Tips på högtalare till pc. Under 6000:-

Permalänk
Medlem

Då säger jag såhär då:

Ino Audio piP eller piPs
Guru Junior mk 1 eller mk 2

men då behövs amplifikation.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

De var helt enkelt för tidigt ute för jag tror de hade kunnat sälja enormt bra idag när folk desperat offrar ljudkvalitet för att få litenhet.

De som offrar något är de som till varje pris ska ha stora lådor.
Små högtalarna säljer bra, för dom låter bra. Många som jobbar med ljud har relativt små högtalare för dom helt enkelt låter bättre.
Så folk offrar inte ljudkvalitet, det stämmer inte. I snitt låter det bättre i dag än tidigare trots mindre lådor i snitt.
Trots allt så är bas inte allt... Köpa Behringer B2031 för dom har bra bas och spelar högt... till priset att dom låter skit i princip, från 400 och uppåt känns lite väl överdrivet fokuserat på bas..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mediabrus:

De som offrar något är de som till varje pris ska ha stora lådor.
Små högtalarna säljer bra, för dom låter bra. Många som jobbar med ljud har relativt små högtalare för dom helt enkelt låter bättre.
Så folk offrar inte ljudkvalitet, det stämmer inte. I snitt låter det bättre i dag än tidigare trots mindre lådor i snitt.
Trots allt så är bas inte allt... Köpa Behringer B2031 för dom har bra bas och spelar högt... till priset att dom låter skit i princip, från 400 och uppåt känns lite väl överdrivet fokuserat på bas..

Lådstorlek är i sig ointressant så länge det fungerar bra men fysiken lagar gäller ju så det brukar inte bli bra med små lådor men man kan ju även skippa lådan helt om baffeln är tillräckligt stor men då upplevs högtalaren som ännu större.
De är verkligen inte basiga eller fokuserade på bas men de spelar snyggt till strax under 40 Hz i ett rum.
Ge förslag på passande högtalare som ger en bättre helhetsupplevelse och som inte är betydligt dyrare i stället för att bara klaga på 2031orna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elfsberg:

Då säger jag såhär då:

Ino Audio piP eller piPs

Ino Audio är ju lite svårtillgängliga så guru då. Med en bra drivning säkert helt ok för ändamålet.

Adam har många olika modeller i olika prisklasser:
Exempelvis
https://www.gear4music.se/sv/Inspelning-and-datorer/ADAM-Audi....

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mediabrus:

Ino Audio är ju lite svårtillgängliga så guru då. Med en bra drivning säkert helt ok för ändamålet.

Adam har många olika modeller i olika prisklasser:
Exempelvis
https://www.gear4music.se/sv/Inspelning-and-datorer/ADAM-Audi....

Och kostar 8000 kr paret.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Och kostar 8000 kr paret.

Ett annat exempel som spelar MUSIK väldigt mycket bättre än din älskade Behringer.. må hända inte lika högt men väldigt mycket bättre musik på vettiga volymer till lägre pris..
https://www.gear4music.se/sv/Inspelning-and-datorer/Adam-Audi....

Permalänk
Medlem

Personligen kan jag inte sitta med 8" på en armlängds avstånd och mixa eller lyssna. Blir otroligt jobbigt. I en studio med gott om utrymme och som referens skadar det inte med lite större, men jobbet görs bättre på lite mindre tycker jag. Som jag sitter nu är 5" perfekt och mixa olika stilar fungerar hur bra som helst. Referenslyssnar på hörlurar, "vanlig" stereo med sub samt ibland i bilen. Mänskliga röster ligger normal från 100Hz så inga problem att återge de korrekt utan massiva högtalare.

Mycket kommer väl ner till personlig smak också men sitter man nära så är 8" grymt stora och 5" max 6,5" är vad JAG föredrar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fetskaft:

Personligen kan jag inte sitta med 8" på en armlängds avstånd och mixa eller lyssna. Blir otroligt jobbigt. I en studio med gott om utrymme och som referens skadar det inte med lite större, men jobbet görs bättre på lite mindre tycker jag.

Håller med helt

Permalänk
Medlem

Fin lista
Du råkar inte ha hört Focal Shape jämfört mot Alpha?
De borde kunna ha lite mer tyng/spridning med sina sidomonterade passiva element också.
Twin-versionen är ju en intressant (om än stor!) 2,5 delad högtalare också..

Har du hört Kali IN modellerna jämfört med LP? (jag får känslan IN har fått lite mer hype på sistone? Kanske ännu större i måtten då)

Skrivet av Fetskaft:

Kali Audio LP-6 är riktigt bra, men för att vara en 6,5" så den ganska stor. Ligger emellan Yamaha HS8 och HS7 i storlek. Se bara till att det är V2 då de förbättrats med lägre självbrus, ökad känslighet och bättre EQ.
Yamaha HS7 är ju väldigt populära. Spelar bra men är lite plattare än Kali LP-6, men tar ju även mindre plats.
Focal Alpha 65Evo om man har budgeten. Personligen gillar jag, nästan, alla Focal-produkter. Dyrare men även bättre på alla punkter tycker jag.
Går man ner på 5" så skulle jag undvika Yamaha HS5 då de är otroligt platta och tråkiga. Tycker varken om att mixa eller lyssna på dem. Annars finns det en uppsjö som är ok.
Några förslag:
JBL 305P MKII
KRK Rokit RP5 G4
Mackie MR524
Focal Alpha 50 Evo

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr inte lyssnat på Focal Shape, men ser fram emot att göra det när tillfälle ges. De är sexiga som attans.
Kali IN har jag inte heller lyssnat på men har räknat bort dem för storleken. Tycker LP-6 är stor men IN-5 är ännu större. Men lite spännande med 3-vägs co-ax. Ska lyssna om jag får chansen.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elfsberg:

Intressant sida då den mäter många lådor på samma sätt
Den jag förslog Emotiva, finns även den med som exempel.

Permalänk
Medlem

Äh, begagnat Logitech Z5500/Z906 från blocket. Kostar 1000:-
Då får du THX, DTS osv och en jäkla massa Watt.
Bästa multimedia ljudet någonsin enligt alla på blocket.

...

Dold text
Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Bästa multimedia ljudet någonsin enligt alla på blocket.

Nja... förmodligen dövföreningen som gav det omdömet.

Permalänk
Medlem

https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/klipsch-cinema-400-sound... för 3990. Jag har dock 600, men ljudmässigt är det inte långt ifrån varandra. Och jag älskar ljudet, både när jag kollar på film eller lyssnar på musik. Det coola med denna serie är att baselementet riktas neråt. Så det stutsar verkligen åt alla håll.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Det coola med denna serie är att baselementet riktas neråt. Så det stutsar verkligen åt alla håll.

Det gör det ändå.. En bit innan 100 Hz är i princip alla dynamiska element fullständigt rundstrålande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsod:

Då kanske ett par begagnade B&W MM-1 skulle funka ...

+1. Har flera par av dessa. Låter väldigt bra för storleken på skrivbordet till datorn. Ett plus för inbyggd DAC/hörlursförstärkare om man vill använda det ibland. Smidigt med USB-anslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Intressant sida då den mäter många lådor på samma sätt
Den jag förslog Emotiva, finns även den med som exempel.

This is one of the easier conclusions I’ve had to derive from a review: If you’re looking for great bang for the buck then buy this speaker. It needs a subwoofer to complement it but that should be a given based on its size and price. Above about 80Hz, though, there is a lot to like about this speaker. The top end can have a bit of brightness to it but that’s nothing some equalization cannot easily fix (either manual EQ or “room correction” EQ). This is a no-brainer buy, in my humble opinion. And I’d rank it up there with the best of the best when it comes to value.

Cool.
Då är frågan om man vill ha mer bas?

https://www.monoprice.eu/products/monoprice-eu-premium-select...

1000 pix

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Det gör det ändå.. En bit innan 100 Hz är i princip alla dynamiska element fullständigt rundstrålande.

Det gör dom, men jag blev väldigt imponerad när jag drog på ljudet i "trucks in place" I filmen Tenet. Fick en sådan resonans i mitt skåp med glas i, och då bor jag i en nybyggd lägenhet i betong. Med väldigt bra ljudisolering från både grannar och motorvägen som går precis utanför.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mörksuggan:

Det gör dom, men jag blev väldigt imponerad när jag drog på ljudet i "trucks in place" I filmen Tenet. Fick en sådan resonans i mitt skåp med glas i, och då bor jag i en nybyggd lägenhet i betong. Med väldigt bra ljudisolering från både grannar och motorvägen som går precis utanför.

Du fick resonanser i rummet... om det kan man tycka mycket. De flesta som gillar välljud brukar inte säga något trevligt om det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Du fick resonanser i rummet... om det kan man tycka mycket. De flesta som gillar välljud brukar inte säga något trevligt om det

Jo, jag vet att resonans inte är bra i ljud synpunkt. Men jag har inte ett dedikerad rum för enbart ljud. Det finns för närvarande bara i mitt drömhus. En 1 rok med sovalkov så kommer du inte undan viss resonans. Men i överlag får jag ej mycket mer är vid vissa frekvenser där jag hör lite vibrationer från mina handgjorda dryckesglas.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mörksuggan:

Jo, jag vet att resonans inte är bra i ljud synpunkt. Men jag har inte ett dedikerad rum för enbart ljud. Det finns för närvarande bara i mitt drömhus. En 1 rok med sovalkov så kommer du inte undan viss resonans. Men i överlag får jag ej mycket mer är vid vissa frekvenser där jag hör lite vibrationer från mina handgjorda dryckesglas.

Du kommer inte undan renonser i något rum
Men det var nu inte vad jag pekade på. Var det imponerande ljudet ett resonans fenomen eller högtalaren?
I den bostad du beskriver så ä nog den kraftfull nog för bra bas och när du får resonanser kan det ju bli imponerande om ej så välljudande. Men det är ju så det är i de flesta bostäder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Du kommer inte undan renonser i något rum
Men det var nu inte vad jag pekade på. Var det imponerande ljudet ett resonans fenomen eller högtalaren?
I den bostad du beskriver så ä nog den kraftfull nog för bra bas och när du får resonanser kan det ju bli imponerande om ej så välljudande. Men det är ju så det är i de flesta bostäder.

Jag var mest imponerad över hur mycket volym jag behövde ha för att det skulle bli resonans i någonting. Att det blev i mina finglas och inte mina fulglas spelade mindre roll. Hur mycket dB det var vet jag inte. Kan kolla med någon halvkass app, bättre än inget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanto YU6 kanske kan vara något. Kostar runt 5000 hos t.ex. Gear4music
https://www.kantoaudio.com/powered-speakers/yu6/

Andrew Robinson på YouTube verkar gilla.
https://www.youtube.com/watch?v=fBPF6RciqqA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Med appen Ljudmätare från Splend Apps. Och telefonen liggande på en kudde 1m från ljudsystemet och volymen på 50% så kom jag upp i 90 dB. Med låten Posterity ost från filmen Tenet. Sen hur noggrann appen är, vet jag inte.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elfsberg:

Då säger jag såhär då:

Ino Audio piP eller piPs

Dessa är dock inte gjorda för att vara på skrivbordet. De ska ha höjd på ca 50-60cm från marken och nära bakvägg (sistnämnda är dock enkelt att få rätt)

piP går kanske få tag på under 6k, men knappast Guru. Begagnad priser på t.ex. rehifi.se är ca 8.5k

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mörksuggan:

Med appen Ljudmätare från Splend Apps. Och telefonen liggande på en kudde 1m från ljudsystemet och volymen på 50% så kom jag upp i 90 dB. Med låten Posterity ost från filmen Tenet. Sen hur noggrann appen är, vet jag inte.

Appen är troligen bra i sig men mikrofonen i telefonen och dess placering lär kunna innebära ganska stor variation, det är långt ifrån bra förutsättningar på den sidan och dessutom tycker jag det är ganska konsekvent uselt ljud från alla telefonmikrofoner vid lite högre ljudtryck, de är nog väldigt inriktade på tal och inget annat.
Det går att mäta relativt för att se förändringar med skaplig upplösning men absolutmätningar är inte så pålitliga.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Klipsch R-41PM eller Klipsch R-51PM. Har själv 51orna (de är lite större) Sub går att ansluta till båda senare om man vill ha mycket bas av någon anledning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon201296:

Klipsch R-41PM eller Klipsch R-51PM. Har själv 51orna (de är lite större) Sub går att ansluta till båda senare om man vill ha mycket bas av någon anledning

Funderar på de sistnämnda själv. Har även kikat på diverse "monitor-alternativ" som t.ex. Behringer... men då skulle jag behöva någon slags volymkontroll som man kan ansluta mellan dem och pc:n. Någon som har tips på ett bra alternativ där? Externt ljudkort?

Nackdel med monitorerna är att de behöver lite extra kablage jämfört med de andra, där elektroniken sitter i en av högtalarna och sedan drivs den andra passiva högtalaren via denna. Kanske kan vara en fördel också, jag vet inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Behringer B2031A Truth https://www.thomann.de/se/behringer_b2031a_truth_aktivmonitor...
De är väldigt prisvärda och du hittar inget som är direkt bättre om du bränner hela budgeten bara på högtalarna, men du har råd med vettiga tillbehör typ bra kablage och en fysisk volymkontroll, kanske en med integrerad hörlursförstärkare eller ett ljudkort med balanserad utgång.
Man kan också leta begagnat kring där man bor. https://hifitorget.se/

Behringer är helt ok tills de går sönder. Då hittar du ingen som vill laga skräpet...

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE