Tråden om Google Pixel 6 & Pixel 6 Pro

Permalänk
Moderator
Testpilot

Tråden om Google Pixel 6 & Pixel 6 Pro

Hej nördar,

jag tänkte att vi kunde samla oss i en tråd alla vi som har, är sugna på eller har haft en Pixel 6 (Pro).

Bidra gärna med åsikter, inspel och tips! Jag har klistrat in min egen tråd där jag bad om råd kring att köpa en Pixel 6 då jag tyckte det var många bra tips som är bra för intresserade köpare.

//Dino

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag har möjligheten att köpa en Google Pixel 6 (Pro) direkt i USA via en kollega på jobbet. Det jag planerat att göra är att beställa från Google Store och sen skeppas till min kollegas familjs adress i USA. Sen kommer hen att ta med den hem till Sverige.

Jag har då två frågor.

  1. Finns det några problem med att använda en Pixel 6 i Sverige med våra SIM-kort?

  2. Vilken modell skall jag satsa på, är kostnadsdifferensen värd det för Pro-modellen?

Tack för era insikter.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Hej,

jag har möjligheten att köpa en Google Pixel 6 (Pro) direkt i USA via en kollega på jobbet. Det jag planerat att göra är att beställa från Google Store och sen skeppas till min kollegas familjs adress i USA. Sen kommer hen att ta med den hem till Sverige.

Jag har då två frågor.

  1. Finns det några problem med att använda en Pixel 6 i Sverige med våra SIM-kort?

  2. Vilken modell skall jag satsa på, är kostnadsdifferensen värd det för Pro-modellen?

Tack för era insikter.

För att svara på din första fråga. Så är det inget problem med ett svenskt SIM-kort (så länge du köper den olåst). Däremot är det värt att påpeka att US versionen INTE har stöd för dessa 2 platstjänster BeiDou, Navic vilket resten av världen versionen har. Sedan är det också värt att påpeka att 4G+ (alltså carrier aggregation) kan ha begränsat stöd i Sverige då den är mer anpassad för Amerika frekvenser än t.ex. EU.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det bästa alternativet om du vill köpa en Pixel 6 är nog genom Fnac.
Här läser du hur du skall göra https://swedroid.se/forum/threads/koeptraden-google-pixel-6-p...
Många Swedroidmedlemmar köper därifrån och det är problemfritt och billigast.
Det är EU versionen av Pixel 6 som säljs.

Köp inte från USA då 4g banden är knasiga

Tyvärr verkar Pixel 6 pro vara slut på lager just nu.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det bästa alternativet om du vill köpa en Pixel 6 är nog genom Fnac.
Här läser du hur du skall göra https://swedroid.se/forum/threads/koeptraden-google-pixel-6-p...
Många Swedroidmedlemmar köper därifrån och det är problemfritt och billigast.
Det är EU versionen av Pixel 6 som säljs.

Köp inte från USA då 4g banden är knasiga

Tyvärr verkar Pixel 6 pro vara slut på lager just nu.

4G banden är inte knasiga. De har stöd för alla 4G band som används i Sverige och EU, det är bara carrier aggregation som kan ha begränsat stöd, själva 4G banden har den stöd för

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av KingCobra:

Det bästa alternativet om du vill köpa en Pixel 6 är nog genom Fnac.
Här läser du hur du skall göra https://swedroid.se/forum/threads/koeptraden-google-pixel-6-p...
Många Swedroidmedlemmar köper därifrån och det är problemfritt och billigast.
Det är EU versionen av Pixel 6 som säljs.

Köp inte från USA då 4g banden är knasiga

Tyvärr verkar Pixel 6 pro vara slut på lager just nu.

Tack för tipset.

Det verkar finnas en konsensus kring att det är en dålig idé att köpa från USA. Så jag har kikat lite på FNAC och det är onekligen rätt bra priser och fraktkostnaden känns väldigt rimlig. Tyvärr verkar inte Pixel 6 Pro finnas i lager. Finns det andra alternativ som denna sida?

Dustinhome hade en icke Pro inne för 8990:- vilket jag hoppade då det känns oskäligt dyrt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Tack för tipset.

Det verkar finnas en konsensus kring att det är en dålig idé att köpa från USA. Så jag har kikat lite på FNAC och det är onekligen rätt bra priser och fraktkostnaden känns väldigt rimlig. Tyvärr verkar inte Pixel 6 Pro finnas i lager. Finns det andra alternativ som denna sida?

Dustinhome hade en icke Pro inne för 8990:- vilket jag hoppade då det känns oskäligt dyrt.

Inte som är så smidig som Fnac. De andra behöver man använda forwardingtjänst för, iallafall i Tyskland. Är det så bråttom med telefonen? Annars är det väl bara o vänta på att Fnac får in telefoner igen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av jnsson:

Inte som är så smidig som Fnac. De andra behöver man använda forwardingtjänst för, iallafall i Tyskland. Är det så bråttom med telefonen? Annars är det väl bara o vänta på att Fnac får in telefoner igen

Nej jag kan vänta. Har fått stora problem med min nuvarande OnePlus 7t då micen verkar helt kass. Ingen som hör mig ordentligt.

Det är därför jag är på jakt efter en Pixel 6.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Köpte min 6'a från fnac, 613 euro med frakt har ja för mig det blev. Tog 4 dagar från att dom skickade den tills den kom till Umeå.

Svårt att hitta en mer prisvärd telefon. Skulle dock inte köpa från USA, det är nog dessutom svårt att köpa den direkt i affär där.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av boibo:

Köpte min 6'a från fnac, 613 euro med frakt har ja för mig det blev. Tog 4 dagar från att dom skickade den tills den kom till Umeå.

Svårt att hitta en mer prisvärd telefon. Skulle dock inte köpa från USA, det är nog dessutom svårt att köpa den direkt i affär där.

Ja USA känns som att det inte är ett smart alternativ längre efter alla information i denna tråden. Jag siktar nog på att göra samma som dig och köpa från FNAC men väntar på Pro-modellen.

Jag ser att den liggar för 649€ sen frakt på 15€, varför blev din så billig tror du?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Föredrar Pro faktiskt mer ram bättre kamera etc. Men fram för allt så har man ganska långa fingrar så större skärm för mig känns som den sitter bättre i handen.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Nu har jag fått en Google Pixel Pro 6 när jag fyllde år och jag går från en OnePlus 7t.

Vad har ni för tips som en ny Pixel-ägare?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Har haft 6 Pro i drygt 3 månader och det är en rolig telefon men skulle inte rekommendera den. Har varit väldigt mycket buggar och allting är fortfarande inte åtgärdat. Det blir bättre och bättre med uppdateringarna dock.

Problem som jag har eller har haft:
- Hackande/laggande (som blivit värre med tiden)
- Plötsliga tjut vid samtal
- Ofrivilliga omstarter
- Fingeravtrycksläsaren bråkar till och från
- Bluetooth-strul (vill inte ansluta ibland, LDAC hackar)
- Den automatiska ljusstyrkan är tämligen värdelös
- Bildkvaliteten från selfie-kameran är dålig
- Den vanliga kameran är opålitlig. Vissa bilder blir fantastiska medan andra ser helfel ut.
- Google Discover och sök-widgeten lägger av ibland/Pixel-launchern kraschar
- De flesta USB-DAC:ar fungerar inte (Google har lovat lösa det till sommaren)
- Batteriet håller oftast länge men vissa dagar har det tagit slut väldigt snabbt

Är inte ensam om problem. Många har haft så dålig täckning att de inte kunnat ringa med sin telefon. Google drog tillbaka december-uppdateringen men vissa hade redan hunnit installera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Har haft 6 Pro i drygt 3 månader och det är en rolig telefon men skulle inte rekommendera den. Har varit väldigt mycket buggar och allting är fortfarande inte åtgärdat. Det blir bättre och bättre med uppdateringarna dock.

Problem som jag har eller har haft:
- Hackande/laggande (som blivit värre med tiden)
- Plötsliga tjut vid samtal
- Ofrivilliga omstarter
- Fingeravtrycksläsaren bråkar till och från
- Bluetooth-strul (vill inte ansluta ibland, LDAC hackar)
- Den automatiska ljusstyrkan är tämligen värdelös
- Bildkvaliteten från selfie-kameran är dålig
- Den vanliga kameran är opålitlig. Vissa bilder blir fantastiska medan andra ser helfel ut.
- Google Discover och sök-widgeten lägger av ibland/Pixel-launchern kraschar
- De flesta USB-DAC:ar fungerar inte (Google har lovat lösa det till sommaren)
- Batteriet håller oftast länge men vissa dagar har det tagit slut väldigt snabbt

Är inte ensam om problem. Många har haft så dålig täckning att de inte kunnat ringa med sin telefon. Google drog tillbaka december-uppdateringen men vissa hade redan hunnit installera den.

Håller med när det kommer till buggarna i mjukvaran har varit ganska rejält med dessa, Januari patch löste en hel del men skapade ny, men det är ju och förvänta från gå från Qualcomm till Tensor krävs så rejält med förändringar i Android koden för plattformen för ha allting fungera med helt nya chips. Det är så mycket lättare bara slänga in några nya rader ge stöd för nytt Qualcomm chip modell än helt gå från Qualcomm till Tensor det kommer ta lite längre tid.

Men jag är inte alls sådan som tror att Google inte kan lösa det inom sin tid kommer säkerligen bli mycket bättre med Pixel 7 med ny Tensor generation gå från Tensor till nytt tensor chips.

Problemet tror jag bottnar i att Google behöver än så länge jobba med både Qualcomm och Tensor det är inte fören år 2024 som Qualcomm försvinner från pixel om det inte är så Google skulle återgå till tillverkaren men det tvivlar man på.

Men gillar också Live HDR på Pixel 6 serien Samsung har ju totalt misslyckas med Live HDR så länge jag kan minnas.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att skaffa en Pixel 6 Pro. Men som jag förstår det så är dessa telefoner inte officielt lancerade i Sverige utan det rör sig om import från andra europeiska länder. Jag antar att detta inte påverkar möjligheten att ställa in svenska som språk när man skriver exempelvis SMS och e-post?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zki:

Jag funderar på att skaffa en Pixel 6 Pro. Men som jag förstår det så är dessa telefoner inte officielt lancerade i Sverige utan det rör sig om import från andra europeiska länder. Jag antar att detta inte påverkar möjligheten att ställa in svenska som språk när man skriver exempelvis SMS och e-post?

Svenska har funnits i vanilla Android i typ 10 år inga problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Svenska har funnits i vanilla Android i typ 10 år inga problem

Tack för snabbt svar. Jag ville bara vara på den säkra sidan.