känns mest bara rörigt tyvärr. Kartorna känns dessutom väldigt små och spelet är väldigt styrt. Kanske har jag varit för dålig på att leta sidequests.
Tyvärr inte min typ av spel längre.

Om du jämför med Diablo så ser jag inte hur kartorna kan kännas små och spelet styrt. Hade du sagt PoE hade jag hållit med

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Om du jämför med Diablo så ser jag inte hur kartorna kan kännas små och spelet styrt. Hade du sagt PoE hade jag hållit med

Jag spelade Diablo I och II och mycket vatten har flutit under broarna sen slutet av 90-talet och man har också fått helt andra krav på spelen och fastnat för annan typ av spel. PÅ slutet av 90-talet så fanns inte de öppna världarna som man nu är van vid.

Visa signatur